Mine akvarier og sånt (side 12)

Foret nettopp i 90 literen og kikket på fiskene mens de spiste, da jeg plutselig innså at guramien ikke var tilstede. Jeg kikket litt rundt etter han, men så han ikke, før han kom ut av potten jeg har sett han gjemmer seg i av og til. Han spiste normalt, han har alltid god appetitt, men skjellene hans strutter. I beskrivelsen til bukvannsott står det at fisken spiser, men spytter ut maten igjen, og at den eser opp i siste stadium. Men han spiser og ser ikke spesielt oppblåst ut. Så jeg vet ikke helt hva som foregår der... Får holde øye med det.. Han ser ikke ut til å lide noen nød...
Jeg plukket nettopp ut 2 killiegg. Jeg trodde de var hvite, men da jeg sjekket moppen fant jeg kun 2 gjennomsiktige kuler, og jeg visste ikke hva annet de kunne være enn egg, så jeg plukket dem ut. Jeg googlet killiegg med en gang, og fant ut at de slett ikke er hvite, men gjennomsiktige. Så til tross for ca 40 snegler i karet, har 2 egg overlevd. Dessverre har jeg ikke mottatt torven (? peat) jeg bestilte så jeg får ikke gjort noe annet med dem enn å oppbevare dem i en liten beholder med vann. Det er godt mulig de hadde klekket og vokst opp helt utmerket på egenhånd også, for moppen er såpass stor og tett at de voksne ofte forsvinner fulstendig i den, og da er den vel god beskyttelse for yngel også. Oh well, tviler på at de slutter å legge egg slik som de holder på, så jeg får vel flere sjanser dersom det skulle gå galt. Hadde jeg tenkt litt mens jeg holdt på skulle jeg tatt noen bilder av eggene.
I dag tidlig virket dvergguramien verre, han lå halvt over på siden og gjemte seg i potten sin. Jeg hadde ikke tid til å avlive, siden vi stod opp tidlig for å dra på en karategreie for en venn som skulle oppgraderes til svart belte... Og da jeg kom hjem var han død. Litt lettet for at jeg slapp å avlive, men samtidig vet jeg at det er en ting jeg kommer til å måtte gjøre i fremtiden, så det hadde vært like greit å få den første gangen overstått....

Jeg sjekket moppen for flere killiegg nå nettopp, men fant ingen. Jeg innså også at huset blir for kaldt om natten til at beholderen med killieggene kan stå for seg selv, så den får nå flyte i karet. Jeg trodde den ville synke siden det er vann i den, men typen sa at det ville gå helt fint, så jeg testet det og den flyter helt utmerket den. Så da slipper jeg å bekymre meg for vanntempen der hvertfall.

Vet ikke om eggene klarte seg da tempen var nede i 18 grader i natt, men dersom de overlevde det og ikke dør av mangel på torv e.l. burde de klekke om ca 10 dager.
Nå har jeg fått byttet substrat i 90 literen fra grus til sand. Synes det ser mye mer naturlig ut nå. Lyset er slukket for kvelden så jeg skal ta noen bilder i morgen.

Det hele tok ca 3 timer. Mesteparten av den tiden ble brukt på å fjerne grusen. Alt ble gjort mens fiskene var i karet og filteret gikk. Den ene botiaen gjemte seg i den falske roten, og nektet å komme ut, så jeg satte roten i en bolle med vann mens jeg holdt på. De to andre var i karet. Kuhlii-ålene har jeg ikke sett noe til på ukesvis, og så ikke noe til dem mens jeg gravde i grusen, så vet ikke hva som har skjedd der. Borte vekk er de hvertfall.

Benyttet også sjansen til å fjerne en del stygge planter og trimme de fine, og kuttet dem opp i mindre deler.

Da jeg tok ut ruinen luktet den død og fordervelse, sannsynligvis fordi en del av den brakk av for en stund siden og det har samlet seg dritt i den. Den står nå ute i hagen i påvente av nedspyling, men tror ikke jeg kommer til å sette den tilbake i karet. Jeg liker det naturlig utseendet det har nå.

Kom meg også til dyrebutikken og kjøpte en 22 liters Aqua One AR-126. Buet glass og innebygd filter og lys. Litt penere enn plastkaret ja..

Hadde planer om å fylle i sand og vann i kveld, og ta planter og fisk i morgen, men har funnet ut at det hele får vente til i morgen. Litt sår i ryggen etter arbeidet med det andre karet, samt at huset trenger desperat en gulvvask. Kan vel si det slik at med 5 katter går det ikke lenge mellom verken støvsuging eller mopping.... Og typen klarer på en eller annen måte å få tannkrem på speilet på badet, så det trengs vasking der også. Så det skal jeg til med nå, og gleder meg til jeg kan sette meg ned med en kald drink etterpå...
Fått 22 literen opp og gå, og killiene er flyttet over. Sneglene skal få bo i 15 literen, sammen med killiyngel når den tid kommer. Flyttet alle plantene over i 22 literen, så det er litt stusselig i 15 literen, men jeg skal kjøpe noen planter som er mer sneglesikre etter hvert.

Jeg så jammen en av kuhlii-ålene nå nettopp også. Den gjemte seg sikkert i den falske roten sammen med pakistanbotiaen. Vet ikke om alle 3 gjemte seg der, men det virker sannsynlig.. Er fristet til å utvide stimen, men føler jeg burde nesten velge en botia og holde meg til den. Hvis det hadde vært mulig å finne kuhliiene og fange dem inn skulle jeg flyttet dem over i 22 literen, men hele karet må vel taes fra hverandre for å få tak i dem....

Bilde 1: 90 literen slik den var før.
Bilde 2: Etter
Bilde 3: 22 literen.

Det første bildet av 90 literen er fra da det var nyoppsatt i februar, så det hadde forandret seg litt siden det. Nesten alle plantene unntatt den i høyre hjørnet hadde forsvunnet på mystisk vis. Den i hjørnet hadde blitt diger, og plantene som er der nå er faktisk bare den store som er delt opp i mindre biter, samt litt hygrophila fra 15 literen.

Plantene i 22 literen er litt pjusk, men det er bare fordi de har stått i et kar med ørten eplesnegler. De kommer seg nok raskt nå som de er i et sneglefritt miljø.
Da jeg stod opp i dag fant jeg sneglene mine i het omfavnelse.. Eller, jeg går hvertfall ut ifra at det er det de driver med... 3 timer senere sitter de i samme posisjon fremdeles.

Det er bra, for jeg håpte den blå skulle være en hann så jeg kunne avle på dem. Men jeg har fremdeles 40 babyer igjen så det er mulig det blir en smule fullt dersom de kommer en klase til.. Så jeg har annonsert babyene ut på nytt til redusert pris.
Og bare sånn for moro skyld tok jeg noen bilder av killiene.

Bilde 1: Hannen som ser normal ut
Bilde 2: En hunn og hannen som ikke ser normal ut. Ikke bare mangler han båndene ytterst på finnene, men han har også gul bunnfarge.
Bilde 3: En hunn som har sittet i dette hjørnet store deler av i går og i dag. Hun svømmer avgårde når jeg eller en av hannene nærmer oss, men noen minutter senere er hun tilbake i hjørnet igjen. Vet ikke om jeg skal være bekymret eller ikke...

De ser hvertfall ut til å trives i sitt nye hjem. Strømmen fra filteret er en del sterkere enn der de var før, og retningen kan ikke justeres av en eller annen tåpelig grunn. Det var nesten storm der oppi til å begynne med og fiskene fløy alle veier, men jeg stappet litt filtervatt oppi filteret, foran åpningen, og det hjalp litt, og jeg regner med det går seg tettere over tid.
Jeg nevnte at jeg heller mot å ha paradisfisk i dammen min... Nå heller jeg mot empire gudgeon, eller hypseleotris compressa som den heter på fint.

Det er en australsk art, og jeg har aldri hatt noen australske arter, så det kunne blitt kult. Jeg har hatt lyst til å sette opp en australsk biotop etter hvert..

Eneste problemet er at det er vanskelig å finne info om den. Står svært lite i fiskebasen, og et googlesøk fortalte meg bare at den kan være aggressiv mot sin egen art. Så jeg aner ikke hvor mange jeg kan ha eller hvilket forhold mellom hanner og hunner...

Hvis noen vet noe om det hadde det vært fint om dere kom med innspill
Inaktiv bruker
den var fin =
Jepp

Og jeg har nå oppdaget enda flere australske arter jeg kunne tenke meg.. Hvordan skal jeg klare å bestemme meg? o_O

Her er listen:

Mogurnda adspersa
Mogurnda mogurnda
Tateurndina ocellicauda

Alle er lett tilgjengelige i dyrebutikk eller nettbutikker, og koster ikke allverden. Alle er også svært tolerante for temperatursvingninger...
Inaktiv bruker
Mvjnz
Jepp:) Og jeg har nå oppdaget enda flere australske arter jeg kunne tenke meg.. Hvordan skal jeg klare å bestemme meg? o_O Her er listen: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] Alle er lett tilgjengelige i dyrebutikk eller nettbutikker, og koster ikke allverden. Alle er også svært tolerante for temperatursvingninger...


jeg had valgt den nederste siden den var finest med det er jo du som velger va du skal ha =

med vennlig hilsen david gabrielsen =
På utseende liker jeg best den øverste, men det er jo andre hensyn man skal ta også.. Den er visstnok ikke helt enkelt i matveien.

Nei, får tenke litt på det..
Her var det mange nydelige fisk må jeg si!

Den eneste jeg har sett i levende live er indianergobyen. Nydelig fisk! Var ikke klar over at det fantes så mange vakre australske arter så dette var morsomt å se.

Synes å huske at gobyene holder til langs bunnen så det er kanskje ikke det beste valget om du ønsker å se en del til dem. Regner med at den tønna di er ganske dyp og da "forsvinner" de vel litt.
Den absolutt peneste australske arten synes jeg er honey blue eye. En utrolig søt liten stimfisk som er sjelden å få tak i.

Dessverre er den litt i dyreste laget for meg akkurat nå samt at jeg mangler et passende kar, men jeg håper på å lage et australsk biotopkar en dag, og da skal den definitivt være med

Det at gobyene er bunnfisk er noe jeg også tenkte på, men av de tre er det kun den siste som holder til i midt- og bunnsjikt, hvertfall i følge fiskebasen. Men det må jeg vel nesten sjekke litt nærmere før jeg går til innkjøp av dem

De siste der var praktfulle! En type regnbuefisk så vidt jeg forstod. Nydelige!
Ja, ikke sant

Jeg så dem i en dyrebutikk for noen måneder siden, og la meg bare si at bildene yter dem ikke rettferdighet
Jeg har så smått kikket etter små bunnlevende fisk til 22 literen, bare fordi jeg synes det sjiktet blir litt tomt. Jeg må si at fiskebasen er inne på AF er ekstremt liberal med karstørrelse i profiler. F eks har jeg sett litt på hara jerdoni, en bitteliten fisk som sjelden blir større enn 3 cm og ifølge beskrivelser på nettet knapt rører seg i det hele tatt. Her i fiskebasen har den fått et minimumskar på hele 60 liter. Andre steder på nettet står at den trenger ikke stort mer enn 15-20 liter, og noen steder står det så lite som 12 liter.

I de aller fleste tilfeller oppgir fiskebasen større kar enn andre steder på nettet. Noen ganger er det ikke snakk om mange litrene, mens andre ganger varierer det mye. F eks pakistanbotia skal ifølge fiskebasen ha 120 liter, mens andre steder varierer det mellom 75 og 100 liter. For ildhale har jeg sett så lite som 40 liter enkelte steder, mens fiskebasen sier 200 liter.

I noen tilfeller foreslår andre websider tåpelig små kar, som f eks 40 liter for en ildhale, men mange ganger er det logisk at en fisk ikke trenger så stor plass som fiskebasen sier, f eks i tilfellet med hara jerdoni, og kampfisk.

Men nok om det, jeg har hvertfall sett meg rundt etter små bunnlevende fisker. Hara jerdoni viser seg å være umulig å få tak i her til lands, og er ulovlig å importere ifølge noen i et forum. Så nå vurderer jeg pitbullpleco, ottoer og muligens et par forskjellige coryer. Og da har jeg det vanlige problemet. Skal jeg stole på det fiskebasen sier, eller skal jeg stole på det andre websider sier? Jeg har dessuten spurt i både australske og amerikanske forum, og de aller fleste ser ut til å mener at en gruppe ottoer eller coryer vil fungere helt fint, eller til og med en ancistrus eller to.

Så skal jeg stole på en enslig side, eller det mange websider samt mange i andre forum mener? Tror jeg heller mot det siste. Ikke at flertallet alltid har rett, men i dette tilfellet dreier det seg om folk som har mye erfaring med disse artene.

Ottoer og pitbullpleco skal forresten være ganske sjeldne og dyre her. Noen ganger suger det å bo i Australia. Det er mange fisker som jeg leser om stadig vekk her inne på AF som er sjeldne eller helt umulg å få tak i her i Australia. Jeg skjønner jo hvorfor de er strenge på det, men det suger likevel.
Jeg blir så utrolig oppgitt på utenlandske forum innimellom. Jeg har funnet meg et par, et australsk og et amerikansk, hvor tonen alltid er vennlig og oppmuntrende. Men innimellom snubler jeg over andre forum og jeg registrerte meg i et for noen dager siden fordi det var et forum spesielt for maller og jeg trengte en malleekspert. Og noe av det første jeg møter på der inne er at noen spør et kanskje litt dumt spørsmål og folk kaster seg over dem med navnekalling og all mulig dritt.

I dag var det noen som postet at AQIS (det som tilsvarer grensekontroll/mattilsyn i Australia) har strammet inn og skal holde øye med forumet for å se om noen importerer/holder ulovlige arter.

Og min første tanke, som jeg postet, var at dersom noen driver med import av ulovlige arter, så BURDE de bli tatt pga den sårbare australske faunaen tåler kanskje ikke de artene, det er en grunn til at artene er ulovlige lissom, og spurte 'hvorfor gidder du å advare slike folk?'

Og alle kastet seg over meg og mente jeg må jo være helt tilbakestående som vil at slike folk skal bli tatt og skjønner jeg ikke hvordan dette fungerer og det er jo u-australsk å angi folk osv osv.

Jeg gidder ikke forum hvor det er slik dårlig stemning.
Tok litt bilder ved foringstid. Den ene kuhlii-ålen bestemte seg nemlig for å vise seg igjen. Jeg vet ikke om det kun er en gjenlevende, eller om de andre bare ikke tør å komme ut.. Den ser hvertfall tynn og oppskrapt ut. Stakkar liten. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Pakistanbotiaene og ildhalen er jo gjerne sky fisker de også, som trenger gjemmesteder for at de skal føle seg trygge, og de er ute hele dagen. Men kuhlii-ålene ser jeg omtrent en gang i måneden eller sjeldnere. Litt kjipt for de er utrolig søte. (Bilde 1)

Det er nøyaktig en uke siden jeg samlet killiegg, og til nå har de vært helt gjennomsiktige og det har ikke skjedd noe spesielt. Men i dag da jeg sjekket dem så jeg faktisk noe som lignet øyne. Det var litt gøy Da vet jeg hvertfall at det skjer noe der. De to andre eggene er 2 dager yngre så de er fremdeles gjennomsiktige. (Bilde 2)

Og jeg tok et bilde av ancistrusen min. Bare fordi den er så søt der den ligger og suger på en ert Tror jeg skal skaffe meg en til. Jeg hadde jo to i utgangspunktet, men den ene døde etter kort tid. (Bilde 3)
Jeg så kuhlii-ålen igjen nå nettopp. Siden jeg kun ser en av gangen tenkte jeg at det var en mulighet for at det er den samme jeg ser hver gang, og at den er den eneste gjenlevende. Jeg tok derfor noen bilder og sammenlignet med dem jeg tok for noen dager siden. Og joda, det er samme fisken. Siden disse er ganske sky stimfisker synes jeg derfor det er ganske sannsynlig at det er kun denne jeg har igjen, og det forklarer også hvorfor jeg til vanlig kun ser den en gang i måneden.

Så neste gang jeg handler fisk skal jeg kjøpe 3-4 stk til. Selv om de 2 andre fremdeles lever og bare har bestemt seg for å aldri komme frem, så skader det ikke å utvide stimen.

Bildet til høyre er det jeg tok for 4-5 dager siden og det til venstre tok jeg nå nettopp. Det er ganske tydelig at det er samme fisken både på skrubbsårene og flekkene. Og jeg aner fremdeles ikke hvordan den klarer å pådra seg skrubbsår...

Tror jeg skal kjøpe noen pvc-rør også, og gjemme dem blant plantene. Det tror jeg pakistanbotiaene hadde satt pris på også. Og da kanskje kuhlii-ålene ikke føler at de må gjemme seg i den falske roten, for jeg mistenker at det er fra den de får skrubbsår. Den har nemlig mange bittesmå hull som jeg tror de presser seg gjennom....
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap