Tropheus Bilder (side 117)

Hva kan jeg gjøre får å få mine troffer til å farge bedre ut? Jeg skifter vann 2 ganger i uka, med ca 3-4 dagers mellomrom.. De fores med Osi spirulina og noe annet jeg fikk med fra Vibsi og Evo (begynner å gå tom btw =D) Verdiene er som de skal . De fores 2 ganger om dagen akkurat nå, siden jeg hadde bukvannsot for ikke så veldig lenge siden! I karet så er 2x Sylvania 58w aquastar (tror jeg) Noen bedre forslag.. ja jeg veit om HQI =)

Og en annen ting, mine brichardi kipili! Har sett at det er ett par tilfeller av "bananformet" kropp på noen av de... Hva kommer dette av? For dårlig foring av forrige eier? Vannskifte? Innavl? Im clueless.. Og hva burde jeg gjøre? De ser ikke akkurat ut til å mistrives der de svømmer rundt!!

Ble mye på en gang men... hehe!

Kenneth
Kenneth Østby
Takker for det Badat, er jo ganske fornøyd selv! Hva slags yngel har du nå om dagen?

Jeg er for gammelt til å henge med på teknologien. Bare se på de bildene som jeg har lagt ut herinne. Ingen av dem er bedre enn dine.
Jeg har F1 Duboisi Mazwa yngel som kom fra VF foreldre til Carsten i København.
Kristian Hennig
[QUOTE=badat]Jeg ser at du klarte ikke å få frem riktig farge til fisken Kristian. Ellers flotte Moliro.

Hehe, hva mener du badat? Det er fisk under grolux og høykelvins saltvannsrør.., Det blir ganske høye kontraster med en 50 mm 1.4 blender da.. Fiskene ser faktisk sånn ut, og du må gjerne komme å se De begynner virkelig å bli fine, og det tror jeg at jeg kan takke NLS growth for..

Bildet i midten ser jeg litt rødt. Første og siste er mørke. Du har nok godt lys men fiskene kom ikke tydelig frem. Ingen tvil om at fiskene dine er fine. Det er bare at du klarte ikke å få det frem. De er vel rødere enn det du ser på bildene.
Kenneth Østby
Hva kan jeg gjøre får å få mine troffer til å farge bedre ut? Jeg skifter vann 2 ganger i uka, med ca 3-4 dagers mellomrom.. De fores med Osi spirulina og noe annet jeg fikk med fra Vibsi og Evo (begynner å gå tom btw =D) Verdiene er som de skal . De fores 2 ganger om dagen akkurat nå, siden jeg hadde bukvannsot for ikke så veldig lenge siden! I karet så er 2x Sylvania 58w aquastar (tror jeg) Noen bedre forslag.. ja jeg veit om HQI =) Og en annen ting, mine brichardi kipili! Har sett at det er ett par tilfeller av "bananformet" kropp på noen av de... Hva kommer dette av? For dårlig foring av forrige eier? Vannskifte? Innavl? Im clueless.. Og hva burde jeg gjøre? De ser ikke akkurat ut til å mistrives der de svømmer rundt!! Ble mye på en gang men... hehe! Kenneth

Hvor mye farge på fisken en klarer å få frem avhenger ikke bare på lysforhold og bakgrunn men også selve fisken. Det er ingen som klarer å få frem mer farge på fisken enn det fisken har. Ellers så spør tidlig eieren. De har kanskje noe tips.

Det er mangel på foring, ja. Bare forer Brichardiene godt du. Gjerne 3-4 ganger om dagen. De blir bedre etterhvert.
badat
[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=badat]Jeg ser at du klarte ikke å få frem riktig farge til fisken Kristian. Ellers flotte Moliro.

Hehe, hva mener du badat? Det er fisk under grolux og høykelvins saltvannsrør.., Det blir ganske høye kontraster med en 50 mm 1.4 blender da.. Fiskene ser faktisk sånn ut, og du må gjerne komme å se De begynner virkelig å bli fine, og det tror jeg at jeg kan takke NLS growth for..

Bildet i midten ser jeg litt rødt. Første og siste er mørke. Du har nok godt lys men fiskene kom ikke tydelig frem. Ingen tvil om at fiskene dine er fine. Det er bare at du klarte ikke å få det frem. De er vel rødere enn det du ser på bildene.

Altså, bildene er tatt med en linse som er gir et kort fokusområde.., Det blir fort svigninger med fisk som beveger seg så mye som små tropheuser.. Det hjelper heller ikke at de slår fargen av og på.. Disse bildene er tatt et par timer etter et stort vannbytte, så de viser seg fra sin fineste side på disse bildene! De er fortsatt små, så de har ikke farget fult ut, men de hannene du ser på bildene begynner og bli ganske virile! Men, jeg personlig liker "sorte" moliroer, så jeg håper de forblir sånn som dette..

Kenneth Østby
Hva kan jeg gjøre får å få mine troffer til å farge bedre ut? Jeg skifter vann 2 ganger i uka, med ca 3-4 dagers mellomrom.. De fores med Osi spirulina og noe annet jeg fikk med fra Vibsi og Evo (begynner å gå tom btw =D) Verdiene er som de skal . De fores 2 ganger om dagen akkurat nå, siden jeg hadde bukvannsot for ikke så veldig lenge siden! I karet så er 2x Sylvania 58w aquastar (tror jeg) Noen bedre forslag.. ja jeg veit om HQI =) Og en annen ting, mine brichardi kipili! Har sett at det er ett par tilfeller av "bananformet" kropp på noen av de... Hva kommer dette av? For dårlig foring av forrige eier? Vannskifte? Innavl? Im clueless.. Og hva burde jeg gjøre? De ser ikke akkurat ut til å mistrives der de svømmer rundt!! Ble mye på en gang men... hehe! Kenneth

Hei Kenneth!

Jeg har selv hatt både lufubuene og kasakalawene dine. Foreldrene til lufubuene er landskjent i svergie, så de skal være meget pene.. Jeg hadde de fram til de var ca 6-7 cm, og da var de veldig pene.. Jeg måtte bytte vann ofte, og de viser seg definitivt best under ett litt rødlig lys.. Hvis jeg var deg ville jeg byttet ut det ene aquastar røret med sylviana grolux el. Det kommer til å dra ut det lille ekstra røde i fisken.

Det andre tipset er tålmodighet.. Jeg ser ut ifra algeveksten i karet ditt, at det ikke har vært igang særlig lenge.. Min erfaring fra moorii varianter er at de trenger litt kjærlighet i begynnelsen før de farger ut optimalt.. Fortsett i den gode tralten du er i, så kommer du til å se at det blir bra! Bvs. kan også gjøre at fisken misstrives i en stund etterpå..

Når det gjelder bananfiskene dine så er det bare sånn det er noen ganger.. De dukker opp nå og da, og det rare er at de ofte pleier å være fisk som har en vannvittig apetitt! Kansje det er dominante hanner som har brukt så mye energi på å jage de andre at de ikke har fått nok næring, for å så bli svakere og miste posisjonen sin til beta hannen? Hvem vet Jeg har ikke fått feitet en bananfisk opp, men har klart å stoppe prosessen.. Jeg har lest et sted at det kan være en slags mageorm tilsvarende bendelorm hos mennesker, men om det stemmer vet ikke jeg!! Disse kipiliene har hatt endel eiere det siste året, og det er klart at det ikke er optimalt for fiskene.. Mye inntrykk;=)
De største livuaene våre, hannene har bestandig hatt banan form. de spiser som noen griser men de legger ikke på seg.

Moliroene er kanon de, veit hvordan foreldrene er, her kommer ett bilde av moliroene som er foreldre til kristian sine

De er så fine de moliroene deres!

Her kommer det noen helt ferske bilder av pembaene,,. Har ikke photoshop på denne dataen, så det er litt flekker på glasset ol.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg skal til Kiel neste uke. Vet dere om noe gode akvariebutikker der?

Jeg får bidra med Duboisi Mazwa fra Carsten (København)
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Nesten alle akvarieforretninger med mye tanganyika ligger i nærheten av stuttgart.. Dette fordi det meste av fisk kommer nettop til en av to flyplasser i stuttgart, sant roger hehe (Roger og meg bomma litt på riktig flyplass der nede og var ikke mange minuttene unna en ekstra helg i tyskland) Men du kan sikkert få dem til å frakte fisk til kiel, men det er jo litt skummelt spør du meg.. Det kan fort bli restene som kommer til deg

Ps, jeg kan få tak i 12 stk store vilde gule nkonder hanner hvis du er intressert badat.. Jeg tenker på å ha dem selv, men det er noen andre varianter jeg også titter på, så vil du ha dem, kjøper du dem..
Hvor mange prikker har du totalt badat?
Kristian Hennig
Nesten alle akvarieforretninger med mye tanganyika ligger i nærheten av stuttgart.. Dette fordi det meste av fisk kommer nettop til en av to flyplasser i stuttgart, sant roger;) hehe (Roger og meg bomma litt på riktig flyplass der nede og var ikke mange minuttene unna en ekstra helg i tyskland) Men du kan sikkert få dem til å frakte fisk til kiel, men det er jo litt skummelt spør du meg.. Det kan fort bli restene som kommer til deg:( Ps, jeg kan få tak i 12 stk store vilde gule nkonder hanner hvis du er intressert badat.. Jeg tenker på å ha dem selv, men det er noen andre varianter jeg også titter på, så vil du ha dem, kjøper du dem..

Ok! Kjønner det når jeg goegle etter tropheus i Kiel. Det var 2 private annonser jeg fant.

Må si nei tak til tilbudet ditt Kristian. Jeg er interessert i en større gruppe med både hanner og hunner. Få snakker med Anton (Shreek) engang til neste uke.
Kristian Hennig
Hvor mange prikker har du totalt badat? ;)

Hvis vi sie 100 prikker på hver fisk så har jeg 7500 prikker. Det blir ikke lett for et par trøtte øyne som skulle fotografere.
Hehe, har du vært på tropheini.de badat?

Jeg tror jeg går for de nkondene selv jeg.. Har en annen gruppe i sikte, men den var egentlig holdt av til noen andre, så vi får se..
Har du noen bilder av Nkondene?
Har du solgt pembaen, eller beholder du de?
Ominnredet molirokaret idag og har nå tilsammen 100 Moliro yngel hehe.. De er små ennå (ca 1 cm) men de vokser jo veldig fort. Noen som har lyst å sende oss en liten dæsj av Growth foret til NLS?
Er noen interessert i yngel om en mnd eller to så er det bare å gi beskjed
Det var da en god uttelling på kort tid vibeke Jeg har ikke så mye growth igjen, men har masse vanlig thera a fra nls..

Ps. Det var kapampa hanner i tyskland hvis det er av interesse..
Bright redene til Per kristian i stavanger
<embed src="http://www.youtube.com/v/z2qyc1VLL1A&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Kachese og nkonde fight
<embed src="http://www.youtube.com/v/lBXdNMARGwQ&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Både Kachese og Nkonde er finne fisker.
Og så vidt jeg vet så de finnes ikke lenge i Norge?
De "gamle" gutter som tidligere var aktive herinne (Rogaland, Stavanger...) hadde kanskje hatt en gjeng Kachese før, men nå er de forsvunnet alle sammen. Jeg håper inderlig at de dukker opp igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap