Elins lille hjørne (side 116)

Ja kanskje jeg bare må gjøre det... dette er jo til å bli smågal av :p

Jeg får senke den til 5,7 i mellomlagringsbalja, og bare bytte på de og late som om PHen er lik. Jeg har ikke så mye annet valg egentlig, denne uka har jeg mulighet til å holde på med PHkontroll hele tiden, men det har jeg ikke ellers. Så det må bare stå til. Prøver å holde den lav (under 6) i hvert fall, siden jeg nå øyner et ørlite håp.
Ingen flere har dødd enda i dag, men at de lever forbauser meg. Innimellom faller de over på ryggen og blir liggende en stund før de snur seg riktig veg igjen...

Har akkurat byttet tank på de nå, og gitt artemia. Det er vel en som har spist litt, resten bare ligger der. Tror neppe dette går veien.

Utover det så har jeg planer for den ene 110 literen min. Så i morgen må jeg nesten ut å handle litt diverse slik at jeg har det her dersom jeg får ånden over meg i løpet av påsken
Den minste av de gjenlevende var død i dag tidlig. Ikke spesielt overraskende, siden dette var en av de som ikke ville spise artemia i går kveld.

Jeg aner ikke hvordan det vil gå med de siste 7. Det var vel bare en av de som fikk synlig oransje mage i går. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de kan være levende enda heller, når de har gått uten å spise over såpass lang tid. Men, så lenge det er liv er det håp.

De voksne C140 svermet veldig på glasset i går kveld, men jeg så ingen egg.
Det er lov å håpe vet du , det kan være at disse er noen tøffinger.Håper det går bra med de.
Håper også at de kommer igang igjen ,så har du flere muligheter.
Tam alna
Da ble det en tur på impuls til Tam Alna.

Er egentlig veldig fornøyd med meg selv her jeg sitter!

Fikk kjøpt med 6 redmoor røtter, så nå har jeg litt å pusle med på innredningssiden i påsken, om jeg orker. Plukket også opp en liter svart akrylmaling på veg hjem, i tilfelle jeg skulle gidde å tømme noen av akvariene, rive av de ekstremt irriterende foliene, og male bakgrunnen svart.

Dessuten... jeg var i sterk tvil, men... jeg fikk med meg Aspidoras sp. C037 hjem! Grunnen til at jeg tvilte var rett og slett at de kun hadde 3 stykk igjen. For lite tenkte jeg, og gikk videre. Men så måtte jeg tilbake å titte på de igjen, og de er jo så fine! Dessuten sa damen at de var på listene fra tid til annen, så det er jo faktisk mulig å få tak i fler. Kanskje. Har lest litt om aspidoras, og de ligner jo en god del på cory, men skal etter sigende være enda mer aktive. Gleder meg til å se disse i aksjon. Enn så lenge tenkte jeg å sette de sammen med cw009. 037 er svært unge, og de grønne er unge enda de også, så da kan de jo bunkre sammen en stund i hvert fall

Ellers ble det med meg hjem 5 otto, som er en del av planen min for den ene 110 literen
Aspidoras sp. c037
Her er nyanskaffelsene under akklimatisering. I tegninger minner de litt om paleatus, noe som passer meg utmerket, siden jeg faktisk liker paleatus veldig godt.

De er i hvert fall mer aktive enn cory i akklimatiseringstanken, uten at det sier all verden.

Vurderer å tømme karet med cw009 nå og male bakglasset samt sette inn redmoor. Heller nå i kveld kanskje, enn å slippe aspidorasene i karet bare for å håve dem ut igjen om et par dager...

Lurer på hvor lang tid den malingen tar å tørke... hmm.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Gratulerer med nyanskaffelsene! Jeg har lurt flere ganger på å skaffe meg en Aspidoras-art selv. Nesten synd og skam å ikke ha noen av Coryenes nære og kjære slektninger! Hehe.

Ang. akrylmaling og tørketid: det tørker veldig fort. Tror jeg løftet på plass siste karet jeg malte etter en halvtime eller noe. Den var støvtørr på bare minutter, mener jeg å huske.
De er skikkelig fine, Mona Veldig små enda, men de vokser seg nok til. Får håpe jeg snubler over noen flere, 3 stykk er absolutt ikke nok, og derfor jeg holdt på å slå det fra meg også.

Godt å høre at malingen tørker raskt, for nå er jeg i gang :p

Bilde 1: Reol med hull - karet til cw009 er tatt ut og gjort klar til maling og oppussing

Bilde 2: Redmoor røttene fra tam alna. Nå er det bare å slå seg løs!

Bilde 3: Første strøket på bakgrunnen er tatt, og det er prøving av redmoor. Prøvde alle sammen i forskjellige positurer for å se hvordan de tar seg ut. Tok bilder også, så jeg kan sammenligne i ro og fred.
Jeg er veldig fornøyd med valgene mine!

Når det ser sagt, selv om jeg syntes jeg plukket så små, så vil jeg måtte kutte av noen greiner her og der på noen av dem. Det får bare stå sin prøve

Syrefaste skruer og sugekopper ble handlet inn også, så det skal ikke mangle noe som helst.

Ikke se på møkkete glass og sandrester. Som vanlig har jeg det travelt, fordi 8 fisk står i en plasttank og venter. Turte ikke skrubbe helt, for da ville bakglasset bli vått før maling... At ikke jeg EN gang kan ha god tid når jeg holder på med slike prosjekter!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hmmm.... C037 kommer fra rio purus, samme sted som C. pulcher.

Aner en mulighet til å lage en "rio purus" biotop her nå, men da er vel alt håp om lek på pulcher ute. Ikke at jeg tror VF fisk noensinne vil leke her i huset, men det er jo alltids et håp :p

Lurer på hvor mye tre knøttsmå aspidoras vil forstyrre...
Så skikkelig fine ut de røttene du har fått tak i
regner med at du legger ut bilde av karet når det er ferdig innredet .Alltid spennende hvordan folk får det til.

Har selv bestilt en stor redmoor-rot fra Danmark ,gleder meg til å få den i hus . Håper den ser fin ut ,kan jo ikke plukke de ut selv på denne måten.
Kommer garantert til å legge ut bilde når det er ferdig (evt i morgen om vannet blir veldig tåkete).

Men, "æ har ti tusen tommeltotta, næglsprætt og sælbuvotta..." når det gjelder innredning, så vakkert blir det neppe
Har jeg ingen tro på ,de så jo fine ut de som det var bilde av . Redmoor-røttene gjør jo sitt til at det blir bra også da ,synes de er veldig fasinerende og flotte.
Malingen tørker lynfort, ja. Karet er satt på plass i reolen, halvveis fylt med vann, og sanda er på plass. Men du verden så tåkete det ble!

Bildene må nok vente til i morra. Har heller ikke plantet enda. Får se om jeg gjør det ferdig i dag eller venter til i morra. Fisken står med varmekolbe og luftestein og klarer seg fint til i morgen, og filteret surrer og går i en bøtte med akvarievann og klarer seg utmerker det også.

Nå er det bare 5 C140 igjen De ser mer eller mindre døde ut hele gjengen, men det har de jo gjort i dagesvis nå. Byttet tank på de nå og venter på at artemiaen skal falle til bunns. Men tviler på at de vil spise noe nå heller.
De 5 siste lever enda! Helt utrolig. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig, men så lenge det er liv er det håp.

Jeg synes egentlig ikke at de spiser i det hele tatt, så hva de lever av er helt uforståelig. Det er vel kanskje en av de som har synlig artemia i magen, resten ser ut til å spise kanskje en, men ikkke slik at magene blir store og runde.

cw009/C037 karet er ferdig satt opp, men fortsatt tåkete, så jeg drøyer bilder til i morgen Ikke stort å se enda. Ble ikke fornøyd (for en overraskelse), men det får nå være slik enn så lenge.
Lyset skrus ikke på før om flere timer, men det ser mye klarer ut nå, så jeg håper det skal være mulig å ta bilder

De 5 C140 lever i dag også. Disse må være noen skikkelige tøffinger! Jeg synes kanskje de har litt mat i magen alle sammen, men ikke slik de vanligvis ser ut etter å ha spist. Har studert de inngående og det er absolutt ingen symptomer. Alle barter og finner ser kjempefine ut, det er ingen bøyde haler, prikker, flekker, feil farge eller noe som helst. De ser uforskammet bra ut, men synes jeg aner at de er tynne. Ikke så lett å se på noe så smått.

I dag burde jeg strengt tatt få tømt opptil flere kar og malt dem. Stua ser helt bombet ut så lenge alt står utover gulvet. Men, jeg gruer meg! Spesielt til karet med CRS reker. Det er en jobb uten like å fange rekeyngel, det tar jo timesvis.

De to nederste karene i reolen har mørk folie, så de trenger jeg strengt tatt ikke tømme for å male, så det hopper jeg over i denne omgangen i hvert fall.
Hvis karret ikke er for stort pleier jeg bare tømme ut vann, fange så mye reker jeg kan, skuffe ut sand og så heller jeg vannet som er igjen med reker over ei hov i en bøtte. Fungerer ganske greit for meg.
Jeg er forelsket.

I mine C037! Disse er bare så utrolig søte. Det skal bli spennende å se fremover, om de er akkurat som corydoras - spinnville først, og rolige etterpå.

For dersom de fortsetter fremover slik de har holdt på i dag, ja da skal jeg ha mange C037! De har gitt meg en danseoppvisning jeg ikke har sett maken til før i dag

Vi kjenner jo alle denne stimingen opp og ned glasset. Det er ikke den jeg snakker om - jeg snakker om dans! Korketrekker-formasjoner opp og ned midt i karet, snirkle seg rundt plantebladene, og virvler rundt i ring med hverandre. Helt fantastisk å se på. Dessverre hang ikke kameraet med i svingene, og bildene viser derfor absolutt ingenting av alt dette fantastiske. Makan til livlige fisk! Så vil tiden vise om dette dør hen og blir borte (=utslag av nytt kar), eller om aspidoras er i en helt egen klasse. Vakre er de uansett.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ja.. også bildene til innlegget over

Et par bilder av karet som nå huser 5 cw009 og 3 c037, etter at bakgrunnen ble malt svart, og redmoor rot satt inn.

Og et dårlig bilde av cw009, de er ikke akkurat de enkleste å ta bilde av..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap