Elins lille hjørne (side 12)

Mine coryer gikk på sand hele tiden (tok egentlig bare en javamosedott fra karet der adolfoiene går oppi til rekene og der dukket det opp yngel gitt)...

Jeg fôrer litt microorm over det hele i karet, venter ca 1min til ting har sunket til bunnen og så er det full fres blandt de små. Hodet godt nedi sanden og fyker rundt.
Takk Anen

Da er det nok et eller annet som ikke stemmer her. Ser overhodet ikke den adferden på mine. Men de er jo veldig få. Og ytterligere to døde i går kveld.. antageligvis pga at de ikke spiser. Så da har jeg bare tre igjen. Håper at de nye eggene klekker og at det går bedre med de.

Kan liksom ikke skjønne at jeg gjør noe galt eller.... jeg vet ikke. Jeg bare håper at det går bedre med det nye kullet.
Da tror jeg mysteriet med yngelen er løst.

Fant nemlig denne siden som forteller at dvergkardinalyngel har en blå strek langs hele kroppen, og ser ut som miniatyr neontetra. Dette stemmer på en prikk med mine yngel.

Fant også dette bildet, og det er egentlig ingen tvil. Jeg kan ikke se den lille antydningen til rødt ved haleroten enda, men det kan jo ha med alder å gjøre. Dessuten er de knøttsmå, så å studere detaljer er vanskelig.

Så moro Mulig 54 literen på soverommet blir omgjort til et kar hvor jeg kan flytte disse og se om jeg klarer å få til flere. Bare 5 er litt snaut. Men da skal jeg være mer forberedt på hvor ekstremt små de er. Infusorier er vel nærmest påbudt tror jeg... Første gang jeg så de var de like lange som en mikroorm :P
Albino?
Et spørsmål før jeg tar kvelden. Har vel egentlig lagt merke til det før også, men ikke tenkt stort over det. Men nå, når coryyngelen (de stakkars tre som er igjen..) byttet tank, la jeg ekstra godt merke til det:

Den ene er helt oransje liksom. Det er den største av de tre. De to andre er mørke i fargen. Eneste årsaken jeg kan tenke meg er at denne er albino? Ellers aner jeg ikke hva som jan være grunnen til så stor forskjell i farge.
Artig at du har klart å finne ut hva dine mysterieyngel var da, jeg og hadde to slike engang som viste seg å være leoparddanio eller en gruppe jeg solgt enstund før.

Må si jeg er litt bekymret for de cory ynglene dine, det høres ikke ut som om de er helt bra... Ikke at det er din feil på noen måte for det høres ("leses") ut som om du gjør alt helt riktig. Du er mye flinkere med vannbytte og renslighet enn jeg er! Men mine er skikkelig propell, har nå en liten pause i artemiaklekkingen og fôrer kun microorm og diskusgranulat, men det går ned på høykant! Jeg slipper opp litt knust, oppbløtet diskusgranulat og kan sette meg ned å telle... 3-2-1 og der var bunnen full av yngel som støvsuger sanden for mat.

Fisk som ikke spiser blir det liksom ikke noe stas med… Men det går sikkert bedre med neste runden egg.

Hvis det er til noen trøst så er det mange av mine cory egg som ikke er befruktet denne gangen, så jeg har ikke store forhåpninger selv nå. Og jeg som hadde gått til innkjøp av to slike fine plastterrarier å ha dem i og alt… Jaja, får håpe at adolfoiene ikke gir seg for godt
De 14 eggene jeg plukket ser befruktet ut, med unntak av et som jeg er usikker på. Men det henger for seg selv litt unna de andre, så jeg avventer litt til

Føler at jeg virkelig har fått på plass en god rutine med mating og vannbytter og at jeg slik sett gjør alt riktig. Så jeg skjønner ikke helt hva som skjer selv. Passer også på at tempen er lik i gammelt og nytt kar hver kveld, og også at vannstand er helt lik pluss vannverdier selvsagt (lest om problemer med døde yngel om vannstanden varierer veldig). Så jeg vet ikke hva som egentlig er problemet

Klekker en 12-14 av de eggene jeg har nå, håper jeg på bedre resultat enn jeg har fått nå. Foreldrene er jo friske og fine, så jeg har liksom ingenting å sette fingeren på heller. Og når ikke Mona og du har det heller - nei da er det ikke godt å si.

Håper adolfoiene fortsetter å legge egg!! Befruktede sådan
Takk, jeg krysser fingrene for deg også. Så gjør vi begge vårt beste og så blir det sikkert bra
Håper det går bra med dine egg, Anen! Har de klekket?


Er vel på tide med litt status her igjen nå.

De gjenværende tre cory-ynglene lever enda. Så det ser ut til at disse tre spiser greit, heldigvis.

Jeg har 12 befruktede coryegg liggene her i en boks. Ingen har begynt å klekke enda, men nå er det ikke så varmt i været, og dermed ligger tempen på en 23 grader, og da tar det vel litt lengre tid.

Kakadue-yngelen ble borte etter en stund. Hva som skjedde vet jeg ikke, men går ut fra at det er pga unge, urutinerte foreldre. Håper på bedre lykke neste gang. Og hvis ikke, så er det helt greit også :p

Dvergkardinalyngelen begynner faktisk å se ut som små dvergkardinaler nå! Dette ga virkelig mersmak, og er fristet til å sette de voksne i et slikt 20 liters plastterrarie i noen dager og se om det blir flere egg. Skal vurdere det kraftig i løpet av helga.
Det blir jo liten plass, men det er jo bare for en liten stund også.
Fortsatt ingen tegn til klekking på eggene, men de fikk seg en ren beholder og rent vann i dag, da det snart må skje noe. Ser tydelig at det er noe inni eggene. Er vel bare lav temp som gjør at det tar litt tid.

Ellers.. etter MYE frem og tilbake har jeg nå fått beskjed om at aquaristikshop (heretter: AS) har sendt bestillingen min. Det har vært masse rot, usikker på hvem som egentlig har "skylda". Jeg bestilte, og fikk bare en link til paypal hvor beløp var påført (uten mulighet for endring). Beløpet var kun for varene, ikke frakt. Jeg betalte og lurte på hvordan jeg skulle få betalt resten. Fikk en mail fra AS hvor de sier at jeg har betalt for lite.

Jeg svarte, fortalte at beløpet i paypal var feil, men at jeg ikke hadde mulighet/tilgang til å endre. De sendte dermed en link per e-post for å betale det resterende. Jeg takket & bukket - og betalte.

Ventet og ventet. Over 1 måned faktisk, og ingenting kom. Plutselig får jeg mail om at ordren er slettet. Svarte på mailen og spør hvorfor. De svarer at jeg har betalt for lite. Jeg sender hele den samtalen jeg hadde hatt med de tidligere, og sier at så langt jeg vet er alt betalt.

Det viser seg at de har regnet feil, og jeg har betalt hele 0,4 euro (!) for lite. Dette er vel rundt 3 kroner :p. Jeg tok bildet av skjermen min som viser e-posten med link til paypal og beløp, slik at de skal se at det ikke er jeg som med vilje har betalt 3 kr for lite. Hørte ingenting. Sjekket faktisk så sent som i går, og da sto fortsatt ordren min som "cancelled".
Ser ut som om de fant ut at de kunne sende varene likevel...

Jeg nekter jo ikke for at det VAR 3 kroner for lite, men det la jeg ikke merke til når jeg betalte. Og uansett hadde jeg ikke muligheten for å korrigere beløpet i paypal. Jaja, er nå glad jeg, for at jeg får både røtter og sten samt mat som jeg bestilte 1. mai. Og hadde ikke hatt problemer med å betale det hele og fulle beløp heller, som jeg ville gjøre den gangen jeg bestilte :p
Høres ut som det er PayPal som er problemet, eller den som plundrer til det hele

Jeg betaler alltid med Mastercard hos Aquaristikshop (av prinsipp bruker jeg aldri Visa-kortet mitt på nettet av sikkerhetsgrunner), og jeg har til dags dato aldri opplevd noen feil eller mangler ved bestillinger hos dem. Jeg har ikke våget å telle nøyaktig hvor mange ordre jeg har hatt hos dem de siste årene, men det er nok minst 40....(!) *gulp*
Kunne ønske jeg hadde et skikkelig kamera nå

T. Micagemmae yngelen begynner virkelig å komme seg! Nå har de blitt røde ved halerota, og begynner til og med å få hvite kanter på finnene.

De voksne hunnene er rognstinne nå, så jeg vurderer veldig om jeg skal sette opp den 20 literen (terrarie) jge har ledig, og la de gå der noen dager og håpe på flere egg.

Kampfiskhunnen min (som forøvrig ser ut til å være crowntal!) er veldig rognstinn, men det krever mye å få kampfiskyngel, så jeg får vel la det være.

Dessuten har jeg veldig lyst til å prøve å få dvergguramien til å leke igjen også. De har gjort det en gang før, men rett i Asiakaret. Altfor mange glupske fisk der til at det kunne gå bra.

Venter enda på at paleatusene skal legge egg igjen. Ikke at det haster, har jo 12 befruktede egg som burde begynne å klekke snart.

NOTE TO SELF: satte igang ny mikroorm kultur i dag.
Må prøve å holde oversikten så jeg ikke venter for lenge med å starte en ny
Mona:

jeg burde ha lagt til at jeg egentlig er veldig fornøyd med AS. De har vært kjappe med å svare, og veldig høflige og løsningsorienterte hele veien. Jeg har jo følt det litt tungt at det er betalingen det har vært noe galt med - det er jo liksom min bit i en handel. Men jeg får gjort lite når paypal ikke gir meg muligheten til å endre på beløpet.

Sånn sett er det godt mulig at jeg handler der igjen (om de ikke er lei meg, da haha), men neste gang blir det med kredittkort, ja - og ikke paypal. Det er nok helst den som er roten til problemet her.

Så jeg har ingen problemer med å anbefale Aquaristikshop til andre. Og bra priser har de også!
Skiftet nok vann på eggene i rett tid. Nå har jeg flere haler med hjelm på

Så da er klekkingen i gang. Ber til høyere makter om at disse skal spise litt mer velvillig enn det første kullet.

De tre ynglene lever fortsatt, forresten. Og jøss, de har jo vokst! Ser tydelig forskjell på de tre - og de som holder på å klekke nå

Sitter og vurderer i det vide og brede her.. veldig lyst på reol, og må ta meg i nakken for å ikke sende en e-post til aquamanias.

Tanken er å sette opp en reol der jeg har 2 x 54 liter og asiakaret nå. Drømmen hadde vært 6 x 54 litere der - til cory, reker og de to stimfiskene mine (P. gertrudae og T. micagemmae). Siden 54 literne også er 60 x 30 i grunnflate, ser jeg nærmest på disse som gjevngode med 60 litere når det gjelder plass. I mitt hode teller grunnflata mer enn om akvariet er 30 eller 35 cm høyt.
God morgen.

Eggene mine har klekket, det gjorde de på onsdag i forrige uke. Totalt 28 yngel Jeg hadde et stort dillemma rett før helgen fordi vi skulle reise vekk og jeg viste at plommesekken ville bli oppbrukt fredag-lørdag og jeg kom ikke hjem før sent i dag (dro rett fra hytten til jobb). Jeg kunne ikke ta de med meg og de ville ha sultet uten mat helt til mandag kveld. Så jeg tok en drastisk avgjørelse og slapp plommesekkyngelen oppi til adolfoiene som er 1 mnd gammel. Det såg ut som om de klarte det greit og pilte inn i den enorme dotten med javamose som ligger i karet, men jeg regner ikke med å vite om de klarte seg på lenge.

De bor i en 60 liter med masse eikeløv og mose og røtter så det er svært vanskelig å se noe som helst inni der. Så jeg krysser fingrene og venter, er blitt god på det i det siste
Håper de fleste greier seg, Anen!

Slitsom dag i dag. Jobb, hjemme i 30 minutter, deretter dugnad frem til halv ti i kveld. *gjesp*

Enda en coryyngel er død, så nå er det bare to igjen av de som klekte først Jeg fatter ikke hva som er problemet, synes jeg legger ned mye jobb i å gjøre alt riktig.

Den gode nyheten er at samtlige (befruktede) egg har klekt nå. Nå har jeg 12 små coryer, alle klekt i løper at det siste døgnet. Håper at litt flere yngel vil gjøre fóring enklere.. hvis en fatter poenget med mikroormen håper jeg liksom at det skal smitte til de andre :p
Forsiktig gledeshyl

Ved fóring i kveld (mikroorm) kunne jeg se at det ble fart over de to gjenlevende ynglene, og at de raste rundt på bunnen. Klarte ikke å se at de spiste - men antar at det var det de holdt på med

I morgen starter fóringen av de 12 nyklekte. Krysser både fingre og tær!
Jippi!

Jeg plukket nettopp ut 17 adofloiegg fra foreldren og over til yngelkaret. Jeg drar snart på ferie så å prøve å klekke de for seg vil ikke fungere.
Gratulerer Anen!! Håper det går bra med de. Ikke lett å kombinere yngelpleie med ferietid, nei!

Her er det ganske stille og rolig. Hatt mye hodepine denne uka, så aktiviteten har vært nede på minimumsnivå når det gjelder det meste.

De 12 ynglene lever enda, og har begynt å få mikroorm (første fóring var i går kveld). Jeg har rett og slett ikke peiling på om de spiser, men prøvde å studere de nå i kveld, og tror de spiser - i hvert fall noen av dem. De klekte jo over litt tid, så det er ikke sikkert alle er helt ferdig med plommesekken heller. De siste klekte på mandag, så det har jo gått tre døgn. De to eldste coryynglene spiser nok, ellers hadde de ikke hengt med så lenge.

Ellers... har noen skumle planer nå som økonomien har snudd litt
Mannen i huset er ikke like entusiastisk kan vi si, men... han har nå sin bilhobby, som hverken er gratis - eller spesielt ren og ryddig heller! Han har nå fått følgende valg:

1. se på at jeg bruker masse penger - og kjøper porsareol
2. se på at jeg bruker mindre penger - og han bygger den til meg


Planen er ikke ferdig uttenkt, men foreløbig ligger det an til dobbel reol, 2 x 3 54-litere, samt en hylle i tre hvor jeg kan samle to av 110-literne istedet for at de står litt her og der.

Har mest lyst på 6 x 63 liter svart akvastabil med tilhørende porsareol, men det er mulig at det er å dra ting litt langt på penge-siden. Samtidig er jo dette noe som varer i "evigheter". Men da måtte jeg jo selge de 54 literne jeg har allerede, og det er jo ikke mye å få igjen for de. Spesielt sammenliknet med hva man må betale for ny reol med 6 63-litere! Så derfor velger jeg nok bort den løsningen.

Hva jeg skal fylle den med er også litt usikkert. Det eneste jeg vet - er at det blir mine 3 eksisterende grupper med reker, samt corydoras!! Pluss at mesteparten av de fiskene jeg har selvfølgelig skal få bli. Planen er også å holde et kar "ledig" til yngel/oppvekstkar/barnehage.

Synd Aquamanias har sommerstengt
Neeeeeeeei!!!!

Kom hjem nå, og 13 av 14 yngler er døde!

Kun den aller eldste som har overlevd natten. Hva i huleste heite har skjedd

Byttet vann på vanlig måte i går, matet i dag tidlig, og det er det eneste. Sukk. Begynner snart å tro at det ikke er meningen at jeg skal ha coryyngel!!

EDIT:
er såvidt liv i 3 av ynglene likevel, resten reagerte ikke når jeg pirket borti de. Men jeg tviler på at disse overlever. Lurer på om det var temperaturen... har vært kaldere i det siste, og romtemperatur her har betydd rundt 21 grader. Er jo lik temp og ingen tempskifter sånn sett, men.. kanskje det ble for kaldt?! Holder på å temperere de overlevende nå, satt en varmekolbe i et plastkar. Skal se om 26 grader passer dem bedre. Mer styr ved vannbytter/karbytter når jeg må varme vannet, men... jeg vil så gjerne klare å drette disse!!
Neimen så trist da! Tør ikke engang gjette på hva som kan være problemet. Har aldri prøvd å få frem yngel selv. Du må ihvertfall ikke gi opp, men fortsette til du får det til. Det blir jo ikke noen yngel om eggene spises opp heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap