- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 12)
Tropheus tråd (side 12)
Postet 31.03.09 kl 17:48
Postet 31.03.09 kl 18:04
Tyggende hunner
Har flere tyggende hunner, men problemet er at de bare tygger i 2-3 dager, så er haken vekk(spist/spyttet).
Er det noen jeg kan gjøre?
Eller er hunnene bare unge og uerfarne?
Er det noen jeg kan gjøre?
Eller er hunnene bare unge og uerfarne?
Postet 03.04.09 kl 15:29
2neliseOg folkens, hvor er det blitt av [B]Reptilfrelst[/B]? Håper det går bra med troffene hans og yngelen, noen som har hørt ifra han i det siste? Er lenge siden han har oppdatert sin status.
jeg er her daglig jeg, har bare ikke hatt så mye nytt å komme med.
begge kullene fra de hoene jeg strippet lever i beste velgående.
i tillegg fikk jeg fanget ett yngel i karet hvor foreldrene går.
disse 15 har jeg nå flyttet i ett 140L som ble kjøpt til dette formålet (står reg med bilde i profilen min).
de spiser voldsomt av både osi spirulina og nls grow pellets (uten at jeg vil ta opp den diskusjonen igjen).
jeg må også legge til at det er ikke bare deg som gjør feil 2nelise.
jeg har også 7 egg med øyne og haler som har ligget i ett fødenett forran pumpa i 140L de siste dagene.
ble for ivrig og hua virka som ho var gått lenge nok.
men men, man lærer av å feile og "eggene" vokser og er snart kvitt plommesekken ser det ut til.
Postet 03.04.09 kl 16:16
Endret: 03.04.09 kl 16:18
Se hva jeg har fått meg :-)
Det er ikke troffer i karet enda, men det blir det i kveld mannen min har dratt for å hente ei gruppe på 15 stk. tropheus duboisi maswa. Noen av de hunnene tygger. Dette er det nye hjemmet deres, en 300 liter som jeg har jobbet med de siste dagene. Nå er det endelig ferdig og vannverdiene er perfekte. Pumpa som er i er godt innkjørt. Jeg gleder meg vilt, har fått helt tropheus dilla. Jeg har prøvd det meste innen akvariefisk, men ingenting slår troffer.
Bildet er dårlig, fordi det er tatt i dagslys. Karet ser mindre ut enn det er fordi den steinen i midten er større enn den ser ut på bildet. Vurderte vel og lenge om jeg skulle plukke den, men er glad at jeg gjorde det. Det er kalksteiner i karet, men de har jeg forsøkt å gjemme så godt jeg kunne. Å plukke gråstein i bæreposer er jaggu tungt gitt når en må gå et stykke, men verdt det da
Jeg har en puls på 120 nå og kjenner bare at hele meg dirrer, hehe. Jeg skal selvfølgelig ta flere bilder når troffene er i karet, men vet ikke om det blir i kveld.
Bildet er dårlig, fordi det er tatt i dagslys. Karet ser mindre ut enn det er fordi den steinen i midten er større enn den ser ut på bildet. Vurderte vel og lenge om jeg skulle plukke den, men er glad at jeg gjorde det. Det er kalksteiner i karet, men de har jeg forsøkt å gjemme så godt jeg kunne. Å plukke gråstein i bæreposer er jaggu tungt gitt når en må gå et stykke, men verdt det da
Jeg har en puls på 120 nå og kjenner bare at hele meg dirrer, hehe. Jeg skal selvfølgelig ta flere bilder når troffene er i karet, men vet ikke om det blir i kveld.
Postet 03.04.09 kl 17:14
MariflyflyHar flere tyggende hunner, men problemet er at de bare tygger i 2-3 dager, så er haken vekk(spist/spyttet). Er det noen jeg kan gjøre? Eller er hunnene bare unge og uerfarne?
Det er ikke godt å si. Hvor store (i cm) er de som tygger? Den mest sannsynlige årsaken er nok umodenhet. Men de kan lure deg også, plutselig så dukker en stor hake opp. Så det er vanskelig å vite. Jeg har blitt lurt og tatt de alt for tidlig, slik Reptilfrelst også har. Heldigvis så er det mulig å berge de fordet. Reptilfrelst, så lenge du holder de nær utblåsningen slik at de får masse oksygen så klarer de seg når de har overlevd så langt
Jeg tok også en gang å sjekka ei, skulle bare åpen munnen hennes forsiktig for å se - men hun spyttet da sprell levende og fullt utviklet yngel i hoven. Så det er ikke godt å vite - men vi får vel erfaring etterhvert, vi også
Postet 03.04.09 kl 17:26
2neliseDet er ikke godt å si. Hvor store (i cm) er de som tygger?
De er ivertfall 10cm. om ikke mer..
Fylte opp kareet med kaldt vann idag. Fant da en død hunne... om hun døde av vannet(vannstrålen...var litt hardt trykk til og begynne med... ;( ) eller tidliger av stress vet jeg ikke. Hadde fått litt medfart såg det ut til. Men ellers ingen skader...
Postet 03.04.09 kl 17:37
Endret: 03.04.09 kl 17:40
Uff det var leit. Du fylte vel ikke hele karet med kaldt vann? Er du sikkert på at det var ei hunn? Og hva mener du med medfart? kan det ha vært en hann som er blitt tatt av alfahannen? Tror fisken svømmer raskt unna en hard vannstråle, så tviler på at det er der problemet ligger.
Nå må du ihvertfall observere fiskene dine nøye, at du ikke har fått sykdom i karet, huffa meg...
Nå må du ihvertfall observere fiskene dine nøye, at du ikke har fått sykdom i karet, huffa meg...
Postet 03.04.09 kl 17:47
Postet 03.04.09 kl 17:58
Endret: 03.04.09 kl 19:22
Da har jeg fått dubbene i karet. Det ble sent i går, ble natt før jeg var ferdig med klimatiseringen. Klarte ikke å motstå, måtte ta et par bilder. Ikke verdens beste, både jeg og dubbene var slitne.
Akkurat nå holder de på å etablere seg og finne ut hvem som er sjefen. Jeg tror det er 3 hunner som tygger, hun ene har kjeften full. Jeg skal prøve å la henne være, og la henne spytte i karet. Så får naturen gå sin gang. Kan ikke begynne å stresse de med fanging nå. Vel, jeg er kjempefornøyd, jeg synes at de er nydelige og de passer så godt inn i karet. Jeg skal ta bedre bilder senere så dere får se
Akkurat nå holder de på å etablere seg og finne ut hvem som er sjefen. Jeg tror det er 3 hunner som tygger, hun ene har kjeften full. Jeg skal prøve å la henne være, og la henne spytte i karet. Så får naturen gå sin gang. Kan ikke begynne å stresse de med fanging nå. Vel, jeg er kjempefornøyd, jeg synes at de er nydelige og de passer så godt inn i karet. Jeg skal ta bedre bilder senere så dere får se
Postet 04.04.09 kl 09:31
Postet 06.04.09 kl 15:11
Postet 06.04.09 kl 15:21
Postet 06.04.09 kl 17:06
Endret: 06.04.09 kl 17:07
Postet 06.04.09 kl 17:45
Jeg byttet om her om dagen. Hadde malawiene i 450 literen og troffene i 660 literen. Da jeg hadde troffene i 660 literen så hadde jeg yngelen sammen med dem. Både Nkondene og Bright Red. Nkondene er så pass store nå at de er ute og svømmer åpent, er ikke redd for de voksne. De voksne bryr seg heller ikke om de.
Da jeg fanget Bright Red gruppa for å flytte de, så var det ei som spytta noen yngel i hoven. De gikk i storkaret de også. Det ser ut som de klarer seg, har mange gjemmesteder og bakgrunnen er genial for de å gjemme seg på.
Nå er malawiene solgt og 450 literen drar avgårde nå snart. Da skal jeg flytte Bombai sjenken med Dubbekaret til den veggen som 450 literen står. Det ble for mye med tre kar i vår lille stue, og da jeg har mistet interessen for malawi så valgte jeg å selge de. Var heldig å fikk selge alle til samme kjøper.
Troffene begynner nå å slå seg til ro i 2 meteren, de var veldig nervøse til å begynne med, og de to alfahannene begynte å sloss om revir. De ble heldigvis relativt raskt enig, så det ble ikke de store skadene på de.
Rart med det, men den siste halvmeteren merkes godt, utrolig mye mer svømmeplass. Med smått og stort, så har jeg godt over 40 stk. i 660 literen nå.
Da jeg fanget Bright Red gruppa for å flytte de, så var det ei som spytta noen yngel i hoven. De gikk i storkaret de også. Det ser ut som de klarer seg, har mange gjemmesteder og bakgrunnen er genial for de å gjemme seg på.
Nå er malawiene solgt og 450 literen drar avgårde nå snart. Da skal jeg flytte Bombai sjenken med Dubbekaret til den veggen som 450 literen står. Det ble for mye med tre kar i vår lille stue, og da jeg har mistet interessen for malawi så valgte jeg å selge de. Var heldig å fikk selge alle til samme kjøper.
Troffene begynner nå å slå seg til ro i 2 meteren, de var veldig nervøse til å begynne med, og de to alfahannene begynte å sloss om revir. De ble heldigvis relativt raskt enig, så det ble ikke de store skadene på de.
Rart med det, men den siste halvmeteren merkes godt, utrolig mye mer svømmeplass. Med smått og stort, så har jeg godt over 40 stk. i 660 literen nå.
Postet 06.04.09 kl 18:20
Postet 07.04.09 kl 12:59
Nå skal vi få "ut fingeren" og få kledd inn 660 literen. Vi ville ikke ha det på porsabordet, så det solgte vi. Nå står det på en tykk benkeplate oppå leca steiner. Nå skal vi kjøpe det vi trenger for å lage et møbel av det. Da har vi noe å pusle med i påsken, da vi ikke har planer allikavel og det er meldt dårlig vær her på østlandet. Skal også kjøpe nye lysrør i dag, da det er to gamle rør, og det bakerste er blått, og det bringer ikke akkurat frem fargene på de røde troffene. Det fremste er så slitt at det er gulaktig. Så håper med de nye lysrørene at det blir penere og at fargene til fiskene kommer til sin rett.
Jeg ser jo også at Bright Red generelt er en mer nervøs art enn duboisi. Er det noen som vet hva det kan komme av?
Jeg ser jo også at Bright Red generelt er en mer nervøs art enn duboisi. Er det noen som vet hva det kan komme av?
Postet 07.04.09 kl 13:27
Postet 07.04.09 kl 14:02
Postet 07.04.09 kl 16:10
Postet 07.04.09 kl 16:40