Sissis våte drømmer (side 115)

Åh nei, sånne ufattelige gåter unner jeg ingen! Nå har jeg selvfølgelig ikke bokmerket tråden jeg leste om å bruke vannforbedring rett i karet og noe med gjeller tror jeg det var, var det Siande som skrev noe klokt tro? Gikk i alle fall over til kun å behandle skiftevannet hvis jeg fikk utslag på kobber, og det ble fort et ekkelt grått belegg i bøtta. Nå har vel vannverksfolket gått for dagen, ville kanskje ringt dem og hørt om de tuller til vannkvaliteten i vårløsninga....

Vi skifter jo vann på refleks når noe sånt skjer, jeg vet akkurat hvor ille det er hvis det er vannet som er problemet, myrdet jo en del fisk i beste mening da brønnen ble forurenset. Trøsten for vårt vedkommende var at vi ganske sikkert hadde blitt dødssyke hadde det ikke vært for akvariene. Krysser fingrene!
Vannforbedringsmiddel ble tilsatt i mellomlagringstønna ja, flere timer før det havnet i karet. Har registrert litt kløing etter forrige vannbytte, så derfor tilsatte jeg alle steder for sikkerhetsskyld nå. Men rekene blir ikke påviret? Skjønner ingenting...

Why me? Og jeg som har mer enn nok med både ME og influensa.... Arg...
Huff nei!! Nå føler jeg med deg her. Du kan ikke høre med vannverket om de har gjort noen endringer...? Håper virkelig at mysteriet løses!
Når jeg tenker meg om, så har concolorene sittet veldig mye oppi plantene siden påske. Tenkte ikke over at dette kunne være tegn på noe galt, for de så så flotte ut. Men i stad fikk jeg høre om ei i klubben som mistet 20 discus og 25 malawi etter vannbytte i påska. Mulig det virkelig er noe galt da med vannet i krana? Var jo rett før påske at jeg så de første antydningene til cory-kløing, som også Inger Anne observerte da hun var her like etter påske.
Ancistrus-hannen dyttet fram restene av en concolor til, så da har jeg mistet 3. Denne har nok vært død et par dager, og den jeg fant først i dag døde trolig i natt. De 4 gjenlevende "står" mye i vannet, men er sterke i fargene. De 5 små, grønne oppfører seg helt som vanlig...

Og jeg som skulle flytte rundt på coryene denne uka. Nå vet jeg plutselig ikke hva jeg skal gjøre i det heletatt...
Usjameg! Sånt er så fortvilende! Jeg har heller ingen råd til deg. Hva slags vannforbedringsmiddel bruker du?
Aquasana...

Stålsetter meg nå, og forbereder meg på å plukke flere døde coryer i morra. Concolorene er jeg ikke spesielt opptimistiske for. Rart det skal være sånn, når de grønne i samme karet ser ut til å ha det bra...
Aquasana, er det Prodac? Jeg nærer en generell skepsis til at som er Prodac.
Har du sjekket om de kan ha noen parasitter på seg (lupe) ?
Sjekket den ene veldig nøye Sølvi, uten å finne noe. Og da burde vel de grønne plages også? DEt rare er jo at jeg har mistet coryer i to andre kar også nå de 2 siste dagene. Alle etter siste vannbytterunde.

Har brukt denne kanna flere ganger før Inger Anne, når det har vært kløing vår og høst. Ikke godt ut på dato, men skal helt klart ikke bruke den igjen.

Rettelse: Aqualife er det, fra AquaMedic...
Ok,føler veldig med deg da dette er veldig trasige greier

Vet at Mona har nevnt dette med vår og endring i vannverdier /kvalitet mht.kløe mm. så mulig det kan ha en sammenheng her ? Håper Mona kan hjelpe litt mer enn jeg
Har virkelig ikke sett mye kløing heller, bare littegrann. Og det egentlig på atroene i et annet kar (i Godteskåla, der jeg fant en død broschis). Brukte vannforbedringsmiddel for sikkerhetsskyld, nettopp på grunn av eventuelle tilsetninger i vannet. Eneste tegnet på at noe er galt, er rett og slett døde coryer...

Tydelig at problemet er størst hos concolorene. Åpenbart, siden jeg har mistet 3 av dem, men de puster litt fort, og oppfører seg litt rart. Og jeg "føler" at det ikke er slutt på frustrasjonene...

Hadde vært mer forståelig om det var i et kar, men det kan da umulig være tilfeldig at det er døde coryer i 3 kar i løpet av 2 dager? Rett etter vannbytte?

Ser jeg gjentar meg selv i det uendelige her, men er så fortvila!
Har virkelig ikke krefter til det her...
Usjjj føler med deg, har tittet innom tråden din flere gang idag for å følge med. Håper det bedrer seg, hvis det er noe med vannet kanskje det kan kokes og kjøles ned igjen for så å brukes? Men da vil det vel være lite oksygen i det? (og det blir kanskje aaalt for mye å drive og koke opp)

Da er det jo kanskje enten å ta vannbytte med vann fra en annen kilde, eller ikke ta vannbytte i det hele tatt på et par uker ellernoe? Uff sorry, laber kvalitet på rådene her altså. Stakkars
De 4 siste concolorene lever heldigvis fortsatt, men de er tydelig utilpass...

What to do?
Huff:/ Føler virkelig med deg her nå! Ting blir så vanskelig og man blir også litt usikker på hva man skal gjøre når slike ting skjer.
Har dessverre ikke noe godt råd og gi, men en trøsteklem har jeg alltids
Enn så lite det hjelper fiskene kanskje?
En telefon til vannverket kan i hvertfall ikke skade.
Eventuellt sjekke hjemmesiden om de har.
Hadde problemer med mystisk fiskedød selv for et drøyt halvår siden, og hadde da en lengre prat med teknisk sjef i vannverket jeg tilhører.
Var nok ikke vannet som var årsaken da, men han fikk etterhvert forståelse for akvaristens problemer dersom de tilsetter noe i vannet uten å varsle. Lovte å sørge for at det lå oppdatert innformasjon på vannverkets hjemmeside dersom de måtte klore eller det skjedde noe med vannet.
Får bare være med i gjengen som krysser fingrene og håper det løser seg.
Jeg har søkt litt rund på Trondheim Kommunes nettsider.
Se denne:
Spyling av vannledning

Her kan det vel være en sammenheng?
Det kan nok ha en sammenheng ja Blippblopp...

Labyrintfiskene lar seg ihvertfall ikke affisere, for både honninger og kampfisker leker i dag. Og disse honningene går i det samme karet som de døende concolorene...
Da har jeg hatt hyggeliv besøk av tante her fra forumet. Hun forsvant ut med to poser planter, og de to L144 jeg hadde gående i Asylet. Hun har ei voksen elskovssyk dame, og ihvertfall det største (og muligens også den andre) hun fikk med seg nå har begynnende barter. Tante "truet" med å ta med seg Iben-pusen også, men hun ligger heldigvis i fanget mitt nå

Har ikke funnet flere døde concolorer heldigvis, men føler definitivt ikke at faren er over. De på vannverket skulle undersøke, men virket veldig lite interessert. Har ikke hørt mer heller... Mye mulig det henger sammen med spyling av rør ja, slik Blippblopp er inne på....
Jeg har lagt ut info på nettsidene våre og facebook. Mulig det ikke har noen sammenheng... Men det skader ikke at folk får beskjed.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap