Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 12)

Så flotte de var Nina! Grattis, et skikkelig røverkjøp. Hvem blir de samborere med?

Og ja jeg gleder meg! hehe
Foreløpig bor de hos Amecaene og kjempeeplene. Der var det definitivt mest plass. Det var jo en ordentlig fin gruppe med 8 stykker.

Jeg tror Frans ordnet med en hilsen og signatur i din bok også.. Han skulle komme innom deg i løpet av uka, så du får den da

Morro Skjønner at jeg må ta meg en tur innom til dere på besøk og kikke snart.
Definitivt.
Vi kan hente deg vi
Da er jeg hjemme igjen etter en tur til Nesodden for å besøke mamma og pappa. Jeg var en snartur innom auksjonen i porsgrunn på vei hjem i går, og fikk med meg en pose med grønne reker Tusen takk til Tommy som kjøpte de til meg siden jeg ikke hadde penger selv

Jeg har dessverre mistet en av c116 coryene, den ville ikke spise hos meg, var helt innhol i buken da jeg fant den død før helgen.





Kjempe apetitt..
Disse kjempeeplene mine spiser virkelig alt.. de begynner i ene enden av karet og spiser seg fra plante til plante.. jeg fyller på med nye planter tre ganger i uka, og jeg har bare ti snegler.. Helt rått.
Eikeblader går også unna, masse trådnerver igjen på bunnen, men ikke før alt av friske planter er fortært..

I dag er det klubbmøte igjen siste før jul her, så da blir det pakket ned noen reker, snegler, coryer og sånt til auksjonen.
Jeg har og bakt en stor sjokoladekake til å ha med nam nam..
På lørdag la kjempeeplene egg og enda en klase dukket opp idag. De legger knall rosaorange klaser med mindre egg enn de vanlige eplisene. Blir spennende om jeg klarer å få frem de også.

Ellers jobber jeg nesten døgnet rundt.. jobbet fredag kveld 15-22, lørdag fra 07.45 til kl 08.15 på søndag.. natt til mandag igjen, og ny nattevakt fra kl 22 i kveld, og sånn fortsetter det hele uka.. Det er bra jeg er ferdig med julegavene i hvertfall.
Hadde endelig en fridag i går som ble brukt til litt akvariepusling. Fikk byttet litt vann og renset opp i oppdrettskarene i reolen. Har kjøpt meg et nytt kar og noen nye fisk som kommer utpå nyåret en gang, så vi har ryddet plass på vaskerommet til en 160L. Skulle gjerne hatt tak i en reol til på 6x85L, men nå har pengene tatt slutt for en stund til..
En ny type corydoras kommer og i hus, en gruppe med weitzmani skal få flytte inn i et av stuekarene.
I dag og i morgen jobber jeg bare kvelden, så da blir det tid til litt julebakst også. Pepperkaker og krumkaker skal til pers på fredag. Så i dag må jeg ut og kjøpe voksduk, vårt gamle kjøkkenbord med flassende lakk er ikke egnet for utkjevling av pepperkaker..
Jeg oppdaget den beste julegaven i går, de grønne rekene har formert seg

I dag har jeg tømt 160L for fisk, planter og sand. Noe har vært galt i det karet, lurer på om bunnlaget har skylda. Det er den fineste biltema sanden der, det går tydeligvis ikke så bra. Sandsneglene overlever ikke, og ancistrusene blir slappe og dør.
Så nå er sanden tatt ut og karet fyllt opp på nytt. Ny sand blir kjøpt inn i morgen, så vi kan få gjort karet klart for Weitzmaniene jeg skal hente i romjula De skal få gå der en stund alene før jeg setter inn C116 og noen maller.

Ene klasen med kjempesnegler har klekket før jul også, de vokser enormt fort. Først var de knallrosa, så ble de røde, og etter et par dager ble de brune.
Ny cory yngel..
Da er vi hjemme igjen etter nyttårstur til Jevnaker.
Det var på tide med noen vannbytter idag og litt pusling i reolen. Etter et par kar med cory og apisto var turen kommet til kjempeeplene, de griser noe grusomt. Tenkte jeg skulle slamsuge skikkelig der, plutselig var det noe som rørte på seg.. jeg har kun hatt noen få ting i dette karet siden jeg satte det opp, nemlig amecaene som mystisk forsvant, to indiske kloreker som ble flyttet ut da sneglene flyttet inn og en gruppe med C116. Det var selvfølgelig et bittelite cory yngel! JIPPPIIII.. en C116 baby, jeg sluttet definitivt.. halvveis sjokkskadet med slamsugingen.. hva i alle dager.. Foreldrene ble flyttet ut før jul, da de ikke så ut til å trives med sneglene. Fikk selvfølgelig ikke tak i den, så jeg heiv oppi en god pose med eikeblader for å fylle opp siden sneglene spiser de. Da har den i hvertfall noe å gjemme seg i en stund til. Den var ca 1cm lang, skulle likt å vite hvor gammel den er og. Helt perfekt kamuflasje hadde den, gikk nesten i et med grumset på bunnen. Håper inderlig den overlever, jeg mistet en til av de voksne i jula, så jeg har bare 6 stk igjen nå.
Legger ut et lite bilde her, men det er ikke mye man kan skimte i den røde ringen.. Har ikke macro så dette er det nærmeste jeg kommer.
Altså en skygge av en C116 yngel:
Inaktiv bruker
gratis med corydorasynglen Tangloppa =
Da har neste generasjon også hoppet på akvariedilla..
Sønnen min, Peder på snart 8 år, har en stund hatt et kar med 4 ferskvannskulefisk. Jeg regner ikke med noen særlig oppdrettsmuligheter i dette karet, men koselige, det er kulene deinitivt.
Nå i midten av desember fikk vår datter, Jenny på snart 10 år, et 60L kar med noen guppyer og et par voksne ancistrus. Vi fant egg i hula da vi kom hjem fra ferie og i går var det masse små nyklekkede gule og hvite baller med hale på i hula. Hun har en albino mor og vanlig brun far i karet sitt, så jeg er spent på fargefordelingen på ungene.
Gjett om hun er fornøyd, hun skal melde inn oppdrett selv til klubben og få diplom slik som mamma og pappa sier hun. Gjett om hun var stolt i går da hun fikk titte på wigglerne.
Her hadde det skjedd mye! Grattis med yngler både sjelden cory og flotte ancistrus i karet til Jenny. Morro med begge deler

Spennende å se hva det blir av barna.

Takker
Jeg håper inderlig at alt overlever denne gangen.. spesielt den ene i sneglekaret. Det er første gang jeg har cory yngel som ikke er fullstendig usynlig.. god kamuflasje har den absolutt, men det er farger og ikke albino.
Da har vi vært hos Elin og hentet fisk og akvarier
En 160L med hel lystopp som skal stå på vaskerommet sammen med reolene, en 19L til med lys og to akvabokser på 5L hver.
Jeg har og hentet noen guppyer til datteren min, et par orange reker, 10 corydoras weitzmani, 2 L333 og en grenmalle.
Masse planter, både til 160L og noe mums til kjempesneglene

Bilder av den ominnredede 160L i stua med Corydoras weitzmani kommer når grumset har lagt seg.
I helgen har Lars Erik laget ny reol på vaskerommet, med plass til den nye 160L øverst og fem små kar under. Den gamle bokhylla gav etter for tyngden av 4 stk 19L..

I 160L har alle ciklide barna fått flytte inn, det var litt vel trangbodd i 85L i reolen.

En annen god nyhet er at C116 ungen fortsatt lever i beste velgående sammen med kjempeeplene. Den vokser fort, den er i hvertfall 1,5 cm stor.
Må prøve å få tatt et bilde snart, men jeg kommer ikke nærme nok..

I dag har jeg plukket cory egg i den ene 85L, der går det pygmaeus, trilineatus og c116. Regner med at det er c116 egg siden de har lekt tidligere, det var bare 8 egg, så jeg håper de klekker.
Har jo en yngel fra før og den er snart 2 cm stor, den har flott farge og kamuflasje.
En meget trist lørdags morgen..
I dag da jeg stod opp fant jeg to døde praktbotiaer, noen døde kloreker og STØNN en død arowana.. i 720L. Mannen min byttet 50% av vannet i går kveld, så vi tenkte umiddelbart på klor fra vannverket.. Vakttlf ble ringt, men de haddde ikke renset med klor på lange tider. De hadde testet vannet på onsdag og da var alt i orden.
Vann ble byttet på alle kar i stua i går, men det var bare i dette karet at det var problemer. Målte 0,4 i nitrit (JBL) og det var jo merkelig etter et så stort vannbytte. Alle mallene var lyse i fargen, adonisen som skal være svart var helt lysegrønn.

Nå har vi byttet 50% igjen og fiskene ser mye bedre ut. Bujurquinaene leker.. og oscarene graver.. De aller fleste har fått normal fargene sine tilbake, så da håper jeg det er bedre nå.
Nitriten kan jo ha kommet av død fisk og reker, alle var jo store, og jeg vet ikke hvor lenge de har ligget.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap