Elins lille hjørne (side 119)

Åh nei. Landesorg i heimen, og en gryende panikk.

Var bare en kort tur hjemom før jeg dro bort igjen og kom hjem for en liten stund siden. Tok en liten rusletur rundt blant akvariene, og hva var det jeg så

En død green laser! Tok et 60% vannbytte sånn i tilfelle, siden svampen i fluvalen nok en gang hadde blitt sugd opp i impelleren slik at pumpa bare pumpet litt (det er fikset nå, så nå strømmer det bra igjen).

Men, det som virkelig bekymrer, er den kulemagen fisken hadde! Tok et bilde av den som ikke viser så godt magen, men den var kulerund!

Nå kan den jo ha blitt slik etter den døde, men jeg tror egentlig ikke det. Og mens jeg tok vannbyttet kom en annen green laser frem, og jeg synes den hadde stor mage også. Kunne være en kledelig eggtung mage, om jeg ikke akkurat hadde funnet en annen cory i samme kar med oppblåst mage.

Hva er det som skjer?! Jeg vil ikke miste fler

C037 i samme kar ser helt fine ut og raser rundt på bunn i det som må være helt vanlig Aspidoras-vis.

[External Image]
Uffda Dette var ikke særlig morsomt...
Håper det var et engangstilfelle og kun et tilfeldig uhell som skjedde med den.
Uæææ

Jeg liker ikke den runde magen jeg så på den som lever (og forøvrig så helt pigg ut, men likevel...)

Problemet med disse er at de er så ufattelig sky, jeg ser de aldri!

Det kan da vel ikke være den redmoor rota? Den er jo full av sopp, men... har jo hatt disse med sopp før uten problemer, så...

Håper inderlig dette var et engangstilfelle, ellers aner jeg ikke hva jeg gjør.
I dag har det vært litt julekveld her

Catappaløvet kom fra Singapor i dag. Veldig raskt må jeg si, siden det har vært påske og alt.

Det sto "FRAGILE" på min pakke også, akkurat som på Mona sin, men i likhet med hennes opplevelse, hadde ikke det hjulpet stort hehe. Bildet viser at pakka er ganske most. Det verste av alt er at den kanskje ikke ble slik før den ankom min postkasse! For pakka var nemlig knadd ned i postkassa selv om den egentlig var for stor :p

Den andre pakka som ankom var fiskemat fra TA-Aquaculture. 3 pakker med "Grade 3 Red Astax crumb", og en pose med artemiasticks.

Astax crumb syntes jeg virket interessant. Grade 3 har kornstørrelse 0,3 - 0,5 og inneholder 53% protein og 13% fett. Høres passende ut for små cory i vekst. Er i hvert fall verdt et forsøk.

Men, som med løvet, har pakka fått gjennomgå. Lurer på om tollen har revet opp pakka for å sjekke innholdet, eller om det har vært et uhell. Selve pakka var revet opp, og to av tre poser var istykker, slik at en del av Astaxen hadde drysset ut. De hadde puttet hele pakka nedi en blank, tykk plastpose og lukket den for at ikke alt skulle drysse ut.

Bildet viser pakka, og hvor revet istykker den var. Jeg trengte ikke åpne den for å få ut innholdet - det var allerede stor nok åpning :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg fikk også pakke med akvaristisk innhold i dag - det er alltid like herlig Fikk blant annet den største beholderen med fôrtabletter jeg noen gang har kjøpt :p Men det går så mye Sera Viformo tabletter her at jeg denne gang slo på stortromma og bestilte 1,4 kg - og det kom i et spann med bærehåndtakk, hehe!
Hehe! Det er da en vet at det går med noen tabletter i løpet av en uke

Fra Aquaristikshop eller?
Nei, faktisk ikke, jeg har funnet en ny tysk nettbutikk

Den heter Zoobuy.net, og jeg har allerede bestilt derfra to ganger. Her er storforpakningene på fiskefôr de har.

De har stort utvalg av masse av mine yndlingsprodusenter, og prisene deres er enten like Aquaristikshop eller til og med et hakk lavere. De to andre tyske nettbutikkene jeg har brukt de siste tre-fire årene har vært Aquaristikshop og Valenta Aquaristik. Men jeg tror jeg har funnet en ny favoritt i Zoobuy.net! Spesielt likte jeg det at de har lysrørene jeg liker så godt, Dennerle Amazon Day, til en rimeligere pris enn Valenta (Aquaristikshop har dem ikke). Når Zoobuy har et par ting til i tillegg som jeg bruker mye av, så var jo veien over kort

ElinH
Men, som med løvet, har pakka fått gjennomgå. Lurer på om tollen har revet opp pakka for å sjekke innholdet, eller om det har vært et uhell. Selve pakka var revet opp, og to av tre poser var istykker, slik at en del av Astaxen hadde drysset ut. De hadde puttet hele pakka nedi en blank, tykk plastpose og lukket den for at ikke alt skulle drysse ut.

Mulig de har syntes at dette pulveret så veldig mistenkelig ut og har sjekket ut hva posene har inneholdt. De klødde seg antagelig litt i hodet over det der ;D
Går det bra med resten av de grønne ?
Jeg har byttet rundt 60% av vannet daglig siden dødsfallet, og nærmest overdosert med biotopol i tilfelle det er noe uhumskheter i vannet. Ingen fler har falt fra, og C37 er i full vigør. Men om det faktisk går bra med dem vet jeg ikke - jeg ser jo aldri en eneste en...

Ellers er det dårlig nytt i oppvekstkaret med atropersonatus. Det kan se ut som om jeg har fått det samme som du og Mona hadde.

Så og si hele gjengen ligger bare og glor ut i tomme luften, med sammenklemt ryggfinne som er lagt ned mot ryggen. Noen av de har en svak bøy oppover på halen også (men halefinnen er ikke sammenklemt - enda?!). Dessuten ser jeg at flere har mistet deler av barteprakten sin Det er så vondt å se på, og jeg lurer seriøst på hva dette egentlig er for noe!

Matlysten deres er på topp, de gumler artemiasticks på harde livet.

Mona er som vanlig en reddende engel, og sender meg maracyn i flere varianter i dag. Medisinering begynner 2 sekunder etter at pakken har ankommet meg. Så er det bare å håpe at det går bra. Har ikke funnet noen døde enda, men det er så tydelig at de ikke har det godt

Tok et par bilder i går som jeg kan legge ut når jeg kommer hjem.
Å nei ,hva er det som skjer med disse coryene for tiden. Det virker jo som om det bare kommer utifra det blå ,vi bor jo på forskjellige steder i landet så det er ingen forbindelser på noen som helst måte.
Men det har heldigvis sett ut til at disse medisinene har god effekt så det er jo en god ting. Men et mysterie er det uansett.

Når det gjelder de grønne og sjansen til å studere de ,så pleier jeg å fore med noe godt og så setter jeg meg på gulvet foran karet ,sitter helt i ro og er musestille . Da pleier jeg å få oversikten på de
Si det, Sølvi... jeg lurer veldig på hva dette er for noe i hvert fall

Her er de to bildene jeg tok i går. Kanskje ikke så greit å se at noe er galt, men når nesten 100 ungfisk ligger på samme måten, med ryggfinnen pekende bakover i en spiss, da bare vet du at noe er galt.

Akkurat disse hadde ikke bøyd hale, men jeg har sett ungfisk som har det også. I tillegg har jeg sett noen som er veldig små og tynne.

De to weitzmaniene i samme kar ser forresten uforskammet friske ut, og har vokst helt enormt de siste ukene.

[External Image]

[External Image]
Jøss. Medisinene fra Mona har allerede kommet! Det må jeg si. Sendt i går, ankommet min postkasse før jeg dro meg ut av senga. Posten imponerer

Skal ta et skikkelig vannbytte i dag, siden det er på tide uansett, deretter begynne å medisinere. Så får jeg bare håpe at dette er riktig medisin, og at de blir friske.

C140 bekymrer meg også. Jeg ser bare at 1 spiser, de 4 andre ser jeg ikke. De må ligge inni kladden med javamose. Nesten fristet til å flytte de ut igjen så jeg ser hva de holder på med :p
Medisinering med maracyn
Da er vannbyttet tatt, og første, doble, dose er tilsatt akvariet.

Dag 1 er det det dobbel dose, dag 2 tom 5 er det enkel dose. Dette betyr medisinering til og med onsdag.

Jeg håper så inderlig dette hjelper.

Så forresten 3 C140 fremme fra mosedotten for å gumle mikroorm akkurat nå, og fant ingen døde ved vannbyttet, så de er nok nedi der et sted. Har akkurat tilsatt et catappa-blad i tanken deres også De har vokst!

Merkelig hvor godt en legger merke til vekst når de flytter inn i innredet kar. Ser de jo ikke så mye, og da blir forskjellene på noen dager mye tydeligere
Status green laser
Å herregud. Fôret med mygglarver nå i kveld og fikk sett en green laser. At den i det hele tatt er i live er utrolig!

Magen var MYE større enn hode! Hodet ble liksom bare en liten "knott" oppå magen, den var svær. Dette minner da veldig om bukvannsott. Skal riktig lure på om det er verdt forsøket å medisinere med Maracyn.

Noe så trist. Fikk ikke tak i den heller, da må jeg i så fall tømme hele karet. Må nok vurdere å gjøre det i morgen, så jeg hvert fall får tatt en skikkelig titt på alle og sett hvor ille det egentlig er.

Merkelig altså, alle var fine for halvannen uke siden når jeg malte bakglasset. Og C37 i samme kar ser helt ubemerket ut.
Noe litt hyggeligere, mens jeg kommer meg fra sjokket av å se green laser. Stakkars arme fisk. Jeg bør nok tømme karet i morgen, fange den og avlive den. Den kunne umulig ha det godt Greit nok, de hadde fått mygglarver, men SÅ forspist blir ingen cory.

Gruer meg til å se tilstanden på de tre andre

1. De fire sp. black. Vakker fisk!

2. mosedotten i karet med black og CRS-reker. Forholdsvis massiv. Bør vel luke der en vakker dag :p Det satt også fast noen strå ricciamose i javamosen, og nå har ricciaen vokst seg ganske så stor helt øverst, nærmest lyset. En vakker mose, synd den er så "søplete" av seg.

3. En skeptisk pulcher.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Advarsel: fælt bilde
Å herlighet.

Jeg fikk tatt et veldig dårlig bilde av den syke green laseren. Vanskelig å ta bilde, siden den ikke akkurat stimer ved glasset - for å si det mildt.

Jeg blir nødt til å tømme karet, fange og avlive denne i morgen. Og da skal den obduseres også. Herregud for et syn

Det skjærer lengst inn i hjerteroten å se noe slikt - og faktisk er det første gang jeg ser noe lignende (unntatt på bilder) også.

Det ørlille positive er at jeg så en annen green laser og den hadde normalt magemål. Spørs om jeg ikke blir å medisinere med Maracyn fra og med i morgen. Det kan da umulig gjøre ting værre.

Åh mine kjære, vakre grønne

[External Image]

*grine*
Huff! Det var mye på en gang, Elin. Og det ser ganske dramatisk ut med den green lazeren. Jeg får nesten lyst til å grine selv. Jeg husker forøvrig at Elin P hadde noe lignende (om ikke akkurat så ille) på sine arcuatuser en gang. Der hjalp medisinering. Jeg husker ikke hva de fikk (mulig det var Esha 2000), så det kan kanskje hjelpe å titte i hennes tråd.

Ellers er jeg velkjent med hvordan coryer kan gjemme seg unna når man skal fange dem inn. Jeg begriper ikke hvordan de får det til. Sist jeg fanget inn schultzeier gikk jeg for sikkerhets skyld over med hånda over hele bunnen, for å kjenne etter om noen hadde greid å gjemme seg på bunnen (både planter, rot og alt utstyr var plukket ut). Likevel var det en snik som greide å slippe unna innfangingen. Og det er ikke første gang jeg opplever det. Det er forøvrig kun schultzeiene mine som har greid å leke usynlig hos meg, men det er kanskje fordi de er de fiskene jeg har flyttet flest ganger (ikke det at jeg har flyttet dem så fryktelig mange ganger, altså).
Jeg gruer meg til å tømme karet og se hva som foregår nedi der

Dessuten er jeg usikker på om jeg skal medisinere med esha 2000 eller maracyn. Men medisinere skal jeg samme hva, det kan da umulig gjøre ting verre. Våknet selvfølgelig med en hodepine av en annen verden og har allerede rukket å sove over 3 timer på sofaen. Og nå er det snart familiemiddag. Må bare manne meg opp og tømme karet når jeg kommer hjem.

Ellers har jeg nå sett alle 5 C140 i yngelkaret De er høyst levende, med kritthvite mikroorm mager. Fikk tatt et dårlig bilde av tre av de - de to andre lå under mosedotten og kameraet fokuserte da kun på mosetrådene og ikke yngelen. De ble forresten 4 uker i går Søtnoser. Godt at noe fungerer som det skal her! Må si at disse sykdomsgreiene er deprimerende, spesielt når jeg ikke forstår hvor det kommer fra og hva det er.

Skal jeg være forsiktig optimist, synes jeg atroene er mer aktive i dag, og ser ikke så mange med klemte finner. Men, det er alt for tidlig å si noe sikkert. De har i hvert fall matlyst - meitemarksticksene forsvant på rekordtid, det samme gjorde mygglarvene i går kveld.

[External Image]
Avlivning, obduksjon og grøss på ryggen :(
Jeg fikk fanget den syke green laseren i går kveld, forresten. Den lå og peste ved frontglasset, og rørte seg ikke, så det var bare å håve den rett ut uten å tømme hele karet.

Det er det værste jeg har sett noengang på en fisk. Med god margin.

Jeg hadde på forhånd funnet frem den skarpeste kniven jeg har, og tok med meg fisken rett bort og kuttet hodet av den. Den hadde begynt å få blodutredelser på magen, ved gattfinnen, og allerede når jeg tok tak i den for å holde den mens jeg kuttet hodet, kom det klar veske ut av fisken - på ryggen! Det kom jo ikke ut av magen engang! Men ryggen! Akkurat ved ryggfinnen. Noe så ufattelig ekkelt og fælt å se på.

De er jo ikke så store, så noen fruktbar obduksjon ble det ikke. Hele magen var "vassen", og spør du meg, så hele mageinnholdet ut til å være en grøt.

Dette må da være bukvannssott. Kan ikke tenke meg en annen sykdom som gir veske i buken.

Nå må jeg få tømt karet og sjekket tilstanden. Kommer til å medisinere med maracyn uansett hva jeg finner i karet. C37 er fremme hele tiden og ser superfriske ut. Men de grønne (de 3 som er igjen, sukk) ser jeg ikke i det hele tatt. Jeg gruer meg.

Ellers lekte C. metae igjen i går, men jeg har ikke plukket noen av eggene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap