Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 113)

Det ser ut som ting er i gjenge igjen i 128 literen med Pyrrhulina zigzag tetraene Den eldre hannen er igjen sjefen og alle andre hans undersåtter.

Her står han og vokter et blad med egg, rett over seg. Bladet vender bakover, så man ser ikke eggene her. Han stod med ryggen til da jeg knipset
[External Image]

Her er hunnen som fikk lov å frigjøre seg fra en ladning egg på bladet hans. Slank og fin igjen etter den seansen
[External Image]
mona o
Nei, for [I]jeg[/I] liker 'Green Laser' best ;-) De er absolutt en av de Corydoras-artene jeg ikke kunne greid meg uten!

Og det er definitivt forståelig. Av alle coryene dine, tror jeg det der dem som jeg misunner deg mest (og du har svært mange misunnelsesverdige coryer). De er så vakre at de nesten kan ta pusten fra en! Skikkelige lekkerbiskener! Og når man har så vakre coryer i såpass vakre omgivelser som du alltid lager, så blir det et fantastisk helhetsbilde.
Nå er guppykolonien i ferd med å sprenge alle grenser. De kryyyyr av yngel i alle størrelser og aldre i akvariet, samt at jeg har noen ganske så sprekkferdige hunner på gang. Det ser ut til at det kan bli befolkningseksplosjon etterhvert, hvis jeg ikke gjør noe drastisk.

Det er alltid en utfordring å fotografere guppy, siden de går helt bananas når man nærmer seg fordi de tror det ventes mat. Tok en fotoseanse foran akvariet deres i kveld, og 3 av bildene ser dere her.

Høygravid!
[External Image]

To gravide søstre...
[External Image]

En hann - altså en av grunnene til motivet på to ovenforstående bildene....
[External Image]
Moro å klare å få så fine bilder.Jeg ser tilogmed at babyen blir født
oi, det var fine guppy det. fikk nesten lyst på sånne igjen :p
minner meg litt om en jeg hadde for 10 år siden, blåsvart hanne. har aldri sett en lignende siden heromkring.
de grønne coryene var og nydelige. er den typen vanskelig å få tak i forresten?
Er det mine øyne bare, eller er den "høygravide" guppydama i ferd med å føde?

Hannguppyen var forresten ikke akkurat slank han heller - tror de har det godt hos deg jeg, Mona
hann din har litt stor mage, nylig fôrt eller
guttn
hann din har litt stor mage, nylig fôrt eller

Jepp En stor kladd røde mygglarver. Meningen er at Corydorasene på bunnen også skal bli mette, men hannguppyer er sannelig raskere enn man skulle tro med den store, tunge halen på slep!

Liz H
Er det mine øyne bare, eller er den "høygravide" guppydama i ferd med å føde? :) Hannguppyen var forresten ikke akkurat slank han heller - tror de har det godt hos deg jeg, Mona :)

Jeg tror hun bare bæsjer Jeg så det samme som deg da jeg forstørret opp bildet på pc'en, og etter nærmere granskning tror jeg det er formiddagens mat som er på vei ut igjen. Men nå er lysene avslått der inne, så jeg får ikke dobbeltsjekket i karet for å se om det er noen nyfødte yngel der.

Som nevnt tidligere i tråden, har guppyene hatt en "pest" gående, og er nylig medisinert to ganger mot parasitter. Og for å fete opp igjen kolonien etter en mager sommer, har jeg fôret med både diskusgranulat og mye "snacks" her i de siste ukene. Det syns vel litt på magemålet etterhvert

Sanne

Ja, det er de. Ren flaks at jeg fikk tak i dem, det var fra noen som hadde vært i Peru og hentet dem selv hjem til Norge. Jeg ga 250 spenn pr STYKK Det blir litt kroner det, for 15 stk
Jeg tror klubbauksjoner er rette stedet å lete, høre blant medlemmene osv.
jøye meg! tja, blir noen kroner det :p får håpe de blir enklere å få tak i om noen år om jeg skal ha håp om å skaffe sånne :p
Et par guppybilder til fra samme foto-seanse som i går kveld.

Siden det vanligvis er hannene (flotte som de er) som avbildes mest, satset jeg på hunner denne gangen

Tjukka ?
[External Image]

Det kommer til å bli temmelig fullt av yngel her når disse to søstrene slipper alt de har i magen nå...
[External Image]

Opp og ned langs glasset i turbofart - det kunne jo hende det kom mat!
[External Image]
mona o
[QUOTE=guttn]hann din har litt stor mage, nylig fôrt eller

Jepp En stor kladd røde mygglarver. Meningen er at Corydorasene på bunnen også skal bli mette, men hannguppyer er sannelig raskere enn man skulle tro med den store, tunge halen på slep!

Liz H
Er det mine øyne bare, eller er den "høygravide" guppydama i ferd med å føde? :) Hannguppyen var forresten ikke akkurat slank han heller - tror de har det godt hos deg jeg, Mona :)

Jeg tror hun bare bæsjer Jeg så det samme som deg da jeg forstørret opp bildet på pc'en, og etter nærmere granskning tror jeg det er formiddagens mat som er på vei ut igjen. Men nå er lysene avslått der inne, så jeg får ikke dobbeltsjekket i karet for å se om det er noen nyfødte yngel der.

Som nevnt tidligere i tråden, har guppyene hatt en "pest" gående, og er nylig medisinert to ganger mot parasitter. Og for å fete opp igjen kolonien etter en mager sommer, har jeg fôret med både diskusgranulat og mye "snacks" her i de siste ukene. Det syns vel litt på magemålet etterhvert

Sanne

Ja, det er de. Ren flaks at jeg fikk tak i dem, det var fra noen som hadde vært i Peru og hentet dem selv hjem til Norge. Jeg ga 250 spenn pr STYKK Det blir litt kroner det, for 15 stk
Jeg tror klubbauksjoner er rette stedet å lete, høre blant medlemmene osv.

Har du noen bilder av disse c-mallene mona? Ligger det kanskje bilde av de i denne tråden?
Har ikke selv noen c maller, men driver og holder på å finne favoritten min, og har egentlig drevet med det i lang tid.
Foreløpig så synes jeg adolfoien er den "lekkreste", men kanskje de grønne her er finere.
Prisen er det ikke noe å si på, det koster å ha litt mere uvanlige ting i tanken, men verdt hver eneste krone spørru meg.
Så høy temp tåler/trives disse grønne c mallene i?
Skal ha en stor stim i diskustanken etterhvert, og nå ligger adolfoien på første plass til å flytte inn i tanken.

Mange typer med cory har du mona?
Ken Myrseth
Har du noen bilder av disse c-mallene mona? Ligger det kanskje bilde av de i denne tråden?

Tenkte du på noen spesielle akkurat nå? Kanskje de grønne 'Green Laser'? Det er bilder av dem her flere steder, men det er nok mye å bla gjennom for å lete, hehe Kan godt legge ut noen flere bilder av dem, om det var de du mente?

Ken Myrseth
Har ikke selv noen c maller, men driver og holder på å finne favoritten min, og har egentlig drevet med det i lang tid. Foreløpig så synes jeg adolfoien er den "lekkreste", men kanskje de grønne her er finere.

Ingen tvil om at de to er blant det flotteste som finnes innen C-maller.
Jeg ville aldri skilt meg av med mine Green Laser, men på den annen side: Corydoras adolfoi.... hva er vel Mona O uten den? Jeg har hatt dem så lenge og de står mitt hjerte nærmest, må jeg vel nesten innrømme

Ken Myrseth
Prisen er det ikke noe å si på, det koster å ha litt mere uvanlige ting i tanken, men verdt hver eneste krone spørru meg;).

Enig, enig! Skal man få det man vil ha, så er det bare sånn.

Ken Myrseth
Så høy temp tåler/trives disse grønne c mallene i? Skal ha en stor stim i diskustanken etterhvert, og nå ligger adolfoien på første plass til å flytte inn i tanken.

Corydoras 'Green Laser' foretrekker vannet på den litt kjølige siden. Dvs 24-25°C.
Liker du Corydoras sterbai? De er kjent for å trives godt i den høye temperaturen diskus skal ha. En god del andre arter "visner bort" på sikt dersom de må gå i for varmt vann over lang tid.
Corydoras duplicareus er lik C. adolfoi, men sies å tåle varmt vann godt.

Ken Myrseth
Mange typer med cory har du mona?

Vet ikke for øyeblikket, men det er faktisk ikke så mange. Jeg har blitt nødt til å spare på plassen litt, og bare kjøpe arter som står virkelig høyt på ønskelista... ikke fylle opp med alt jeg finner
Jepp tenkte på bilder av "green Laser"-blir så mye å bla igjennom her, sålenge jeg ikke har peilling på hvor i tråden bildene ligger, så veldig fint vis du gidder å legge ut noen bilder til.
Denne green laser er den "umulig"å få fatt i den eller?
Eller ingen ting er umulig, men er den veldig uvanlig i butikkene/på markedet i Norge?

Vet hvordan det er mona, at man må velge ut hviken arter man vil ha-eller egentlig så vil man ha de fleste, men plassen og "lomme"boken gjør at man av og til må velge, synd men sant.

Vet dette ikke er noen salgstråd, men du har vel ikke tilfeldigvis noen adolfoi tilsalgs??
Var på dahl for 1-2 uker siden, og der hadde de kun en enslig adolfoi.
Joa jeg liker sterbaien også, men den kommer ikke opp mot adolfoien.
Noen sier at adolfoien og den litt mindre som er knall lik(ihvertfall for meg)er en og samme art, bare at opprinelsen i naturen er forskjellig, hva mener du om det mona?
Noen sier også at adolfoien trives og lever godt i diskus temp, hva mener du om det? Blir vannet for varmt, etter dine erfaringer?
mona o
Forsøkte meg på en fotorunde i 128 literen med 15 stk Corydoras 'Green Laser' i dag, men det ble veldig rart resultat synes jeg selv. Her er 3 av bildene jeg tok, flere kommer etterpå. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080831141611_1.jpg[/Img] [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080831141611_2.jpg[/img] At last we meet - face to face. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080831141611_3.jpg[/img]

Bare to sider bak (:
Ken Myrseth
Vet dette ikke er noen salgstråd, men du har vel ikke tilfeldigvis noen adolfoi tilsalgs;)??

Nei, dessverre ikke. Jeg var så dum å sette guppyene mine inn sammen med C. adolfoi-gruppen, og dermed la de på lokket og nektet å yngle mer! Selv om det nå er flere måneder siden jeg flyttet guppyene så Adolfoi'ene ble alene i arts-kar igjen, så har de enda ikke prestert noen egglegginger.
Jeg håper å få dem i gang igjen, og legger de egg, skal jeg samle dem inn og drette dem igjen.

Ken Myrseth
Noen sier at adolfoien og den litt mindre som er knall lik(ihvertfall for meg)er en og samme art, bare at opprinelsen i naturen er forskjellig, hva mener du om det mona?

Mener du C. duplicareus og C. adolfoi? De er nok ikke samme art etter min mening, men en gang i fjern fortid har de muligens hatt samme forferdre.
Hos C. adolfoi er pectoral-finnene helt glatte, mens de hos C. duplicareus er taggete. I tillegg har jo C. duplicareus generelt bredere svart stripe enn C. adolfoi, men begge arter kan variere mye i tegninger.

Ken Myrseth
Noen sier også at adolfoien trives og lever godt i diskus temp, hva mener du om det? Blir vannet for varmt, etter dine erfaringer?

Der tør jeg egentlig ikke anbefale den. De vil nok kunne gå greit der i et år eller to, men problemet ligger vel i at mange Corydoras-arter ikke takler det over tid. Altså sett i langtids-perspektiv. Over tid så "visner" de bare bort, og det blir færre og færre Corydoras igjen.
Akkurat hvor lang tid det tar og hvor "smertegrensen" går, er nok ikke mulig å si men det er det ekspertene sier. For varmt vann over tid er ikke godt for helsa for veldig mange Corydoras-arter. Noen unntak finnes, og som nevnt er C. sterbai en av dem.
Men det er det da, har man falt for en art så.... jeg skjønner deg jo veldig godt må jeg si, som liker C. adolfoi best

Her er et par gamle bilder av Green Laser
[External Image]

[External Image]
Utrolig fine fisk.
Men hvordan er det å oppdive slike i Norge? Green laser mener jeg.
Ken Myrseth
Utrolig fine fisk. Men hvordan er det å oppdive slike i Norge? Green laser mener jeg.

Ken Myrseth
Denne green laser er den "umulig"å få fatt i den eller? Eller ingen ting er umulig, men er den veldig uvanlig i butikkene/på markedet i Norge?

Nei, den er nok ikke en art du finner i butikk.
Jeg kjøpte mine av en som hadde hentet dem hjem til Norge selv fra Peru. En god del av de ble auksjonert bort i Porsgrunn, men jeg hadde avtale om å kjøpe 15 stk i forkant av auksjonen. Jeg ville sikre meg det antallet jeg ville ha
Man kan vel ha flaks å få kjøpt Green Laser av noen som har denne arten, f.eks. om de har lykkes i oppdrett, eller skal trappe ned på antall arter, akvariehobbyen eller hva som helst. Men det er ikke så voldsomt mange som har dem.
Jeg burde ta en real fotorunde og fornye bildene på de ulike akvariene i profilen min. Ser det er mye gammelt bildemateriell som ligger rundt om på akvariene mine. Men jeg har "store planer" om både forandring og fornying av innredningen på så mange kar, så jeg føler ofte at det "ikke er no'n vits" å bytte bildene... for det skal liksom snart bli nytt igjen. Men så går jo tiden da, og ikke no' skjer :p Gjetter bare nå altså, men jeg tror kanskje det gjelder mange, det fenomenet der? Tiden går uten at man får gjort alt man skulle eller burde gjort:p

Nåja, et enslig skippertak i dag. Bedre enn ikkeno'!
Gikk inn på akvarierommet, tok frem kamerastativet og tok noen nye bilder av 45 literen. Så da fikk jeg iallefall fornyet bildene i profilen av 45 literen jeg har tetra-yngelen min i, samt en stor koloni med CRS x Red Bee reker. Så fort tetrayngelen flytter, skal jeg håve opp et stort antall reker og selge unna, for de begynner å bli skrekkelig mange nå. Men det er ikke noe særlig å stå der og rote i karet med håv når det er så knøttsmå fiskeyngel i det. Håpløst. Nok et prosjekt som må vente

Plantene i akvariet er, fra venstre mot høyre:
Pellia
H. zosterifolia (stilkplanten i midten)
javamose

[External Image]
Jeg ble ikke helt fornøyd med bildene i dag, men jeg har iallefall prøvd å ta noen nye oppdaterte bilder av tetra-yngelen. Nå er disse ynglene blitt fine, atte! Det syns ikke på bildene men de er vel bare litt over 1 cm lange enda. Men utviklingen går bra, de vokser i høyden, bredden og fargemessig iallefall.

De er litt av noen råtasser! De er skikkelig på hugget etter hverandre hele tiden. Et yngel sniker seg innpå en annen som bare står der og passer sine egne saker, og så *glefs*! Da hugger den til så den intetanende offeret skvetter veggimellom. På noen av bildene kan jeg tydelig se en splitt i en ryggfinne her og en halefinne der. Aner ikke hvorfor de gjør dette, de er liksom stimfisk :p Men det er særlig rundt mat-tider. Kan se ut som enkelte vil ha hele matfatet for seg sjøl... Man begynner å skjønne hvorfor de har så ujevn vekst, ja...:p
De spiser avskallede artemiaegg med stor appetitt, og jeg synes nesten utviklingen har økt litt etter at jeg begynte med det fôret.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dem var forandret. De var skjønne og. Nesten som pittesmå SAE uten barter.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap