Siande's akvarieeventyr (side 12)

Jeg har hatt stor-rengjøring i karene i dag. Vannbytter i stor skala, skrubbet glass, fjernet alger, renset filtere og orget planter. Ser litt ribbet ut slik det ofte blir når jeg går løs på plantene, men det er litt godt også.

Dagens jobb føler jeg også beviser at store kar er fantastisk mye mer stabile og lette å holde samenlignet med små kar. Alt bare fungerer så mye bedre der, med mindre jobb. Og jeg kan tilgi filteret der for å bråke endel når jeg ser hvor lite annet jeg må gjøre med det. første rens siden mai tror jeg, og det var egentlig ikek nødvendig. Det nye fluval-filteret i 60-literen er fantastisk lydløst. Blikkstille. Det hender jeg må gå bort og sjekke om det er bevegelse i vannet fordi jeg er redd det har stoppet. Men etter bare en måned i drift var det på høøøøøy tid med litt renhold, og så skitete filter har jeg aldri hatt før.

60-literen er et algehelvete. Eller, himmelen for alger er vel mer korrekt. Jeg sendte mye av dem ned til helvete, i do for å være mer presis Jeg brukte en evighet på å skrubbe glassene rene med en dott filtervatt, så gikk jeg løs på rota med tapetkniv for å skjære av det jeg klarte å se av penselalger. Litt vrient å se hvor de var når rota kom opp av vannet, men det ser ut til at jeg fikk tatt det grøvste. Etter å ha luket unna alt av planter som hadde spor av penselalger var det noe tynt, så jeg fylte etter med planter fra store-karet. Tok med en dert hornblad, selv om jeg egentlig hadde tenkt meg Salvinia natas som flyteplante der, men de ser ikke ut til å trives noe særlig, mangelen på plantegjødsel kanskje. Så litt hornblad får gjøre jobben, og siden jeg fører krig mot algene så er det greit med en slik nærings-svamp som hornblad. Skulle helst fått fjernet penselalgene på min vakre Anubias nana (som forøvrig vokser som bare det og ser fantastisk ut, om enn litt skjeggete), men da var jeg lei, og ikke hadde jeg noe greit å fjerne dem med heller så det får bli til uka når neste runde kommer.

Men algene affiserer vist ikke fine fiskene, bare min estetiske sans. Vakre er de, og de grønne flagrer opp og ned glasset slik de så ofte gjør når jeg har forstyrret verdenen deres. Ottoene er feite og gode, de kan smelte hjerter med de uskyldige små hodene sine.

Også i storekaret drar forstyrrelsene mine fram innvånere jeg sjeldent får se så godt. Alle flekkisene kom fram og hang på glasset like under utblåset. Vakre og uvanlige. Den ene så litt tynn ut Om jeg har fri når storauksjonen kommer så tror jeg nok killiene blir solgt. Trist, men det er best tror jeg. De er flotte og har gitt meg mye glede, men de går ut over trivselen til alt annet i det karet, og jeg har ingen annen plass å ha dem. Jeg har tenkt så mye på det, så det er litt godt å endelig ha bestemt seg. Jeg håper de kan få en god eier som kan gi dem et godt miljø hvor de kan trives og beholde sine flotte farger, men uten å skape uro for alle andre rundt seg.
Jeg har tenkt mye på rekebøtta og den mystiske sykdommen der. Fant lite om sykdom på reker på nettet, er vel ikke det største og mest dokumenterte. Men nå som det er tomt, eller dødt, så kan jeg jo like godt prøve meg på noe kraftig medisinering og se om jeg får tatt knekken på eventuelle bakterier eller hva det nå kan være. Jeg tror kanskje at uten vert å leve på så er de i dvale/kapsel-tilstander, men det skader ikke å prøve.

Alt jeg har lest om røde krystallreker sier at de er svært skjøre pga svært liten genomisk variasjon, de er tross alt innavlet fra EN rød reke som dukket opp i et kar med bare sorte. Erke-eksempelet på innavl faktisk. Men hva det enn er som herjer i rekebøtta så tok de de mer solide kirsebærrekene like fort. Det var jo en kirsebærreke som døde først, og alt og alle i karet er døde.

Det legges mye vekt på gode vannverdier for reker, og jeg har jo vært nervøs for mitt kobberbefengte vann, men med sur mine har jeg brukt biotopol C (ut med alle muligheter for plantegjødsel) i rekebøtta og aldri målt en antydning til kobber der. Og alle andre vannverdier har vært eksemplariske, det koster lite å holde nede nitratverdier når rekene forurenser lite og det tar noen minutter å bytte vann på et 10-liters kar, og litt kjemikunskap gjør det greit å holde en stabil pH.

Så jeg vet da pokker. Min beste ide er medisin. Og skepsis.
Egentlig burde jeg gjøre skolearbeid, men nå som jeg først har bestemt meg for at killiene ryker ut så ble det plutselig mye muligheter til hva jeg kan ha i storekaret, jeg klarer bare ikke slutte å trykke rundt i fiskebasen!

Nå har jeg plutselig ønske om stimfisk i 60-literen: Moskito-rasbora. var jo aldri helt planen med mer fisk oppi der, men Åh! Så pene da! Alltid likt dem, men de er jo så små at alt og alle kan spise dem.

I storekaret mumler jeg om dvergguramier jeg liker naturvarianten godt. Men jeg vet ikek helt om de og kobbertetraene vil kombinere så bra, tetraene er valgt for å være ufredelige og raske nok til å ikek være et lett bytte for killiene, kanskje de kan bli litt vel mye for rolige guramier?
Eller kanskje jeg skal kaste ut alle tetraene og få inn rasboraene der? Eller Indisk glassmalle som jeg har glant på nesten like lenge. men da har jeg en anelse lite vann
Eller klovnkillier, de vet jeg til og med at de har inne. og kanskje en kampfisk? oi oi oi.

Valgets kvaler er definitivt store.
Det er virkelig uante muligheter som dukker opp nå som killiene ryker ja. Lykke til med valget
Valgets kvaler er mange ja. Jeg kjenner at det rykker i guramifoten, men kampfisk har faktisk også slått meg. Bare jeg finner noen som er fult utfarget, jeg liker ikke så godt de med gråhvite partier.

Siden jeg først var i "vanskelig-å-bestemme-seg-hjørnet" så måtte jeg like godt ombestemme meg i rekebøtta også. Alt er dødt, så da kan jeg jo stappe inn hva jeg vil, right? Har 4 krystallreker til gode fra akvariereker.no, men så så jeg de gule.... Og gubben stemmer ivrig for sakura-reker. Mandarinrekene var jo også tøffe, men de er vist mer eller mindre umulig å få til å formere seg uten saltvann/brakkvann, så de utgår.
Hjemme etter en lang helg, og det første jeg finner er egg, egg, og mere egg Egg hos de skjønne grønne, pyntelig klistret under bladene på crypto'ene, og hornbladen i storekaret er full av store killi-egg.

Killieggene skal få lov til å bli spist, men jeg går i ring og lurer på om jeg skal plukke ut coryeggene og hvor jeg eventuelt skal plukek dem til.
Heldig du,savner egg på de skjønne grønne
Så arti Siadne! Håper det dukker opp coryegg her en dag også...
Det ble ingen eggplukking, for når jeg endelig hadde funnet meg noe å ha egg/yngel i så var nesten alle eggene spist Jeg er sikker på at ottoene rapet fornøyd, de virket ihvertfall usedvanlig runde rundt magen.

Pytt, pytt. Det virker ihvertfall som min lille ungdomsgjeng har forstått hva de skal gjøre, så jeg får forhåpentligvis flere egg. Ikke sett noe lekstendenser etter at jeg kom hjem, men det kommer nok.
Det tusler og går her i huset. Alle plantene gror som uvær, untatt en av to Cardamine lyrata i storekaret, den har på merkligvis bare smeltet bort på noen uker

Jeg byttet vann i rekebøtta for å forberede til det kommer nye reker dit, og jeg blir stadig like overrasket over hvor kort tid det tar. under et kvarter fra jeg startet til jeg var ferdig, med filterrens, stell av moser og satte inn ei ny rot. Nusselige lille pytten
Midt i panisk oppgaveløsing av øvingen jeg hadde glemt (innleveringklokka 08:15 i morgen tidlig) sporet hodet mitt av og begynte å planlegge full omrokkering på rota og plantene i lillekaret. Jeg liker det bare ikke slik det er i dag. Flott rot, fine planter, men det stemmer bare ikke. Skal vente til min litt estisk anlagte samboer kommer hjem, så blir det nok litt tegning på papir først før jeg forstyrrer de fagre grønne.

De fikk forøvrig et kaldtvannsbytte tidligere i dag, og danset rundt i flere timer Hadde håpet å lure dem til å legge noen egg igjen, men har ikke sett noen til nå. Men høsten er enda ung!
Nå er det full omrokkering i rekebøtta straks 10 vakre sakura-reker kom i posten i dag, og gubben er ferdig med å leke med "treet" mitt, så nå skal treet plantes (med sugekopp i bunnen) og få løvverk av Vesicularia ferriei (weeping moss), og min Vesicularia Sp "Anchor Moss" skal spres på netting og klistres oppover ene veggen Når jeg er ferdig med å styre blir det nytt vann og tilvening av sakuraene.

Hadde bare siste mosen min kommet fra akvariereker.no snart så kunne jeg få plantet den på bunnen. Det er Willow-mose ( Fontinalis et-eller-annet), som vistnok skal trives relativt godt langs bunnen. Vi får se Først må den nå komme, og skulle den ikke trives som bunndekke så får jeg redde den over i et annet kar.

Gleder meg til det blir ferdig, har skrantet så mye i det lille karet, dårlig lys, dårlig beplantning, sykdom og what not. Nå er jeg nesten i mål med det som har vært visjonen i laaaang tid. Fantastisk hvordan det hjelper å ha litt penger igjen.
Da var jeg ferdig med full oppussing i både 10 og 60 literen Rekebøtta ble riktig så fin, og det er deilig å ha liv oppi der igjen. Bilder kommer så snart jeg finner kabelen igjen

Lillekaret har fått enda litt mer sand og er litt tåkete, jeg var ferdig for en time siden. Rota har fått ny plassering, og alt av planter er flyttet på. Ser en liten flekk som er litt vel tom, men jeg vet ikke helt hva jeg får lurt inn der Jeg vurderer å plante et lite mosetre der også, jeg har en kul liten stubb. men jeg vet ikke:-/ Jeg krysser fingrene for at noen av dere designmenneskene har noen gode ideer når jeg for ut bildene

Storekaret fikk et lite hurtig-vannbytte, jeg fikk dårlig samvittighet for fiskene og det skulle egentlig vært bytta vann der tidligere i uka og og og. Men det var jo litt sent, så det ble bare noen bøtter. Men dere skal få på søndag, kors på halsen! Hører dere det, fiskene? Søndag!
Den kabelen har å dukke opp, for nå er jeg litt spent på bilder kjenner jeg, det rekekaret høres veldig spennende ut!
Linda & Ove
Den kabelen har å dukke opp, for nå er jeg litt spent på bilder kjenner jeg, det rekekaret høres veldig spennende ut!

Det er jo et åttekantet kar som er høyere enn diameteren, så tanken om tre var ganske åpenbar, det er ikke mange andre gode ideer for å få noe passe høy som ikke bare blir en stor og enslig plante. Og hvem har vel ikek sett disse sinnsvakt flotte utstillings-karene med trær i gressplen... Inspirasjonen er ganske selvsagt

Nå håper jeg bare mosene trives, den som er på nett er litt pjusk:-/ De får spesialpleie med egen plantenæring beregnet på moser, så håper jeg bare det hjelper litt, på tross av vannforbedringsmiddel
Valgets kvaler er alltid like store! Kampfisk eller gurami er spørsmålet jeg gnager på fortsatt. I morgen ryker killiene på dør, uansett hvor mye egg de legger. Og i går fikk jeg endelig stipend, så nå er tiden endelig her for å kjøpe nytt.

Jeg liker den naturlige blå/rød stripete dvergguramien, men jeg er så skeptisk på å finne et par, å se kjønn på dem i butikken er mildest talt vrient, særlig når de svømmer rundt og klemmer på finnene. Klemmingen gjør meg også mistenksom, jeg er uhyre redd for å plukke med meg hjem syk fisk, jeg har ikke noe karantene-kar.

Gubben søkte på kampfisk og fant noen bilder av noen helt utrolige hanner som importeres fra asia, og er nå helt oppsatt på få tak i en slik en. men mange av de han syntes var fantastiske var dyre spesielle fargevarianter som kostet deretter:-/ For all del, de er pene, men jeg kjenner jeg blir i tvil pga. pris, import og min egen prestasjonsangst for at en så flott hanne bare må jeg avle på..
Jeg har kampfiskene mine sammen med diverse guramier i Godteskåla, og det går bare godt det ;D

Kanskje det kommer en perfekt kampfisk til dere på auksjonen? Mikrofisk skal jo ha med 5...
Mhm, jeg har tenkt tanken på å kombinere, men jeg klarer fort nok å stappe i ny fisk, så jeg begynner i en ende tror jeg

Jeg så at han skulle ta med noe kampfisk, men så vidt jeg forstod så var alle crowntail, og jeg har aldri hatt helt sansen for dem, jeg synes de ser så flisete ut. Jeg fasinert av halfmoon, men jeg er litt skeptisk til hvor godt de egentlig har det med så mye halefinner. så vidt meg bekjent er det plakat-kampfisk som er nærmest naturformen, og så mye ekstra finner må da blir tungt?

Noen av gubben's utvalgte skjønnheter:

Jeg må jo innømme at de er flotte, men dyre er de også, og jeg driver ikke akkurat med oppdrett (da burde jeg jo finne meg noen matchende damer også...). Men de røde og blå som er i dyrebutikkene her er jo ganske kjedelige også. Jeg liker disse lyse/copper variantene, samt alle disse som de kaller "gas" som skifter farge utover finnene.

Urk, fristelser!
Nå er jeg hjemme fra storauksjon og har fått med meg litt av hvert Beste av alt var 5 fine corydoras 'green laser', så nå blir det endelig litt mer selskap for de få som jeg har.

I tillegg klarte jeg ikke å motstå fristelsen med flere ottoer, så 5 stykker fikk bli med hjem. De ser ut som pygmeer sammenlignet med de jeg har allerede, men de skal nok få spise seg runde og gode her ihvertfall

Litt planter, pumpe og annet rusk ble det også, men det ble dyrt for fiskene så jeg var noen lunde veloppdragen Killiene har fått nytt hjem , jeg håper de vil trives og fortsette sin stadige egglegging til glede for noen andre. Litt trist å skille lag med dem, de har vært hovedfokuset i karet lenge:-/
Nå blir det mer fisk Jeg smatt innom TAM på Lade siden gubben hadde lånt seg bil i dag, og klarte ikke holde fingrene av fatet. Så nå er det bestilt Boraras merah Jeg har siklet på slike leeeenge, det var enten de eller moskito-rasbora, så valget kom av seg selv når de bare hadde merah på imazo's fiskeliste denne uka, takk og lov, ellers hadde jeg vel brukt en evighet på å bestemme meg. De bestilte 50 stykker og jeg skal bare ha 15, så det blir flere igjen til andre ivrige trøndere
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap