Elins lille hjørne (side 118)

De gjenværende C140 ynglene ser veldig mye bedre ut, ja! Mat i magen er alltid et veldig godt tegn

Tror du ikke nå at du kan gjøre den konklusjonen at det ikke var sykdom, men feil ph (og de forhold det skapte) som gjorde det....? Jeg har en sterk magefølelse på at dette var årsaken. Frafallet stoppet jo ganske tvert da du fikk senket ph, og de som er igjen nå ser jo veldig bra ut Ingen bruk av medisiner nødvendig. Og ingenting er vel bedre enn det ?
Jo, de ser mye bedre ut, også er de mye mer aktive! Tidligere denne uken når jeg skulle bytte vann. De ble bare med vannstrømmen mens jeg tømte, helt ute av stand (ingen krefter) til å svømme mot strømmen. Men nå har de det. Jeg er så overrasket over at de fortsatt lever! De var mer enn halvdøde sånn de så ut, men nå er det lys i tunnelen

Jeg er helt enig, Mona. Dette omslaget må ha vært på grunn av lavere PH, jeg har jo ikke medisinert med noe, eller gjort noe annerledes i rengjøringsrutinene. Kun lavere PH.

Ellers er jeg forferdelig tiltaksløs, og har enda ikke fått meg til å ta de siste karene. Soppen har kommet for fullt på rota jeg brukte i cw009/c037 karet, og jeg vet da søren... lurer på om dette kan være farlig for reker? Det sies jo at det ikke er farlig på noe vis, men... det er mengder av sopp på den ene rota jeg har brukt. Egentlig fristende å legge resten av røttene i en balje vann og vente noen uker med resten.

Samtidig.. sist jeg kjøpte redmoor, brukte jeg de med en gang og det ble sopp da også. Uten at det hadde noen innvirkning på fisk eller vannet, og det forsvant ganske raskt mener jeg å huske. Et par uker kanskje? Jeg husker ikke helt.

Også er det prosjekt 110-liter, da. Jeg gruer meg faktisk, så jeg har ikke kommet igang med det enda heller. Det innebærer å få ut en bakgrunn som er så silikonert fast at det kunne aldri være meningen å ta den ut igjen! Men, skal jeg ha røtter montert på bakglasset, må bakgrunnen ut. vet ikke engang om jeg får det til!
Hva slags bakgrunn er det? En sånn svar Juwel bakgrunn ?(mener å huske jeg så en slik på den ene 110 literen i profilen din)
Ja, den satt der når jeg kjøpte karet (kjøpt brukt, ja). Og her er det ikke snakk om "punktliming", nei. Komplett slangeformasjon på silikonen over det hele. Jeg er faktisk usikker på om jeg vil klare å få den av

Så - jeg har ikke orket å starte på prosjektet enda, og nå er påskeferien snart over! :o
Aha! Jeg har funnet en løsning på problemet med den silikonerte bakgrunnen.

Jeg har jo en annen 110 liter - med malt bakglass! Den 110 literen brukes for øyeblikket til hele atro-kullet. Men, de kunne jo flyttes til 110 literen med den svarte bakgrunnen, så kunne jeg bruke 110-literen med malt bakglass til det lille prosjektet mitt. Spiller jo ingen trille for meg hvilket kar som blir brukt, bare det er mulig å montere røtter på bakglasset.

Mindre jobb også - å flytte fisk enn å krangle ut en bakgrunn som kanskje ikke vil ut.
C. pulcher har svermet på glasset hele uka, men det har ikke skjedd noe mer enn det Ikke så sikker på at det er "opptakt til lek" sverming heller. De svermer sammen, på samme sted, men ikke "med" hverandre. Tok kameraet i går kveld, håpte jeg kunne få knipset dem mens de holdt på med stimingen sin, men med en gang jeg kom og slo på kameraet, datt de ned i en haug

De er altså så flotte med sin gule finnestråle! Må være litt av et syn å se mange av disse stime sammen i naturen

[External Image]

C037. Å så fin liten sak Jeg er fortsatt forelsket bare så det er sagt. De har roet seg en god del nå, men er fortsatt mye mer fremme og roter rundt hele dagen enn de grønne (som jeg ikke har sett siden jeg slapp de tilbake i karet etter ominnredningen hehe).

[External Image]

Til slutt.. C140, tre uker gammel. Den kulemagen der er bare helt herlig å se etter den siste ukas hendelser!

[External Image]
Godt å se at pulcherne fortsatt er i god form og ser ut til å trives.
Det er da en relativt aktiv cory så man blir ikke klok på om det er ett opptrinn til lek eller bare moro.
En nydelig fisk er det uansett.
Godt å se de igjen i blant.
De er veldig flotte Men stimingen deres ser ikke ut som opptakt til lek, dessverre. De stimer sammen, men de er ikke opptatt av hverandre. Ingen hanner som prøver å tilby sine tjenester og slikt

Litt knipsing i oppvekstkaret med atroer i dag. Småttisene har passert 3 måneder nå, og vokser stadig. Ganske store variasjoner i prikkene deres også.

Husker ikke om jeg har nevnt det før, men når atroene skulle flytte til dette karet, var det egentlig et bytte av kar, hvor weitzmani/metae byttet plass med atroene. Jeg tok ut all innredning fra karet, og det eneste som sto igjen, var innsug og utblås på det utvendige filteret. Fanget alle weitzmani og metae jeg kunne se, før jeg lot karet stå i ro en halvtime før jeg så om det var fler igjen. Det var tomt - trodde jeg.

Dagen etter at atroene flyttet inn, kom to weitzmani ut fra intet! To stykker greide faktisk å snike seg unna i et tomt kar. Disse har jeg ikke klart å få tak i (tømme det på nytt er uaktuelt), så disse får bare gå her. De er mye større enn atroene, men er vel også minst et par måneder eldre såvidt jeg husker.

C. atropersonatus er en vakker fisk!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så flott å se at C140ène tar til seg mat igjen .er godt håp da .
Ellers så er bare disse atrobarna til å spise opp ,helt herlige
ElinH
Dagen etter at atroene flyttet inn, kom to weitzmani ut fra intet! To stykker greide faktisk å snike seg unna i et tomt kar.

Kjenner til den der! Fanget nylig inn 6 stk Corydoras adolfoi, og karet var banna bein tomt etterpå. Hadde tatt ut all innredningen unntatt sanda. Jeg sjekket alle kriker og kroker og til og med bak røret til filterinnsuget! (sjekket med fingrene for å se om jeg kunne skremme frem noen) Men neida, det var bare 6....

En stund senere, når alt hadde roet seg ned... kommer nummer 7 pitlende frem igjen Jeg håpet at han var der, og det viste seg at det var han!

Lurer på om de begraver seg i sanda av skrekk, jeg, når jakten på dem blir skikkelig intens? :p
ElinH
Husker ikke om jeg har nevnt det før, men når atroene skulle flytte til dette karet, var det egentlig et bytte av kar, hvor weitzmani/metae byttet plass med atroene.

jo du har nevnt dette før, men ikke sikkert at alle har fått det med seg. jeg sitter å leser alle nye innlegg hver dag(hvis tid, hvis ikke tar jeg det dagen etter.).
kjempe morsomt å lese tråden din
mona o
Lurer på om de begraver seg i sanda av skrekk, jeg, når jakten på dem blir skikkelig intens? :p

Vet du, jeg tror du er inne på noe der.... Ikke direkte sammenlignbart, siden det er snakk om to vidt forskjellige arter, men når jeg fanget inn A. macmasteri yngelen for salg tidligere, så så jeg faktisk at de borret seg ned i sanda. De gravde seg ned for å unngå hoven!

Apistoer graver jo, men de er jo ikke kjent for å grave ned seg selv. Men jeg så akkurat den biten med mine egne øyne. Så hvis de kan gjøre det - hvorfor ikke en stakkars vettskremt cory.

Jeg kjente også bak innsug og utblås (og dette var før jeg satte blåsvamp på innsuget, så det var bare to tynne plastrør å snakke om, og utblåsen er ho øverst i karet), og kjente ingen fisk, og så ingen heller.

Helt utrolig
Operasjon "enklere hverdag" er satt i sving.

I dag er siste feriedag, i morgen er det tilbake til full jobb, og mindre tid til fisk og akvarier igjen.

Siden sist jeg var på jobb har kullet med C140 blitt redusert fra 19 til 5. Fant plutselig ut at jeg ikke har så veldig lyst til å skrubbe plasttanker daglig for 5 yngel når jeg er tilbake på jobb. Så, i et øyeblikks impuls, bestemte jeg meg for å sette opp et 22 liters glasskar til dem, med sand og filter.

Innkjørt filter knabbet jeg fra rekekaret på 22 liter som har surret og gått siden januar en gang. Det burde holde Det er bare noen få halvvoksne CRS i det karet, og de kan flytte tilbake til 54 literen i reolen nå.

Blir langt enklere å tappe av 10 liter vann hver dag i dette karet, enn å skrubbe og vaske hver eneste kveld. Jeg har aldri flyttet yngel så tidlig (3 uker gamle), men jeg satser på at det går bra

Her skal C140 yngelen bo:

[External Image]
Flott hybel for Corytasser!
Jeg håper det Mona. Kjenner at det er litt skummelt... først med alt småtassene har vært igjennom den siste uka, og det at jeg aldri har flyttet så små før. Men, andre klekker cory i slike kar, og det går da bra.

Karet står på et bord, slik at jeg kan legge arcpoden ved siden av når de får artemia slik at den samler seg på bunnen. Så matingen burde gå problemfritt selv om det har sand og alt det.
En liten fisk i en ny, stor verden

[External Image]
Hei Elin

Jeg har forstått det sånn at du er på jakt etter flere av den nye Aspidoras-arten du har skaffet deg? C037?

Den finnes faktisk på Imazo sine lister nå i april, og "de fleste" norske akvariebutikker bestiller vel derfra? Listen til denne butikken er oppdatert 1/4 står det.

Du kunne jo ringe et par zoobutikker i området der du bor og spørre hva de skal ha pr stk for dem om de bestiller?

Her er Imazo sitt varenummer og navn på dem:

022.0105 ASPIDORAS SP.C37 Aspidoras sp.C37
Hei Mona

Har akkurat lagt igjen en melding i din tråd hehe.

ja, jeg er på jakt etter flere C037, det er ikke bra at de kun er tre stykker. Og så tøffe som disse er, vil jeg gjerne ha flere.

Jeg har muligens akkurat fått tak i, men tror kanskje de ankommer området her på et veldig ukurant tidspunkt for meg (på natta, og jeg som står opp 6 og trenger skjønnhetssøvnen min hehe).

Jeg skal jammen ta et par telefoner - takk for tipset!
En travel kveld i en Aspidoras liv

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Avslutter kvelden - og påskeferien (*hulk*) med en stemningsrapport fra karet med CRS og sp. black.

En CRS benytter dagens siste lysstråler til å ta en pause på en algekule og fundere over livet.

[External Image]

Ser du meg?! Søren og...

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap