Nytt akvarierom i Skien ! (side 12)

Denne dagen ble en prøvelse, men samtidig en manifestering på hvor solid storkaret er blitt.

I nabolaget er de i ferd med å grave ut en ny bolig tomt og uten forvarsel av noe slag gikk det en spregnings salve i dag til morgen. Hele tomta både med hovedhus og ikke minst akvariekjelleren ristet og når jeg kom ned i kjellern med det værste synet for øye var jeg et øyebklikk lettet.

Storkaret hadde holdt !!!

Dog, det hele snudde seg til et mareritt når jeg fikk se innholdet i reolene hvor discusene går. 4 Stendker lekspar og 9 Solid Red Fire unger lå døde i karene. Denne reolen hadde flytta seg 10 cm. ( Reolen er 12 x 160 liter ) og voksne discus var åpenbart drept av av sjokket fra spregningen.

Taket i akvarierommet, som også er gulvet i garasjen, er 27 cm armert betong hadde også fått en sprekk, så dette sier noe om kreftene som har vært i sving.

Karene har heldigvis ikke sprekt, men i alle karene var vannstanden sunket med 10-15 cm som åpenbart var skvulpet over kanten og lå utover gulvet

Fy flate - 3 års hardt arbeid med discus til en viss plass......

Denne entrepenøren skal få litt å svare for

Dagen har gått til opprydning og berging av de 2 gjenlevende discus parene og en haug med unger. Har hele tiden gått og skult på storkaret med nervøsitet for at det skulle ryke i ettertid, men det ser heldigvis ut til å ha gått bra.

æ har komment tell å førtelt di akkurat ka æ meint å syns om det firma di driv

alle i nabolage skal vel ha nabovarsel før slikt pågår?

har komment til å sent dem regninga på utbedring av skadene og erstatning av fisk o.l

håper storkare holder seg

Lykke till
Kondolerer angående discusene, Virkelig kjipt at slikt skjer. men elelrs så er jeg veldig imponert over hvordan stor karet begynner å ta form, jeg gleder meg utrolig mye til å se hvordan det blir når det er ferdig.
Ser ut til at ting har blitt betydelig værre en fryktet. Alle 160 liter reolene har begynt å lekke i kveld og under midtbeinet på den ene reolen har gulvet synki 1-2 cm + at veggen bak har sprekt.

Så - i natt blir det tømming av kar over en lav sko...
Kan ikke fårestille meg den frustrasjonen du føler nå..

Fytti F***...

Kondolerer...
dette må vel entrepenørfirmaet betale ikke sant.
dette må jo være verdier for over 20000 bare i fisk
Dette er jo bare helt utrolig. At det går an! Sender noen medfølende tanker nedover, både for tapt fisk og ikke minst all jobben du står foran

Her hadde det jo ikke hjulpet med nabovarsel engang. Hvordan skal man unngå at 27 cm armert betong sprekker om man har aldri så god tid på seg. Entreprenør har først feilet i nabovarsling - deretter må han jo grovt ha feilet ved utregningen av spregningssalve.

Du må bare stå på! Håper du har noen som kan hjelpe deg. Og dokumenter alt som kan dokumenteres, for dette må jo få etterspill.

Helt forferdelig.
Jeg bruker å følge med i tråden din selv om jeg ikke skriver så mye her.
Men nå må jeg.
Noe så gæli! Dette var ubeskrivelig trist å lese. Jeg føler virkelig med deg.
Har du hatt kontakt med firmaet som har ansvaret for sprengingen som er foretatt? De bør vente seg et klekkelig erstatningskrav!

Hva kan man si. Dette var bare så utrolig trist.
Fikk vondt i meg å lese om det som har skjedd.. Håper du har lest dette:

Sitat: "18.5 VARSLING OG DIALOG
For å få mest mulig aksept for anleggsstøyen må naboene varsles i forkant av at støyende arbeider begynner. Tidlig informasjon gir naboene mulighet til å forberede seg, og gir prosjektet en mulighet til å profilere seg positivt og informere om at anleggsstøyen er en midlertidig ulempe. Da har prosjektet mulighet til å komme i dialog med naboene og finne praktiske tiltak på støyulempene. Informasjon kan være brev/naboinformasjon til de mest berørte naboene, annonse i lokalavisen, journalistisk reportasje i lokalavisen og oppslag på byggeplassen. For store prosjekter vil informasjonsmøter for berørte beboere også være et supplement. Offentlig informasjon om store og/eller spesielt støyende aktiviteter bør gis som en naturlig del av selve planleggingsprosessen, slik at berørte naboer har mulighet til å påvirke og ta sine forholdsregler.Når selve driften skal startes bør spesielt støyende aktiviteter som sprenging, ramming av spunt og peler, boring og pigging varsles spesielt og seinest 1 uke før arbeidet starter."

Jeg måtte bare google det
Dette var en skikkelig nedtur tenker jeg. Alle de nydelige discusene dine som døde, og i tilegg at 160literne har begynt å lekke, fysj, håper du får orden på det, uansett er det vel noen som har noe å forklare, og betale. hehe.
Oi, det var ille :/ De må jo ha gjort noe veldig galt når til og med betonggulvet ditt sprakk..
Veldig synd med fiskene dine også. Får virkelig håpe den entrepenøren får svi godt for det her.
Takk for info. Har lite peiling på dette selc, så denne informasjonen er verdifull

Igjen Hjertelig takk for info
Mvh

Kyrre Siljan

Darlaa Sproklett
Fikk vondt i meg å lese om det som har skjedd.. Håper du har lest dette: [URLBLOCK1] Sitat: "18.5 VARSLING OG DIALOG For å få mest mulig aksept for anleggsstøyen må naboene varsles i forkant av at støyende arbeider begynner. Tidlig informasjon gir naboene mulighet til å forberede seg, og gir prosjektet en mulighet til å profilere seg positivt og informere om at anleggsstøyen er en midlertidig ulempe. Da har prosjektet mulighet til å komme i dialog med naboene og finne praktiske tiltak på støyulempene. Informasjon kan være brev/naboinformasjon til de mest berørte naboene, annonse i lokalavisen, journalistisk reportasje i lokalavisen og oppslag på byggeplassen. For store prosjekter vil informasjonsmøter for berørte beboere også være et supplement. Offentlig informasjon om store og/eller spesielt støyende aktiviteter bør gis som en naturlig del av selve planleggingsprosessen, slik at berørte naboer har mulighet til å påvirke og ta sine forholdsregler.Når selve driften skal startes bør spesielt støyende aktiviteter som sprenging, ramming av spunt og peler, boring og pigging varsles spesielt og seinest 1 uke før arbeidet starter." Jeg måtte bare google det:)
Huff dette var leit å lese! håper virkelig at ting ordner seg!
Oi oi oi...! Ja detta blir dyrt for de som hadde ansvaret for spreningen iallefall. Huff, kondolerer
Mindre tiltak på bebygd eiendom kan utføres uten tillatelse etter § 93 dersom

a) naboer og gjenboere er varslet, jf. § 81 tredje ledd som får tilsvarende anvendelse, og deretter ikke krever at planene legges frem for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94. Krav om slik saksbehandling må være kommet til kommunen innen 2 uker etter at varsel er sendt, og
b) melding om tiltaket er sendt kommunen og denne ikke innen 3 uker etter at den har mottatt slik melding, krever at tiltaket legges fram for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94, og
c) tiltaket ellers utføres i samsvar med gjeldende bestemmelser i eller i medhold av lov.

For tiltak som utføres i samsvar med reglene i første ledd gjelder ikke lovens kapittel XVI med unntak av § 93 a. Er tiltaket ikke satt i gang senest 3 år etter at melding er sendt kommunen, eller innstilles arbeidet i lengre tid enn 3 måneder, gjelder bestemmelsene i § 96 tilsvarende.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser.
------------------------------------------------------------------------------------------

3. Før søknad sendes inn, skal naboer og gjenboere varsles hvis ikke disse skriftlig har sagt fra at de ikke har noe å merke til søknaden. I varslet skal gis melding om at mulige merknader må være kommet til ansvarlig søker innen 2 uker etter at varslet er sendt og grunnlagsmaterialet for søknaden er gjort tilgjengelig. Gjenpart av varselbrevene skal sendes kommunen samtidig med at naboer og gjenboere varsles, sammen med en oppgave over vedkommende eiendommer og deres eiere eller festere. Med søknaden skal følge kvittering for at varselbrevene er sendt, eventuelle merknader fra naboer eller gjenboere samt en kort redegjørelse fra ansvarlig søker eller tiltakshaver for hva som eventuelt er gjort for å imøtekomme disse. Før kommunen tar stilling til søknaden, skal den vurdere om det er grunn til å kreve ny varsling av naboer og gjenboere.

Kommunen kan frita søkeren for å varsle naboer og gjenboere når deres interesser ikke berøres av arbeidet. Kommunen kan kreve at også andre eiere eller festere enn de som er nevnt i foregående ledd, skal varsles.
----------------------------------------------------------------------------------------

§ 100. Sikringstiltak. Utstyr for byggearbeid

Ingen må utføre bygge- eller rivningsarbeid, graving, sprenging, eller fylling uten at de nødvendige tiltak på forhånd er truffet for å sikre mot at skade kan oppstå på person eller eiendom, og for å opprettholde den offentlige trafikk.

Maskiner, stillaser og alt utstyr for byggearbeid skal være forsvarlig innrettet og vedlikeholdt, og driften skal være ordnet slik at fare for liv og helse ikke oppstår.

Kommunen kan gi de pålegg det finner påkrevd for at disse bestemmelser blir holdt, herunder om grunnundersøkelser.

Endret ved lov 11 juni 1993 nr. 85.
--------------------------------------------------------------------------------------

§ 5. Ingen må setja i verk graving, bygging, sprenging eller liknande, utan å syta for turvande føregjerder mot utrasing, siging, risting, steinsprut, lufttrykk og anna slikt på granneeigedom.
---------------------------------------------------------------------------------

Skadebot.

§ 9. Det økonomiske tapet nokon lid av skade eller ulempe i strid med nokor føresegn i §§ 2-5 er den ansvarlege skyldig til å bøta, anten han sjølv eller nokon han svarar for, har gjort seg skuldig i aktløyse eller ikkje. Det gjeld og skade eller ulempe av tiltak som er fremja i samsvar med avgjerder etter § 7, jf. § 8, eller av tiltak med slik oreigningsrett som nemnt i § 10 første stykket bokstav (b) eller som er lovleg etter forurensingslova av 13. mars 1981 nr. 6.

Den ansvarlege sitt ansvar kan lempas etter reglane i skadeerstatningslova § 5-2. Oppstår skade eller ulempe på fast eigedom eller ting, skal det ved bruken av skadeerstatningslova § 5-2 takast omsyn til om eigedomen eller tingen tåler særleg lite.

Når skadelidaren etter god granneskikk burde sagt frå tidlegare, kan skadebotkravet falla bort eller skadebota setjast ned.

Denne paragrafen minkar ikkje den retten nokon har til skadebot etter dei elles gjeldande rettsreglane.

Endra med lov 16 juni 1989 nr. 67.

Da var det på`n igjen.....
Da var omsider en hektisk uke med takstfolk, sprengningseksperter og gud vet hva over.

Heldgvis ser det ut til at det meste blir dekket av forsikringene. Jeg må si at skadebehandlerene i Sparebank 1 er unike. Har aldri noensinne møtt maken til forståelse og imøtekommenhet hos noe forsikringselskap før ( dette var reklamen og den fortjener de)

Reol rommet er nå tømt for fisk, planter og vann, og i morgen starter rivningen av reoler og det elektriske. Er rimelig stusselig å gå ned i kjellern nå, men trøsten er at storkaret blomstrer i dobbel forstand. Noe fisk har flyttet inn, og Mr. Gibby på 34 cm var svært fornøyd etter å ha fått flyttet inn i dag. Han har hengt på ruta på 720 literen siste uka og stirret lengselsfullt på storkaret....

Reoler og kar kommer opp igjen, men det kommer til å ta tid. Håpet er innen jul, men vi får se.

Kjøpte en del planter fra Akvariekjellern til storkaret - har aldri før sett maken til flotte planter. Både store planter og mange i potta, så i morgen skal Kristin dykke.

Og sist, men ikke minst: En hjertelig takk til mange av medlemmene i AquaArk Akvarieklubb som har gjort en formidabel innsats i fiskeberging, hjelp til å tømme og bære kar og kjempefin støtte i en tung tid. Sånne kamerater og venner vokser ikke på trær, så dette skal feires med skikkelig kalas når ting er på plass igjen
Legg ut bilder av storkaret da!! Og kanskje edt hadde vært morsomt å se bilde av en som dykket oppi der=D Må snart kommer å se på storkaret=D Lykke til!
vil være med

(se signatur:P)
Oj, litt av en sak. Håper det ordner seg for deg og alle fiskene...
Da er vi igang med ny oppbygning
Gjennoppbygningen er igang, og det første som blir tatt denne uka er vegger og tak. Kommer til å endre litt på reoler også. Har tatt ut en 9x85 liter reol og denne vil bli erstattet med en 4 x 250 liter reol.

For alle reolene så langt som 1, skal de nederste karene nå vekk. Blir da sump på alle reolene med 1 sump pr. reol og felles vannstyring emd automatisk vannbytte. De nederste karene blir lite brukt ettersom det er tungvint å vedlikeholde disse.

Den nye settingen blir da:

Reolrom 1 og 2:
Reol 1: 2 x 300-400 liter
Reol 2: 6 x 85 liter
Reol 2: 4 x 250 liter
Reol 4: 12 x 19 liter
Reol 5: 6 x 74 liter
Reol 6: 4 x 160 liter
Reol 7: 4 x 160 liter
Reol 8: 2 x 128 liter + 2 x 160 liter

Reolrom 3:
Reol 9: 2 x 150 liter