Turnips sin akvariedagbok (side 12)

Jeg har fått yngel på apistogrammaene!!! Hva gjør jeg nå? Skal jeg la de være i karet eller prøve å suge de ut? Jeg har gitt mammaen et lite lys som skal stå på om natten slik at hun kan passe på yngelen sin, men vet ikke om det er så lurt eller hva? Hjelp??
Nå har jeg satt i gang den o store planen for å få luket og ordnet i 180-literen. Skulle jammen tatt et oversiktsbilde av karet før jeg begynte, for jeg plukket ut uante mengder med planter - Anen hentet det siste overskuddet i dag da hun var innom på kjempekoselig kaffe med fiskeprat

Det nærmeste jeg kommer dokumentasjon på hvordan karet så ut før lukingen er disse to første bildene, der man ser deler av karet. Siste bildet er av karet sånn det ser ut i dag. Jeg har nå en målrettet plan for utseendet, og må bare smøre meg med tålmodighet mens plantene vokser til.
Oæo! Nå har jeg akkurat sett noe veldig facinerende!

Først kvakk jeg litt, kikket inn i 80-literen og så en rød krystallreke sitte mellom viftene på gabonreken. Den satt vel egentlig akkurat der gabonreken har munnen, og jeg var redd hr. gabon hadde tatt munnen for full? Men nei, krystallreken satt og plukket mat fra viftene til hr. gabon. Han satt helt stille med viftene vidt utspredte! Etter en stund vandret krystallreken videre, og hr. gabon satte da omgående i gang med vifte-spisingen igjen...

Jeg skulle visst hatt et kamera limt fast i hånden, for jeg finner det aldri når jeg trenger det mest!
Utrolig artig da Har en Gabonreke selv ,men den holder seg i en rot ,spaserer frem og tilbake i en tunnell inne denne .Ser bare viftene bevege seg . Artige reker i grunnen .
Sølvi Gullaksen
Utrolig artig da :) Har en Gabonreke selv ,men den holder seg i en rot ,spaserer frem og tilbake i en tunnell inne denne .Ser bare viftene bevege seg . Artige reker i grunnen .

Ja, fasinerende vesener, og snille ,mot alle. Sånn liker vi det! Har funnet ut at det jo er mulig å manipulere denne reken til å være ganske så synlig. I alle fall er det mulig å tilrettelegge litt for den sånn at det mest fornuftige stedet for den å sitte for å få mest mulig mat er et sted der vi også kan se den Så min sitter i enden av en rot der strømmen bøyer av i enden av karet. Han er jo ikke så veldig mobil, så jeg vet at jeg stort sett finner ham der, godt synlig.
Har plassert roten slik at reken er synlig her og ,ihvertfall mesteparten av den . Så det gjelder å tenke litt plassering ja. Tidligere så jeg den nesten aldri
Endelig er den innvendige bakgrunnen til 60-literen på plass! Dette er egentlig den første bakgrunnen jeg laget, hadde den i 80-literen en stund, men jeg hadde gjort en for dårlig jobb med å feste sand og grus så etter hvert syntes isoporen i gjennom.

Etter å ha børstet av mest mulig av den gamle sanden og grusen, har jeg lagt et lag med sort silikon over hele + grus selvfølgelig, så nå ser den ut som jeg ønsket i starten. Har kuttet den til så jeg har fått montert inn hjørnefiltrering.

Foreløpig har jeg bare rukket å ordne det viktigste, har festet masse juletremose på roten og bortsett fra det har jeg kun plantet den lille gressplanten i karet. Får se om det blir noe mer etter hvert. Vannet er fortsatt ganske tåkete pgav sanden.
Ønsker meg kreative forslag til hvem som bør bo her!
Dette akvariet er jo stort sett ferdig innredet. I det siste har jeg hatt en kjempeluking i all mosen jeg hadde oppi her, og samtidig har jeg begynt å fundere på hvem som bør bo her...

Det sliter jeg fortsatt litt med, og da mest fordi det hadde vært flott om beboerne kunne utnytte alle hulene og gjemmestedene bakgrunnen og oppbyggingene i karet inneholder.

Akvariet er på 90-liter, og jeg lagde bakgrunnen med tanke på å ha sneglehuslekere og andre små tanganyika-ciklider her. Men etter å ha forsøkt meg på et stort sett planteløst kar (kun innredet med anubias) har jeg slått meg til ro med at dette ligger ikke for meg. Planter må jeg ha!

Bunnlaget er biltemasand. Siden bakgrunnen er laget av isopor med påsilikonert grus og sand er nok maller utelukket. Ellers er det 7-8 huler i bakgrunnen, de fleste delvis skjult av anubias-røtter. I tillegg har jeg bygget opp en slags fjellformasjon som står på bunnen av karet. Denne inneholder også masse hulrom og tunneller. Det er sandbunn både foran og bak oppbyggingen.

I karet bor akkurat nå en gruppe med C.pygmaeus, men disse skal flytte nå som endelig 63-literen er innredet. De andre som bor der en en gruppe kanontannkarper og en gruppe goodeider, + en enslig C.habrosus som jeg desperat prøver å få tak på en stim til. Klarer jeg det, vil jeg gjerne at disse skal bli boende.

Her er link til akvariet:

Med andre ord, habrosusen er eneste fisken som jeg har definitivt lyst til at skal bo her, de andre kan flyttes. Mange andre fisker har vært innom og flyttet videre, så nå føler jeg jeg trenger noen kreative innspill! Anyone?

Av fisk ønsker jeg ikke fryktelige hissigpropper, og heller ikke at de er for store. Litt farge er jo også en fordel.

For øyeblikket er strømmen i karet nokså sterk, men det skal je prøve å gjøre noe med...

Nå sa en liten stemme i hodet mitt apistoer, habrosus og liten smykketetra... men da må jeg gjøre noe med den sterke strømmen -og da er det vel stortsett apistoene som vil bruke hulene, og det er jo disse jeg skulle ønske fiskene ville utnytte.

Uansett alle forslag velkommen! Gjerne noe jeg ikke har vært borti fra før - har jo en tendens til å bli gående litt i de samme banene.

Legger ved noen bilder av karet i dag. Ikke lett å få tatt gode bilder av dette...

Jeg liker fisker jeg kan se, og som ikke gjemmer seg hele tiden. I tillegg har jeg en tendens til å ende opp med Sør-Amerikansk fisk...
Dette karet var nydelig! Må si at det første som slo meg også var apisto og en liten stimfisk av noe slag. Tenkte tanken før jeg leste hva du hadde tenkt på Hvordan habrosusen passer sammen med apistoene tør jeg ikke si. Mine agassizii altfor hissige på de coryene jeg hadde.

Hvis jeg skal regne opp fisk som vil utnytte hulene så blir det straks vanskeligere. Stort sett bare tanganyika-ciklidene som kan bo så tett i et såpass lite kar. Fiskene bryr seg ikke om det er planter eller ikke i karet, så kanskje du kan forsøke å heve verdiene og se om plantene tåler det slik at du kan holde noen av disse fiskene likevel. Det utelukker selvfølgelig habrosusene.
Det kan jo være vi finner noen flotte apistoer på listen?!!? Erlend mente det pleide å være mange flotte slike

Fisk som ikke gjemmer seg utelukker i allefall arcuatusene som jeg har, de ser jeg nesten aldri!
Takk for kreative innspill

Blir nok ikke Tanganyika igjen...

Tror jeg har bestemt meg for at noen som allerede har habrosuser skal få adoptere min lille enslige, for nå har de ikke vært på listene til dyrebutikkene her i området på lenge, så jeg tror jammen jeg foreløpig gir opp å få tak på fler!

Vi får sjekke ut hva slags apistoer som kommer fra Peru. -Kanskje det blir en Peru-biotop oppi der?
Er fortsatt i tenkeboksen når det gjelder 90-literen, så er det andre som har kreative innspill håper jeg dere deler de med meg

Tok noen bilder i går, har slitt litt med kameraet i det siste, men så viste det seg bare at det på mystisk vis plutselig sto på en merkelig innstilling som ga veldig lav oppløsnong på bildene. Har bare et gammelt canon digital lommekamera, tror nytt kamera er noe jeg skal begynne å spare til!

Her er noen bilder av jegersneglene mine. Førstemann som har vært ute på jakt, og nr. to som har gravd seg ned i sanden, bare litt av skalet og "pustehullet" stikker opp.

Kule snegler dette! Alle eggene de la i kjøkkenkaret er klekket, men har ikke sett noe til småsneglene. De er jo fryktelig små, da , så jeg håper de dukker opp når de blir litt større.
I dag har jeg tatt noen bilder av 180-literen igjen. Synes det er veldig vanskelig å få gode bilder når jeg skal ta av hele akvariet på en gang, but here it goes:

Forresten, poster bildet fra storlukingen før jul, det bildet ble tatt den 20. desember, tror jeg. Neste bilde er tatt i dag, så jeg synes det har grodd til veldig fort! Jeg som syntes jeg hadde luket ut alt for mye, og var sikker på at det ville ta en evighet før det begynte å gro til igjen!
Dette karet synes jeg er så nydelig! For ikke å snakke om de fine ciklidene du har der

Du bør forresten oppdatere det i profilen din med nye bilder også. Har nominert dette karet til månedens akvarium flere ganger. Glemmer mellom hver gang så jeg får beskjed om at det allerede er nominert ;b
Jeg skjønner meg ikke på dere som greier å frisere javamose (eller annen mose)
Jeg har forsøkt noen ganger, men det blir jo bare søl og javamosebiter over hele tanken! Så mye å få plukket opp at jeg helt gir opp stussing av mose... enden på visa blir jo da at den visner innerst og bare er grønn ytterst.

Fisket ut en diger kladd fra et kar i dag og kastet den, den var 15 cm brun og dau, og 1 cm grønn i tuppene....

PS! Enig med Astrid, det var et kjempelekkert akvarium! Er mosen bare dyttet ned i sprekker, eller festet med noe på trerota?
Må bare få lov å si , kjempenydelig kar
Takk for all ros folkens! Nå har jeg vært flink og endelig oppdatert bildene inne på 180-literen min. Så at det var en stund siden ja, bildene som lå der var 2 år gamle!
Jeg lurer på en ting, Turnips. De nøkkelhullciklidene dine, hvor store er de og hvor gamle? Regner med at mine nå er noenlunde utvokst selv om de bare er rundt 8 cm. Kan det stemme tror du?
mona o
Jeg skjønner meg ikke på dere som greier å frisere javamose (eller annen mose) :-) Jeg har forsøkt noen ganger, men det blir jo bare søl og javamosebiter over hele tanken! Så mye å få plukket opp at jeg helt gir opp stussing av mose... enden på visa blir jo da at den visner innerst og bare er grønn ytterst. Fisket ut en diger kladd fra et kar i dag og kastet den, den var 15 cm brun og dau, og 1 cm grønn i tuppene.... PS! Enig med Astrid, det var et kjempelekkert akvarium! :) Er mosen bare dyttet ned i sprekker, eller festet med noe på trerota?

Når det gjelder javamose er vel heller problemet her i huset å få fjernet den enn å få den til å vokse rundt omkring Når jeg først putter javamose i et kar fester jeg den gjerne. Finnes det en sprekk å dytte den ned i gjør jeg det, ellers binder jeg den fast.

Når man først fester den er det også en fordel at den er en stor dott, da kan man bare forme den til utover en rot feks, minner litt om saueull, man drar den utover og former den, men den er fortsatt filtret inn i seg selv. Da holder den seg bedre samlet mens den gror til synes jeg.

På roten på bildet her har mosen festet seg helt selv. Mosen bak nøkkelhullcikliden festet jeg med fiskesen for ca 3 uker siden, og den har allerede grodd så tett av det er umulig å se hvordan den er festet.
Tante Astrid
Jeg lurer på en ting, Turnips. De nøkkelhullciklidene dine, hvor store er de og hvor gamle? Regner med at mine nå er noenlunde utvokst selv om de bare er rundt 8 cm. Kan det stemme tror du?

Mine er nok ikke stort mer enn 8-9 cm de heller, når man ikke måler med halen. Hannen har jeg vel kanskje hatt i snart 3 år, så han blir i alle fall ikke større, men han har blitt kraftigere med tiden. Her er et par bilder av ham, ikke av de beste, men de gir i alle fall et inntrykk av hvordan han ser ut nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap