Kristins malawi-kar. (side 12)

Tilbudet står alltid ved lag.

Ang. hva sneglen heter, så aner jeg ikke. Ikke butikken heller faktisk! De er importert fra Thailand og kalles kun for hjelmsnegle på deres bestillingsliste.
Men jeg har bedt dem om å prøve å finne ut av vha det latinske navnet er, håper på svar etter påsken...

Hmmm, brunprikk-syke. Ille sykdom det der ;-p
Takk takk.
Hjelm-snegle: Høres perfekt ut for å overleve i et malawi-akvarium

Ser ut til å stortrives hos meg. Mer enn nok av mat, nok kalk for skallet sitt, og de er "low-ridere", malawiene kan umulig gjøre noe skade på dem.
Jeg googlet "helmet snail" og fikk opp denne

Snail helmet
Jeg fikk opp denne :-p
Malawi-bilder
Legger inn litt mbuna-bilder. Jeg synes at M. callainosen er fantastisk vakker med det rette lyset. De er på ferie i 180-literen, sammen med resten av mbunas-gjengen, mens 250-litereren er til rengjøring.
Nytt lys og rene ruter fikk bedre frem fargene i fiskene.

[External Image]

[External Image]

Det siste bildet er av yngelen som kom med som blindpassasjer fra NOLS i Gøteborg. Den har nå blitt 4 cm, og er heldigvis en Melanochromis interruptus den også.
Ungfisk av denne arten har en vakker orange-farge , men denne kan kanskje bli mørkeblå etter hvert hvis det viser seg å være en han-fisk. Rart det der....

[External Image]
Ett lite dumt spørsmål, men om NOLS sender fisk?
Det vet jeg ikke. Kanskje et spørsmål om pris og antall fisk, i tillegg til toll-avgift ++.
Okey. Bare kom på å spørre siden det stod over at du hadde kjøpt fisk fra NOLS. Trodde du hadde fått dem tilsendt
Sand ut av akvariet
Alexus: Neida. En kjenning tok en helgetur fra Trondheim sammen med andre malawi-frelste. Så fikk de med ønskeliste fra meg.
Skulle gjerne ha vært der selv, ja.

Legger ved bilde av fiskene som er til mellomlagring i en vin-dunk , i håp om at de ikke skal ta med seg algesporer til ny-karet. Planten skal få klor-behandling først.

[External Image]

Og et bilde av hvordan man enkelt får sanda ut av akvariet: Jeg bruker en plastslange og hevertmetoden, mens det enda er vann i akvariet. Sanden går rett i bøtter som står på gulvet.
Blir bøtta full av vann så er det bare å øse det ut, eller la det gå i slange videre til sluk.

[External Image]
Nå har jeg endelig klart å få tak i slørhalemalawi. Synes det var på tide at noen manipulerte disse fiskene også.
Venter nå spent på at ballong-golden og bobleøye-hongi kommer på markedet :-P
Neida. Naturen selv lager de vakreste skapningene, men noen ganger kan mislykkede bilder gi interessante vinklinger:

[External Image]
Inaktiv bruker
noe så kult =
Slørhalemalawi.. Det var nesten så jeg begynte å lure.. hehe..
Man vet jo aldri hva som dukker opp. Stilig bilde!
Hehe. Håper ikke jeg har satt igang noen syke idèer her ang. manipulering av fisk... Så ikke fortell det til noen

Vel, det var et forsøk på å ta bilde uten blits. Fisken gjorde et byks akkurat da bildet ble knipset.
Ble litt fasinert av eggflekkene som ble til gull-striper.

Dette portrettet av den samme Mel. interruptus-hannen ble jeg fornøyd med. Ble litt mørkt kanskje.
Tatt uten blits.

[External Image]
Da er "Malawi-hjem" historie, inntil videre.
250-literen er tømt og alt er kloret for å bli kvitt rødalgene. Har også kloret filterpumper og annet teknisk som skal brukes om igjen. Rota har ligget noen døgn i fryseren, og jeg tar vel og strør salt på den også, og den blir vel kokt også.
Det eneste jeg ikke har fått gjort så mye med er filtermaterialet i den utvendige pumpa. Kuler og rør ble skyllet under rennende, lunkent kranvann til gromset ble borte, i håp om å skylle vekk algesporer, mens matter og vatt ble skiftet ut med nytt. Da forsvant også det meste av filterbakterier, men jeg satser på at det er litt igjen allikevel.

Nå går fiskene i den nye 180-literen inntil jeg har laget nytt skap og innredning til 250-literen.

180-literen er satt på skapet jeg kjøpte på bruktbutikk. Det så veldig solid ut , men besto mye av tynne finèr-plater. Derfor har jeg forsterket det innvendig. (Det er ikke så skjevt som det ser ut på bildet).

[External Image]

Alt som skal oppi der skal være kloret eller kokt, utenom fiskene da, men de har gått noen timer i dunk med nytt vann først for å bli "skyllet".
Jeg har satt en isoporbit på lokket for å minne meg selv på at ikke noe skal oppi der hvis det er brukt før.
Fort gjort å ta med "smitte": Målesprøyte for vannverdier, en hov, eller vann fra bøtte eller hageslange.
Det innvendige filteret er fylt med vatt for å fange opp evt. algesporer.
Flyttet også over to planteavleggere. Vallisneria natans og gigantea. Disse ble også behandlet med klor først: 2 minutter i en blanding av 1 del klor til 19 deler vann. Skyllet grundig etterpå. Er litt spent på om de overlever. De ser bra medtatt ut.
Innredningen er enkel siden det skal ut igjen om ikke lenge.
Har lagt stein rundt plantene så de skal få stå i fred.
Sanden er blanding av biltemasand og skjellsand fra fjæra, for å se om det påvirker vannverdiene litt.

[External Image]


[External Image]
Som sagt: Enkel innredning siden alt skal ut igjen:

[External Image]


Sånn er det i 180-literen nå. Det tekniske står litt på kryss og tvers fordi karet er mindre. Planten til venstre er av plast.


[External Image]
Skille sand og grus
Satt ute i finværet i dag og ordnet med sanden som har vært i 250-literen.
Da jeg overtok karet var det grus i. Etter en stund fikk jeg tatt ut det meste av grusen og erstattet den med sand jeg hentet fra innsjø på Frøya.
Nå var resten av grusen og sanden blandet, og lå i en vindunk. 20 liter var det.
Frem med en dunk for å ha ren sand i, en bøtte til grus, en melsikt, en øse og hageslange med rennende vann.
Dunken som ren sand skulle ligge i ble fylt med vann, og så var det bare å holde sikten i vannet og riste grus fra sand.
Slangen lå i med rennende vann hele tiden så finstoff ble skyllet vekk.
Nå skal sanden kokes så den blir steril, så skylles igjen, før den blir lagt tilbake i 250-literen. Ser ut som perfekt størrelse på sandkornene. Sanden ligger mer i ro enn biltemasand, og malawiene koser seg med denne kornstørrelsen. Veldig aktiv bruk av sand til forskjellige formål
Grusen kan noen andre få.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Resten av bildene:

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
fin san du har der Shiramor
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap