Finnmarking i eksil (side 12)

cara79


Mitt første kull med green laser er forresten ett år i dag :o)
Grattis til de skjønne, grønne ;D
Takk Takk Sissimor :o)

I går satte jeg igang et aldri så lite dyreforsøk, eller rettere sagt, et fiskeforsøk.
Satt en green laser ( 2 cm), en ancistrus ( 2 cm), en L144 ( 1cm) en sakura reke ( voksen hann) og en endlers guppy hann i et litersmål for å teste denne kaliumkuren.

Har kjøpt inn ferdig utblandet kaliumpermaganat 3%, da det var det eneste de hadde på apoteket her. Kjøpte også en liter destillert vann, og blandet ut slik at jeg kan bruke 1 ml til hver liter vann som skal behandles. Regnet ut og skrev ned blandingsforholdet, men skal gå over tallene en gang til før jeg legger de ut her, så jeg ikke villeder noen om jeg har regnet feil.

I går tilsatte jeg så 1ml opp i litersmålet med testfiskene. Har brusestein også. Vannet ble hyggelig lilla farget, men etter en stund ( tok ikke tida) så var vannet gulbrunt, så jeg tok et 100% vannskifte, og ikke lenge etterpå ble det en runde til. Fisken ser ut til å ta det med stoisk ro. Første gang jeg bytta vann etter 1. runde, så det ut som mange små rusk i vannet. Kanskje innbilning, kanskje ett eller annet som har drysset av fiskene i store mengder.

Byttet til rent vann i morges, og tok et nytt vannskifte nå i kveld. Green laseren så litt slapp ut etter vannbyttet i kveld, og sjanglet like etter vannbytte. Litt senere så den bedre ut. Kanskje vannet ikke var helt temperert, eller så kar den blitt svekket av kuren ( eller noen annet, f. eks å tilbringe et døgn i 1 liter vann...? )

Det er kanskje litt uetisk å gjøre fiskeforsøk på denne måten, men om disse tapre 5 små takler kuren, så vil jeg tro at kuren kan brukes på alle mine fisker, og dermed spare de for plagene med parasitter og bakterielle infeksjoner. Følger disse tett opp for å se om jeg ser noen tegn på at kalium plager de, og ser det dårlig ut, så blir de raskt og skånsomt avlivet. Søker etter informasjon om denne kuren, og leser det jeg kommer over.
Green laseren i "forsøket" mitt bikket over og døde i dag da jeg byttet vann. Lurer på om det var temperaturforskjell som gjorde utslaget, eller mangel på catappablad i det rene vannet ( har det sammen med fiskene). Når sant skal sies, så var det den minste og mest puslete corybarna jeg plukket ut som forsøkskanin, jeg tenkte at om denne tåler kalium, så tåler de andre det også. Kaliumen var tydeligvis ikke noe problem, men slurv fra min side med å passe på at byttevann har rett temperatur tålte den ikke. Et litersmål er jo heller ingen bra oppbevaring for fisk ( og en reke), så har vært på Europris og henter flere sånne 3 liters bokser som de har smågodt i. Syns de er så praktiske til yngel, tilvenning og tusen andre ting man trenger små bokser til i akvariehobbyen.

Alle plantene fra 160 litern har ligget i en bøtte noen dager, men i kveld gikk jeg gjennom alle, plukket vekk det som var vissent og algebefengt. Nå ligger de rene pene, nesten alge- og snegle frie plantene i en 30 liters plastbalje. Har også tilsatt 10 ml algin extra ( til 20 l vann) for å ta knekken på algene.

Har skikkelig lyst på en til gruppe corydoras :o) De første coryene jeg kjøpte var trilineatus, og jeg syns denne er en av de fineste coryene. Har også vurdert Adolfoi, de er søte med den røde "lua".

6 endlers, en sakurarekehann, en L144 og en ancistrus fikk en ny runde med kalium i går. Ikke noe problem, og antydning til finneklemming hos 2 av endlersene forsvant etter kaliumrunden. 3 av endlersene har lokasjon venezuela, og går nå sammen med 3 andre endlers hanner i 19 litern med 5 CRS reker. Blir litt mer levelig for hunnene med færre hanner. Har kun 2 venezuela endlers damer, de går i 45 litern og ser veldig drektige ut. De andre endlersene har jo gått i 160 litern, men har nå tilhold i en 12 liter med hangon filter.

Har lest opp og ned om kalium, men har ikke funnet ut så mye mer i grunn. Aner ikke om det er noe poeng å bruke kalium til å "avluse" filter, planter, rot, sand og kar, men jeg prøver nå likevel. Uten fisk i karet så kan jeg ikke risikere annet enn at javabregnene på rota dør ( tror jeg...). Et par skivesnegler tusler rundt etter en natt med kalium, sammen med en posthornsnegl. Trodde snegler døde av kalium, men det må visst sterkere eller en lengre kur til.

Har kjøpt et brukt Eheim 2026 som nå går i 160 litern. Vannet er nå pent lilla pga kalium. Når vannet blir gulbrunt igjen, så skal jeg bytte vann noen ganger, og deretter prøve salmiakk innkjøring av filteret. Må jo prøve dette jeg også :o) Lurer på om jeg kan bruke algin ekstra sammen med salmi for å forhindre algevekst nå når karet skal kjøres inn på nytt.

Når jeg husker det, den nyinnkjøpte Eheimpumpa er en Pro2 2026, den jeg har fra før er en Pro2 2028. 2028 er "en kurv høyere", men ellers lik. 2026 durer mer enn 2028, så lurer på om den trenger ny rotor/impell/det som surrer rundt. Ikke knitrelyd (som fra Boyu filteret) bare høyere durelyd. Hører forresten ikke mer til Boyuen, så enten har jeg vennet meg til den, eller så knitrer den mindre.
Tilbake fra klubbmøte i Lillestrøm. Et foredrag fra turen til Brasil og Amazonas med sideelver, det så ut som de har hatt en flott tur med mange opplevelser !

Klarte ikke å komme tomhendt hjem i dag heller. Et lite kar på 10-12 liter, en trio kloreker, et par dverggurami og sist men ikke minst 3 aldeles nydelige L129, Sjokolade Zebrapleco. Hadde planer om å få tak i noen når jeg får opp nytt kar, men kunne ikke la være å by på disse, og fikk de for den nette sum av 100 kr. De er ca 3 cm, og kan iflg basen bli 7 cm.
Åh, nå er jeg kjempemissunnelig; du har jo fått tak i drømme-mallene mine, også så innmari billig! ;D

Men du får oppdrett på dem du, slik at du kan ta med noen oppover til meg når det passer sånn?
De er vakre :o) Har lenge tenkt å skaffe noen, men det har liksom aldri passet. Ikke at det passet kjempebra nå heller, men klarte ikke la de være :o) Tror nok det blir lenge til det blir noe oppdrett på de, men om det blir, så står du selvfølgelig først i køen :o)

De står nå i den nyinnkjøpte 10 litern sammen med dvergguramiene. Etterhvert skal guramiene over i 375 litern, og sjokosøtnosene sammen med green laserne. De skal ha "omnivor" diett, så det bør fungere fint å ha de sammen med coryer som spiser mye det samme.
cara79
Har lest opp og ned om kalium, men har ikke funnet ut så mye mer i grunn. Aner ikke om det er noe poeng å bruke kalium til å "avluse" filter, planter, rot, sand og kar, men jeg prøver nå likevel.


Har sakset dette ut i fra første innlegget til Kai:

"det har også vert godt kjent av akvarister, meg selv inkludert, i mange år og da spesielt som et middel for sterilisering av håver og annet utstyr, ja, akvarier også."

Så på "hardware" utstyret ditt så skal det vel funke, men på planter kjenner jeg ikke til, men det er jo bare å teste ut, kan tenkte meg at noen av plantene tåler en kjapp dypp og noen vil nok ikke klare det.
Takk, der står jo en viktig sak som jeg har oversett. :o) Ser ut som javabregner tåler kalium i alle fall.

160 litern med sand, rot, javabregner, litt mose og Eheim 2026 har fått en runde kalium i dag. Da jeg kom hjem fra Lillestrøm var vannet gulbrunt, så jeg tok et 95 % vannbytte. Nytt vannbytte i morgen, så plante litt og tilsette salmi for å sette igang filterbakterier.
Lurte litt på hvorfor det har dukket på en "admin meny" nederst på innleggene mine her, til jeg kom på at det sikkert hadde en sammenheng med at jeg omsider har blitt pluss medlem :o)

Fylte på med litt sand og plantet i 160 litern i går. Hadde veldig mye vallisneria i karet som jeg ikke har plantet tilbake, bortsett fra noen få som jeg tror er en kortere sort.

Vallisneria tar helt over hos meg. Karet ser veldig nakent ut nå, så jeg håper plantene kommer seg raskt i gang. Jeg har hetterotter like ved dette akvariet, og et lite innfall fikk meg til å prøve noen rottebæsjer som plantegjødsel. Disse vil jo forurense litt, men forhåpentligvis vil det meste gå til plantene og ikke slippes ut i vannet. Tror jeg har lest om kaninkuler som "naturgjødsel" til akvarieplanter. Rottelortene er jo små, så satser på at jeg ikke har laget gjødselbomber oppi 160 litern.


Bilde 1:
160 litern på plass i den nye reolen. Har festet en bit blå engangsduk som bakgrunn. En helt midlertidig løsning. Har hatt rota i midten tidligere, men har flyttet den helt til høyre nå. Håper å få nok plantevekst på venstre side til at det ser balansert ut. Rota er delvis hul, noe mallene setter pris på. Både ancistrus og L144 hannen som jeg har nå foretrekker denne rota framfor skifer- og kreamikkhuler.

Når 152 litern kommer, skal den stå nederst i reolen, og pumpa flyttes under 375 litern, som sees til venstre på bildet.

Bilde 2:
Syns det ble mye strøm av dette utblåsrøret, så jeg tok borren fatt og borret flere og større hull i det. Nå kruser vannet litt i overflaten, uten at plantene står og flagrer for mye.

Bilde 3:
Har satt en filterkloss på innsuget. I tillegg til at det er reke- og yngelsikkert, så fungerer det som et forfilter som sørger for at store partikler ikke går i pumpa, og den trenger da ikke renses på veldig lenge. Den klossen må renses jevnlig, men jeg syns det er lettere enn å åpne filteret som står plassert under akvariet. Har satt en skiferhule under filterklossen, tanken er at det ikke skal dras sand inn i filteret.
Har fått noen døde L144 yngler etter en runde kalium. Men tror jeg blingset litt, og tilsatte for mye kalium, så kan være derfor. Nå er den ca 10 green laser ungdommer som får kalium bad til i morgen. Jeg nøyer meg med en runde, ikke 7 ganger over 21 dager som brukes mot gjellemark. Hadde egentlig tenkt å kjøre inn 160 litern med salmi, men fant ut at det blir for mye styr, så brukte filterguffe fra Eheim 2028 filteret som har stått i det karet til nå.

Skiftet vann i 375litern, og fant plutselig ut at jeg skulle luke litt, karet har sett overgrodd ut lenge. Jeg luket og luket og luket, og plutselig hadde jeg en diger haug med vallisneria, alger og ødelagte sverdplanteblader. Masse pistia var det også. Plutselig ser jeg jo fiskene igjen ! Planteveksten i 375 litern har vært stor etter at jeg byttet ut hjørnefiltermatta fra 5cm til 3cm. HMF filter skal visstnok være så effektive at planteveksten avtar, og det kan jo se sånn ut hos meg akkurat nå.
Etter å byttet til rent vann i morrest, så bikket 2 av 10 coryer over på siden. Det rene vannet hadde samme temperatur som de coryene gikk i, og har ikke tilsatt noe, kun kaldt vann fra krana, som har stått over natta, så pH og andre verdier burde være like, men jeg målte ikke. Lurer på om kalium endrer pH, slik at når coryene får nytt vann, så blir det for brå endring?

De 2 coryene tuslet rundt som før etter en liten stund, heldigvis. Byttet 50 % først, ventet litt for å se hvordan det gikk med de 2 som bikket, og byttet 50% 2 ganger til etterpå. Den ene la seg over igjen, men rettet seg raskt.

Den første green laseren reagerte også under vannbyttene, ikke under kaliumkuren.
Skal gjøre et lite pH forsøk, med 2 glass vann fra springen, ha kalium i det ene, og måle pH etter noen timer. Jeg bråbytter ikke vann heller, men tapper ut halvparten ganske raskt, og deretter bruker jeg en tynn slange og hevertmetoden, slik at det sakte fylles opp med nytt rent vann. Kanskje ikke sakte nok?
Spennende prosjekt dette. Du får skrive en skikkelig konklusjon når du er ferdig, for det må jo en ordentlig forskningsrapprt ha
Jeg gjør jo ikke akkurat dette veldig korrekt, men kanskje mine erfaringer kan være til hjelp for andre som vil teste ut dette.

Har fått mail fra en som har kjøpt fisk hos meg som lurte på om jeg har innvollsorm på mine fisk, ettersom jeg driver med dette. Må jo som sant er, jeg vet ikke. Jeg kan ikke påstå noen av delene, men jeg antar at de ikke større eller mindre sjanse for at mine fisker har parasitter som det er for andre. Voksne fisker (og dyr) er jo mer immun enn unge, så om det ikke synes på de voksne så betyr ikke det at fiskene ikke har parasitter.

Det siste green laser kullet er veldig ujevnt, flere er små og tynne. Dette kan jo skyldes lite mat, de fikk bare artemia i 3 uker før jeg plumpet de oppi 160 litern. Da var det nærmere 100 stk, og måtte konkurrere om maten med eldre green lasers og en haug med ancistrus, om jeg husker rett. Videre var jeg på ferie i 2 uker i sommer, og forautomaten som skulle gi de mat hadde jeg plassert feil, så mesteparten av maten havnet på armaturet, ikke i karet... sånt blir det ikke lubne fine yngler av... og det KAN skyldes parasitter, men jeg har altså ikke sett andre tegn enn at noen av yngelen er små og tynne, og vokser seint.

Friske voksne fisker (og dyr) greier ofte å holde parasittene i sjakk selv. Men om de blir svekket av noe ( eks sykdom, stress ved flytting osv) så kan plutselig parasittene få et overtak. Og yngel tåler det som sagt dårligere enn voksne.

Dette er det jeg har lest litt her og der, både om fisk og om parasitter på husdyr.
Hunder og katter får jo ormekur regelmessig, men de går jo ute og er mer eksponert for smitte. Forebyggende behandling av fisk er jeg litt skeptisk til, da overdreven bruk av f eks ormekurer ofte fører til resistens. Kalium er oksiderende, og parasitter som ikke kan kapsle seg inn, kan ikke bli resistente mot dette. Må finne ut hva slags parasitter som kapsler seg inn, da kalium ikke virker mot disse, etter hva jeg har forstått.

Tanken min var å bruke kalium på all nyinnkjøpt fisk for å avluse de. Kalium tar bakterier også, så det bør fungere fint mot bakterielle infeksjoner også, ved å ta ut fisken og gi de et kaliumbad.

Jeg vet at man kan sende inn hestemøkk til analyse for å få rede på hva slags parasitter hesten evt. har, og hva slags middel man må bruke for å bli kvitt det. Tenk så bra om vi kunne ha gjort det samme med fisk ! Gjellemark kan jo sees i mikroskop, men da må jo fisken slaktes først.
La inn denne kommentaren i bjorniks tråd, limer den inn her, så jeg husker det.

sitat av bjornik:
Av erfaring blir Discus en tid blekere i fargene en tid etter kaliumkuren som har vært hard mot slimlaget på fisken


Driver å tester ut kaliumkuren på noen av mine fisker, og la merke til denne setningen. Etter en natt i kalium bikket 2 av corydorasene min over under vannbytte, men etter en liten stund så kom de seg (tilsynelatende i alle fall). Kan hende at kaliumen "tærer" på skinnet, slik at de blir veldig følsomme for ørsmå temperatur endringer?
Bra jeg husket å notere ned lure ting jeg kommer på om natten :o)

Bjornik bekrefter at kaliumkuren tærer på skinn og slimlag, noe som gjør at fisken blir veldig følsom mot ørsmå temperatur- og pHendringer, og sikkert andre vannverdier også.

Jeg har tappet vann fra springen i 2 bokser, temperert de, og brukt den ene til å ha fiskene i under kaliumbadet. Så har jeg tømt ut mesteparten av kaliumvannet, og sakte tømt vann fra den andre boksen over til fiskene. Dette var ikke likt nok, og 2 av coryene mine reagerte altså med å bli liggende på siden å pese, før de kom seg igjen.

I går kveld var jeg supernøye på at temperaturen var helt lik (testet på håndledd). Har 10 coryungdom som har fått kaliumkur, og 11 i en lik boks som ikke har fått det, Jeg vil se ann hvordan det går med de 10 før jeg evt. gir disse en kur.

I går etter vannbytte var "kaliumgjengen" veldig rolige, med de 11 andre tøffet rundt på "cory-i-nytt-vann" vis. I dag tøffer tøffet begge gruppene rundt, og har spist nyklekt artemia og litt yngelfor.

Nå skulle jeg hatt plass til 2 like 54 litere... da kunne jeg satt de 2 gruppene mine i hver sitt kar, og sett om de utviklet seg forskjellig på lengre sikt.
Perleguramihannen min er flottere enn noen sinne, har har fått en ny dame idag :o) Har hatt henne en stund, men har stått i et karantene kar, sammen med 2 guppyhunner og en bruno pleco.

Kjøpte et dverggurami par på klubbauksjonen, som også går i 375 litern nå. Hannen ser slapp ut, og ser ut til å bare henge i noen av plantene. Hunnen er frampå, aktiv og nysgjerrig, men hannen ser jeg knapt.

Burde skrive et innlegg i den "du vet du er akvarist når...". - jeg bruker lørdags kveld til å sortere snegler framfor "Skal vi danse" :o) Håvet ut alt av snegler da jeg gjorde om 160 litern, nå har jeg satt tiarasneglene tilbake i 160 litern, de andre sansneglene i 375 litern.

Bildene er 160 litern og 375 litern i kveld. Det synes knapt at jeg har luket ut en smekkfull bøtte fra 375litern... og jeg stort sett bare tatt høyre side, skal luke mer på venstre side. Liker vallisneriaen til høyre, men har lyst på mer av noe annet på venstre side.

Ser ingen forskjell i oppførsel i de 2 boksene med coryer i kveld. De har fått artemia og er storfornøyd med det :o)
Dvergguramihannen så meget slapp ut i formiddag, hang som før, denne gangen på rota. I ettermiddag fant jeg den død. Synd, den var veldig pen, men skimrende blå farge. Hunnen er en liten tøffing, mingler med perleguramiene, undersøker stort og smått i karet og spiser det hun finner. Ser nesten ut som den er overveldet over å ha så stort kar å boltre seg i :o) ( vet ikke hva hun er vant til da)

Da blir neste på innkjøpslista må bli en dvergguramihann.

Slapp Bruno plecoen og 2 guppyhunner som har vært i karantene opp i 375 litern. Er litt spent på om det går bra å ha 2 brunoer sammen. Forhåpentligvis er de ikke 2 hanner, de kan visstnok knuffes seg imellom. Foreløbig ser det bra ut, de har "hilst" og den nye lille trakk seg unna da den store ville ha maten den lille hadde. Disse elsker brenneslepellets til reker, som jeg har kjøpt fra Michal Niesar.

Har kjøpt begge brunoene hos Tam Alnabru. Antagelig har de kommet dit sammen, og den nye har ikke vokst noe i butikkaret, dvs på nesten ett år. De har like stor øyne da. Håpe den lille kommer seg mhp tilvekst, at lang tid i butikk ikke setter den tilbake.

Bilde1:
Min "gamle" bruno.

Bilde2:
Nye brunoen.

Bilde 3:
størrelsesforskjell...
Morsom adferd :o)

Ser ikke ut som den store er aggresiv. Den nærmer seg den lille baklengs, litt om gangen. Den lille svarer med å bøye kroppen sin. Desverre skvatt de av blitsen, og stakk i hver sin reting etter bildet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap