Kjetils foto og videotråd (side 12)

Det er shotter med vann :P
Fant ut at det var ganske mye nitritt i vannet ganske plutselig, etter at jeg bytta 50% vann forrige uke. Har aldri hatt noe særlig av det i karet før, og nå var det plutselig på 0,5-0,6 mg/l. Byttet rundt 40% vann i dag, og det fikk nivået ned på 0,3 mg/l, så får ta mer i morgen. Satt inn et ekstra lite filter for å få til mer rensing, ikke at det hjelper så mye, men alle monner drar :P
Vet ikke helt hva som har ført til nitritten, filterkapasiteten er (i følge leverandørene) spesifisert til rundt 1200l, mens karet er på 430l.

Kan det være noen steiner jeg har satt oppi som var brukt fra før? Er ikke sikker på om jeg renset dem nok, og nå ser jeg at det er et algebelegg på dem.Ellers har jeg ikke lagt oppi mange nye fisk de siste to-tre ukene, og heller ikke matet betydelig mer.
Er det lavastein i akvariet...? Lavastein som kanskje er brukt før?
De bør aldri brukes om igjen, fordi alle hulrommene og porene på den steinen er fulle av gammel dritt som blir skikkelige nitrittbomber når de settes i vann på nytt. Det nytter ikke spyle dem, man kommer aldri til i porene uansett.
Aha, antok at de kunne ha skylda. Da skal den tas ut :P visste ikke at det var å ille..
Da var alle lavasteinene tatt ut. Blæh, bortkasta penger på auksjon det der. Karet ble egentlig ganske fint uten den og
I dag har jeg begynt arbeidet med en hylle til 128litern som skal stå i enden av senga på soverommet jeg pusser opp nå.

Front:
[External Image]

Side:
[External Image]

Hylla skal kles inn, og i nedre del blir det skap med plass til diverse utstyr samt filter. Over akvariet blir det lysrør.
mona o
Er det lavastein i akvariet...? Lavastein som kanskje er brukt før? De bør aldri brukes om igjen, fordi alle hulrommene og porene på den steinen er fulle av gammel dritt som blir skikkelige nitrittbomber når de settes i vann på nytt. Det nytter ikke spyle dem, man kommer aldri til i porene uansett.


J da veit jeg det, at hvis jeg skal starte et malawie kar, så skal jeg ikke sette in lavastein, iallefall ikke brukt!
Tom Anders
J da veit jeg det, at hvis jeg skal starte et malawie kar, så skal jeg ikke sette in lavastein, iallefall ikke brukt!

Moren min fikk dem for å bruke i blomsterpotter og sånn :P
Nå har det gått et par dager og jeg har fått bygd sammen akvariehylla mi.

[External Image]

I morgen skal jeg sette på dekkplater og sette inn karet. Blir morro det her

Og så har det skjedd et lite under, guppyene mine har født! Det må jo være en verdenssensasjon at guppyer føder i fangenskap :P
Hmm kanskje du kan bygge reol for meg
Kan du ikke bygge en selv? er jo ganske morro å lage ting selv, og det er jo ikke så vanskelig
Nja, mangler lissom så mye som gjør det moro. Har feks bare håndsag osv, blir både tungt og vanskelig da.
pæh :p jeg sager alt med baufil. inkludert røtter og treplater. men det tar innmari lang tid da :p
Jeg brukte:
* Håndsag
* Tommestokk
* Drill som skrutrekker
* Vater

:P

Det er noe et hvert hjem bør ha
Eneste jeg mangler er vel drillen, men skrutrekker har jeg. Nå er jeg oxo litt lite teknisk av meg, vil helst bli ferdig NÅ. Utrolig lite tålmodighet når jeg først skal sette igang med noe, hadde det ikke vært for vanskeligheter med vann og plass her, hadde jeg nok allerede hatt opp begge 375l + alle de andre karrene, selv om jeg har lovet meg selv å male ferdig ene karret + bord etc, og sette inn bakgrunn i andre.
Hmm, brukte vel 2-3 timer på det her til sammen, så ikke sååå ille med tid. I morgen skal jeg få satt inn karet
Hmmm, skal tenke på det, akkurat nå er jeg blakk og må nok spare lønna jeg får denne mnd, men har jo litt rester fra gamle reolen da, sikkert noe der som kan brukes. Får måle og planlegge litt mer tenker jeg. Kanskje få kjøpt meg en drill mens jeg venter å.
Bor du fortsatt uti skogen?
Jepp, så nå skal jeg ut å måke 100 meter med vei. Ble så sur når det ikke var måket for meg igår at jeg på trass kjørte helt bort til hytta, så idag må jeg måke for å klare komme meg ut igjen.
Whii, så morsomt :P
Skulle gjerne vært på hytta mi jeg da, men der er det ikke brøyta vei..

Åssen kommer du på internett der forresten?
Jepp langt utti huttatæti, nå har jeg akkurat måket litt over hundre meter vei. GOdt å kunne sette seg ned nå ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap