Tanganyika skravletråden. (side 12)

Har fått tilbud på "Bulu" og "Ikola", gleder meg som en unge til åfå opp 450 l min som skal bli Tropheus karr, med litt "eksklusive"troffer.
Drømmer om og drette disse.
Karret mitt skal bli et bio topp karr, så noen som har noe tips på hvilken planter som vokser i den sjøen, viss det er noen da.
Planter har jeg lite greie på men anabusen(eller hvordan det skrives)er jo en afrikansk plante, noen som vet om dcen vokser i den sjøen som troffene kommer fra.,

Kom gjerne med tips om planter fra den sjøen.

Som sagt vil gjerne ha et bio topp akvarium med tropheus, hvordan angripper man da algene som kan komme? Sattser på at troffene tar de, eller må man skrubbe steinene med gjevne mellom.
Kan jo sette inn en stim av L144 da, men da ryker det bio topp karret.

Så setter pris på hjelp, egentlig deillig og føle seg som en nybegynner igjen og prøve en ny art.
Vannverdiene tror jeg ikke jeg vil få noe problemer med og "lage" der de skal ligge.
Ken Myrseth
Kom gjerne med tips om planter fra den sjøen. Som sagt vil gjerne ha et bio topp akvarium med tropheus, hvordan angripper man da algene som kan komme? Sattser på at troffene tar de, eller må man skrubbe steinene med gjevne mellom. .

Hei og grattis igjen Ken.

Det kan være vanskelig å holde planter sammen med troffer. Jeg hadde kjempe vallisneria i mitt kar og etter ca tre uker var det ikke mye planter igjen...hehe..

Når det kommer til alger så tar mine troffer og hesteneser seg av dette. Skraper litt alger innimellom på frontruten, men alt annet får være. Jeg "grodde" alger i karet ca 1 mnd før troffene kom. Til den dag idag har jeg stor tro på at mine troffer slapp unna bukvannsot og sykdommer i begynnelsen fordi de hadde naturlige alger å gresse på.
Hei alle samen:) jet hva:)
velyket med en tømt hun og bilder av yngelemn komemr nå
Gratulerer Christoffer. Så lykken har kommet til deg også. Det er en deilig følelse når sin egen fisk yngler. Følelse av at en har vært flink med fisk.
Hehe
jo takk takk ver lit spesijelt å få oppdret på den fisken for første gang
Har familie som bor i Tanzania og de skal komme til Norge i April. De skal ta med Sneglehus til meg. Disse sneglehusene er funnet ved vannkanten og stranden. Det jeg lurer på. funker disse eller er de ødelagt av solen?
Skywalker
Har familie som bor i Tanzania og de skal komme til Norge i April. De skal ta med Sneglehus til meg. Disse sneglehusene er funnet ved vannkanten og stranden. Det jeg lurer på. funker disse eller er de ødelagt av solen?

Disse vil fungere utmerket!

Be de ta med noe fisk også davel Mye rart som ville ha overlevd i en 1,5 liters flaske halvfull med vann Kansje litt kaldt på bagasjeterminalen, men man kan ha flaks!

Hehe, du slipper å skrubbe steinene din Ken, eller, det kommer ann på hvor rene du vil ha de.. Det blir et grønt belegg, men ikke noe som vokser for å si det sånn!

Crinum fungerer utmerket med tropheus. Bladene er for tykke til at de blir spist.. Valisinera minitwister prøvde jeg meg på engang.. De var borte på en liten halvtime!

Mvh,
Kristian
Får de nok ikke til å ta med fisk. Håper en gang at jeg skal ha råd til å ta en tur til Tanzania. Da kansje det blir med noe fisk hjem.
Ja da har musangaene begynnt og ta kvelden. om det er mobbing eller hva det er vet jeg ikke. men står alene i hjørnet og egetlig bare visner bort. spiser litt av og til, ser ikke noe teng på soten på dem da. hatt noen batotabs oppi i dag. den ene mistet helt fargen og ble bortimot helt svart egentlig.

kan være litt stess i karet da. er 2 til som går for seg selv og spiser meget lite. de går no i ett 375 l med petroene som vi har og 5 lelupier er vel kanskje 30 fisk oppi der no. eller er det bare til og kjøre på med sterk medisin med engang?
Sannsynligvis et mobbeoffer. Kan være et alternativ å la den gå i "eksil" en stund.
nja kan være det ja.. alle andre fisker oppi der spiser og svømmer rundt som bare det men er 4 som har død. og ser ut til at minst 2 til står for seg selv i hjørnet. men som du sier badat mulig mobbe offre ja. men er det normalt at så mange kan bli mobbet ut?
4,5,6... Da er noe annet da gitt. Ta vannbytte og hiv i medisine hvis du har.
Garantert soten Saffen.
Medisiner fort som pokker.
ja. kjørt på med clot no så får vi no se
Moro med Tropheus og sot. Til og med jeg som har vært en skeptikker i bruk av medisiner. Sist sending så døde nesten 100 fisk. Jeg kjørte på med Clout, Furanol, Esha, Backtopur ... Alt som finnes. Feilen var bare at det var en ganske hissig type av sop. Feil nr. 2 var at jeg var for sent ute med medisinering.
ja det er virkelig herlig kan man godt si ja.. sukk
badat
4,5,6... Da er noe annet da gitt. Ta vannbytte og hiv i medisine hvis du har.

Enig..

Fint å se at dere alle lever!
Må bare spørre. Er det en egen sot på Tropheus som ikke smitter til andre fisker?
svarer forsiktig ja her no. har andre typer fisker i karet og de ser ikke ut til og være på virket av dette.

har hatt soten 1 gangn før og. da røk hele dubbe gruppen til mens hestenesene var helt fine, før under og etter soten.

har vel en type sot som går på enkelt fisker. altså at ikke hele gruppen stryker med men bare noen (stress sot??)

så har man vel kanskje en mer agresiv som tar alt.

men troffer er vel mer utsatt enn andre pga deres tarmsystem. (trår litt forsiktig her no da i frykt av og si noe feil)noe jeg håper jeg ikke gjør da seff
Hvis det var soten som invanderte karet mitt for noen mnder siden så hadde den ingen innvirkning på hverken hestenesene eller chalinochromisene mine. Den gikk kun på troffene.

Utover dette vet jeg ikke så mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap