* AkVafiL * (side 12)

Kjærringa har innvilget ønske mitt om en 250 liter med Mbuna. Very Nice!!
Skal satse på 1 eller 2 arter, men er ikke sikker på hvilke enda. Starter leteprosessen når karet er oppe og går på innkjøringa. Blir nok en tur til Sverige får å handle fisk, kansje jeg finner noe litt mere sjeldnent på Nols Ciklidhobby!?
Strømbruddet i forrige uke har krevd sitt og jeg har mistet halvparten (ca.20stk.) av ynglene mine så langt. De som er igjen puttet jeg i dag over i en yngelkasse som blir liggende i det store karet, for der har jeg ikke hatt noe frafall.
De voksne fiskene fores minimalt før filterbakteriene er oppegående igjen, så yngelen får en mye større sjangs til å overleve her.
60 litern blir tømt nå, og pumpa der er flyttet over til det andre karet. Tror jeg bare selger yngelkaret, og legger oppdrettet på hylla for en stund.
Har egentlig tenkt tanken på å drøye litt med oppdrettet, så sorgen blir ikke så stor.

Har slått meg til ro med at jeg kommer sterkere tilbake den dagen vi kjøper oss hus, og at ett akvarierom da blir et faktum!
Mine 9 Copadichromis Borley "Kadango" yngel vokser fort i hovedkaret. De er nå nærmere 4cm i lengde og jeg kan se at noen av dem er i ferd med å skifte farge på bukfinnene. Huene holder på den rød/oransje fargen hele livet mens hannene sine blir svarte. Skimter også litt oransjeaktig farge på fremre del av kroppene deres.
Artig å følge utviklinga på denne arten da der en relativt hurtigvoksende art.

Takk til Frank Tonning for en flott gruppebytte. Frank overtok 9stk L.Caeruleus "Golden" som jeg har drettet selv.
Hei kim.
Det går fint med golden her hos oss også. Takker for byttehandelen.
Vi har nå fått i gang ny 540 litern igjen etter havariet.
Har i dag fanget opp litt til stor auksjonen til Lørdag. (Lagt i egne karr)
Husk stor auksjoinen til Oslo akvarieklubb nå til Lørdag.

Du har virkelig mye fine bilder og fisk. Spesielt Stuartgranti. (Kommer tilbake etter storauksjonen.) Ser også T Intermedius, samme som jeg har , meget fin.

Synd at du mistet så mye yngel.



Blir spennende å se hvordan oppsettet blir i 540 litern. Gi meg gjerne et hint når dere har Azureusyngel til salgs igjen også. Stuartgrantiene kruser rundt hos med de inntil du er klar for dem.
Storauksjon i Oslo i dag, krysser fingra for at noen har tatt med seg fristende malawiciklider.
Huskelapp.
Hydor crystal R10 duo2 satt til innkjøring i 450 litern.

Jacobf. hua tygger i dag, så da blir det kansje ett lite oppdrettskar gående her fremover alikevel..
Siste tilskudd i 450 litern er et par av Copadichromis chrysonotus på rundt 4 cm. Hadde ikke hørt om denne arten før så disse måtte jeg jo ha!!
Blir spennende å følge utviklingen i hannens fargedrakt etterhvert som den blir større.

Hannen.
[External Image]

Hua.
[External Image]
Huskelapp:

Lek på A.Baenschi oh A.Firefish i dag. Hvis huene holder på eggene kommer jeg til å fore opp disse ynglene sammen. Fargeforskjellen gjør det lett å skille dem etterhvert som de vokser opp.
Gratulerer!
Åssen ser huene til "Fire fish" ut? Har de også rødt i seg?
akvafil
Jacobf. hua tygger i dag, så da blir det kansje ett lite oppdrettskar gående her fremover alikevel.. :)


Sånn ble det ikke.. Fant hua død i går. Hu hadde klart og kile seg fast mellom en innvendig pumpe og glasset, så nå sitter jeg igjen med 1+1.
Shiramor
Gratulerer! Åssen ser huene til "Fire fish" ut? Har de også rødt i seg?


Huene er lyserosa, sånn som hannene før de får den skarpe rødfargen. Håper hu holder på dette kullet, hadde vært artig å fore opp disse. La ut bilde av hannen og den ene hua i skravletråden.
Fiskene er mer fargerike i dag, så bildene juger litt.
Satte opp 60 litern med innredning tilpasset en liten gruppa aulonocara i dag. Flyttet 1+3 av mine stuartgranti'er, der hannen har vært subdominant i all tid. Subdominansen har gjort at han aldri har farget ut, og det håper jeg forandrer seg i dette karet. Målet med dette prosjektet er å se hva som skjer med fargene hans når han får et kar alene med tre huer, og om de kommer til å leke.
Steinene er lagt strategisk til slik at det dannes en hule, pluss noen kroker der huene kan gjemme seg unna litt. De spiser pellets fra overflata uten å nøle, og dette er et tegn på at de ikke er redde. Det er helt vesentilg at de føler seg trygge for at dette skal gi resultater.

Blir spennede denne første uka og se på utfargingen, og hvis lek skjer, hvordan leksdrakten blir ift den dominante hannen som går i 450 litern.
Ja sånne prosjekter og eksperimentering er spennende og lærerikt.
Ta gjerne "før- og etterbilder" av hannen
Lysarmaturet på 450 litern har hengt i en tynn tråd, bokstavelig talt. Festene til lysrørene hadde løsnet og var bundet fast i armaturet med hyssing da jeg kjøpte karet brukt.
I dag løste jeg det problemet, og limte dem fast igjen med 2komponent epoxylim. Festene detter nok aldri av igjen.


Huskelapp 21/10 :
Enda en Hydor innvendig pumpe er satt i 450 litern til innkjøring. Eheim aquaballpumpa står nå i 60 litern.

Det er 4 uker siden strømstansen på 10 timer, og jeg føler endelig at jeg kan senke skuldrene litt. Pumpene har bygget opp en mengde baktrier igjen, og nitrittoppen er under kontroll. Ingen fisk har påvist noen form for stress disse ukene, hverken i farger eller adferd. Men nå har jeg vært ekstremt nøye med hyppige vannbytter, og det er helt vesentlig for å ikke miste fisk.
Baenschi hua har svelget eggene hun bar, irriterende! Men firefish'en holder enda, og det er bra. En av delfinhuene tygger også ser jeg, kansje jeg får yngel på dem denne gangen. Hu har fortsatt tilgode å holde på avkommet hele veien ut, litt merkelig egentlig, men vi satser på ordnings denne gangen.
Protomelas sp.
For litt siden var jeg innom en fiskeforhandler og tittet på en art de kalte for Protomelas Fenestratus. Disse fiskene var ikke større enn 5-6cm i lengde, og alle hadde den samme typiske yngel / hue / subdominant hanne fargen. En sverm av "haps"yngel er jo i de fleste tilfeller sølvfarget og stort sett like. Bare de dominante hannene skiller seg ut i mengden på dette stadiet
Jeg plukka med meg den ene fisken jeg trodde kunne være ei hue, for denne var den eneste med svartfarge i de første "pinnene" i ryggfinnen. Målet var å se om det var ei hanne eller hue, så ingen hanner ble kjøpt, kun denne ene fisken. Kjønnet er mye enklere å tyde på farge og oppførsel når fiske ikke lenger har konkurranse av egen art i akvariet.
Etter litt ser jeg at denne forblir i samme fargedrakt, og da vet jeg sikkert at det er en hue, og ikke en sub-hanne.
Jeg dro tilbake til samme forhandler og kjøpte en hanne som hadde begynt å vise antydning til farger.

Etter å ha lest en del om P.Fenestratus vet jeg nå sikert at dette paret er noe helt annet, men at de hører til Protomelas familien. Fenestratusene har tykke loddrette stiper langs siden, de vokser sakte og er moderat aggressive for en haps å være. Arten jeg holder har en vannrett linje langs kroppen, vokser meget fort og er lite aggressive. Hannen har nå utviklet full farge, og i dag ser jeg også at han er etter hua for lek!
Etter mye titting i bøker, nett osv har jeg kommet frem til at denne arten kan være en Protomelas Spilonotus Tanzania "Lundu". Meget sannsynlig så er det denne. Hua er identisk med den som er avbildet i Ad Konings "Malawicichlids in their natural habitat". Huene i Protomelas familien er enklere å skille enn huene i feks Aulonocara gruppen, for Protomelasene har litt forskjellige tegninger og fargenyanser.

Om noen av dere har denne arten så setter jeg pris på en liten kommentar i denne tråden.

Bildene av hannen juger noe grunnet blitzen. Den er mere grønnlig i kroppen, og ikke så gull-aktig. Det siste bilde er litt dårlig, men det viser mere riktig farge av hannen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Protomelas sp.
Her er hua. De er like store i størrelse, men denne har gått i karet dobbelt så lenge som hannen. Hu har et flott grønnskjær i seg som sees i [External Image]

[External Image]

Og et bilde av hannen.
[External Image]
Firefishhannen jagde den tyggende hua såpass mye i går at jeg valgte å flytte henne til eget kar. Eneste disponible kar jeg har er 60 litern der jeg driver med dette "fargeprosjektet", og det er litt synd å måtte avbryte dette, for stuartgrantihannen har styrt fælt med grop inne i hula de siste to dagene. Ene hua har brukt mye tid dr inne sammen med ham, og i dag, dagen etter at de ble sluppet tilbake i 450 liter så leker hun med alfahannen.. Jaja, får nok av tid til å prøve dette seinere.
Akurat nå er det firefishyngel som frister mest, for jeg har aldri hatt lek på disse før. Veldig nyskjerrig på fargedrakta til hannene med tiden, hvis dette ordner seg.

Firefishene finnes i flere fargenyanser, noen med helrødt hode og kropp, andre er mere rosa, noen med hvit hode og rød kropp osv.
Dette paret jeg har er ikke i slekt, og det er det som gjør det spennende. Hannen min har hvit hode og rød kropp, mens hua er typisk helrosa. Men hva slags gener hua bærer på i forhold til farge på hennes kull, det er umulig å si. Derfor er dette kullet så spennende å følge, for jeg har ikke peiling på hva som kan forventes i hannenes farger etterhvert som de vokser

Her er hannen.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap