Leifs verden, del 2 (side 118)

Fikk også ryddet godt opp på selve akvarie rommet i dag. Nå kan jeg ta i mot besøk, og besøket kan faktisk få sette seg ned for å beskue det en måtte ønske.

Så antydninger til graving utenfor den ene hula i sp. schwarzkehl hula i dag, men ikke mer enn det. Får håpe det skjer noe der igjen om ikke alt for lenge. Hadde vært gøy å fått noen flere enn de 3 jeg har. De 3 går i en is-boks sammen med en bitaeniata som står i karet, festet med magnet. I boksen er det litt sand, eikeblader og lufte stein. Godt å få ekspert hjelp. Håper disse vil klare seg litt tid til at jeg kan sette de i et kar.

Den andre hongsloi hula er snart tettet igjen lik sist gang, av den andre hua. Har ikke fått sett ynglene til den første hua enda, men de kommer tidsnok ut.

Ellers er jeg noe overrasket over at viejita hua har det meste, for å ikke si alle ynglene sine enda. Dette er trioens første kull og som regel forsvinner ynglene for da. Flink frøken er hun iallefall. Den andre trioen har jeg fortsatt og håper på å bli kvitt den før de også får egg.
S i m e n
Hvor mange yngelkar har du planer om å få igang Leif?

TJA!!! Er neimen ikke sikker, men har et stort behov. For noen år siden hadde jeg et par jern reoler ved siden av hverandre, se bilde 1

Synes de tar mye plass om det blir 54L jeg bestemmer meg for. Blir for mye luftrom på hver side. Ja om en ikke setter 2 stk med kortsiden ut på hver hylle da...

Akkurat nå har jeg vel yngler på 6 Apistogramma
Viejita ett kull
Hongsloi 3 kull (4)
Barlowi flere små kull og et gående sammen foreldrene
Bitaeniata noen....
Nijsseni ett kull og 6 fra det andre (2 trioer)
Baenschi ett par (som jeg nevnte for deg når jeg traff deg)
Sp schwarzkehl 3 stk

Ble faktisk 7 det!

Hongsloiene har jo satt i gang som kaniner, barlowiene får yngler hele tiden og ungfiskene som bl annet schwarzkehl og viejita har jo også startet opp.... Venter spent på cf luelingi nå. Kan ikke være lenge før de er i gang. Desverre har jeg ingen agassizii hue, men det kommer når vi treffes neste gang....

Jeg får bestemme meg for hvor jeg skal sette opp en reol for yngel kar, før jeg tenker på antallet. Men med små kar får jeg kanskje plass til 3 kar i høyden (kun 180cm i kjellern) Kanskje det blir 3x3.

Sikkert ikke noe oppklarende svar Simen, men får se ann hva det blir til. Blir en del utgifter til reise, leger, sykehus, tester og medisiner fremover, så jeg må begynne pent. Til en forandring har jeg begynt å tenke på helsa mi.

Har du plass til et barlowi par, og er det på ønskelista di?
Så stilig fiske-kjelleren din er Loffa.
Pøss gjerne på med masse bilder..
Cathy
Så stilig fiske-kjelleren din er Loffa. ;) Pøss gjerne på med masse bilder..

Takk for det Cathy. Fordi om jeg ikke er en nevenyttig snekker, har jeg likevel klart å snekre sammen en reol. Jeg er om ikke meget fornøyd, så er jeg iallefall fornøyd selv.

Fikk ryddet opp ordentlig i kjelleren i dag og nå er det vel kun to ting som gjenstår... Panelere taket og som Simen mener... male gulvet RØDT, hehe.

Burde vel heller vært sparklet dette gulvet enn malt, og da før jeg bygget reolene. Blir det malt en gang, Simen, blir det desverre ikke RØDT iallefall (- 8

Ellers så ligger det en del bilder tidligere i tråden her Cathy, men legger ut etterhvert som det skjer ting..... og det gjør det jo hele tiden...
Hehe joa, men det er jo "gamle" bilder :P
Syns det er så koselig med bilder så for min del kan det aldri bli for mange
Da skal du få nye Cathy. Alt for damene vet du....
Har ikke hatt så mye tid i kjellern i dag, men fikk da tid til noen nye bilder.

Bilde 1 er av hongsloi hannen (VF) som nå er far til to nye kull. Fikk øyne nyklekking av egg tidlig i dag hos hue nr 2. Selv om hula er nær helt tett, kunne jeg se yngler falle fra hula og ned til bunn midt under klekking. Antok det var klekket 10-15 stk når jeg smygtittet

Bilde 2 Hula med nyklekket yngel. ikke veldig store åpningen igjen, men nok for en nyskjerrig matfar til å se inn

Bilde 3 er fra det ene yngelkaret. Her har jeg noen av de nest siste barlowiene, noen bitaeniata og 6 nijsseni.

Er inne på tanken å kjøpe noe reisverk til påbegynnelse av en yngelreol i morgen

Litt fornøyd Cathy? hehe
Hehe, bare å slenge ut en masse det

Forresten, hvor lang tid tar det før eggene klekkes? Ja tenkte på fra hunnen legger dem til de blir yngler. Er det forskjellige fra art til art eller er det sånn ca likt overalt.
Jeg ser at grave-eksperten har vært på gang igjen!!! Skulle hatt den trioen her når jeg drenerte rundt huset he he he. Og jeg har ikke sett makan til en produksjon på disse Apistoene Leif. Hadde de vært høner, ville det virkelig gitt gården inntekt. Kanskje apisto-egg kan bli en kommende hit, på et luksuriøst og sultent marked?

Hoffiansk kaviar hongsloi'

Hva med en hongsloi farm da Simen? Eggene klekker som regel på 3-4 dager og er vel sånn ca standard her. Prøver å holde en jevn temp på 25c for likedeling av kjønn. Har lest et sted at dette avgjøres de 3 første dagene etter klekking. Kan du bekrefte dette Simen? Som en grei regel klarer jeg ikke dette..... Litt flaks med de få ynglene som overlevde i nijsseni kullet fra sist. Faktisk 2 trioer med to damer i hver.

Litt usikker på bitaeniataene enda, men det er da fortsatt noen der og håper i løpet av vinteren å kunne danne iallefall et nytt par av dem. Barlowi har jeg en del av selv om jeg har gitt bort noen. Nijsseni kullet jeg har gående sammen med hua er stort i forhold til forrige. Barlowiene som er av siste kuller er jeg usikker på antallet. Gjemmer seg gjerne under haugen med eikeblader midt i karet.

Viejita ynglene er det også en del av. Hongsloiene fra forrige kull (flertall) ser jeg noen fremme, men en del er vel også her under løvbladene. Men det har nok vært frafall i forhold til det det var.

Litt usikker på hvor lenge yngel MÅ gå sammen med de voksne, og om det varierer fra art til art. Noen som vet. Kunne vært greit å vite.

Fikk også bestillt 2 nye innvendige pumper i dag, som blir sendt i morgen. Ting begynner å komme på plass. Kun få dager igjen Simen

Bilder til Cathy.....

1. Apistogramma agassizii han med lokasjon netz, alenquer
2. Apistogramma sp. schwarzkehl
3 Apistogramma bitaeniata yngler (2 av dem på dette bilde) lokasjon Rio Tigre

Er litt stolt og "trygg" når jeg kan sette på lokasjon på fiskene mine. Ofte selges fisk viltfanget uten lokasjon fra butikkene. Da vet en jo ikke om disse er VF og jeg blir litt bobbob om disse virkelig er VF. Vet ikke om andre tenker slik......

En som virkelig er flink med sine objekter, som enten gies bort eller som auksjoneres bort er TomC. Der står det A L T. Omtrent ned til bredde graden fiskene er fanget, og med følger alt en trenger å vite, pluss litt mer. Om en vil kan en til og med lese fra turen i en artikkel, hvor fiskene ble fanget. Alt fra A til Å. Flott og et forbilde for alle der ute.....
Jeg husker ikke hva jeg leste en gang, men som du sa var det 25 grader - jeg husker 26 grader. Det skal visstnok også være andre faktorer som feks ph som påvirker dette. This is out of my league! Hadde forøvrig artig å hørt om hvor lenge de må gå hos foreldrene Leif. Her håper jeg noen har info til deg!
Fant dette:

Ved oppdrett er temp viktig for fordeling av hanner og hunner i kullet. Høyere temp gir flere hanner. Likevekt rundt 26°C, høyest overlevelse mellom 24-27°C.
LOFFA
Fant dette: Ved oppdrett er temp viktig for fordeling av hanner og hunner i kullet. Høyere temp gir flere hanner. Likevekt rundt 26°C, høyest overlevelse mellom 24-27°C.

Jeg har 26 grader i karene jeg har på bunnen (kolber). På karene i topp har jeg rom-temperatur som ligger mellom 24,5 til 26,5 grader - helt ypperlig!!!

TomC hadde et kjempeinteressant og lærerikt innlegg (nr.89) på denne tråden om Apistogramma og temperaturer. Regner med du har lest det, men dette er jo slikt vi kan lese omatogomatogomatigjen he he he. Normalt sett går linken direkte til nummeret jeg har lenket det til mener jeg... men det er noe med linker og meg om dan' 8/
Et meget bra innlegg, og i tillegg beklager Tom for et langt svar!!!! Ja det er lik han, Mr Apisto.

Har nå kjøpt litt reisverk for start på yngelreol. Iallefall litt til å begynne med. Må da selvfølgelig ta et valg hvor jeg vil ha den, men det tar jeg når jeg kommer ned.

Da ligger jeg i rute mhht nye fisk. Pumper og nye planter er på vei. Pumpene ble sendt i dag og planter blir sendt mandag.

Har også en backup plan om det skulle stå på et kar og blir da evnt 4 kar. C125 som går i de av de 3 stk 160L kan flyttes til et mindre kar, og kan også ha de sammen med aeneusene. Godt med litt valg.

Så er det til verket da...
Nydelige bilder og ja, nydelige fisker også da
Da har jeg på begynt den nye yngel reolen. Det ble den veggen som går inn mot akvarie rommet, og ikke langveggen. På langveggen går vannrør, så det ville blitt mye plassmangel og plunder om jeg skulle bygget der.

Får vel kjøpe mere materialer på mandag, for jeg trodde jeg hadde mer liggende....

Jaja, noe senil. Men har iallefall begynt. Ettersom dette bare er yngel kar, får jeg plass til 3 i høyden, så det blir 6 kar på den lille veggen. Noe under behovet, men dette er iallefall en start.

I dette rommet er det sluk og derfor fall, så det måtte fores opp i bunn med kiler
Det har vært en lang dag i dag, fryktelig lang. Ikke fått tid til kjelleren annet enn å fore fiskene og oppdage at det er nye egg hos mine VF Apistogramma pantalone. Ellers så jeg den ene hongsloi hua ute med sine yngler på sin første tur i dag. Om en dag eller to vil også den andre hongsloi hua komme ut med sine yngler.

Ellers sånn akvarie relatert, har jeg fått kjøpt de to første yngel karene til yngel reolen i dag. Heldekkende lys på begge to, som jeg egentlig tror er originalt til 54Litere. Karene er rammekar og rundt 60Liter.

Da vet jeg litt mer om hva som kommer av Apistogramma på torsdag

Apistogramma cf. huascar (Rio Galvez, Remoyacu)
Apistogramma sp. "Matses". Litt usikker på lokasjon, men den får jeg
Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck, Assurini)
Apistogramma panduro (Rio Tamshiyacu),
Apistogramma agassizii hue til hannene mine (Netz, alenquer)

Det blir utrolig spennende å følge alle sammen fremover. Målet nå blir å få opp yngelreolen og pynte opp i de karene fiskene skal inni. Blir ingen jobb, bare glede
Leik hos fiskene, nye yngler som titter frem og nye egg i tillegg til at reolen har kommet fremover, er hva dagen i dag har gått med til.

Kommet Apistogramma pantalone egg i ei ny hule i dag, så nå er to huler fylt med egg. Denne hula ligger så nære fronten at en faktisk ser eggene (bilde 1) Bilde 2 er av A. Pantalone karet som er på 222L

Bilde 3 er av reolprosjektet jeg holder på med. Regner med at jeg kan fyre opp de to karene i morgen
Glemte jo reolbildet da, så kommer her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap