- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 116)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 116)
Postet 04.05.12 kl 22:20
Jeg kjøpte 2 stk som ekstrafilter til to kar. Den ene bråker... den andre er pip-stille. Vet om folk som ved rensing av filter tar en plastpose under og drar opp filteret. Enkelt og greit. Skal prøve å ta ut litt stein av det øverste filterhuset nær pumpen som lager litt bråk, for å se om stappinga i det ene filteret har bidratt til bråket...
Ellers synes jeg at det er helt greit med nedtrapping Mona. Og lurt at du ikke kvitter deg med karene mm. Alt til sin tid. Jeg har for min egen del tatt høyde for dette i min oppstart, og ikke kjøpt "prima vare" med alt som finnes. Jeg får gå gradene hvis det skulle vise seg å holde. Regner med at du er på igjen med tiden. Og ofte er det noe nytt som gjør at man hekter seg på. Du har mange flotte kar til bunnfisk, så da er alt klart til Apistogrammer he he he. I mellomtiden er det som regel mange andre å ta vare på... familie, venner, kollegaer, naboer osv.
Lykke til videre, håper du fortsetter å titte innom forumet til glede og nytte for mange.
Simen
Ellers synes jeg at det er helt greit med nedtrapping Mona. Og lurt at du ikke kvitter deg med karene mm. Alt til sin tid. Jeg har for min egen del tatt høyde for dette i min oppstart, og ikke kjøpt "prima vare" med alt som finnes. Jeg får gå gradene hvis det skulle vise seg å holde. Regner med at du er på igjen med tiden. Og ofte er det noe nytt som gjør at man hekter seg på. Du har mange flotte kar til bunnfisk, så da er alt klart til Apistogrammer he he he. I mellomtiden er det som regel mange andre å ta vare på... familie, venner, kollegaer, naboer osv.
Lykke til videre, håper du fortsetter å titte innom forumet til glede og nytte for mange.
Simen
Postet 04.05.12 kl 22:37
Men kjære vene deg, da
Synes ikke det var så lenge siden du var tilbake i hobbyen ?
Her inne savner jeg da virkelig dine synspunkter, og ikke minst erfaring innen akvariehobbyen. At man kritiserer deg og andre for å svare konstruktivt og utvetydig på spørsmål virker urimelig, og til tider snever !
Min henstilling til deg er å revurdere din avgjørelse om å selge fiskene dine
Det betyr kanskje ikke så mye, men din kunnskap delt her på forumet er savnet av meg ihvertfall, og den tryggheten dine svar gir er av uvurderlig verdi for de av oss som virkelig er opptatt av denne hobbyen.
Synes ikke det var så lenge siden du var tilbake i hobbyen ?
Her inne savner jeg da virkelig dine synspunkter, og ikke minst erfaring innen akvariehobbyen. At man kritiserer deg og andre for å svare konstruktivt og utvetydig på spørsmål virker urimelig, og til tider snever !
Min henstilling til deg er å revurdere din avgjørelse om å selge fiskene dine
Det betyr kanskje ikke så mye, men din kunnskap delt her på forumet er savnet av meg ihvertfall, og den tryggheten dine svar gir er av uvurderlig verdi for de av oss som virkelig er opptatt av denne hobbyen.
Postet 05.05.12 kl 02:18
Sølvi GullaksenOk ,det kunne jeg jo gjøre ,men kan du anbefale noen andre innvendige filtre ?
Er det helglass-kar eller ramme-kar du trenger det til, Sølvi? Heldekkende armatur eller enkelt armatur?
Jeg er jo en fan av Liberty hang-on filterne til Eheim, jeg da... Ikke akkurat innvendig filter, men henger på kanten av akvariet utenpå, med et "sugerør" nedi karet.
Men de filterne krever at du ikke har heldekkende armaturer, da.
Liberty filternes opprinnelige og originale filtermedie er pinglete saker og forkastes. Så skjærer man til to blokker i avlang form av filtersvamp (blåsvamp), sånn at de passer akkurat nedi (må skvises litt for å få plass) filterkammerne. De skal rekke halvveis opp over åpningen der vannet renner ut og ned i akvariet.
Jeg har brukt masse Liberty-filtere Det blir ikke overflatehinne i et kar med hang-on filter, forresten, for vannet som faller ut av filteret og ned i akvariet, drar hele tiden med seg overflatevann ned og fornyer overflaten.
Postet 05.05.12 kl 13:58
Endret: 05.05.12 kl 14:01
Postet 05.05.12 kl 16:00
Ha, fiskene mine har det vel ikke så aller verst uansett, oppdaget jeg i dag Tok til med første vannbytte i dag, startet med det nederste akvariet der Green Laser går.
Begynte med å slå av filteret og startet lukingen. Akvariet var fullstendig gjengrodd, det tøyt flyteplanter opp OVER armaturet når jeg tok av dekselet på det heldekkende armaturet! Oj....
Da jeg begynte å løfte ut planter, oppdaget jeg egg. Egg overalt! Det krydde av egg i omtrent hver eneste plante jeg løftet ut. Jeg la merke til at en god del var mugne, men en del var også gode, og begynte å klekke faktisk. Så noen knøttsmå "sytråder med hode" som pilte over sanda når jeg begynte å romstrere i karet Det er allerede 5-6 større yngel i gruppa som har vokst opp på egenhånd i akvariet. De ble veldig glade for alt "mudderet" jeg rotet opp og som dalte ned fra plante-buskaset. De småtrollene moppet ivrige rundt i alt mudderet for å finne microorganismer å spise.
Nå ble det mye lysere i akvariet, hehe Det var jo helt mørklagt på bunnen før, kunne nesten ikke se noe.
Du kan få kjøpe mine to Biopower 160 filtere for en hundrelapp hver, om du vil prøve dem. De ER jo gode, forsåvidt, det er bare litt vrient under rens. Men om du gjør som det ble nevnt ovenfor av en annen her, træ en pose utenpå før du løfter det opp av vannet, så går det nok mye bedre
Send meg en mail om du er interessert Sølvi, så tar vi det der
Begynte med å slå av filteret og startet lukingen. Akvariet var fullstendig gjengrodd, det tøyt flyteplanter opp OVER armaturet når jeg tok av dekselet på det heldekkende armaturet! Oj....
Da jeg begynte å løfte ut planter, oppdaget jeg egg. Egg overalt! Det krydde av egg i omtrent hver eneste plante jeg løftet ut. Jeg la merke til at en god del var mugne, men en del var også gode, og begynte å klekke faktisk. Så noen knøttsmå "sytråder med hode" som pilte over sanda når jeg begynte å romstrere i karet Det er allerede 5-6 større yngel i gruppa som har vokst opp på egenhånd i akvariet. De ble veldig glade for alt "mudderet" jeg rotet opp og som dalte ned fra plante-buskaset. De småtrollene moppet ivrige rundt i alt mudderet for å finne microorganismer å spise.
Nå ble det mye lysere i akvariet, hehe Det var jo helt mørklagt på bunnen før, kunne nesten ikke se noe.
Sølvi GullaksenSå litt vanskelig å finne noe brukendes da det ikke er plass til urvendig pumpe heller:(
Du kan få kjøpe mine to Biopower 160 filtere for en hundrelapp hver, om du vil prøve dem. De ER jo gode, forsåvidt, det er bare litt vrient under rens. Men om du gjør som det ble nevnt ovenfor av en annen her, træ en pose utenpå før du løfter det opp av vannet, så går det nok mye bedre
Send meg en mail om du er interessert Sølvi, så tar vi det der
Postet 05.05.12 kl 16:27
Endret: 05.05.12 kl 16:29
hehe, høres artig ut å oppdage plutselig en hel haug med yngel
er interessangt det du sier om innvendige filtere... det er til tider helt håpløse.
jeg har nylig satt igang et kar jeg har hatt lekkasje i. jeg kjøpte et midlertidig filter som jeg skulle bruke inntil jeg fikk et utvendig et, og jeg er overrasket over at filterer durer så mye i forhold til det utvendige. det er et fluval u2 filter jeg har tillegg til et tetra ex600. fluvalen skal ut, liten tvil om det.
men har du også en formening om luftpumper?
i "hovedkaret" mitt har jeg en luftpumpe som pumper ut bobler og jeg begynner å lure om den har en særlig stor betydning.
er interessangt det du sier om innvendige filtere... det er til tider helt håpløse.
jeg har nylig satt igang et kar jeg har hatt lekkasje i. jeg kjøpte et midlertidig filter som jeg skulle bruke inntil jeg fikk et utvendig et, og jeg er overrasket over at filterer durer så mye i forhold til det utvendige. det er et fluval u2 filter jeg har tillegg til et tetra ex600. fluvalen skal ut, liten tvil om det.
men har du også en formening om luftpumper?
i "hovedkaret" mitt har jeg en luftpumpe som pumper ut bobler og jeg begynner å lure om den har en særlig stor betydning.
Postet 05.05.12 kl 16:38
Jeg mener at så lenge filteret er overdimensjonert i forhold til belastning, så trenger man ikke stresse så mye med vannbytte.
Er det i tillegg mye planter vil det jo ikke bli noe problem med nitratopphopning.
Og utifra hvordan du har det med fiskebestand i forhold til størrelsen på karret, antall planter og størrelse på filteret, så ser jeg ingen grunn til at du skulle trenge å slavisk bytte vann hver uke.
Som fiskene allerede har vist deg, de trives. ;D
Så du kan nok fint ha fiskene og bare drive litt slappere fiskehold.
Du sitter inne med så vannvittig mye informasjon, jeg skjønner at det er mye å irritere seg over når man leser forskjellige tråder, men man må delgere hvor man gidder å svare og hvem man gidder å svare.
Ingen vits hvis det er en som sier imot alle gode råd den får vettu.
Du svarer ærlig og direkte, noen vil oppfatte det som frekt, men opp til den som leser. Ingen vits i å henge seg opp i hvordan andre misforstår, så lenge du vet hva du mente.
Jeg håper ikke du legger opp pga av andres tomprat, men kun legger akvariehobbyen på hylla fordi det føles riktig for deg.
Er det i tillegg mye planter vil det jo ikke bli noe problem med nitratopphopning.
Og utifra hvordan du har det med fiskebestand i forhold til størrelsen på karret, antall planter og størrelse på filteret, så ser jeg ingen grunn til at du skulle trenge å slavisk bytte vann hver uke.
Som fiskene allerede har vist deg, de trives. ;D
Så du kan nok fint ha fiskene og bare drive litt slappere fiskehold.
Du sitter inne med så vannvittig mye informasjon, jeg skjønner at det er mye å irritere seg over når man leser forskjellige tråder, men man må delgere hvor man gidder å svare og hvem man gidder å svare.
Ingen vits hvis det er en som sier imot alle gode råd den får vettu.
Du svarer ærlig og direkte, noen vil oppfatte det som frekt, men opp til den som leser. Ingen vits i å henge seg opp i hvordan andre misforstår, så lenge du vet hva du mente.
Jeg håper ikke du legger opp pga av andres tomprat, men kun legger akvariehobbyen på hylla fordi det føles riktig for deg.
Postet 05.05.12 kl 16:45
Postet 05.05.12 kl 18:01
Postet 05.05.12 kl 21:18
Sølvi GullaksenHadde vært kjekkt med litt bilder etter du har fått luket.
Hehe, nå fjernet jeg 90% av plantene omtrent, og plutselig ble de helt ribbet og nakne! Men da blir det til gjengjeld lenge til neste gang jeg må ta et sånt skippertak heldigvis
Har vært flink og til og med gjødslet plantene i dag!
PS! Mail mottatt, Sølvi
Postet 05.05.12 kl 21:50
Postet 05.05.12 kl 23:07
I dag begynte jeg å gruble på om jeg skulle gjøre alvor av å selge alle fiskene og plantene, og så sette akvariereolen tørt til lagring i uviss tid fremover.
Jeg bestemte meg for å gjøre det, og tenkte litt på bilder til salgsannonsen. De fleste coryene stikker seg vekk når det kommer folk foran karet, særlig når man står klint opptil glasset og vifter med et stort, svart kamera Men jeg tenkte at C. adolfoi-gjengen pleier å godta litt bevegelser uten å stikke av, så kanskje jeg ville greie å ta noen bilder av dem iallefall? Green Laser-gjengen kan jeg bare glemme å ta annonsebilder av, men C. eques burde jeg klare og ta noen av også, om jeg er tålmodig og venter litt stille og rolig foran karet?
Jeg tok kameraet i hånd og gikk mot gardintrappa som står klar foran reolen, og klatret opp til det øverste karet der C. adolfoi går. Så stivnet jeg i bevegelsene.... Hva fikk jeg se? Jøss...! De er visst blitt kjønnsmodne og har lekt uten at jeg har merket noe som helst! For midt på trerota i karet satt et lite Corydoras-yngel i kamuflasjefarger, altså ikke mange ukene gammel. Tipper 2-3 uker. Det er heller ikke satt inn nye planter e.l. i dette karet på månedsvis, så det kan ikke være egg fra andre som er overført hit. Det betyr at C.adolfoi gjengen har blitt kjønnsmodne og lagt egg hos meg Det var en overraskelse
Jeg forsøkte å ta bilder av den lille krabaten, skikkelig søt var han, men det hang så mye lange røtter fra flyteplantene nedi karet og kameraet ville ikke fokusere på selve yngelen, bare røttene rundt. Så ingen av bildene ble bra nok, og til slutt flyttet yngelen seg ut av syne.
Men nå ble jeg usikker igjen da....! hehe Skal jeg eller skal jeg ikke? Jeg burde selgene fiskene. Det er egentlig ingen vits å ha akvariene i drift med fisk, for jeg tilbringer jo ingen tid med dem (se på dem, stelle dem) lenger? Bedre at fiskene kommer til noen som kan ha maksimalt utbytte av dem og sånn.
Vel, vi får se. Det er vel uansett lite kjøpere å finne nå i sommerhalvåret, det pleier å være stille og rolig på markedet da.
Men det var jo hyggelig at Corydoras adolfoi-gjengen (12) har begynt å legge egg!
Jeg bestemte meg for å gjøre det, og tenkte litt på bilder til salgsannonsen. De fleste coryene stikker seg vekk når det kommer folk foran karet, særlig når man står klint opptil glasset og vifter med et stort, svart kamera Men jeg tenkte at C. adolfoi-gjengen pleier å godta litt bevegelser uten å stikke av, så kanskje jeg ville greie å ta noen bilder av dem iallefall? Green Laser-gjengen kan jeg bare glemme å ta annonsebilder av, men C. eques burde jeg klare og ta noen av også, om jeg er tålmodig og venter litt stille og rolig foran karet?
Jeg tok kameraet i hånd og gikk mot gardintrappa som står klar foran reolen, og klatret opp til det øverste karet der C. adolfoi går. Så stivnet jeg i bevegelsene.... Hva fikk jeg se? Jøss...! De er visst blitt kjønnsmodne og har lekt uten at jeg har merket noe som helst! For midt på trerota i karet satt et lite Corydoras-yngel i kamuflasjefarger, altså ikke mange ukene gammel. Tipper 2-3 uker. Det er heller ikke satt inn nye planter e.l. i dette karet på månedsvis, så det kan ikke være egg fra andre som er overført hit. Det betyr at C.adolfoi gjengen har blitt kjønnsmodne og lagt egg hos meg Det var en overraskelse
Jeg forsøkte å ta bilder av den lille krabaten, skikkelig søt var han, men det hang så mye lange røtter fra flyteplantene nedi karet og kameraet ville ikke fokusere på selve yngelen, bare røttene rundt. Så ingen av bildene ble bra nok, og til slutt flyttet yngelen seg ut av syne.
Men nå ble jeg usikker igjen da....! hehe Skal jeg eller skal jeg ikke? Jeg burde selgene fiskene. Det er egentlig ingen vits å ha akvariene i drift med fisk, for jeg tilbringer jo ingen tid med dem (se på dem, stelle dem) lenger? Bedre at fiskene kommer til noen som kan ha maksimalt utbytte av dem og sånn.
Vel, vi får se. Det er vel uansett lite kjøpere å finne nå i sommerhalvåret, det pleier å være stille og rolig på markedet da.
Men det var jo hyggelig at Corydoras adolfoi-gjengen (12) har begynt å legge egg!
Postet 29.05.12 kl 14:06
Endret: 29.05.12 kl 14:06
Postet 29.05.12 kl 14:47
Fiskene klarer seg fint så lenge de får mat og litt vannbytte innimellom, det har de jo bevist flere ganger nå.
Så ikke ha dårlig samvittighet for dem, plutselig kommer lysten tilbake og da er det kjekt og ha dem.
Kanskje du også har dobbelt så mange av hver i tillegg.
Fiskene bryr seg jo ikke om du ser på dem eller ikke, så lenge de har mat og vann.
Så ikke ha dårlig samvittighet for dem, plutselig kommer lysten tilbake og da er det kjekt og ha dem.
Kanskje du også har dobbelt så mange av hver i tillegg.
Fiskene bryr seg jo ikke om du ser på dem eller ikke, så lenge de har mat og vann.
Postet 29.05.12 kl 20:14
Sølvi GullaksenSå tror nok du må tenke deg om et par ganger til før du gjør noe.
Jeg bestemte meg - og bestemmelsen ble å selge alle fiskene. Det har egentlig vært bestemt lenge, men jeg har utsatt å gjøre noe med det, for å få tenkt meg grundig om først.
Men nå i dag la jeg ut annonse på Corydoras eques gruppen, alle 19.
C. adolfoi og C. Green Laser er allerede avtalt solgt til bekjente, trengte ikke annonse på dem.
Jeg kommer vel til å krype rundt i krokene på Akvaforum nå og da likevel, hehe, for akvariehobbyen er jo noe som interesserer meg fremdeles - i perioder dog. Det er bare ikke tiden for meg nå å sysle med det aktivt, kan man si.
Om noen uker kommer hund nr to i hus (valp) og da blir det enda mindre tid til å stelle akvarier og fisk, så det er like greit å gjøre det nå (selge).
Alt av utstyr som ikke har holdbarhetsdato beholder jeg, akvariene og reolen beholder jeg. Kort sagt; alt som kan lagres uten å bli ødelagt, beholdes. Fôret og fiskemedisiner må selges. Får ta og lage en "inventarliste" av det jeg skal selge og få lagd en annonse på det også.
Grunnen til at jeg selger, er nok mest at jeg alltid har hatt litt høye krav til meg selv når det gjelder å holde akvariefisk. De skal liksom ha 100% beste mulige stell hele tiden, ellers føles det feil for meg å ha dem. Når jeg ikke lenger har den samme glødende interessen som gjør at jeg orker og gidder det, så er det like greit å selge fiskene. Men det er nok ikke siste gang jeg har akvarier, så derfor lagrer jeg tingene denne gangen. Vil ikke selge det
Pussig nok føles det verre å selge C. adolfoi enn Green Laser og C. eques. Det har vel noe med at C. adolfoi alltid har vært "hjertebarna" mine, de store yndlingene. Så selv om Eques er både sjeldnere og dyrere, er det C.adolfoi som er tyngst å skille seg av med. Der kjenner jeg et lite stikk i brystet Men det går bra, jeg vet de får det topp hos sin nye eier, som jeg kjenner.
Postet 31.05.12 kl 14:49
Postet 31.05.12 kl 16:21
Postet 31.05.12 kl 21:48
Sølvi GullaksenEr det samme rase som du har fra før ?
Samme rase, ja! Helt klart - ingen tvil! De er absolutt nydelige, og finnes ikke bedre hund! Mild, intelligent, snill og lydhøre.
Det er en annen farge på den nye da. Den nye er svart og hvit.
Før valpen kommer i hus skal jeg rekke å klemme inn en ferie også, så jeg tar med meg 12-åringen en uke på Kreta nå i juni. Gubben blir hjemme og passer hund (den gamle) og jobber! :p Hehe! Men ferien i år må tas før valpen kommer i hus, det er best. Jeg vil jo ikke skaffe valp, og så reise fra den igjen midt i den viktige perioden der vi holder på å knytte bånd til hverandre. Siden jeg ikke jobber, så er det ikke noen jobb å ta måtte stresse tilbake til, så jeg blir hjemme med valpen hele tiden når den først er kommet i hus.
Postet 31.05.12 kl 21:55
Endret: 31.05.12 kl 21:59
Postet 31.05.12 kl 22:02