Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 119)

ElinH
[I]Kan det være eikeblad som er årsaken?![/I]


Jeg har ingen anelse, men jeg har da gitt rekene eikeløv før, men da i større kar riktignok. De spiser det nemlig. Plukker det i seg smule for smule til det bare er spindelvev igjen. Michael Niesar, han jeg kjøpte disse Blå Tigerrekene av, pleier å gi sine sjømandel-blad (Sea Almond). Jeg mener at han har sagt (skrevet) at eikeløv er ok også, uten at jeg kan huske direkte hvilket innlegg det var i.

Men uansett, jeg gikk inn der nå, midt på natta, skrudde på taklyset så jeg kunne se og så fjernet jeg det enslige eikeløvet...
De er kanskje veldig sarte overfor selv de minste endringer i vannet. Så det gjelder å være forsiktig fremover. Nå hadde jeg egentlig begynt å roe meg ned og anta at dette gikk bra, de har vært i karet litt over en måned nå. Men den gang ei, med reker vet man aldri.

EivindG
Men det var dumt med alle likene. Men bra at det var altså 2 overlevende i hvertfall. Tror du det er eikebladet som ar råtnet og skapt dødsscenarie?


Det er flere overlevende, for jeg hadde 20 reker til å begynne med. Men det var 2 gravide med egg blant dem, som jeg kunne se sånn i farten i dag Så jeg håper inderlig at disse siste 10 rekene overlever, og at jeg får se masse små rekeyngel snart.

Plussmedlem
mona o
Michael Niesar, han jeg kjøpte disse Blå Tigerrekene av, pleier å gi sine sjømandel-blad (Sea Almond). Jeg mener at han har sagt (skrevet) at eikeløv er ok også, uten at jeg kan huske direkte hvilket innlegg det var i.

Dere diskuterte løv her.

Håper det går bra med resten av rekene Jeg har aldri vært flink med reker...
Huff utrolig trist men oxo bra det er håp for familieforøkelse.
Jeg så de to gravide Blå tigerrekene i 31 literen idag, så det er liv i dem. Men jeg bør vel egentlig ta opp en del av pellia-mosen og undersøke karet litt nøyere... for resten av dem ser jeg ikke noe til. Det er mistenkelig stille. Har bare gruet meg til å begynne og rote nedi der. Får håpe de bare gjemmer seg inni den store tuen med pellia eller lenger bak i karet. Jeg får vel ta tak i det og lete senere i kveld...

Men endelig har jeg også tatt tak i skam-pletten, et 19 liters kar som tidligere huset noen skrale eplesnegler. De er forlengst sendt avgårde til pensjonisttilværelse hos en annen akvarist som gir dem bedre levekår, men karet har bare blitt stående og stinke, men med filteret i gang. Det var store mengder slam og dritt på bunnen etter sneglene, så jeg tømte hele greia og kastet grusen. Hele karet ble vasket med varmt vann og gnidd rent med en dott filtervatt.
Nytt bunnlag i form av sand ble lagt i, og noen steiner ble brukt som dekorasjon. Hadde ikke noen passende små røtter synes jeg, så det ble stein (av typen "forstenet tre"). Et par dvergsverdplanter, de to siste jeg har igjen faktisk, og litt mose ble satt i. Pelliamosen håper jeg skal gro til og bre seg utover bunnen som en dyne. En bitteliten dott javamose på toppen av steinene.

Det bor 5 Red Bee reker her.
Endelig går det iallefall an å se på karet uten å vemmes


[External Image]
Det karet ble utrolig fint=) Hvor mange typer reker har du egentlig???
Lissi87
Det karet ble utrolig fint=) Hvor mange typer reker har du egentlig???


4 typer:
CrystalRed Shrimp (CRS), Blå tigerreker, kirsebærreker og RedBee.
Har vel en slags femte type også, kryssninger av CRS og Red Bee = ekstra superfine RødeKrystallreker!
Hei Mona,
det var trist med de døde Blå Tigerrekene. Men de gravide har rikelig med egg som påpeker egentlig at de lever under optimale forhold hos deg. Derfor er det merkelig at du hadde 9 døde og hvis eg skjønnte det rett døde de i løpet av ganske kort tid, sant?

Altså eg tror ikke at det var eikeløv som gjorde dette, iallfall ikke direkte. Det kan jo være at bladet var forurenset med noe. Kor har du samlet det? Brukte du bladet tørr eller har du hatt det i varmt vann før du har tatt det i karet?

Eg bruker ikke eikeblad sjølv, men det er mange som bruker eik og eghar aldri hørt at det hadde direkte negative effekter på rekene.

Kva pH og KH har du i karet. Kan det være at du hadde en kortvarig pH nedgang pga eikeblad, det er egentlig usannsynlig, men hvis KH 0 eller 1 mulig.

Det som eg tror er en slags kortvarig forgiftning du hadde, men da må det være sånn at det har stabilisert seg ganske fort igjen. Eg tenker altså på lav pH, ammoniak (ved høg pH) eller nitritt.

Nei, det er overhodet ikke alltid lett med rekene. Sjølv om man tror man har en stabil populasjon skal man aldri være sikker. Eg har også en ganske tøff periode for tida med Red Bee og delvis med Blå Tigerreker og eg finner ikke ut av det
Håper det lykkes med de to gravide hunner hos deg nå.
Mvh, Michael
Reketryne på nært hold!

[External Image]
Bøøø. Tror du jeg får sove i natt når det går monstre løs??
er ikke alle dyr som er like pene på makrohold nei :p men stilig bilde
Nå synes jeg ærlig talt disse Corydoras Green Laser'ne mine kunne skvise ut noen eggladninger. Enkelte av damene har begynt å vralte , og jeg synes de heller kunne gi meg eggene (ferdig befrukta, klistret pent på glasset). Det er en viss økt aktivitet i gruppen, men noen egg? Nææhei.

Se på dama til høyre i bildet. Hun kunne kledd å kvitte seg med noen egg
[External Image]



En av mine yndlinger: Corydoras C121 (Corydoras cf. burgessi)
Disse legger egg et par ganger i uka nå, helt av seg selv
[External Image]


Og en av mine nye Nannostomus-tetraer Nydelige tetraer, dette. Jeg liker dem så utrolig godt
Kuren mot hvitprikk er ferdig, og jeg kan ikke se noen flere prikker. Men selv om jeg teller og teller, er det en 180 liter, og jeg klarer ikke finne alle 12 på èn og samme tid blant alt plantebuskaset. Men de ser iallefall veldig spreke og fine ut, de jeg kan finne.
[External Image]

WOW! Det rekebildet burde du ikke ha lagt ut her. Det er fotokonkurransemateriale!

Og det er ikke bare jeg som har corydundrer for tiden, nei! Solid green lazer-dame.
Nå begynner det å bli ordentlig "fasong" på tetra-yngelen min! Har så smått begynt å tenke på når jeg kan slippe de største ut i 128 literen sammen med de voksne. Litt betenkt bare, for hannen er jo konstant i høygir og jager alt og alle fordi han alltid har et kull egg å passe. Et nytt ble lagt senest i dag, og etter en nøye inspeksjon av overflaten fikk jeg øye på et par-tre yngel i to ulike aldere der. Knøttsmå selvsagt, men den ene må være noen uker gammel.
Om jeg slipper ut kullet i 128 literen nå, spørs det hvor mye mat de greier å få i seg - antagelig blir det ikke samme matro som nå. Jaging og kjekling. Tror jeg lar dem være en god stund til... kanskje inntil jeg ser de knaske i seg den første CRS reka i 45 literen :p

Det er veldig pussig å se hvor bøllete disse tetraene er med hverandre!
Yngelen er ikke særlig glade i sine søstre og brødre, det er helt sikkert. De sniker seg innpå og hogger løs etter hverandre hele tiden. Ser ut til å være deres favoritt-tidsfordriv.
De har en sunn og hjertelig appetitt, og langer innpå mat så magene buler ved hvert måltid. De får fremdeles avskallede artemiaegg, for de trenger næringsrik mat i oppveksten.

Disse bildene er tatt i dag. Nå ser de ut som små men ordentlige fisk, nå!

Se på blikket til yngelen til høyre.. Den har siktet seg innpå og glir sakte mot den som står til venstre... klar til å hugge til.
[External Image]


[External Image]


[External Image]
Hvem er jeg?


[External Image]
1. premie til Inger Anne!
(første og eneste deltaker i spørrekonkurransen, hehe)


Corydoras caudimaculatus
[External Image]

















Line-dans for reker
[External Image]




Corydoras C140 yngelen min
[External Image]


[External Image]
Hei Mona!
Har svart på E-posten din
mona o
1. premie til Inger Anne! :D (første og eneste deltaker i spørrekonkurransen, hehe)

Og premien ble mottatt for noen uker siden. Det hjelper forøvrig å vite hva du har på akvarierommet. Det er den eneste prikkete som jeg kan komme på at du har. Forresten så er jo atropersonatusene også prikkete, men de ser jo helt annerledes ut. De er jo noen søte små feer (fairy cory). Hvordan går det med de opphissede green lazer? Jeg antar at de fortsatt kniper igjen, siden vi ikke har hørt noe?
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap