Leifs verden, del 2 (side 117)

530
Føler med deg Leif, kjipt å bli satt ut av sykdom. Når det dessuten fører til veldig problemfylt tilværelse med tanke på jobbreiser når du kommer så langt igjen, er det enda verre. Håper det ikke kommer noen nye anfall slik at tiden for når du kan kjøre igjen, blir kortest mulig og ikke over det obligatoriske året.

Hjertelig takk 530. Har også tidligere vært uten førerkort ett år grunnet dette, men den gang bodde jeg mer sentralt og noen hundre meter til buss. Denne gangen er det ca 8 km til buss som går mot Drammen. Dette gjør det nok verre denne gangen.

Får endelig beskjed på onsdag til uken, men frykter det værste så får heller alt som blir bedre bli en bonus. Antar det blir prøver og medisinering fremover. Antar stress kan ha en påvirkning til disse nye anfallene og håper derfor å være borte fra jobb noe, for å få roet meg ned. Ikke det, jeg trives veldig godt på jobb, og har flotte kolleger.

Har gjort klubbstyret på jobb oppmerksom på at jeg trekker meg ved årsmøtet i klubben som klubbleder, et verv jeg har hatt i 13 år. Jeg trenger ro rundt meg og en klubbleders hverdag er alt annet enn det til tider. Mer tid til å tenke på meg selv og familien min, tror jeg vil hjelpe. Det er på tide andre tar ansvar i klubben.

Fiskene og kjelleren er en god trøst og får meg på mer positive tanker. Det aller verste blir vel å ikke kunne komme seg fra A til B når en selv ønsker det. Miss trives med å være avhengig av andre.

Men 530, jeg trøster meg med det at jeg fortsatt er den samme Leifen jeg alltid har vært og vil være, på godt og ondt.... Latter, glede og humor skal ikke svekkes. Tenk bare på alle som har det verre enn meg, de er det mange av...
Etter vannbyttene i ettermiddag satt jeg meg ned i stolen i kjelleren og beundret reol, kar og fisk. Plutselig fikk jeg oppleve å se mine viltfangede Apistogramma hongsloi leike. Begge forsvant etterhvert i hula og jeg tenkte jeg fikk titte om det ble egg ut av det senere. Var nede nå og jaggu var det egg der. Er ikke mer enn et par dager siden jeg flyttet trioen ut av karet hvor de hadde 2 kull med yngler. Tenkte det var lettere flytte en trio enn en bøling med yngler. Altså er tredje kull på vei
Det skjer litt selv om jeg ikke har skrevet her på et par dager. For å begynne fra den ene siden. Alt jeg nevner her gjelder Apistogramma, så skriver bare artsnavn.

Viejita har yngler så har vært nødt for å sprette gruppen på 6. Tilfeldigvis er det to trioer med to huer i hver. Den ene trioen må ut og skal selges billig. Noen som er intr?

Hongsloiene har sitt tredje kull gående, de to første går i eget kar. Barlowi ynglene flyttet til det delte karet med C125 yngler, slik at viejitaene går der til de blir solgt. Har ellers funnet 3 stk sp. schwarzkehl yngler i pumpa. Kanskje jeg likevel skal klare et oppdrett på disse i år? Også en bitaeniata yngel i det fisketomme karet dem gikk i fant jeg.

Så antydning til leik hos pantalonene i går kveld, men fant ingen egg så langt jeg så i dag. Agassiziiene ser det ut som jeg har kun hanner av, men får ei hue om en ukes tid. Så må vel gi bort iallefall 2 hanner

Eller har jeg fått inn en 160L og en 128L på den veggen hvor bordet og seksjonsdelen sto. Det skjer litt her og det må det for om en ukes tid kommer det noen nye apistoer i hus. Vet ikke helt sikkert på hva, men noe kommer det. Blir utrolig spennende

Tenkte å ta ut alt av 160L som agassiziiene går i å rense opp i det. Skure stein og røtter samt slamsuge det som ligger i bakgrunn
Så har dagen kommet til at jeg skal til legen. Får da vite litt mer om hva som skjer fremover. Jeg er forberedt på å gi fra meg førerkortet og være uten, minimum ett år. Slik er det bare å innse. Hva som skjer jobb messig er jeg usikker på da busser nærmest er et fremmed ord akkurat rundt her. 8 km til nærmeste holdeplass og ikke går den tidlig nok heller i forhold til min arbeidstid. Mange spørsmål ubesvart akkurat nå, men håper på en del oppklaring hos legen i dag. En ting er iallefall sikkert, og det er at jeg trenger å roe/stresse meg ned, i forhold til den epilepsi typen jeg har. Fiskene i kjellern er en fin avkobling og får meg vel ut av stress tanker som nå har preget meg siste tiden. Takker alle for støtten som har rullet inn i flere fora siste uken, det hjelper. Selvfølgelig vil jeg oppdatere hvordan det går hos legen senere i dag.
Fikk så vidt startet opp med 160L som jeg skal rense opp i, i går kveld. Tok ut røtter som trengs å skrubbes. Ser det er flere røtter i de andre karene som også skulle vært skura litt. Får ta det litt etter litt i dagene fremover.

Coryene fikk vannbytter i går og de så ut som de trivdes med det. Gikk rett opp i utstømmet fra pumpa og stor koste seg etter å ha fått røde mygglarver.

Nå er det en tur ned for å fore før det bærer til legen i Drammen
Tusen takk Trulsemann

En tur ned for å fore og får å ta opp røtter for vasking og skrubbing. Fytti å disse røttene så ut og badekaret etterpå.....

Fikk en opptur før avreise her. Akkurat som sist så legger den andre hongsloi hua egg når den ene akkurat har klekket sine egg. Ja antar eggene til den første er klekket i dag.

Om det blir samme "spillet" som sist de hadde yngler sammen har jeg mange kose timer forran meg, for det var et skue for øyet. Får prøve å få tak i noen yngelkar i helgen, det trengs nå som det yngler godt her.

Mange akvarister har fisker som kun yngler til faste tider på året, slik som noen Corydoras arter f.ek gjør. Apistogramma er helt noe annet. Så lenge "jernet" er i orden kjører dem bare på med få ukers mellomrom

bilde 1. A. viejita med sine yngler
bilde 2 A. hongsloi hannen passer på hule nr 2 med hua og nye egg
bilde 3. A. agassizi han. Lokasjon netz, alenquer
Det gikk som forventet hos legen i dag. Førerkortet mitt må jeg levere på p stasjonen ved første anledning. Tester kommer fremover når spesialister/sykehus har tid, samt medisiner. Et lite pluss prøver jeg å finne og fant det. Jeg kan SØKE om å få tilbake fører kortet etter 6 mnd, etter at jeg er erklært anfalls fri. Ja en aldri så liten opptur.

Så når jeg mottok sykmeldingen sa jeg at da får jeg kose meg med akvariefiskene mine. Ja du får kose deg med akvariet ditt sa han, akvariene sa jeg. Åh du har to sa han, nei 18 sa jeg og han datt nesten av kontorstolen sin. Så ble det litt snakk om apistoer og dretting av disse. Jaja, leger har tid til å pleie sine pasienter innemellom.... Lettet iallefall litt på trykket hos meg....
Det var gode nyheter Leif, med tanke på utgangspunktet. Så finn hvilepuls&glede med dine Apistoer... synes han burde ha gitt deg noen flere kar på blå-resept jeg da he he he

Utrolig produktive A.hongsloi'er du har forresten... Ni dager igjen!!!
Et lite lys i mørket er aldri å forakte. Vi satser på en lang periode uten anfall!
S i m e n
Det var gode nyheter Leif, med tanke på utgangspunktet. Så finn hvilepuls&glede med dine Apistoer... synes han burde ha gitt deg noen flere kar på blå-resept jeg da he he he Utrolig [B]produktive[/B] [I]A.hongsloi'er [/I]du har forresten... [B]Ni dager igjen!!! [/B]

Tar i mot alle lyspunkter Trulsemann. Jeg MÅ se lyst på ting, selv i dagens situasjon. Kan ikke sette meg ned og synes synd på meg selv, men benytte de muligheter jeg har til å se positive ting hver dag.

Har nok ikke ennå funnet hvilepulsen Simen, men gleden har jeg funnet i kjellern med apisto heaven. Furtebua bør omdøpes til gledeshullet.......

Flere kar og mer plass på blå resept er noe jeg skal søke NAV om neste gang jeg skal dit. Det vil de nok spare penger på, og av den grunn at jeg snarere er i jobb.

Ja hongsloi hannen holder jernet varmt og får snøret i bånn hos begge huene. De er jo bare så utrolig flotte, men liker ikke kranglingen og slossingen deres veldig godt. Men det vil nok hjelpe å få de i større kar etterhvert

1. hongsloi hua med nye egg
2. hongsloi hua med nyklekket yngler. Ser fortsatt at halen ikke har vokst ut siden sist. Gikk hardt utover finnene hennes desverre, men håper de vokser ut igjen
3. slenger med et bilde av kjeller reolen

Du har en hel kjeller av lyspunkter, så du må få malt gulvet rødt! Er nå oppe i 8 arter, og er to unna kapasiteten. Skal bli en glede/nedtur å nå målet he he he. Gleden blir helt klart å få mer tid til observasjon. Hvor mange arter er du oppe i nå?

S
S i m e n
Du har en hel kjeller av lyspunkter, så du må få malt gulvet rødt! Er nå oppe i 8 arter, og er to unna kapasiteten. Skal bli en glede/nedtur å nå målet he he he. Gleden blir helt klart å få mer tid til observasjon. Hvor mange arter er du oppe i nå? S

Jada mange lys punkter her Simen. Yngler og egg popper ut for tiden og gleder meg for hver dag. Linken du la ut på din side (Min side) var linket til MIN SIDE så takker for den. Regner med masse besøk. Testet linken 3x og alle gangene endte jeg på min egen side.

Usikker på om det er 10 eller 11 nå. Ble jo av med borellii hua som jeg hadde single så det er vel kanskje 11?

JEG har ikke oppdatert min side, kanskje på tide, eller tar du det, hehe?
Ere mulig Leif!?!!! Har testa linken flere ganger selv, og kommer til min egen side... kan det være at jeg har fåttt "hække-evner"??? Men om du skulle få flere treff hos deg, så ordner vi bare en royalty-ordning - så kjører vi på he he he. Detta skjønner jeg rett og slett ingenting av...
S i m e n
Ere mulig Leif!?!!! Har testa linken flere ganger selv, og kommer til min egen side... kan det være at jeg har fåttt "hække-evner"??? Men om du skulle få flere treff hos deg, så ordner vi bare en royalty-ordning - så kjører vi på he he he. Detta skjønner jeg rett og slett ingenting av...

Kommer fortsatt til MIN SIDE ja.
LOFFA
[QUOTE=S i m e n]Ere mulig Leif!?!!! Har testa linken flere ganger selv, og kommer til min egen side... kan det være at jeg har fåttt "hække-evner"??? Men om du skulle få flere treff hos deg, så ordner vi bare en royalty-ordning - så kjører vi på he he he. Detta skjønner jeg rett og slett ingenting av...

Kommer fortsatt til MIN SIDE ja.

Mystifisistisk... måtte en moderator skjønne noe av detta!?!!
Och jag kommer till min sida.
S i m e n har inte lagt en direktlinkt till sin sida, utan en link som får alla att hamna på den egna "Min side". Jag vet ikke vad som sker när man inte är inloggad och klickar på linken.

Nu kan ni sova gott!
Apistojohan
Och jag kommer till min sida. S i m e n har inte lagt en direktlinkt till sin sida, utan en link som får alla att hamna på den egna "Min side". Jag vet ikke vad som sker när man inte är inloggad och klickar på linken. Nu kan ni sova gott!;-)

Hei Apistojohan
Jeg var inne faktisk på samme tanke i går kveld, at alle som er medlem og som trykker på linken vil komme til sin egen "min side". Noe må være galt i setningen av bokstaver til linken.

Håper det ellers går bra med deg Apistojohan. Blir mye tid til apistoene her fremover, ettersom jeg ble sykmeldt i går. Skal også ta noen tester og skal vel inn i en trommel med hodet etterhvert.

På sykehusene er det lange køer, så det kan ta noe tid
Var en tur i Revetal i dag, men ble skuffet over zoo butikken der. Ikke fisk, ikke for, ikke planter, ikke noen ting til fisk annet enn pynteslott. Jeg skal da ikke skremme vettet av apistoene mine!!! Pynteslott liksom.....

Men fikk da kjøpt noen nye børster og svamper med skrubb iallefall i dag til hobbyen min.

Ellers ryddet noe helt sinnssykt i kjelleren i dag. Vet dere hva jeg fant? Mange nye alternativer til en yngel reol. Men fikk så mange alternativer at jeg ble enda mer usikker på hvor jeg skal bygge den. Mange alternativer gjør ofte ting vanskelig, akkurat som å komme inn i en butikk hvor de har fire typer apisto, og har lyst på alle fire, men kun har penger til en!

Bilde 1. Kortveggen, mot akvarierommet
Bilde 2. Hjørnet på motsatt side av inngangen til akvarierommet
Bilde 3. Langveggen på motsatt side
Hvor mange yngelkar har du planer om å få igang Leif?
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap