Cowgirls akvarie hobby (side 12)

Håper at det bedrer seg med algene nu da. Alger er noe dritt, altså!
Men ikke glem å gjødsle plantene.

Og grattis med yngel igjen!
Tusen takk Marianne! Ja, alger er noe dritt. Dem hadde ikke algemiddel her på butikken så det har jeg bestilt. Ja, plantenæring til karet skal jeg skaffe meg nå til uka. Må ha det for plantene i karet furter. Det er kanskje ikke noe rart når dem er angrepet av alger, men matmor skal rette på det så fort som mulig så da ordner det seg vel. Tusen takk for at du stakk innom tråden min!
Jeg sitter her og er lei meg for jeg måtte ta livet av en fisk i dag. En Neontetra. Den svømte først med hodet rett opp og halen rett ned og i dag fant jeg den svømmende på sia. Da tenkte matmor at den pintes og tok livet av den. Ikke spiste den heller. Det var så vidt det var at den orka å svømme, så når det hadde gått noen timer og den bare ble svakere og svakere så orka jeg ikke å se på at den pintes og sørga for at den kom i fiskehimmelen... Stakkars krok, den begynte å misste blåfargen for to dager siden men den kom tilbake. Så jeg følte at jeg ikke hadde noe valg når han i dag svømte på sia ordentlig svak... Stakkars fisken min....
Da har jeg fått tak i algemiddel og har starta operasjon algebekjempelse. Nå prøver jeg å bærge så mange planter som mulig slik at fiskene kan ha det koselig i karet og ha nok av gjemmesteder. God påske til alle mine lesere!
Huff, det var da synd. Sånt er aldri gøy.

Ønsker deg ellers en riktig god påske, med masse sol, appelsin og kvikk lunsj.
Nei, det er ikke det.

Tusen takk!
Ja, da har jeg tatt opp kampen med algene og så langt så ser jeg ingen forskjell. Men vet jo det at ting tar tid. Før har jeg snakket om folk i klubben som jeg føler at jeg er en klump om foten på. Vel, jeg føler det der enda og terskelen for å be om hjelp er høy. Jeg skal stå veldig godt fast før jeg ber om hjelp fra klubben. Når jeg ber om hjelp så får jeg det til en viss grad, men blir liksom ikke kvitt følelsen av å være fremmend og femte hjulet på vogna. Ei i klubben kjøpte mine guppy yngel og av henne fikk jeg ta over noen venus fisker. Det er jo kjempeflott. Ho er en av de veldig få i klubben som oppriktig ser ut til å ville hjelpe meg og det er kult. Jeg er vel enda for ny for klubben til at man blir tatt inni varmen. Men jeg er jo tross alt glad for at det er en akvarieklubb her oppe. Så får man heller gå på møtene og sitte å lytte. Det her er bare noen tanker jeg hadde i hodet.
kjørte en algekur i akvariene mine selv for ca 2 uker siden men kan ikke si at det hjalp så veldig mye, så valgte og fjærne alt for hånd og med slamsuger. håper du blir kvitt dritten
Ja, den algen jeg har er ikke enkel å ha med å gjøre. Jeg vurderer fortløpende å fjerne så mye som mulig av de plantene som er hardest ramma. Tusen takk for at du stakk innom!
Sitter her og studerer karet. Jeg har funnet ut at jeg må fjerne de hardest angrepende bladene og ha en veldig grundig opprydning i karet. Mange av bladene er ødelagte og fulle av alger så jeg har en jobb foran meg. Jeg hadde et håp om at algemiddelet jeg hadde fått tak i skulle gjøre jobben, men tror nok at jeg tok feil der ja. Vel, det er bare å gyve løs og fikse og trikse. Jeg skal prøve noe også, skal ta en svamp å prøve om det går ann å få av algene på den måten, men tviler sterkt på det. Men det går jo ann å prøve.

Når det gjelder det jeg snakka om når det gjaldt pumpa, vel, det er i allefall veldig lurt å ha en svamp inni den. Hehehe
Sitter her og titter i karet. Mange flotte fisk og maaaaaaaange posthornsnegler og sandsnegler. Jeg har også ca. 21 gule epler som jeg har lagt ut for salg. Jeg ønsker å dele min sneglegalskapglede. For det er akkurat det, det er.... Jeg digger de små og store skapningene som kryper både høyt og lavt. Dem er bare helt skjønne. Det samme er fiskene. Jeg har funnet ut at jeg trenger ikke tv når jeg har et akvarium stående i stua... Tror jeg er alvorlig ramma av forelska i hobbyen syken. Samme hva slags humør jeg har vært eller er i, så hjelper det som regel å sette seg ved karet og la roen komme. Det å titte i karet kan mange ganger være rene terapien. Da virker nesten alle problemene som en dråpe i havet. Man trekker på smilet og studerer livet i karet og man får klarnet opp i hodet.

Her om dagen så jeg et bitte lite yngel av ancistrusen... Å, den er så søt og liten. Men samtidig så sårbar... Men den er veldig flink til å passe seg så det er jo kjempefint. Ellers så er det ikke så mye nytt å fortelle. Annet enn at matmor går hele tia å funderer på om man kan ha både den innvendig og den utvendige pumpa på samtidig.... Råd mottas med stor takk. Jeg begynner å få taket på det med akvarium nå så jeg er heldigvis ikke så grønn lenger... Den indre pumpa blåser mot bakveggen og den ytre blåser rett ut ca. midt utti karet. Men den ytre blåser på vannflata og den indre blåser rett på veggen men lager samtidig bevegelse i vannflata. Magefølelsen sier at jeg bør ha begge gående samtidig... Men samtidig kommer tvilen snikende. Samtidig som erfaringene kommer og man blir tryggere og tryggere, så er tvilen og usikkerheten like rundt hjørnet. Den er der for å minne enn på at man enda er amatør og ikke utlært... Men du verden å kjedelig det hadde vært hvis man var utlært... Vel, nå skal jeg legge meg. Nok prat for i kveld. God natt
Tja, hva har skjedd siden sist da? Jo, den kjempefine Marisa Cornuarietis sneglen min døde i går. Stakkars krok, jeg vet ikke om det var fordi den var aleine i karet, men det var utrolig trist alikevel. De siste to ukene lå den over på siden og krabbet ikke rundt i karet, og allerede da burde det vel ha ringt ei bjelle i hodet på meg om at den ikke hadde det noe bra. Prøvde å putte den i gullfiskebollen men den krabba ikke der heller, så da visste jo matmor hva slags vei det bar. Når jeg hadde den i gullfiskebollen så la jeg noe mat rett ved munnen dens slik at den skulle få i seg noe mat. Deretter la jeg den tilbake til storkaret. Den var nok ensom stakkars. Akkurat som om den hadde gitt opp. Den var veldig aktiv når jeg hadde noen flere av den i karet, men nå er alle døde og jeg syns det hele er utrolig trist. Man blir jo tross alt veldig glad i de kjæledyrene sine. Det der er i allefall en snegle jeg vil ha flere ganger fordi den er så fin å se på og gjør en glimrene jobb i karet. Det samme gjør de andre sneglene også.
Marisa-sneglene er nydelige snegler. Så synd at du mistet den du hadde igjen.

Utvendig og innvendig pumpe kan du godt bruke samtidig. Det har jeg også gjort. Ikke fordi at det er bruk for den innvendige pumpa hos meg, men jeg lar den gå der uansett så filterbakteriene ikke dør ut, man vet aldri når man får bruk for den.
Ja, det var så utrolig trist at jeg missta den snegla. Ja, jeg har tenkt den samme tanken. Jeg venter inn et lite kar og da kan jeg ikke ha begge filtrene oppe å gå samtidig. Jeg må nok tenke og pønske litt ja. Problemet er at jeg har forlite strømkontakter, og det er frustrerende.
Da har jeg kjøpt meg et bitte lite kar på noen å 20 liter. Ikke stort men der skal noen av sneglene mine bo. Så gullfiskebollen min skal jeg da selge. Må få den fort solgt da jeg ikke har plass til å ha den. Den er veldig fin å bruke til plantekar. Spesielt hvis man har brune kjemper. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å selge den, men da jeg fikk tak i det lillekaret så må jeg få den fort unna. Lillekaret venter jeg inn nå til neste uke hvis alt går etter planen. Ellers så venter jeg fremdeles på at ynglene skal komme. Fiskemødrene holder og holder på ynglene så jeg håper at det går bra med dem.
I dag bytta jeg vann i storkaret og fikk meg en overraskelse. I den ytre pumpa mi fant jeg 2 ancistrus yngel. Det ene greide jeg å bærge, men ikke det andre. Så nå har jeg montert en stor svamp på vann inntaket til den ytre pumpa slik at ikke flere yngel skal finne den veien. Kanskje jeg får mindre sandsnegler, pestsnegler og posthornsnegler i pumpa også. Det er lov å håpe. Jeg ser for meg at jeg må rense den svampen i ei bøtte med akvarie vann hver uke fremover slik at den ikke blir tett, men det er bedre det enn å risikere å få flere yngel i pumpa. Ellers så teller jeg ned dagene til lillekaret mitt blir sendt. Å ja, bilder kommer. Lillekaret skal være et plante- og sneglekar. Jo, også skal det gå sånne bitte små yngel oppi det også. Bare sånn at jeg får dem over krisestadiet. Jeg venter enda på molly/platy ynglene.
Ja, så måtte det skje da. Den ene molly/platy mora er død. Full av yngel, så ble det formye for henne stakkar i dag. Hun klarte å presse ut et dødt yngel før ho tok kveld etter ca. 45 minutter. Det er så ufattelig trist. Ja, jeg vet at slikt skjer, men når man steller med de og passer på at dem har det bra så blir man veldig glad i dem. Hvil i fred kjære fisk.
Så fint at du fant de Ancistrus-ynglene, men trasig at Mollyen døde da. Samme som skjedde med en av Guppyene mine antagelig.
Ja, jeg ble kjempeglad da jeg så de ancistrus ynglene. Fiskene mine lærer aldri det at dem ikke skal holde forlenge på ynglene. Vet du om det er noen måte å bærge de ynglene som er inni fiskemora hvis ho dør? Det må jo være noe jeg kan gjøre.
Plussmedlem
Cowgirl
Ja, jeg ble kjempeglad da jeg så de ancistrus ynglene. Fiskene mine lærer aldri det at dem ikke skal holde forlenge på ynglene. Vet du om det er noen måte å bærge de ynglene som er inni fiskemora hvis ho dør? Det må jo være noe jeg kan gjøre.


Kanskje du kunne prøvd å skjøre opp magen eller klemme litt på buken..?
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap