Leifs verden, del 2 (side 116)

Leif, jag beklagar ditt dåliga tillstånd. Jag hoppas att du kyckas få epilepsin i schack igen, så att du kan återgå till ett normalt liv igen (förutsatt att vi akvarister har normala liv då).

Apistogrammalösa hälsningar från Apistojohan
Takk Apistojohan

Sykdommen i seg selv plager meg ikke i nuet, men når en mister førerkortet så blir det liksom som en straff. En straff som innskrenker ens frihet til å "komme og gå" som en vil.

Kanskje en skal tenke litt mer over ens egen helse enn hva man gjør til vanlig. Jeg som straks fyller 50 har vel aldri tenkt på meg selv annet som en 20 åring og stått på, stresset og påtatt meg ansvar. Kanskje på tide å innse at en ikke er 20 år lengre, men 48!!!

Passet veldig dårlig jobb messig også dette. Skift jobbing og minimalt med folk, gjør meg skyldig i merarbeid på de andre. I tillegg har jeg som klubbleder begynt lønns- forhandlinger og er inne i sluttfasen av et kompetansebasert lønns system. Passet m.a.o veldig dårlig i denne perioden vi er inne i nå.

Skal ha et medlemsmøte om begge deler 6.september og møter selvfølgelig opp da iallefall.

Var veldig artig å se alle ynglene når jeg var nede i stad. Det spirer og gror i karene og om noen mnd kan andre også få samme gleden av disse som jeg har nå.

Plussmedlem
Dette var virkelig ille, Leif. Føler helt og fullt med deg! Når man er vandt med å være helt selvstendig fra før, er det vanskelig å plutselig måtte ty til andre mennesker og være litt mer "hjelpesløs"...

Ikke minst sykdommen i seg selv, da, det er jo ille å ha fått symptomene tilbake. Det er jo definitivt ikke noen trivelig sykdom det der. Kan føle litt på meg hva slags nedtur du opplever nå. Huffameg! Skjønner utrolig godt at du føler at du blir "stengt inne". Det er jo sånn det er, det, når man plutselig ikke kan gjøre ting som er helt dagligdags og man føler og vet at man fortsatt får til uten problemer!

Du er jo ikke alene om å slite med noe, det er det ganske mange som gjør. Men det er nok en mager trøst. Mange ville sagt at "det kunne vært mye verre". Det kunne det kanskje, kommer jo helt an på hva du selv føler, men det er uansett utrolig vanskelig å tenke sånn i en periode som dette.
Det viktigste for deg nå er kanskje å glede deg over det du kan glede deg over og prøve å tenke positivt...
Og husk; sånne ting er som regel verst i starten, det blir "vane" etterhvert å ha det sånn, på en måte Glemmer det kanskje litt, nesten.

Kos deg ekstra med akvariene som sykemeldt! God bedring.
Vet alt om det å ikke være "kjørbar" pga helse, så du har min fulle forståelse...
Tusen takk begge to. Har nå fått hjem bilen med hjelp. Da er iallefall den trygg. Etterhvert skal jeg ned i kjelleren å kose meg. En liten tur før i dag og jeg fikk igjen se barlowi og viejita ynglene, kjempe moro. Blir å slamsuge de fiske løse karene samt å ha vannbytter. Kommer nok i tiden fremover til å dille og dalle for fiskene og bare kose meg.

Trenger å stresse ned og ha en periode med mye ro rundt meg, så dette blir en flott avkobling fra hverdagen. Fiskene skal få nyte godt av denne perioden og får nok se mye til meg. En bedre rekreasjon akkurat nå kunne jeg ikke tenke meg.

Skal ta noen bilder når jeg er nede og legge ut senere i løpet av dagen/kvelden

Takk igjen for god støtte
Apistogramma viejita yngler
Sin andre dag ute med mor
Endelig ble vi så store at mor ikke lenger hadde plass til oss i munn. Endelig er vi frie Apistogramma barlowi yngler......
Når det kommer til kommer til Apistogramma barlowi, så har jeg bare en ting og si... jeg kjenner igjen Karius og Baktus når jeg når jeg ser de he he he. Ellers så må jeg si jeg synes det siste bilde av Ap. viejita m yngler var suverent... ikke rart en faller for disse herlige skapningene.

Har bestemt meg for å få opp noen små-kar, så jeg får lagt tilrette for litt mer målrettet yngling selv. Noen kar til yngler, og et kar til dafnier (mener jeg det er) - så kan benyttes som levendefor i vinter... så begynner det å likne noe!
S i m e n
Når det kommer til kommer til [I]Apistogramma barlowi[/I], så har jeg bare en ting og si... jeg kjenner igjen Karius og Baktus når jeg når jeg ser de he he he. Ellers så må jeg si jeg synes det siste bilde av [I]Ap. viejita [/I]m yngler var suverent... ikke rart en faller for disse herlige skapningene. Har bestemt meg for å få opp noen små-kar, så jeg får lagt tilrette for litt mer målrettet yngling selv. Noen kar til yngler, og et kar til dafnier (mener jeg det er) - så kan benyttes som levendefor i vinter... så begynner det å likne noe!

Barlowi er ganske så lette å plukke ut ja, og en av mine favoritter grunnet deres lynne. Veldig fredelige og rolige av seg. Ser ynglene ypper litt på hverandre og det er et artig skue. Noen av dem skifter farge til nesten sort. Helst skjer dette i frontpartiet, men kan også dekke resten av kroppen. Ønsker du et ungt par er det bare å si i fra Simen.

Foreldrene er drettet av Tom. Ser det eldste kullet har en del sorte pletter her og der og er egentlig for meg sjarmør flekker. Herlige dverger. Kunne trenge noen flere yngelkar jeg også for alle småtassene.

Flyttet trioen med VF hongsloi i dag, slik at ynglene som er igjen får vokse opp. Er veldig usikker på antallet, da en del gjemmer seg under Toms eikeløv....20-30-40 aner ikke.

Strengt tatt er jeg vel avhengig av yngelkar slik at yngel kan flyttets slik at det kan komme nye kull. Nye kull har vist her at de største ynglene tar fra kullet som er yngre. Blir dårlig med spredning av det.

Har som nevnt tidligere 2 ukjente apistoer i aggassizii karet og har sendt Tom noen bilder. Veldig usikker på hva det kan være men tipper det er nære bitaeniata. Venter spent på svar fra han.

Ellers har jeg bygget et bord til den nye 160L. Egentlig bare møbelknotter og lister nederst som mangler før det er ferdig. Ble overhodet ikke fornøyd med det, men så er det bygget på materialrester jeg har hatt liggende. Så det får duge. Legger ved et bilde av det
Det var da ingenlunde ille. Dessuten må du tenke på at når det kommer til apisto blir stativet litt uvesentlig. Eksempelvis; selv om Keira Knightley har på seg truser fra Sloggi i stedet fra Victorias Secret vil det fortsatt se ganske bra ut tror jeg
Flott bord, med tilsvarende flott kar - ingenting å utsette der! Når det gjelder diy-prosjekter tror jeg rett og slett at jeg må i gang med noen selvlagde kar. Et alternativ for meg er å sette opp den minste ferdig-reol'n fra biltema feks, og skreddersy noen småkar til hyllene. Det kunne feks gitt meg 3 stk 55lx30dx20h-kar drevet av luftfiltre... Det hadde vært perfekt bak den siste reolen jeg satte opp... vi sier barnerommet he he he.

Aner ikke hvem det kvinnebeistet er Trulsemann, men antar det er ei som faller i smak.... Ja Simen jeg har også vært inne på tanken med en slik reol igjen. Hadde en, men den kapret kona til å stable div på ute i boden. Jeg antar jeg har plass til to slike reoler ved siden av hverandre, men må da legge opp mer kontakter på den veggen. Er vel ikke lenge før jeg kaster ut ovnen der nede for å bygge på neste vegg..... Nope, men et par slike tiltema reoler er det nok plass til. Fått opp f.ek 8 yngelkar der hadde vært knæsj.

Da må jeg i så fall kjøpe bak ryggen på kona (hyssssssj ikke si noe) Hun vil nok spørre ganske så snart om jeg skal tømme brønnen hver helg når jeg har vannbytter......

Antar de 18 karene som er her holder i hennes øyne. Men vi ser forskjellig på det av en eller annen grunn, hehe. Fikk tilbud før i dag fra en kamerat om rimelige kar, fra 30-40L til 250. Det er nå begrenset hva jeg på plass i det rommet jeg har reolene i, men har jo også det andre kjellerrommet hvor det er pumpe til brønn og sluk i gulvet. Problemet er da hvor en skal ha alle "sommertingene" om vinteren.

Kanskje kjøpe noe dynamitt og utvide kjelleren? Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg bygget reolen kun for 160Litere. Ville bygget det litt tettere og tror nok likevel jeg hadde fått en reol med 14 x 160L. Fyttikatta det hørtes herlig ut... kanskje jeg skulle begynne rivingen.... Nei nå får det være som det er. Har brukt nok antall timer på reolen min og vil nødig begynne på igjen. Iallefall ikke samme plassen.

Ellers har jeg flyttet nær alle C125 ynglene ut av 128L til 85L for å få "større" kar ledige for kommende innflyttere. Når det kommer og hva som kommer får tiden vise, men det blir Apistogramma. Ser ikke ut som det ble noe pantalone yngler denne gangen heller, så venter for sikkerhets skyld til over helgen før jeg flytter etter den hua til de andre.

Blir en litt rar helg dette ettersom jeg pleier å farte litt i helgene. Med kjøreforbud blir det vel helst å holde på hjemme og en del i kjelleren. Skal alltids få tiden til å gå.....

I venstre del på midten * vil nå 128L øverst og 100L i bunn være ledige i tillegg til 128L C125 gikk i samt den nye 160L være ledige i løpet av helgen.

*Dvs de to karene som er helt til høyre i venstre reol del
Jeg har kjøpt denne reolen fra Byggern. Funker veldig godt til 110 litere, og tåler mer belastning per hylle enn Biltema sin!
MVH Pål
Pål sine fisker
Jeg har kjøpt denne [URLBLOCK1] fra Byggern. Funker veldig godt til 110 litere, og tåler mer belastning per hylle enn Biltema sin! MVH Pål

Den så genial ut og helt sikkert mer kvalitet ettersom den tåler større belastning. Litt usikker på om den blir litt for høy i kjelleren da det er nær 180cm takhøyde. Dette må jeg finne ut av, med å måle. Sto ikke noen pris der Pål.

Når en skal lage egne yngel-kar, er det nok ikke vekten som blir haken for min del. Med apisto-yngel trenger en ikke rare høyden. Å få utnyttet flaten inni kroken hos meg, blir vel det som avgjør hva jeg skal ha. Med 10 kar, og forhåpentligvis 10 arter (two to go') - trenger jeg litt plass til avlastning/yngling. Forhåpentligvis uten å måtte utvide på utsiden av rommet...

Høyden på rommet er ca. 200cm og bredda er ca. 80cm - dybde kan være pleny. Tenker desverre at det hadde blitt best å lage en selv (here we go again)... puh. Da får jeg muligens utnyttet flere etasjer, så det får nok bli en mellomløsning så lenge.

Er godt å vite at lidenskapen får enda mer tid noe tid fremover. Får innse at ting er som de er og gjøre det beste ut av det.

Ingenting er da bedre enn å ha fiskene å "kose" seg med. Sette seg ned på en stol, se inn i karene og oppdage nye ting hele tiden. Se hvordan foreldrene passer ynglene sine, og at ynglene vokser. Noen vokser enormt fort, noen saktere.

Siste gruppene som kom fra Tom fikk jeg som ungfisk, og har derfor vært en opplevelse å se dem utvikle seg fra "barn" til unge kjønnsmodne individer. Jeg synes det er spennende å se både form og farge utvikle seg.

Blir å bruke noe tid i kjelleren i dag også, en bedre måte å stresse ned finnes ikke for meg. Det måtte i så fall likeverdig bli at jeg satt ute i en båt med fiskestanga....
Nå som du pleier helsen i akvariekjelleren mens du er sykemeldt må du passe på å ikke få fuktskader, he he... Er jo litt kjipt om fastlegen gir deg den diagnosen neste gang...

Er selv sykemeldt på andre året nå pga en knust skulder og akvariehobbyen gjør susen da for å få dagene til å gå. Når jeg skal fore fisk i 100+ kar tar det sin tid, spesielt med 1,5 fungerende arm. 

Bare synd NAV ikke dekker akvarieutgiftene i tillegg til sykepenger...
Takk for den Lars. Sitter akkurat nå påfører meg fuktskader innvendig. Som bryggeriarbeider gjennom snart 26 år, ser jeg på meg selv som nær nykter. En øl en sjelden gang som nå, ellers kun i arbeidets medfør. (Da drukner jeg som regel)

Var nede før i dag og byttet vann på alle karene, samt gjorde litt slam suging. I morgen blir det rensing av pumper, ikke alle men kun de som trengs.

Fikk også med meg leik på mine VF Apistogramma hongsloi når jeg var nede, da er det bare å vente på nye småttinger.......
Om jeg ikke husker feil, er det omtrent samme pris som den simen linka til, muligens jeg ga 399..... Har hatt den i drift i 1 1/2 år nå, og den funker fint!
Pål
Føler med deg Leif, kjipt å bli satt ut av sykdom. Når det dessuten fører til veldig problemfylt tilværelse med tanke på jobbreiser når du kommer så langt igjen, er det enda verre.

Håper det ikke kommer noen nye anfall slik at tiden for når du kan kjøre igjen, blir kortest mulig og ikke over det obligatoriske året.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap