Elins lille hjørne (side 113)

Enig med Sølvi, jeg følger også med på C140'ene (og alle de andre søte Cory-babyene) og leser her hver dag
De er bare så råkule! Mønsteret minner om små sebraer på avstand.

Kanskje jeg blir nødt til å kjøpe tilbake noen få, når de blir gamle nok... :p Har kommet over følelsen av "overdose" av arten (da jeg hadde 175 stk gående her i månedsvis...) og nå begynner jeg å savne dem litt igjen. Så når de blir gamle nok til å selges, må jeg vurdere å få kjøpt noen av deg
C140 er 2 uker gamle
Da har "barna mine" blitt 2 uker gamle

Sånn voldsom forskjell er det ikke fra bildene jeg tok i går (:p), men... jeg måtte jo ta noen i dag også.

Tok bilder før kveldsmaten og en del lå og speidet utover verden oppå et eikeløv. Og de mer pysete søsknene lå under eikeløvet.

Jeg blir aldri mett av å se på disse, dette er det flotteste yngelmønsteret jeg har sett. De fleste coryyngel er bare prikkete/spettete, men C140 har liksom skikkelige tegninger! Hadde det funnet en voksen cory med slike tegninger tror jeg at jeg hadde betalt 1000 kroner stykket for dem :p Hehe

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Utrolig irriterende at jeg ikke har makro. Grrrrrrr
NEEEI!

Nå kjenner jeg panikken kommer krypende

Tok akkurat det 100% daglige vannbyttet på C140 yngelen. Fire stykker er døde! Og ytterligere to er døden nær, jeg trodde faktisk de var døde helt til jeg pirket bortpå dem med pipetten, da rørte de på seg.

Hva i himmelens navn skjer

Jeg så ingen døde når jeg tok bilder for en tre kvarters tid siden, men de kunne selvfølgelig ha ligget under eikeløvet.

Ingen symptomer eller noe. Bare døde Får ikke håpe at det var fordi artemiaklekkingen feilet i går. Jeg ga mikroorm istedet, noe som fungerte perfekt sist. Men jeg vet jeg stusset litt i dag tidlig før jeg dro ut en tur, på at de ikke virket å ha så veldig hvite mager.

Nei og nei, nå ble jeg trist Har gitt de artemia nå, og håper inderlig de spiser. Må følge nøye med...
Å nei!!!
Håper inderlig ikke at den mystiske "cory-døden" har rammet deg også nå...
Strengt tatt er det vel ett av to... Noe "tull" med vannet du byttet eller akutt infeksjon av ett eller annet slag. Det er jo vår nå, og vannverket har det med å tilsette mye uønsket drit på denne årstiden.

Håper det løser seg!
De var allerede døde når jeg skulle flytte de, så det var ikke slik at de avgikk med døden i det de ble flyttet. De døde i vannet som de har gått i siden i går kveld. Og alle levde i dag tidlig i hvert fall.

Ingen bøyde haler, bartesvinn, prikker, flekker eller... noenting. De så helt vanlige ut - bare veldig døde *grine*

Har studert de nå, og det ser da ikke ut som de spiser heller! Det er masse artemia der, som hopper rundt dem, men de virker totalt uinteressert. Ahhhh!

Jeg bruker JBL biotopol i vannet deres, sånn for sikkerhets skyld. Og PH og temp sjekker jeg hver dag. Plastkaret skrubbes etter alle kunstens regler, deretter koker jeg vann i vannkokeren og tømmer det i plastkaret og lar det stå litt, før det skylles i iskaldt vann. Jeg vil gjerne hilde på den bakterien som overlever en slik behandling Luftestein og til og med varmekolben skrubbes hver dag også. Fyller opp med iskaldt vann (og biotopol), og lar det stå med luftestein og varmekolbe et døgn, før prosessen gjentas.

Jeg skjønner ingen VERDENS ting. Sukk.
Uffda ,dette var ikke noe hyggelig lesing
Dette har jo skjedd med mange av mine yngel ,regner ikke med disse med spisse haler da for det foregikk jo over lang tid. Men veldig mange av mine små døde fra der ene øyeblikket til det andre uten at jeg skjønte hvorfor.

Håper det ikke skjer med flere av dine utrolig flotte små yngel. Skal krysse fingrere og tær for deg og barna.
Takk Sølvi

Åh det er så fortvilt, de spiser jo ikke!! Jeg ser artemia hoppe mellom bartene deres og de slurper ikke inn de som nærmest går inn i munnen av seg selv en gang! Herregud.

Kan det være at de plutselig ikke ville spise mikroormen hverken i går kveld eller dag tidlig og nå er så svekket av matmangel at de ikke orker, da? Skjønner ikke hvorfor det heller, de har jo spist mikroorm daglig så langt, og magene har blitt hvite.

Må jo alltid regne med noen frafall, men 4 (nesten 6) på en gang sånn plutselig - det er grunn til dyp bekymring.
Da høres det ut som om du kan utelukke vann-problemer. Da står du igrunnen igjen med akutt infeksjon. Enten parasitter eller kombo av parasitter/sekundær bakteriell infeksjon. Det er ikke noe som dreper fisk raskere enn akutte bakterielle infeksjoner (sålenge vannet er ok), så jeg holder en knapp på sekundær bakterie infeksjon, som følge av parasitt angrep el.l. Dette er desverre hverdagskost for oss med Botia, og med tanke på Mona og Sølvis relativt vellykede behandling i det siste, kan det tyde på at dette også er et problem med Cory. Jeg ville dog ha ventet en dag eller to og sett an situasjonen før en endelig diagnose kan stilles.
Hvilken ph har du dem i, Elin?
Pustet med magen nå, og begynte å tenke på det, Mona.

De går i 6,8... for høyt antar jeg, med tanke på hva du opplevde. Hadde dine noen symptomer?

Jeg prøvde å ligge på 6 blank, men jeg fatter ikke hva som skjer med det vannet her, jeg klarer ikke å holde Ph stabilt lav. Den går opp til rundt 7 over natta dersom jeg prøver å senke den for mye
ElinH
Pustet med magen nå, og begynte å tenke på det, Mona. De går i 6,8... for høyt antar jeg, med tanke på hva du opplevde. Hadde dine noen symptomer? Jeg prøvde å ligge på 6 blank, men jeg fatter ikke hva som skjer med det vannet her, jeg klarer ikke å holde Ph stabilt lav. Den går opp til rundt 7 over natta dersom jeg prøver å senke den for mye :(

Nei, ingen symptomer på det første kullet her heller. Det var det som var så hjerteskjærende.
De bare drøsset som fluer, dauet i hopetall i løpet av utrolig kort tid. Jeg fisket ut 20-30 i slengen... Det hele var over i løpet av et døgn eller to. De eneste som overlevde, var 6 stk som jeg desperat fisket ut i full fart og som jeg hev oppi et annet kar...uten å sjekke ph i det nye karet. Det viste seg å ha ph på 5-tallet eller noe slikt. Det var iallefall suuuuurt! Og de ble kastet rett oppi - fra ph 7 til ph 5, uten å stryke med av det. Disse var altså de eneste overlevende fra hele det første kullet. Det var de du kjøpte og som har lagt eggene dine

Det neste kullet fulgte jeg magefølelsen og lot dem ha skrekkelig surt vann. Det gjorde meg dritnervøs, men de hadde det som plommen i egget og stortrives Som du vet, vokste det opp utrolig mange : 175 stk

Når du sier at ph stiger, tilsetter du eikebarkekstraktet før eller etter luftingen av vannet? Ikke tilsett før. Vent til det er ferdig luftet og tilsett da.
(Bruker du ph penn? Det er elektronikk som kan lures der... dobbelt sjekk med dråpetest)

PS!
Det første kullet hadde jeg i innredet kar, mener jeg å huske.
Tusen takk, Mona.

Dette med PH har holdt på å drive meg til vannvidd. Jeg har testet ørten varianter og det er samme resultat.

I løpet av de første 12 timene siger den oppover til 7-tallet uansett om jeg har tilsatt eikebarkekstrakten før eller etter lufting. Det nærmeste stabil PH jeg har kommet, er dersom jeg senker den med en gang, og deretter senker den igjen når luftingen er ferdig. Da stiger den ikke så mye, men den stiger.

Har også prøvd alternativer med å øke KH ved hjelp av natron først, men samme forbannede resultatet. Jeg skjønner det ikke, det er jo ingen andre som skriver om tilsvarende problemer!!

Kanskje jeg skal senke PH til 5,8 eller noe slikt i morgen (i den tanken som nå står til lufting), og akklimatisere de dit i morgen?! Overlevde dine å bli "kastet" over, skulle vel en par timers akklimatisering holde i bøtter og spann for disse.

Men, spiste dine likevel? Det er jo det eneste "symptomet" jeg har akkurat nå, at de virker fullstendig uinteressert i artemia. Jeg lurer enda på om de faktisk ikke ville ha mikroorm av en eller annen grunn, og at 48 timer uten artemia har svekket de så mye at det ikke er håp.

Det er kanskje et par som har litt oransje mage, men ingenting i nærheten av slike kulemager som det pleier å være. Herlighet, så frustrerende. Jeg gruer meg allerede til i morgen tidlig
ElinH
Kanskje jeg skal senke PH til 5,8 eller noe slikt i morgen (i den tanken som nå står til lufting), og akklimatisere de dit i morgen?! Overlevde dine å bli "kastet" over, skulle vel en par timers akklimatisering holde i bøtter og spann for disse. Men, spiste dine likevel? Det er jo det eneste "symptomet" jeg har akkurat nå, at de virker fullstendig uinteressert i artemia. Jeg lurer enda på om de faktisk ikke ville ha mikroorm av en eller annen grunn, og at 48 timer uten artemia har svekket de så mye at det ikke er håp.

La dem være i det karet de er i nå, og bytt en halvliter vann eller noe i slengen utover dagen, med det nye ph-senkede vannet. Når kvelden kommer, går de i lav ph. Det gjør ikke noe om de er en dag ekstra i den gamle plast-tanken.

Jeg kan dessverre ikke huske om de spiste når frafallet begynte. Det var sommeren 2007, så det burde befinne seg notater om det oppdrettet i den personlige tråden min et eller annet sted. Men jeg orker ikke leite meg frem til det nå Men hvis det var noe unormalt i forkant av frafallet, har jeg sikkert skrevet det ned der. Men om ikke hukommelsen spiller meg et puss nå, mener jeg å huske at jeg bare kom bort til yngelkaret en dag og så lå de strødd der.
Smart. Jeg skal lete i tråden din, jeg

Har lest det hundre ganger, burde vel egentlig huske det selv om det står noe om det der...

Jeg har jo også brukt de siste par dagene til å lese tråden din på NA fra "perm til perm" også hehe.

Også MÅ jeg finne en måte å holde den PHen stabil på. Skjønner ikke hvorfor jeg sliter med det - jeg har jo helt typisk norsk kranvann her! Eneste annet som er rart med det, er at PH ikke endrer seg en tiendedel engang etter mellomlufting.

Bare se på bildene! Rundt halvannen time siden artemiaen ble gitt, og sjekk magen.. de spiser jo ikke! Jeg får helt dilla av dette Jeg kan jo ikke tvinge i de mat heller. Så fortvilt å se på.

[External Image]

[External Image]
Hvis du ikke skal tidlig opp i morgen, ville jeg startet vannbyttet med surt ph-vann nå.... (men det avhenger jo av om du har ferdig luftet og varmet vann nå).
Æsj, jeg har blitt så innkjørt på at klokka ringer kvart på seks hver dag, det er sjeldent jeg sover lengre enn til rundt 8 i helgene. Brukte opp alt det mellomlagrede vannet mitt i dag på vannbytter, så jeg har ikke noe vann som har vært luftet/varmet i mer enn en 3-4 timer. Jeg får vente til i morgen, men begynne med en gang jeg våkner

Åh som jeg gruer meg til å sjekke tilstanden i morgen tidlig... sugde ut mesteparten av artemiaen nå. De vil tydeligvis ikke spise, og da gjør en haug død artemia mer ugang enn nytte, så den måtte bare tas vekk.
Huff, dette var ikke morro

Bare et lite spørsmål. Går det ikke an å senke ph-en i vannet de går i nå forsiktig ved hjelp av eikebarkekstrakt siden du ikke har ferdigluftet vann mener jeg?
Skulle gjerne gjort det, Astrid, men jeg tør ikke.

De går bare i 6 liters plastkar, og sist jeg senket i tilsvarende tank, var det liksom 4-5 dråper for å få ned PH med.. 1 eller 1,5 grad (husker ikke i farten).

Uansett, jeg vil måtte tilsette "halve dråper" for å få en tilstrekkelig sakte tilvenning, og det går jo ikke Dessuten må jeg sove litt snart, ellers går ideen om å våkne i 8-tiden opp i røyk.
Jeg vedder svigermor og en kasse pils på at PH ikke er er problemet her
PH er en sekundær verdi i forhold til konduktiviteten. PH er kun en indikasjon på problemer. Dette har jeg påpekt i tidligere tråder på NA og AF når Cory`er begynte å dø over en lav sko, i likhet med med Botia. I begge tilfellene har anti-bakteriell medisin, stort sett, løst problemet.
Åh, jeg kunne ha slått meg selv i hodet! Mens jeg leste trådene til Mona og Sølvi og problemene de hadde, sverget jeg på å kjøpe inn medisin over en lav sko for å være beredt. Men, som så ofte - dagene og ukene går uten at det skjer noe Jeg eier jo ingenting av medisiner utover de vanlige esha, dewormers og prazipro her.

Hva slags medisin har du i tankene, Tender?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap