Lillian`s Akvarie Blog (side 12)

Kjetilv
Helt enig, ser mye mer ut som en L001

Jeg er takknemlig for tilbakemeldinger.
Han/hun har til nå som sagt, nektet å posere for fotografen.

Ikke noe godt bildet.
Men jeg syntes det var så artig å se hvor stor pris innbyggerne setter på at ho mor ikke bare gir agurk til mat/godbit.
Her ligger agurken "alene". For annen kost ble foretrukket.

[External Image]
koker du brokkoli, blomkål og potet før du gir det?
Mine trenger noe annet snacks enn bare agurk, squash pg pære.. må prøve dette
Taina
Taina
koker du brokkoli, blomkål og potet før du gir det? Mine trenger noe annet snacks enn bare agurk, squash pg pære.. må prøve dette :)

Poteten koker jeg nesten helt myk. Skyller deretter godt i rennede vann.
(uten skall)
Broccolin og Blomkålen forveller jeg. Det vil si, jeg gir dem et kortere oppkok. Skyller godt i rennende vann før fiskene får det.

Det er litt vanskelig å tre disse inn på en teskje uten at det løsner. Men med litt tolmodighet går det.
Broccolin er nokså grisete synes jeg. Greit å gi dagen før et delevannsbytte.
Ellers så gir jeg slik mat på kvelden - og plukker opp restene morgenen etter.

Jeg forer også med banan. Med forvellet gulerot. Vannmelon. Kinakål. Agurk og Squash.

Pære har jeg ikke forsøkt!
Ei heller erter.

mvh
Gulrot var ingen hit her. Men banan liker de fleste. Også salat
Praktbotiane er spesielt ville etter pære.
Taina
Gulrot var ingen hit her. Men banan liker de fleste. Også salat :) Praktbotiane er spesielt ville etter pære.

Da skal jeg forsøke pære.
Har 8 Praktbotiar.
Lillian Ulriksen
Jeg forer også med banan. Med forvellet gulerot. Vannmelon. Kinakål. Agurk og Squash.

Du skjemmer dem bort! Si meg, gidder de å spise tørrfôr i det hele tatt?

Jeg synes nesten litt synd på den stakkars agurken, der den ligger alene og oversett.
Prøvd Scampi? det er alle glad i, til og med rekene :P
Inger Anne; Bortskjemte. Ja helt klart.
Fiskene setter tydligvis pris på dette. Og jeg likeså.
Ikke noe dyrepoliti skal komme her og anklage oss for dyreplageri ikke. Har en katt som får tørrfisk-godbit hver eneste dag. Og som vi må kjøre i tre timer for å handle tørrforet han liker best for.

Og ja da, her spiser fiskene alt de får. Også vanig tørrfor og malletabeletter. Spesielt er Praktbotiane i 720 literen artig å observere. Alt en god stund før fast foringstid begynner de svirre og "stresse"; snart mat? Og når maten kommer jobber de iherdige da de skal smake på absolutt alle sorter. Opp etter tørrforet. Ned etter tabeletter og frukt/grønt. Tabelettene tar de med seg. Mister dem gjerne. Arbeider voldsomt med å få tak i denne igjen - de faller jo så gjerne inn/ned på en trang plass.

Det er rart med det. Fiskene i foreksempel 720 literen og 180 literen har ulik smak. Man kan også tro iblant at enkeltindividene påvirkes av gruppas "ledere" i matfatet.
For ta ancistrusene av samme art i disse to karene. I 180 literen går de først på poteten, bananen osv. Mens i 720 literen er det agurken som er førstevalget.Og da ikke enkeltindivider, neida, hele gruppa.

Kjetilv; Nei scampi har jeg ikke prøvd. Ei heller reker eller annen "hjemmelagd kjøttmat".

Mine venner er stort sett vegetarianere. Ikke deres ønske. Men jeg har vært for lat og usikker i forhold til å gjøre i stand/griseriet med slikt for.
Og. Jeg bor milesvis fra noen zoo-butikk.
Jeg har brukt litt av TetraFresh Delica som jeg handler via nettbutikk. Det er poppulært.
Hm.... jeg burde vel sette meg og lese om rekemiks og andre godbiter.

Der slo lysene seg på i karene rundt meg. På tidet å plukke ut matrestene var gårdskveldens festmåltid.
Og jeg kan se at "gibbièn er fremme ved "frontruta". Hm.... kamerabatteriet står på ladning. Æsj.
Lillian Ulriksen
Det er rart med det. Fiskene i foreksempel 720 literen og 180 literen har ulik smak.

Jeg har faktisk samme opplevelse. Jeg ser det særlig hos coryene. Jeg fôrer bl.a. med Tetra Wafer mix, og den består av to typer wafers. I det ene karet blånekter de å ta den ene typen. Siden det er 3 coryarter i dette karet, nekter jeg å tro at det er akkurat disse tre artene som ikke spiser denne ene typen, mens alle andre arter jeg har gjør det. Det må være spesielt for fiskene i dette karet.

Ellers ser jeg også forskjell i matvaner ut fra hvor stor rift det er om maten (med unntak av det corykaret der det er 3 arter - der er de bare sære). I det såkalte Pestkaret mitt er det stor tetthet av sugemaller, så der har de rett og slett ikke råd til å være kresne, men kaster seg over all mat med stor iver. Det samme skjer i Mallesuppa (men der var det ikke slik i begynnelsen). I andre kar, der det er færre sugemaller, har de derimot muligheten til å være mer selektive, da det ikke er så stor kamp om maten - og da er de også mer kresne. Gibbien og plecoen min nekter å ta squash (selv om de ramponerer alle plantene i karet), fordi der har de tilgang til discusfôr (eller rettere sagt rekemiksen min), og det er tydeligvis langt bedre. Den tiden plecoen min levde i Pestkaret, derimot, takket han ikke nei til grøntfôr i maten.
Inger anne.
Bra. Det er ikke bare jeg som innbiller meg ting her.
Veldig artig å studere adferden deres - også ved foring.
Enig! Jeg nyter å se på fisker som spiser. Akkurat nå er det feeding frenzy hos ancistrusene mine, da jeg stappet oppi en diger bit squash i morges. Jeg syntes først det var snodig at det var damene som var først i matfatet, men nå forstår jeg hvorfor: De digre hannene la etterhvert beslag på squashen, og da var det ikke lett å komme til for de mindre damene. Kun den fullvoksne ancistrushunnen min (som faktisk er større enn to av hannene) har hatt muligheten i matfatet etter at hannene satte i gang. Og det temperamentet som kommer fram hos ancistrushannene når det er mat!
Hvem er jeg?
Jeg har fått tatt brukbare bilder av "min nye venn"!
Har lagt ut en egen tråd for dette slik at kanskje fler vil stikke innom og titte på skjønnheten.
Men jeg tror nå Inger Anne og Kjetilv har rett.
Finne sæ sjæl :-)
Inger Anne og Kjetilv har rett.
Jeg er en Pterygoplichthys joselimaianus.
(hjelp hvordan lære seg dette navnet!)
Jeg tror L001 må brukes.
Er den ikke skjønn!

Den har bodd som skrevet tidliger, i en 18 liter i sine to leveår.
Den fortjener at jeg setter meg inn i dens ønsker!

Den kom hit torsdag tidlig kveld. Det første døgnet så jeg den knapt, den gjemte seg inne i jungelen av planter.
Fredag kom den frem av det verste buskaset - men fremdeles mest mulig i ly nå i form av en stor rot i bakkant av karet.
Lørdag kom den frem i midtre del av akvariets bunn. Fant en skiferhule den søkte ly i. Begynte undersøke den store mangrove rota der.
I dag søndag er den mer frimodig. Helt fremme ved frontglasset - uten å kamuflere seg på noe vis. Ute og "støvsuger" grusen litt.
Akvariet er to meter langt. Ennå holder den seg kun i høyre hjørne av akvariet.
Bare den plassen er større enn hele akvariet den kom ifra.
Mon tro hva som foregår på innsiden av hodet dens.
Jeg blir nesten rørt til tårer når jeg tenker på hva den nå opplever.

[External Image]

[External Image]
Lillian Ulriksen
Min største eplesnegle ute på kvelds tur. Se det artige fjeste da. Er det rart man smelter for disse skapningene! :-) Jeg er klar over at bildene ikke er 100 % klare. Men. Dette er de beste nærbildene jeg har klart å ta av den største eplesneglen til nå - så jeg syntes dette var utrolig artig! [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12427_090321234253_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12427_090321234253_2.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12427_090321234253_3.jpg[/IMG]

Å er det lille tøffel. Tusler han mye rundt hele tiden. Jeg syns jeg kjenner han igjen for jeg sa han var en liten tøffel for han tuslet og tuslet rundt omkring hele tiden.
Lillian Ulriksen
Inger Anne og Kjetilv har rett. Jeg er en [B]Pterygoplichthys joselimaianus[/B]. (hjelp hvordan lære seg dette navnet!) Jeg tror L001 må brukes. :-) Er den ikke skjønn! Den har bodd som skrevet tidliger, i en 18 liter i sine to leveår. Den fortjener at jeg setter meg inn i dens ønsker! Den kom hit torsdag tidlig kveld. Det første døgnet så jeg den knapt, den gjemte seg inne i jungelen av planter. Fredag kom den frem av det verste buskaset - men fremdeles mest mulig i ly nå i form av en stor rot i bakkant av karet. Lørdag kom den frem i midtre del av akvariets bunn. Fant en skiferhule den søkte ly i. Begynte undersøke den store mangrove rota der. I dag søndag er den mer frimodig. Helt fremme ved frontglasset - uten å kamuflere seg på noe vis. Ute og "støvsuger" grusen litt. Akvariet er to meter langt. Ennå holder den seg kun i høyre hjørne av akvariet. Bare den plassen er større enn hele akvariet den kom ifra. Mon tro hva som foregår på innsiden av hodet dens. :-) Jeg blir nesten rørt til tårer når jeg tenker på hva den nå opplever. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12427_090322132627_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12427_090322132629_2.jpg[/IMG]

ÅÅÅ nå får jeg frysninger på ryggen av de bildene dine, for en nydelig fisk. Har den gått i en 18 liter? fy og fy. Å så godt at det finns sånne som tar seg av de som ikke har det bra. Håper den får et langt og godt liv hos deg. )
Heidi Ingdal
Å er det lille tøffel. Tusler han mye rundt hele tiden. Jeg syns jeg kjenner han igjen for jeg sa han var en liten tøffel for han tuslet og tuslet rundt omkring hele tiden. ÅÅÅ nå får jeg frysninger på ryggen av de bildene dine, for en nydelig fisk. Har den gått i en 18 liter? fy og fy. Å så godt at det finns sånne som tar seg av de som ikke har det bra. Håper den får et langt og godt liv hos deg. :-)) :-))]

Hei Heidi.
Heter den det, Tøffel?
Ja, han er støtt ute og rusler en tur. Er abolutt å finne overalt i karet.

Ja, 18 liter. De viste ikke bedre dessverre. Men heldigvis fant de det ut etterhvert.
Jeg kunne jo ikke si nei til en slik forespørsel selv om jeg ikke synes jeg har plass. Her måtte jeg tenke på fiskens beste.
Lillian Ulriksen
[QUOTE=Heidi Ingdal] Å er det lille tøffel. Tusler han mye rundt hele tiden. Jeg syns jeg kjenner han igjen for jeg sa han var en liten tøffel for han tuslet og tuslet rundt omkring hele tiden. ÅÅÅ nå får jeg frysninger på ryggen av de bildene dine, for en nydelig fisk. Har den gått i en 18 liter? fy og fy. Å så godt at det finns sånne som tar seg av de som ikke har det bra. Håper den får et langt og godt liv hos deg. :-)) :-))]

Hei Heidi.
Heter den det, Tøffel?
Ja, han er støtt ute og rusler en tur. Er abolutt å finne overalt i karet.

Ja, 18 liter. De viste ikke bedre dessverre. Men heldigvis fant de det ut etterhvert.
Jeg kunne jo ikke si nei til en slik forespørsel selv om jeg ikke synes jeg har plass. Her måtte jeg tenke på fiskens beste.
Ja jeg finner på så mange rare navn når jeg sitter og kikker på sneglene. Ja den ble en liten tøffel for jeg så den aldri på samme plass for den var hele tiden på farten. Den ble en liten tøflus for meg...he he
I dag er jeg lei meg.
Mitt digitale kamera er ødelagt. (Panasonic Lumix DMC-FZ18) En arbeidskollega hadde et uhell. Jeg klandrer ikke vedkommende.
Men jeg er fortvilt. Jeg kjøpte kamera for under et år siden. Hadde endelig begynt finne ut hvordan jeg tok best mulig bilder med dette av fiskene. Og syntes endelig jeg lykkes med å få tatt noen "blinkskudd".

Sukk
Uff da
Hei det var sørgelig ja og du som er så flittig fotograf
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap