- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 115)
Leifs verden, del 2 (side 115)
Postet 18.08.12 kl 00:50
Linda WEr så enig Leif! Hun er heldig som får lese i fred da, det gjør nemlig jeg også. Kan ikke avbrytes hele tiden i en sådan stund ;) Kos dere masse!
Ikke ofte jeg ser hva hun leser, men alle bøkene av Lars Monsen blir "slukt" har jeg sett- Benytter da anledningen til å være "sosial" med de i karene nede, hm.
Benytter også anledningen å takke alle sammen, og lover at vi skal kose oss.!.
Postet 18.08.12 kl 00:57
Postet 18.08.12 kl 07:43
Postet 18.08.12 kl 09:46
Postet 18.08.12 kl 10:23
Tusen takk alle sammen
Faktisk skrev jeg september, men har nå rettet det opp til august. Ingen som la merke til det? Er vi en gjeng senile akvarister...... hehe. Satt her på morran å tittet gjennom noen bilder fra bryllupet og fra guttungen ble født. Ja har disse på en DVD. Artig å se hvordan en har forandret seg, dog ikke så mye, og guttungen som har vokst seg såååå stor.
Vi hadde sol og flott vær på dagen vår, men i dag så er det noe grått og litt regn. Likevel skinner solen med en slik kvinne i hus og en yngel som guttungen.
Faktisk skrev jeg september, men har nå rettet det opp til august. Ingen som la merke til det? Er vi en gjeng senile akvarister...... hehe. Satt her på morran å tittet gjennom noen bilder fra bryllupet og fra guttungen ble født. Ja har disse på en DVD. Artig å se hvordan en har forandret seg, dog ikke så mye, og guttungen som har vokst seg såååå stor.
Vi hadde sol og flott vær på dagen vår, men i dag så er det noe grått og litt regn. Likevel skinner solen med en slik kvinne i hus og en yngel som guttungen.
Postet 18.08.12 kl 11:25
Endret: 18.08.12 kl 11:28
Håper du/dere har hatt en flott dag Leif! Og så er du igang med opprusting/igangsetting av kar... hva er beholdningen av kar da? Ta gjerne et oversiktsbilde av reolen/e dine snart. Hadde vært topp!
Ellers så er det ikke mye annet å si en dette...
Ellers så er det ikke mye annet å si en dette...
Postet 18.08.12 kl 22:16
S i m e nHåper du/dere har hatt en flott dag Leif! Og så er du igang med opprusting/igangsetting av kar... hva er beholdningen av kar da? Ta gjerne et oversiktsbilde av reolen/e dine snart. Hadde vært topp! Ellers så er det ikke mye annet å si en [URLBLOCK1]...
En flott dag har vi hatt Simen, men det var jeg som fikk kaffen servert i dag tidlig. Jeg var nok litt trettere enn husstanden ellers å lå noe lenger. Middag ble det ute også på restaurant og kake nå i kveld.
Ettersom det blir noen endringer i reolen neste uke setter jeg ikke opp noen oversikt, men tok vel noen bilder av reolen i går eller forrige dagen som jeg legger ved her. Det tredje bildet er av nylagte Ap. pantalone egg.
Beholdningen på kar er i reolen 14 kar. Er kun et kar som står tomt nå, og det er den delte 85L som skal taes i bruk til yngler. Har iallefall fått inn ny sand i det karet samt vasket det. I tillegg til dette har jeg et par andre kar med corydoras, platy og yngel fra gruppen min med C125. satt i kjelleren i dag og tittet inn som scherlok Holms, med lykt og lupe i sist nevnte kar. Disse bitte små panser mallene surret rundt, akkurat som coryer gjør. Et herlig skue
Pantalone hua som tidligere i uka fikk egg har latt den største hannen komme inn i hula, så der er det vel hverken egg eller yngel nå. Dumme hua sto bare på utsiden å dasket hale dusken sin mot han som koste seg i hula.
Den nye hula med egg i samme kar, er helt til venstre i karet og noe mer fredelig tilrette lagt. Vet at denne gruppen fungerer nå så det er forskjellige alternativer jeg kunne tenke meg å forske litt på. T. ek ta ut et par, innkl den største hannen som regelrett sjarmerer alle tre huene i senk. Kanskje kalle han JENS, pikenes JENS?
Har fått i 222L en del eikeblader og noe gulrot gress. Noe skal festes og noe skal flyte. Ellers skal jeg holde på litt med innredning av det karet i morgen
Postet 18.08.12 kl 23:08
Postet 18.08.12 kl 23:15
Apistogramma aggassizii lokasjon netz, alequer
Apistogramma pantalone
Apistogramma cf luelingi
Når en ser bilder av tre arter som disse apistoene, tror jeg det er lett å forstå hvorfor folk faller for dvergciklider. Når en selv eier alle tre, er en bare utrolig heldig og ydmyk, i tillegg til mange andre apisto arter som er i karene her.
Vil samtidig takke alle for hilsener på vår 5. bryllupsdag, som ble en hyggelig og flott dag, selv med litt regn i håret.....
Apistogramma pantalone
Apistogramma cf luelingi
Når en ser bilder av tre arter som disse apistoene, tror jeg det er lett å forstå hvorfor folk faller for dvergciklider. Når en selv eier alle tre, er en bare utrolig heldig og ydmyk, i tillegg til mange andre apisto arter som er i karene her.
Vil samtidig takke alle for hilsener på vår 5. bryllupsdag, som ble en hyggelig og flott dag, selv med litt regn i håret.....
Postet 18.08.12 kl 23:30
Postet 18.08.12 kl 23:59
Truls O. BjørheiLokasjon har nok myyyyyyyye å si her. Min agassizzi lignet null og niks på den der... 10-12 cm og veldig mørk med mye blått (lite gult). og veldig rød hale. :) Flott eksemplar du har der!
Mange "higer" nok etter lokasjon når de kjøper Apistogramma. For egen del ønsker jeg å holde fiskene som er VF eller F1 i samme farger og form. Defor er det viktig med lokasjon i den enden.
I den andre enden er det slik at det er enklere å få tak i fisk om noe skulle falle fra. Har en et par eller trio og mister hannen uten å vite lokasjon er det ofte at en ikke finner ut av det da det er så mange fargevarianter etter lokasjon.
Eksperter vil nok i en del tilfeller finne ut av lokasjoner ved å se fiskenes form og farger, samt mønster.
Ille er det når en mister den lokasjonen som er av de vanskelige å skaffe til veie igjen, som t.ek mine Ap. bitaeniata fra Rio Tigre. Det er enkelt og greit helt jævlig. Men heldigvis har jeg noen yngler av disse da......
Postet 19.08.12 kl 00:48
Postet 19.08.12 kl 00:53
Så var det oss igjen da, selv om jeg burde vært i seng nå. Opp 04.30 på jobb så det er vel litt i seneste laget nå. Pytt pytt.
Har skjedd litt her siste par dagene og starter med et par positive ting som "vanlig". Kjøpte et kar i dag, en 160L med heldekkende lys, i sølv. Dette er da kar nummer 18 i rekken. Ser også ut til at jeg har funnet ei dame som vil overta disse to apistoene jeg har prøvd å gi bort en stund.
222L er oppe å går med pantalonene og ser ut til at dem trives. Demrer at jeg har nevnt dette før? 100L er nå tom, renser, slamsuget og byttet vann i. Så det skal inn noen nye planter og stæsj før det er helt klart. C125 ynglene som går i den ene 128L skal snar få finne plass i den delte 85L. Får da også frigjort et kar til. Dvs at jeg innen kort tid vil ha iallefall 3 kar ledige for nye apistoer, og enda mer glede.
Har et yngel blandingskar hvor jeg har noen mindre barlowi, samt nijsseni og bitaeniata ynglene. Bitaeniataene kan jeg plukke på kjønn nå og det er gledelig å se at det er flere huer. Sto og studerte lenge inn i det karet i kveld og spesielt ei av bitaeniata huene gjore inntrykk på meg. Stripa hennes var kraftig sort og den sorte prikken på magen likeså, samt den sorte stripa i bukfinna. Hun var så lekker.
Hongsloi ynglene forsvinner det noen av nå og da, selv om det er en del igjen. Vurderer å flytte trioen til et annet kar, og la ynglene vokse opp i det karet. Da kommer det opp et problem igjen med jagingen på den ene hua. Vil dette da fortsette, eller vil alle tre finne seg like ukonfortabel i nytt kar? Det vil si at de alle da må på nytt finne hirakiet og sin plass i karet.
I agassizii karet er det 2 stk apistogramma som jeg er trygg på ikke er agassizii. Men hva er det? Har sendt Tom bilder, men må ta noen nye og bedre. For meg ligner dette på bitaeniata, men Tom nevnte et par andre arter som var i karet hans før disse, (agassizii) så det virker litt rart. Skal sende han nye bilder så får jeg høre hva det er.
Ser derfor ut som agassiziiene er stort sett hanner, og muligens ei lita hue. Store flotte hanner som er noe av det flotteste jeg har sett av apistogramma. Når jeg har fått ID på disse nevnte to, og om det ikke er agassizii, blir det å måtte kvitte seg med et par hanner. Vil nødig ha ei hue med et harem av hanner....
I ny og ne slipper barlowi hua ynglene henne bærer på i munn, men gjemmer dem som regel under eikeblader så de er ikke vært å se enda. Men på et stadie blir ungene så store at hun ikke lenger har plass i munn.... da må hun slippe dem.
Ellers ser jeg ikke om det har skjedd noe i pantalone hula, annet enn at hua romsterer inni der. Er forhåpentligvis noe på gang. De andre ynglene har det bra. Viejita hua har ennå ikke sluppet ut ynglene av hula, men det varer vel ikke lenge før nå. Ettersom batteriene til kamera var tomme, blir det desverre ikke noen bilder i kveld
Har skjedd litt her siste par dagene og starter med et par positive ting som "vanlig". Kjøpte et kar i dag, en 160L med heldekkende lys, i sølv. Dette er da kar nummer 18 i rekken. Ser også ut til at jeg har funnet ei dame som vil overta disse to apistoene jeg har prøvd å gi bort en stund.
222L er oppe å går med pantalonene og ser ut til at dem trives. Demrer at jeg har nevnt dette før? 100L er nå tom, renser, slamsuget og byttet vann i. Så det skal inn noen nye planter og stæsj før det er helt klart. C125 ynglene som går i den ene 128L skal snar få finne plass i den delte 85L. Får da også frigjort et kar til. Dvs at jeg innen kort tid vil ha iallefall 3 kar ledige for nye apistoer, og enda mer glede.
Har et yngel blandingskar hvor jeg har noen mindre barlowi, samt nijsseni og bitaeniata ynglene. Bitaeniataene kan jeg plukke på kjønn nå og det er gledelig å se at det er flere huer. Sto og studerte lenge inn i det karet i kveld og spesielt ei av bitaeniata huene gjore inntrykk på meg. Stripa hennes var kraftig sort og den sorte prikken på magen likeså, samt den sorte stripa i bukfinna. Hun var så lekker.
Hongsloi ynglene forsvinner det noen av nå og da, selv om det er en del igjen. Vurderer å flytte trioen til et annet kar, og la ynglene vokse opp i det karet. Da kommer det opp et problem igjen med jagingen på den ene hua. Vil dette da fortsette, eller vil alle tre finne seg like ukonfortabel i nytt kar? Det vil si at de alle da må på nytt finne hirakiet og sin plass i karet.
I agassizii karet er det 2 stk apistogramma som jeg er trygg på ikke er agassizii. Men hva er det? Har sendt Tom bilder, men må ta noen nye og bedre. For meg ligner dette på bitaeniata, men Tom nevnte et par andre arter som var i karet hans før disse, (agassizii) så det virker litt rart. Skal sende han nye bilder så får jeg høre hva det er.
Ser derfor ut som agassiziiene er stort sett hanner, og muligens ei lita hue. Store flotte hanner som er noe av det flotteste jeg har sett av apistogramma. Når jeg har fått ID på disse nevnte to, og om det ikke er agassizii, blir det å måtte kvitte seg med et par hanner. Vil nødig ha ei hue med et harem av hanner....
I ny og ne slipper barlowi hua ynglene henne bærer på i munn, men gjemmer dem som regel under eikeblader så de er ikke vært å se enda. Men på et stadie blir ungene så store at hun ikke lenger har plass i munn.... da må hun slippe dem.
Ellers ser jeg ikke om det har skjedd noe i pantalone hula, annet enn at hua romsterer inni der. Er forhåpentligvis noe på gang. De andre ynglene har det bra. Viejita hua har ennå ikke sluppet ut ynglene av hula, men det varer vel ikke lenge før nå. Ettersom batteriene til kamera var tomme, blir det desverre ikke noen bilder i kveld
Postet 20.08.12 kl 23:48
Sov bort det meste av ettermiddagen og kvelden i dag (går) noe som har gjort det vanskelig å sove nå. Så har vært inne på Tom C sine sider
Etter vel et par timer der har jeg blitt som en guttunge julaften, eller en guttunge i en diger godtebutikk. Oppdaget en for meg ny Apistogramma, A 162. Slank, elegant og råflott. Etter å ha vært inne å sett på profilen hans på Cacatuoides har jeg VELDIG lyst på viltformen av disse igjen.
Har påbegynt et bord til det nye 160L karet med heldekkende topp. Har bygget det egentlig litt høyt og har tenkt å ha det "innom hus". Porsa reolen jeg har inne her må kappes litt i høyden og skal ned til oppforingskar i kjelleren, og 160L inn der den står. Høyden på bordet blir ca 80cm for å få det litt opp i høyden. Er vel av de høyere bordene jeg har laget gjennom årene.
Ellers ser det greit ut med yngel nede i kjelleren. De vokser og trives ser det ut til. I helgen blir det å flytte litt yngler, iallefall C125 til et mindre kar, slik at jeg frigjør større kar, til voksne individer. Kanskje på tide med noen flere egg fra dem også.....
Viejita yngelene har jeg ennå ikke sett utenfor hula og er veldig spent på hvor mange det er. Her hos meg er disse av de mest skye apistoene jeg har hatt. vet ikke om disse generelt er skye.
Etter vel et par timer der har jeg blitt som en guttunge julaften, eller en guttunge i en diger godtebutikk. Oppdaget en for meg ny Apistogramma, A 162. Slank, elegant og råflott. Etter å ha vært inne å sett på profilen hans på Cacatuoides har jeg VELDIG lyst på viltformen av disse igjen.
Har påbegynt et bord til det nye 160L karet med heldekkende topp. Har bygget det egentlig litt høyt og har tenkt å ha det "innom hus". Porsa reolen jeg har inne her må kappes litt i høyden og skal ned til oppforingskar i kjelleren, og 160L inn der den står. Høyden på bordet blir ca 80cm for å få det litt opp i høyden. Er vel av de høyere bordene jeg har laget gjennom årene.
Ellers ser det greit ut med yngel nede i kjelleren. De vokser og trives ser det ut til. I helgen blir det å flytte litt yngler, iallefall C125 til et mindre kar, slik at jeg frigjør større kar, til voksne individer. Kanskje på tide med noen flere egg fra dem også.....
Viejita yngelene har jeg ennå ikke sett utenfor hula og er veldig spent på hvor mange det er. Her hos meg er disse av de mest skye apistoene jeg har hatt. vet ikke om disse generelt er skye.
Postet 23.08.12 kl 02:01
En nedtur kommer sjeldent alene
Dette innlegget vil være mer of-topic enn noe annet og håper det er greit at jeg tar ut noe av min fortvilelse i min egen tråd. Eneste on topic vil være at fisker og akvarier vil være en trøst i en stund som er fryktelig tung. Nye lesere og ukjente vil nok tenke at dette ikke vedrører dem, og det er jeg enig i. Vedrører egentlig bare meg selv, og mine aller nærmeste, men ettersom akvarie-møter og auksjoner er en del av det som går under min lidenskap og vil bli berørt, blåser jeg ut her.....
For noen år siden ble jeg "rammet" av epilepsi, men etter medisinering kom jeg meg til et nivå hvor jeg ble symptom fri. Siste arbeids dag før ferien ble jeg igjen "offer" til et anfall, noe jeg trodde var et blaff. I går kom et nytt mindre anfall men likevel. Den tunge veien til legen var tyngre enn noen gang.
Sykmelding fra dd og kjøreforbud. Har fått time igjen på onsdag og vil nok da få den beskjeden at førerkortet mitt må leveres inn til politiets nærmeste stasjon og må være igjen ett år symptom fri.
Når en bor slik til som jeg gjør, endrer dette alt, og da mener jeg alt. Ingen busser el i umiddelbar nærhet og jeg blir avhengig av andre. Noe jeg absolutt ikke liker. Trives best med å klare meg selv, uavhengig av andre. Vil liksom ikke stå i gjeld til andre for mine tjenester.
Nå etter ferien hadde jeg sett frem til nye møter i Drammen akvarie klubb og stor auksjonen der i oktober, et møte hos vår venn Simen og møte i Larvik akvarie klubb med foredrag av Tom C samt stor auksjonen i Larvik neste mnd. Uten førerkort ser dette vanskelig ut og har nok noen nedturer fremover hvor jeg kommer til å tenke; tenk at jeg ikke har samme muligheten som andre.
Kona kan nok hjelpe til med noe kjøring, men ofte avsluttes auksjoner og klubbmøter sent på kvelden og er ikke forenlig når en har små barn som skal i seng tidligere på kvelden. Så dette begrenser seg ganske så mye.
Merker at jeg føler agressjon ovenfor egen kropp og motstands dyktighet. Men som et sterkt menneske i en syk kropp skal jeg glede meg LITT over at jeg får mer tid til fiskene mine og akvarie rommet. Ha fortsatt en fortreffelig kveld alle sammen
For noen år siden ble jeg "rammet" av epilepsi, men etter medisinering kom jeg meg til et nivå hvor jeg ble symptom fri. Siste arbeids dag før ferien ble jeg igjen "offer" til et anfall, noe jeg trodde var et blaff. I går kom et nytt mindre anfall men likevel. Den tunge veien til legen var tyngre enn noen gang.
Sykmelding fra dd og kjøreforbud. Har fått time igjen på onsdag og vil nok da få den beskjeden at førerkortet mitt må leveres inn til politiets nærmeste stasjon og må være igjen ett år symptom fri.
Når en bor slik til som jeg gjør, endrer dette alt, og da mener jeg alt. Ingen busser el i umiddelbar nærhet og jeg blir avhengig av andre. Noe jeg absolutt ikke liker. Trives best med å klare meg selv, uavhengig av andre. Vil liksom ikke stå i gjeld til andre for mine tjenester.
Nå etter ferien hadde jeg sett frem til nye møter i Drammen akvarie klubb og stor auksjonen der i oktober, et møte hos vår venn Simen og møte i Larvik akvarie klubb med foredrag av Tom C samt stor auksjonen i Larvik neste mnd. Uten førerkort ser dette vanskelig ut og har nok noen nedturer fremover hvor jeg kommer til å tenke; tenk at jeg ikke har samme muligheten som andre.
Kona kan nok hjelpe til med noe kjøring, men ofte avsluttes auksjoner og klubbmøter sent på kvelden og er ikke forenlig når en har små barn som skal i seng tidligere på kvelden. Så dette begrenser seg ganske så mye.
Merker at jeg føler agressjon ovenfor egen kropp og motstands dyktighet. Men som et sterkt menneske i en syk kropp skal jeg glede meg LITT over at jeg får mer tid til fiskene mine og akvarie rommet. Ha fortsatt en fortreffelig kveld alle sammen
Postet 23.08.12 kl 23:09
Det var utrolig leit å høre, Leif. Har selv ekstremt høy terskel for å be om bistand i alle sammenhenger, enten det er nære slektninger eller nesten ukjente kontakter så jeg skjønner hvordan det må være å skulle be om hjelp til noe så dagligdags som bilkjøring.
La oss inntil videre håpe det beste. Ha en god natts søvn om ikke annet.
La oss inntil videre håpe det beste. Ha en god natts søvn om ikke annet.
Postet 23.08.12 kl 23:36
Postet 23.08.12 kl 23:38
S i m e nDet er ordentlig trist å høre Leif! Men nå har det seg slik at TomC er obligatorisk for oss Apistoianere, så du får desverre ikke innvilget fri denne kvelden. Dette gjelder selvsagt også for ditt besøk hos meg... PM! S
Takk apisto venner
Ja tenke seg til å be om hjelp til noe så dagligdags som bilkjøring Truls! Er jo nær latterlig når en egentlig har førerkort. Hadde jeg mistet det for å ha kjørt for fort hadde jeg kun blame my self, men det er ikke slik. Sykdom kommer og sykdommer går, og er lite en kan gjøre med det.
Sier til meg selv at jeg skal se positivt på ting, men akkurat nå er nedturen så drastisk at jeg ikke øyner noe i det hele tatt. Føler som om jeg blir sperret inne på en måte og på en måte blir straffet for noe jeg selv ikke kan noe for.
En gang i mellom, ca en gang pr uke forer jeg fiskene kun med discus granulat. Yngel får selvfølgelig artemia hver dag. Av og til tar jeg da en forfri dag dagen etterpå, og det har det blitt i dag. Har ikke en gang vært i kjelleren i dag, noe som over hodet ikke ligner meg. Men må en tur ned før jeg en eller annen gang i natt legger meg. Foruten venner og familie er det dette som vil holde meg oppe fremover.
Postet 24.08.12 kl 00:03
En kjapp tur ned i kjelleren for å fore yngler klokken halv ett på natta er ingenting jeg vanligvis gjør.... men dette var en opptur jeg virkelig trengte. Som en god ting har jeg prøvd å få minimum to positive ting pr dag. Begge kom nå i løpet av noen minutter.
Det er en del yngler nede nå så gikk å matet dem kar for kar. Tok lykten å myste forsiktig inn i Apistogramma viejita karet og positiv 1 kom frem i lyset. Yngelene ute av hula for første gang. Løp opp for å hente kamera og vips var de fleste borte og tilbake i hula (bilde 1), men nå endelig har jeg fått sett dem.
Positiv 2 er at jeg også endelig fikk se de nye Apistogramma barlowi yngelene. Et antall på mellom 20 og 25 antar jeg. Har nok blitt litt for store for mors munn og er derfor sluppet fri (bilde 2) Dette trengte jeg akkurat nå, en høydare.
Siste bildet er bare av reolen etter senge tid...... Som dere ser er både gulvet og den røde løperen igjen tørket opp.
For øyeblikket har jeg yngler på
Apistogramma viejita oppdr
Apistogramma hongsloi VF
Apistogramma bitaeniata F1
Apistogramma nijsseni oppdr?
Apistogramma barlowi F1
Aspidoras C125 F1
Det er en del yngler nede nå så gikk å matet dem kar for kar. Tok lykten å myste forsiktig inn i Apistogramma viejita karet og positiv 1 kom frem i lyset. Yngelene ute av hula for første gang. Løp opp for å hente kamera og vips var de fleste borte og tilbake i hula (bilde 1), men nå endelig har jeg fått sett dem.
Positiv 2 er at jeg også endelig fikk se de nye Apistogramma barlowi yngelene. Et antall på mellom 20 og 25 antar jeg. Har nok blitt litt for store for mors munn og er derfor sluppet fri (bilde 2) Dette trengte jeg akkurat nå, en høydare.
Siste bildet er bare av reolen etter senge tid...... Som dere ser er både gulvet og den røde løperen igjen tørket opp.
For øyeblikket har jeg yngler på
Apistogramma viejita oppdr
Apistogramma hongsloi VF
Apistogramma bitaeniata F1
Apistogramma nijsseni oppdr?
Apistogramma barlowi F1
Aspidoras C125 F1
Postet 24.08.12 kl 00:52