Discus en fisk for alle.....?! (side 12)

Hei...Akvariet og pumpa di er helt fine for diskus. Likeså vannbytte en gang i uka. Selv har jeg diskus som stortrives i mitt 300 liter med to pumper eheim 2224 og ca 20 prosent vannbytte ca hver 14.dag. 27-28 grader. Med godt med planter i akvariet forsvinner nitratet som så mange "eksperter" her inne sliter sånn med som dugg for solen. Min erfaring er at diskus er ikke verre enn annen akvariefisk. Har holdt på med dette i 30 år nå og syns denne voldsomme diskusdebatten om oksehjerte osv har tatt helt av. By the way, forer med discusbits og mine er helt ville etter maten. Hvor finner forresten diskus oksehjerte i naturen?? Mange burde tenke litt...Lykke til diskus er flott og etter min erfaring en lettholdt fisk, vel og merke i et godt beplantet selskapskar med discusbits, 28 grader, og mange andre fisk.

Mvh Roger
roly
HHvor finner forresten diskus oksehjerte i naturen??

Hvor finner den discusbits?
He he
He he den likte jeg...vel diskusbitsen er jo utformet sånn omtrent som naturlig for da, men tar poenget ditt ja

Mvh Roger
Bra!
Som om jeg skulle sagt det selv. Ikke noe oksehjerte på mine diskus nei Og behandles som alle mine andre akvariefisk, vokser og trives.
roly
Som om jeg skulle sagt det selv. Ikke noe oksehjerte på mine diskus nei:-).

Og hva er så discusbits sammensatt av !!!!
Fidk og fiskeprodukter,vegetabilsk protein,korn,bløtdyr,skalldyr,gjær,mineraler,alger,olje,fettstoffer,sitronsyre, tilsatte vitaminer...altså ikke animalske produkter (oksehjerte feks)som man jo vet fiskemagen ikke klarer å fordøye med mindre fiskene går i meget høy temperatur...men dette vet du jo egentlig...
Bare for å ta et nytt nybegynnerspm.
Discus skal ha mest mulig stillestående vann. Men som nybegynner så lærer en å ha litt fart i pumpa slik at den lager bevegelse i vannflaten, slik at det blir utvekselt co2 og oksygen. Jeg har montert på et slik langt utblåsingsrør med små hull, slik at vanet kommer litt roligere ut, men da forsvinner jo også bevegelsen i overflaten...
Plussmedlem
Kaiser83
Bare for å ta et nytt nybegynnerspm.

Og spørsmålet i innlegget ditt er?
Hvordan oksygentilførselen fortsatt kan være tilstede - samtidig som det er rolig bevegelse i vannoverflaten.
Plussmedlem
Eller hvordan få til oksygentilførsel ved dårlig bevegelse i vannoverflaten?

Eller hvordan arrangere utblåsningsrøret slik at diskusen ikke blir plaget av for mye strøm og samtidig sikrer god bevegelse i overflaten?

Savner en spørsmålssetning...

Loomis
[QUOTE=Kaiser83]Bare for å ta et nytt nybegynnerspm.

Og spørsmålet i innlegget ditt er?

Hvordan få oksygen/co2 skifte hvis en har montert på en sånn sak? Eller trenger en ikke bevegelse i overflaten?
Nei, du trenger ikke bevegelser i vannoverflaten for å få en gassutveksling mellom vann og atmosfærisk luft.

Men hvis du ikke har noen bevegelse i vannsøylene vil du ha en gasslikevekt i overflaten mens du vil få en undermetning av O2 lenger ned i akvariet, og risikere en overmetning av f eks CO2.

For å unngå at du får slike tilstander i akvariet ditt bruker vi ulike pumper får å røre om vannet. For discus som ikke liker for mye bevegelser i vannet må du bruke en pumpe med bred "stråle" slik at du får en jevn og rolig bevegelse av hele vannmassen.

Målet er å bringe alt vannet jevnlig til overflaten der en gassutveksling skjer, slik at det ikke oppstår "vannlommer" med f eks lite O2.

Ok, takk for konkret svar!
Hei! Rg har også tenkt og begynne med discus.. Eg har allerede satt opp et 180 liters kar til innkjøring Men eg skal bare ha 2 - 3 stk. på grunn av størrelsen Gleder meg skikkelig!
Nemo 321
Hei! Rg har også tenkt og begynne med discus.. Eg har allerede satt opp et 180 liters kar til innkjøring:) Men eg skal bare ha 2 - 3 stk. på grunn av størrelsen:D Gleder meg skikkelig!:D:D

ikke for å ruinere planene dine men 2-3discus er aaaalt for lite... de kommer til å stå livredde å sture i en krok i 180literfør de blir svarte og dauer....for de er tryggest i flokk og 180 er for lite selv med bare vann!
Eg vet om mange som har 2 og 3 discus, men de har det helt fint..?
2-3? kanskje som voksen fisk ja.. og da er karet for lite... tipper det kommer en del krass kritikk ang holdningen din til discus der snart for det er absolutt ikke det discusen krever... 180 er egnet som oppforingskar for en liten flokk men da som b.b (uten innredning) og ikke permanent løsning,.. sorry men det er sånn det er
En venn av meg har 2 ungdommer.. Og det går bra.. Så hvorfor kan ikke eg og ha det da? Selger de jo når de blir for store.. Eg skal forresten passe 2 ungdommer for en venn, da han skal prøve og drette noen andre i sitt kar, så da får eg prøve.. Men eg får se da om de trives, for han skal jo ha de tilbake..
Nemo 321
En venn av meg har 2 ungdommer.. Og det går bra.. Så hvorfor kan ikke eg og ha det da? Selger de jo når de blir for store..

Blir nok svar skyldig her. Ja hvorfor skal du høre på de som har hatt discus en årrekke, når du kjenner en som har motsatte erfaringer?

Nemo 321
En venn av meg har 2 ungdommer.. Og det går bra.. Så hvorfor kan ikke eg og ha det da? Selger de jo når de blir for store..

Om du en gang får oppleve å se sunne, voksne, store discus så forstår du raskt at dette ikke holder. En discus som vokser opp (om man får dem til å overleve that is) i par/trio under labre forhold (180 liter selskapskar med ditto filter og vannbytterutiner) blir aldri noe ordentlig av. Jeg forstår at det er stas å ha discus bare for å ha discus, men når man på forhånd blir fortalt at resultatet blir mørke, snipete discus som stanser i veksten? De kommer aldri til å bli som du ser på bilder, feks i Ken sin discustråd her inne.

Skaff deg litt mer kunnskap og et dobbelt så stort akvarium minst, så kan du kjøre på!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap