Inge´s blog (side 12)

Så er der vist også postet billeder nok fra mig af idag, men I der følger med skulle da lige have mulighed for at se mine nye skønheder, både i snegle og fisk!
Idag blev det til lidt opdatering af listen over mine akvarier herinde, har jo efterhånden fået lidt flere end den første ene.
Litersygen rammer jo os alle, mere eller mindre ikk´?
15 Akvarier er det blevet til og det fra at det var farmand der skulle have et i fødselsdagsgave! Rimeligt godt gået syntes jeg.
Jeg fik da forresten også taget et par billeder af én af mine Asiatiske Jegersnegle (Anatome Helena)
Jeg syntes jo at de er sååå fine i skallen deres, og det lidt specielle "luft" organ de har, så de kan grave sig ned i sandet og stadig "lugte" hvis der kommer noget "godt" forbi. Dette er bla. en af måderne de overrasker deres ofre på, og så er der serveret søndags middag for hele familien!
Li det eller lad være, smukke er de syntes jeg.
Ja, dem er fine dem. Men kan ikke ha sånne i karet mitt.
Nei de er kun hvis man ikke har andre snegle i karrene, men går de alene er de smukke syntes jeg.
Ja, så lenge dem er alene så er dem veldig fine. Jeg har to kar og i begge karene er det snegler.
Ja jeg har nu faktisk hele 4 akvarier uten snegle, eller næsten da
Jeg har jo måtte tømme to akvarier for de fleste snegle, da jeg har fået Sommerfugleciklider. Et kar har jeg desuden en Praktbotia gående og den vil jo spise sneglene hvis jeg kommer dem i. Desværre er mit Selskabskar næsten sneglefri, men jeg tror at alle posthornsneglene er døde pga elefantfisken min, før døde de ikke sådan, men nu er der pludselig "kirkegård" i det ene hjørne i karret.
Men jeg har jo så også 7 hvor jeg har snegle Og ville egentligt gjerne have flere, men til at starte med tror jeg at jeg vil prøve at dele et par af karrene op i to. Ellers må der jo flere kar til. (ikke sige det til min mann) hehe
Latterkrampe, nei, skal ikke si noe til mannen din. Jeg har også så innmari lyst på å ha flere kar men mannen min syns jeg har formange allerede. Ja, ja. Det er lov å prøve seg. Det hørtes ikke bra ut at du hadde missta så mange snegler. Jeg håper at det ordner seg etterhvert.
Cowgirl
Det hørtes ikke bra ut at du hadde missta så mange snegler. Jeg håper at det ordner seg etterhvert.

Det gjør det, jeg har nemlig fjernet alle de posthornssnegle jeg kunne finde, og fortsætter med de nye der jo kommer etterhvert.
Jeg har jo også hus med lejlighed under, som jeg bruker som værksted og til alle akvarierne, og du har lejlighed ikke? Der er jo ligesom forskjell da. Må ha hus og kjeller men så ser mann dem jo heller ikke, som hvis man har dem i stuen.
Ja, vi bor i ei leilighet. Den er liten så det er ikke så god plass her.
Mann får jo heller ikke hus, hage og alt det der, sådan lige med det samme. Jeg er jo noget eldre end dig og har også boet i flere lejligheder før jeg fik hus. Lejlighed har også sine fordele vet du, man skal ikke reperere hele tiden på dit og dat, der er ingen græsplæne at slå, ugræs at fjerne osv osv osv. Det er dejlig at have en hage at sidde ute i om sommeren, men den kræver mye arbejde før det er muligt. OG VI HAR TO!!! Vi har beholdt vores hus i Danmark, da det er et gammelt et og ligger ude i en liten bitten by, med 3 huse og 1 toilet, som vi siger, hehe, og det er så billigt, at det ville koste os mere at leje et sommerhus når vi er hjemme på besøk, end at beholde huset, så vi beholder huset. Sådan har vi også en base i Danmark vi kan søge til indimellem ophold i udlandet.
Ja, det har sine fordeler å ha ei leilighet. Aller helst kunne jeg tenke meg et hus, men man kan ikke få alt man ønsker seg. Jeg er takknemlig bare jeg har tak over hodet. Ja, det var smart at dere beholdt det huset i Danmark. Man må spare der man kan. Vi har det egentlig bra der vi bor nå, men det kunne ha vært større da. Men det kommer nok det også.
hmmm er heldigvis lovet mere andemat på Søndag og det er også tiltrengt, da der snart ikke er mere tilbake! Havde bestemt mig til at ha andematen i ét kar og så tage derfra til foder, men der er jo også snegle i, jeg troede bare ikke at eplesneglerne kunne spise det op så hurtigt da, det troede jeg kun var kjempe eplerne. De kan jo så altså også spise det hurtigt altså. Jeg kan jo ikke rigtigt opbevarer andematen i andet kar, da jeg jo har snegle i alle, så hvad gjør jeg nu! Jeg må snakke med min "leverandør" om hvor ofte jeg kan hente hos ham og så tage den derfra.
Havde overvejet at sætte det i karret med jegersnegle men er bange for at de vil legge egg på bladene, og kommer de først i eplekarrene så har jeg jo et problem, det må de simpelthen ikke, så det dur heller ikke. Har prøvet at ha det i en kasse, men tror ikke at det går uten kunstig lys og bare en smule bevægelse i vandet. Gad vide om det ville gro hvis man satte det ut på terassen?
Alle prøver at slippe af med det, og jeg prøver fortvivlet at få mere ;-/
ja ja har aldrig sagt at jeg var helt normal da " Ilmao" og for de der ikke vet hva det betyder, så er det en pæn måte at sige, på engelsk, ; I´m laughing my ass off! Min datter siger; mor! det er penere at sige; Ilmho! Hmm hva betyder det så siger jeg? I´m laughing my HEAD off! Mann må ikke sige a.. mor, det lyder ikke pent! Så blev man lige sat på plads! Men hun har jo ret da.

Har laget en barriere imellem de røde og de blå posthornsnegle, gjorde for over en måned siden, men vidste I at de er lærenemme? Jo da, for en uge siden så jeg røde hos de blå! og derefter? ja nu er der hver dag røde hos de blå og blå hos de røde! pokkers da også! Så nu må jeg finde på noget andet. Ville ellers gjerne have holdt dem i hvert sit kar, så jeg kunne få nogle flere helt røde og helt blå og knap så mange brune osv. men det ser ikke ud til at skulle lykkedes ligenu! Har ellers en plan til opdeling af karrene men til det har jeg brug for materialer jeg har i Danmark. Vil ikke dele dem op med glas/plexiglas i midten m. silicone, da jeg ikke vil have en permanent løsning og heller ikke vil til at skulle have dobbelt så mange filtre og varmekolber.
Så jeg har tænkt mig at lage rammer med nett imellem og sette i, og så lave dem så de går helt op. Jeg har set sådan nogle sugekopper mann kan få til at sette i siderne hvor man så sætter opdelingspladen i, så det sidder fast men godt kan flyttes igen. Det syntes jeg jo er lidt smart.
Min mand siger; 9 kar bare i akvarierummet og du har ikke nok!!!!! hehe ja ja han er go er han, han skulle bare vide om mine planer! ;-P Lidt efter lidt er bedst, så får han ikke så stort et chok på én gang.
Latterkrampe. Oj, oj, oj, det er godt å høre at jeg ikke er alene om å ha det luksusproblemet når det gjelder flyteplanter. Det ser ut som om alle drukner i flyteplanter mens jeg er på evig jakt etter dem. Ja, ja, det skal ikke være enkelt. LOL, ja, sneglene vet nøyaktig hvordan dem skal gjøre det ja. Du må nok bruke en mer permanent løsning ja. Mannen min er også allergisk mot for mange kar... Han sier at nå er det bra med kar. Behøver ikke flere nå også videre. Hm, må skaffe meg større plass...
Var afsted og fik en pose med fine flydeplanter, noget som sommerfuglecikliderne nyder! Også flere planter og sten fik jeg fat i, så nu kan de rigtigt gemme sig. Det har også gjort at electric blue kommer mere frem, da de hurtigt kan gemme sig igen. De er stadig sky og slet ikke så villige til at vise sig som de alm. og yellow. Yellow tropper hurtigt op såsnart de ser mig om morgenen, så er det; Godmorgen mor! Har du nu snart noget mat klar? Jo jo så må jeg jo frem med foderet. Og dværgguramierne følger fint trop, så ingen krangling der, heldigvis, jeg er også træt af de her bossy fisk jeg har fået fat i ellers!
Fik to Black Molly med hjem også og de er fine syntes jeg. Kan jo ikke have for store fisk i sneglekarrene, så de små levendefødende er fine, desuden så elsker min datter dem, og hvad gør man ikke for sine børn
Og SÅ fik jeg andemat! Endelig, vi gik konstant forkert af hinanden så det blev lidt senere end først planlagt, men jeg må sige at det var det værd! Hold da op hvor har Atle mange fine akvarier! Mødte Atle og Tommy Tran og de var bare så venlige or flinke altså! Min datter var med og alt hva hun kunne snakke om på vejen hjem var hvor sulten hun var og hvor fine rekerne og krebsen var! NEIII ikke tale om! Er du klar over hva sådan en liten bitte reke koster? Atle fortalte hende derhenne at de kostede 100 kr stk. så hun fik at vide at så måtte hun altså selv spare op! Så var de stadig søte men ikke helt så interessante. pew.
2 kar blev fyldt med andemat for det mørklagde helt det ene kar, så delte det op i to! Ja ja jeg vet det godt, jeg ender nok med andemat i alle karrene til sidst, hehehe. Idag havde jeg 1kar hvor andematen fyldte 1/3 del, og et kar hvor der var måske 1/5!!!!! hvaaaa, hvor bliver det altsammen af? Det samler sig tættere kan jeg se, men her troede jeg at jeg havde til laaang tid, men nej da, ikke hvis jeg skal bruge det til mat til sneglene da! Jeg må finde en måte at få laget stor produktion på andemat på!
Kjempe eplerne har lagt to kjempe klaser (hva ellers?) egg. Fine rosarøde er de, men jeg har efterhånden ikke plads til alle de, så må nok desværre begynde at kaste nogle af de og det har jeg altså meget svært ved, jeg vil jo gjerne beholde alle. Også XL eplerne har lagt to kjempe klaser, hvilket er fint da de er ved at være væk og der kun er bitte små tilbake nu. Jeg er ikke den eneste der syntes at de er stilige med de lange fine antenner og størrelser.
De alm. vil bare ikke legge egg for tiden! nei da, nu er det åbenbart sommerferie for de! Ja ja bestemme selv vil man jo, så hvorfor ikke også sneglerne? Nu er jeg jo også vild med de sorte suller! Jeg vet godt at alle går efter de super orange og de gule, men jeg syntes altså at de sorte med prikker, med stribede antenner, med gule antenner osv, er stilige! De er så smukke, men på en mere diskret måte end de orange og gule, de sorte er som en fløjlssort nattehimmel med stjerner på og et enkelt stjerneskud eller to som man må bruge lidt tid på at få se, men det er det hele værd. Virkelig smukke. klokken er nu snart 04.00 og jeg må hellere se at daffe af iseng igen og så sovet lidt til imorgen. Ungen min har aftalt en sleepover så det er med at være på dupperne, for så vet man jo godt at det ikke bliver tidlig sengetid, men tøsesnak under dynerne til langt ut på natten, indtil de ikke kan holde øjenene åbne. Så er det altså sjovt at se hvordan de er faldet i søvn og sover med arme og ben filtret sammen. Jeg plejer at flekke af grin. øhhh grin = græder på norsk men griner er samme som ler på dansk! så ja det er virkeligt et ord som jeg kan få rodet godt rundt i nogengange. men jeg mener at jeg altså er ved at falde om af latter! Mig snakke danglish med en smule Norsk i, så det må blive til Nordanglish, eller noget sådant?
Haha...
Dette var show å lese Inge, språk er alltid interessant synes jeg.
Takk for hyggelig besøk og omtale, og du vet du er alltid velkommen til å rydde vekk litt mere Andemat Sees om 2 uker
Tak Atle, ja neste gang kommer jeg nok selv og så kan vi måske snakke lidt mere, det ville være hyggeligt.

Hele weekenden stod i fiskenes tegn herhjemme. Vi fik sat endnu en reol op nede i "akvarie rummet" og så flyttede vi datterens akvarier nedenunder. Af med fiskene ville hun ikke, men de blev jo bare ikke passet ordentligt. Nu står de hos mine og så må hun gjøre rent og skifte vann sammen med mig, så bliver det gjort. Men puha det var noget af en opgave at få de renst og gjort klar til at huse fisk på en ordentlig måde. Så nu er der tonsvis af guppier i karrene. ja ja også snegle selvfølgelig, hehe.
Sommeren er eeeendelig kommet til Stavanger også, så det har været dejligt at være ude idag. Ingen jakker, strømper eller tunge sko, næh t-shirts og bare tæer i sandaler. Gid det kunne være sol og sommer året rundt. Åhh jeg savner at bo i Thailand. Og tænk lige hvor mange fine snegle man kunne finde der!!
Ak ja græsset er altid grønnere på den anden side, men nu er det jo sol og sommer her og så bliver det jo også grønt her
Mit fluval 4+ filter driller bare konstant, den vil simpelthen bare ikke som jeg vil.
Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal rengjøre den hver uge? Arghhh og når vi så tager på ferie i 14 dage? Så risikerer jeg jo at der ingen cirkulation er i vannet når jeg kommer hjem igen!
Tænker desuden på mat i 14 dage? Skal jeg invisterer i foder maskiner til alle karrene eller skal jeg prøve med feriemat? Prøvet at kjøbe en blok og en rund boks med blødere fór i, og sat dem i et kar for at se hvor lang tid de holder. Men det var jo også 110,-, og det skal jo så til igen når vi rejser til dk i 14 dage også! 220 kr, for sommeren her bare....hmm bliver nu nok billigere i længden med foderautomater, men det er jo også noget af en investering på én gang. hmmm hvem sagde at akvarie hobby er en billig hobby?
Men nemt at holde et akvarie er det nu syntes jeg, (i alletilfælde idag) hvor jeg skulle klippe hund!!! Åhh altså det kan jeg godt undvære. Pew.
Det er nok lurest å kjøpe seg fòrautomater ja. Det vil lønne seg i lengden. Det hørtes ikke bra ut det med fluval filteret ditt. Merkelig. Å, jeg skulle ønske at jeg også kunne ha et eget akvarierom. Å drømme drømme... Hehehehe.
ja ja eget akvarierum er nok så meget sagt, det er jo en blanding mellem akvarierum, scrapbooking rum og keramik værksted. Så jo der sker noget i rummet mit
Det høres ut som et ordentlig fint hobby rom. Akkurat et slikt rom ønsker jeg meg også. Det hadde vært noe det. I mellomtia for jeg bare drømme...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap