Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 12)

Alle snegler som kommer i karet uønsket, i forbindelse med plantekjøp eller lignende, blir vel kalt pestsnegler. Jeg har både dam og posthornsnegler som pestsnegler. Egentlig et litt urettferdig navn, for det er jo absolutt noen nyttedyr.

Jon
Pestsnegler (de på bildet til Jon Bruce) må være utrolig hardføre.
Jeg overtok et kar på 80 liter, hvor forrige eier har gjort det rent og latt det stå ubrukt en mnd eller to. Jeg spylte det grundig med hageslangen da jeg fikk det, og hadde i ny biltemasand og rent vann.
Etter noen uker så ser jeg små snegler krype rundt på glasset. Det var vel noen (evt egg) som hadde funnet et fuktig miljø i glasskanten et sted, og overlevd der.
Jeg lurer på om turbosneglene mine har formert seg. Fant denne lille lilla snegla i går da jeg kom hjem. Den ser jo akkurat ut som turbosnegla bare at den lille er lilla. Ikke aner jeg hvordan de formerer seg heller. Det er jo veldig moro hvis de klarer det helt uten at jeg forventet noe av de. Det blir spennende å se om det dukker opp flere. Fine er de ihvertfall.
Det siste bildet er av en posthornsnegle som er helt orange. Fikk tak i forskjellige farger fra sverige og de er helt selvlysende. De begynner å formere seg ser jeg for det dukker opp stadig nye farger.
Må bare vise fram yndlingene mine for tida. kjempe eplene mine. De har vokst noe enormt i sommer. Det første bildet er det en posthornsnegle som får gjennomgå men den var visst ikke så go som rekepelletsen var. Det siste er av en av mine blå.
Her kommer noen bilder av min mystiske snegle som går i asia-karet. Her er en tråd hvor jeg har postet flere bilder og et forslag til hvilken art den kan være. Gå gjerne dit og post en kommentar

Nydelig er den ihvertfall, og bildene er ikke manipulert når det gjelder fargen. I det rette lyset så får den slik vakker lilla-farge.
Den snegla der var bare helt nydelig. Det er så moro når det dukker opp snegler man ikke vet hva er for noe. Du får si ifra hvis den formerer seg på en måte, det er vel vanskelig hvis den er bare en?
Husker ikke om jeg har postet dette før i denne tråden, men...

Her er en hvit eplesnegle som gikk i et akvarium med noen Corydoras. Da Coryene begynte å leke og legge egg, ble denne ufrivillig valgt som eggleggingsplass

Jeg bare måtte ta den ut og plassere den i et halvlitersmål og ta bilde av det

[External Image]
Dette har vært postet før men for meg gjør det ingenting for det er jo så fint. Det er jo så nusselig det bildet så ser det gjerne igjen flere ganger jeg. coryene mine trives kjempegodt sammen med eplesnegler. De har store fine barter. Har et kar hvor det går masse små snegler sammen med corydoras og det er så morsomt å se på for coryene er så nysgjerrige når jeg slipper oppi noen av de store sneglene.
Må bare vise frem de to små turbobabyene mine. Håper jeg finner flere etterhvert.
Andre bildet er en litten sandsnegle som står og tøffer seg. Han har full oversikt over alt og alle. Ser ut som den er sjefen.
Det tredje bildet er en som har forspist seg på eple. Den valgte bare å snurre seg rundt og ta middagshvilen på ryggen.
Denne hører jo ikke til i akvariet, men måtte bare ta bilde av den, fjerde gangen jeg finner en sånn stor snegle med skall, det har jeg aldri vært borti før. Ikke før jeg flyttet hit da og de begynte bygge oppi skogen.

Noen som har peiling på om denne er sjelden eller ikke?
tror det kan være vanlig hagesnegle
Ja det regnet jeg med, men se, den er jo større enn en eplesnegle. Finner du hagesnegler i den strl hjemme hos deg?
ja satte ut ei fele en dag og fikk i noen svære.
kansje det er rømt noen epliser
må nesten legge ut surpompen min her og.. :p

[External Image]
Galemor: det er nok en [URL=http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Helix_pomatia_(Dourbes).jpg]vinbergsnegle[/URL] det du har funnet. Passer godt med hvitløkssmør.

Den er "sjelden" i den forstand at den er en innført og uønsket art, som foreløpig kun finnes rundt oslofjorden i følge det jeg fant på nett nå.
Sanne
må nesten legge ut surpompen min her og.. :p [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/19088_080828000632_1.jpg[/IMG]

Så morsomt det bildet var. Sånt liker jeg vettu...Hvordan får du lagt på sånn tekst.?
gjør sånt i photoshop jeg, men andre program kan og gjøre det antar jeg. er to lag, en for bobla og en for teksten

har en til og, men der er bilde stort så det må klikkes for fullt bilde. apropos voldtekt? :p

[External Image]
Jeg har alltid ment at eplesnegler ser ut som små aliens. Dette bildet gjorde ikke akkurat den følelsen mindre...
Ja der må jeg si meg enig. De hadde ikke vært så nusselige om de hadde vært større og levd i en annen atmosfære. Da tror jeg ikke jeg har drevet med oppdrett av dem nei. Da hadde jeg sprunget og gjemt meg.....)
Liz H
Galemor: det er nok en [URL=http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Helix_pomatia_(Dourbes).jpg]vinbergsnegle[/URL] det du har funnet. Passer godt med hvitløkssmør. Den er "sjelden" i den forstand at den er en innført og uønsket art, som foreløpig kun finnes rundt oslofjorden i følge det jeg fant på nett nå.

Ikke så farlig om den blir kjørt på altså, ikke at jeg klarer da. Tenk deg den fæle lyden, blir kvalm bare av å kjøre på mordersniler.
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap