Elins vannvittige vannverden (side 12)

Så synd.. jaja får prøve igjen senere da.
Mulig du får L239ene dine neste mandag jippi.
Jippi Hurra! Gleder meg
Idag er det liv i sneglene igjen, noen klenger på algetabletter og andre rusler rundt. Jippi!
Hvordan går det med klasene dine?
Så flott at de lever da! Tre av klasene mine har klekket, ser ut som det er de lilla. Den ene er jeg helt sikker på at er lilla for den hang igjen i karet som det kun er lilla epliser. Masse små små babier rundt i hele karet nå.
I går hadde jeg en kjempefin tur til Grenland. Skulle hente noen arcadia hos Kyrre og fisk hos Birger.

Hadde store problemer med å finne frem til Kyrre så det ble sighseeing i Skien. Så hvor akvariekjelleren er så det var jo kjekt. Angret på at jeg ikke hadde kamera med! Fikk til og med se at apistogramma sp Gak hadde yngel. Pluss at jeg hilset på mine gamle discus, de så ut til å ha det topp Ellers fikk jeg med noen varmekolber, filtere og hårgress (eleocharis acisularis) fra Kyrre. Blir spennende om gresset vil gro. Kyrre har mye fint han! Og jeg er ikke reint lite misunnelig på akvarierommet/kjelleren/plassen hans.

Veien til Birger gikk fint. Og han har altfor mye fisk jeg sikler etter. Hadde med noen av albino ynglene mine til ham pluss to L144 som jeg kjøpte av Preben. Må jo dele med meg siden Birger er så utrolig grei. Fikk mine to flotte L204. Bilder av dem kommer. Fikk også 9 pygmeauser, de er så søte! Og tilslutt fikk jeg med noen barbatus yngler, 5 flotte eksemplarer som Birger har drettet. Blir gøy å se dem vokse opp! Syns de ligner hester når man ser dem forfra forresten. Fasinerende fisk.

Tok med meg Marias fisk hjem og fikk en plante av henne som takk. Ble rent rørt da, var jo ingen jobb å ta med noen fisk i bilen..

Ble seint på kvelden når jeg var hjemme, men absolut verdt turen!

I dag har jeg ordnet mere lys i reolen og tatt masse bilder

Her er av den ene L204
[External Image]

[External Image]

Her er ett barbatus yngel. Skjønner hvorfor de kalles sjakkbrettcory
[External Image]

Noen av L333
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Den eplesnegla så skummel ut! Det så ut som om den hadde tenkt å ete malla di ;-D

Det var forresten noen utrolige lekkerbiskener du har fått tak i! L-204 står på ønskelista mi også. Det er og blir en lekker malle!
Ellers flyttet jeg ancistrus leksparet mitt ned i 160 literen. Hannen har små ancistrus i hula, så jeg håper de overlevde flyttingen.

Her er hoa ute og hilser på en liten L333
[External Image]

Noen til av ho'a som jeg kaller for gråpus for hun er så lysgrå og lekker
[External Image]
[External Image]

Her kan du såvidt se hannen. Ikke ofte han er ute av den skiferhula
[External Image]
Dyrehagen
Den eplesnegla så skummel ut! Det så ut som om den hadde tenkt å ete malla di ;-D Det var forresten noen utrolige lekkerbiskener du har fått tak i! L-204 står på ønskelista mi også. Det er og blir en lekker malle!

Takk takk. De er nydelige. Må bare få foret dem litt slik at de kan banke de skumle eplesneglene hehehe
En liten reke på tur
[External Image]

hetandria formosa
[External Image]
[External Image]

En c.elegans som vugger seg i søvn?
[External Image]
Mere elegans
[External Image]

Albino yngel
[External Image]
[External Image]

C.Arcuatus på bedringensvei, håper jeg
[External Image]

I dag skulle jeg bare ned å kose meg foran reolen, og ta ett bilde eller to av den

[External Image]
[External Image]

Og det gjorde jeg. Men så kikket jeg over på de korpulente aeneus damene mine og bestemte meg, de skal over i reolen og jeg SKAL ha en han til dem. Kan ikke være sunt å ha så mye egg... hehe. Dermed ble nesten hele 160 literen de var i tatt ned og ommøblert for å få tak i de 6. Jeg må ærlig si at jeg har ingen anelse om jeg fikk tak i alle 6... Sånn går det når man da gjør 10 ting på engang! Ble full ommøblering på planter røtter så bilde kommer i kveld når grumset har lagt seg

Jeg bestemte meg for at geophagusen den hadde blitt sååå stor nemlig. Tok prompte 2 stykker og slapp løs i oscarenes 540 liter. Når jeg nå ser de to livrede geo'ene gjemme seg i plantene ser jeg at de vakke store gitt :s. Håper dette går bra, selv om jeg frykter at jeg akkurat har gitt Arne levende for

Ellers var det nok lurt av meg å flytte ancistrus paret mitt i går for i dag så jeg de små ute av skiferhula. Morro å se om de klarer seg oppi der da.

Tok et skikkelig dårlig bilde av mitt flotte kakaduepar som jeg håper vil lage barn snart. Her er det jo hannen som har kokosnøtta og hoa står i bakgrunn, men det er lov å håpe!

[External Image]
Jeg satt akkurat og kikka i sterbai karet mitt. Der er mellom 12 og 15 voksne individer og 4 ungdommer som snart er voksne. I ett øyekast telte jeg nå 12 yngler :eek: Så morro! Flinke sterbaier

Så også at den ene aeneusen som jeg tror er han fartet opp og ned ruta, og ikke i en bedagelig fart. Kanskje det blir noen egg på dem? Hvis ikke så håper jeg at jeg får hanner snart (gry? heheh)

Jeg la ut kontaktannonse på Gry sin tråd på NA, men den kan vel stå her også:

Vi er 6 damer som er i vår beste alder. Vi liker turer opp og ned ruta med den rette mannen, ellers setter vi pris på ett romantisk mygglarvemåltid om du hr. aeneus lar oss få slurpe i oss mesteparten av maten. Vi trenger en mann som er aktiv og om vi får være litt rett på sak stiller seg i T-posisjon sammen med en av gangen. Vi skjønner at det kan være vanskelig å velge en av oss for vi er alle like flotte og vuggende på egg. Du må være klar for barn og ikke glad i kaviar! Vi er litt usikre på om den ene av oss bare er en blyg han, så om du også tar en læregutt er vi kjempefornøyde, men det er ikke ett krav vi har nemlig gitt opp den fyren! Vi har akkurat skaffet oss ny bopæl, med en nydelig innredning av eik og javamose, men trenger hjelp til å holde teppet rent for matrester. Vi håper at du er i nærheten for treff snarest. Finnes den rette der ute?

Signert en smule desperate fruer
Forresten er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg får ordnet bildene på tråden min i etterkant? Ser at noen av dem er blitt for store.

Arcuatusene ser ut til å komme seg masse. De er mere aktive. Den lille mørke har nå normal farge og det er bare en igjen som ser ut som den skal til å sprekke. Jeg holder fortsatt fingrene krysset for at de skal bli helt bra.

Geophagusen som er i oscarkaret lever enda, en av dem er mye ute og leter etter mat den andre er småskremt inni en plante. Oscarene jakter ikke på dem, men herosen har satt dem på plass.
I dag var det på tide med litt rent vann i 540 literen. De to oscarene der flørter og vokter skiferhellene sine. Tenkte kanskje litt kaldt vann ville få dem i gang. Har prøvd det før, men nå ser jeg tingen til Arne. Som jeg tror nå er ei dame og tingen er eggleggingsrør hehe. Tok litt bilder av dem, men etter 27 bøtter kaldt vann ble det litt grums og de står jo aldri stille!

O Sole Mio
[External Image]

Slenge med geipa
[External Image]

Fløtt dæ
[External Image]
Alger er ikke noe jeg liker, men disse som jeg tror heter penselalger syns jeg er pene på rota. Geophaguslinselus er jo litt pen også da.

[External Image]
Utrolig kule oscar-bilder!
Dyrehagen
Utrolig kule oscar-bilder! :-D

Hehe Takk de er fotogene
De la egg i natt! Oscarene altså

[External Image]

Men så gadd de ikke passe eggene

[External Image]

Mye gøyere å flørte i stede tror jeg, men det var jo denne karen glad for
[External Image]

Noen som vil ha heros? Pleco? Gibbiceps?
Hei Elin
Hvordan går det med Arcuatus'ene dine?

Jeg har nettopp anskaffet meg "deres store fetter" altså den såkalte Super Arcuatus (som du så). I den forbindelse fant jeg noe info om Corydoras arcuatus på Scotcat som fikk meg til å tenke på deg med en gang:

"Water conditions are of paramount importance on this species as the barbels are very susceptible and can very quickly wear away if the water changes are not adhered to and the bacteria builds up in the substrate, why this species of Corydoras is effected more than any other is a mystery to me."

Den er altså mer utsatt for å bli rammet av dette enn andre arter, så jeg kommer til å passe veldig godt på mine nå *iiik* Angrer for at jeg ikke slamsugde nøyere før jeg slapp dem oppi karet i går, men jeg tenkte at et så godt innkjørt kar som mulig var bra, og dette var et av dem som har vært i drift lengst. Apistogrammaene ble flyttet ut, og inn med Super Arcuatusene.

Takk for at du tenkte på meg da Mona og kom med den infoen

Det går mye bedre med dem. Har 5 igjen og ikke noen dødsfall på en stund. Holder alt nøye rent nå. De er piggere og bartene ser bra ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap