Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 12)

Det er desverre ikke 1 tråd med "hjelp fiskene mine dør", Men svæært mange.

Det har ikke direkte sammenheng med foring og manglende vannbytter. I 95% av tilfellene er årsaken amoniakk eller No² som tar livet av dem. Årsaken ligger hovedsaklig i manglende kunskap, og tilsvarende villedende råd fra butikker tilsvarende det du Morten åpner tråden din med.

Nå kan man ikke forvente at en nybegynner kan det grunnleggende innen vannkjemi, det vannkjemi og nitrogensyklusen er ikke akkurat logisk. Jeg hadde drevet med akvarier i noen år før jeg ble klar over ph og tester for dette, og mange flere år før det ble aktuelt med andre tester. De første jeg vet brukte test for ph hadde bekjente innen helsevesnet eller skolevesenet, som dem skaffet seg laktmuspapir igjennom. Testene var ikke akkurat lett tilgjengelige.

Selv de som er nybegynnere i dag, har mere kunnskap om vannverdier en jeg hadde etter nærmere 10 år i hobbyen. Og jeg lærte av svært erfarne folk den gangen. De ti siste årene har det heldigvis vært en enorm utvikling, Så å anbefale folk uten erfaring å gå 20 år tilbake i tid bare for å gjøre de feilene vi gjorde er helt unødvendig. Det blir nesten som å be oljeindustrien å gå tilbake til teknikkene dem hadde på tidlig 80 tallet, for å gjøre alle feila på nytt.

Nei, det er tross alt mye lettere å drive med akvarier i dag. Vi kan måle oss frem og forebygge problemer, isteden for å famle seg frem i mørket og prøve å gjette seg frem til hvorfor vi ikke fikk den arten til å overleve i karet. Mens en annen art som skulle vere samme vansklighetsgrad, til og med ynglet.

Idag er kunskapen mye lettere tilgjenglig en den var. Tror ikke det er mange nybegynnere som har trålet biblotek for akvarieliteratur for å skaffe seg muligens utdatert kunskap..

Noe jeg trekker sterkt i tvil at en labratorieteknikker vil påstå at strips er mer til å stole på en dråper, det er vel en grunn til han er forhenverende lab.teknikker. Foresten så fungerer ikke de elektroniske måleaperatene uten at man kalibrer dem med kalibreringsveske. Hva bruker dem for å sjekke at kalibreringsvesken er riktig, jo dråpetester. De er vel og merke i en langt høyere prisklasse en en dem vi bruker. De er også mer nøyaktig en dem vi bruker, men de dråpetestene som er tilgjengelig for oss akvarister er nøyaktige nok til vårt bruk. Mens stripsene viste de som har kunskap og utdanning innen området allerede på 90 tallet ikke var til å stole på, så det er en debatt som er utdebatert og kommet til konsensus. Ja strips brukes på laberatorier, men kun for å påvise et bestemt stoff. Ikke for å måle det. Og siden du synest at dråpetester var dyre, tør ikke du tenke på prisen til "kvalitetsstrips" med en verdi pr. strips.

Har selv tillegsutdanning som lab. teknikker, så jeg kan opplyse deg om at det er svært mange labratorier ikke bruker hverken dråpetester, strips eller hvite frakker.

At zoo butikkene ønsker å selge strips tester er vel ikke så rart, Nå har ikke jeg regnet på det. Men jeg våger å påstå at stripsene er langt dyrere å bruke en dråpetester. Det er vel ikke mer en 20-30 strips i en pakke, dvs. like mange tester og i de fleste tilfeller har man kun bruk for 1-2 av verdiene. Hvor mange ganger en kan teste med dråpe test har jeg ikke telt, men det er veldig mange. Hvis noen har telt, venligst opplys oss om antall.

Siden du startet denne tråden med en påstand som går i mot det etablerte, sitter du med bevisbyrden. Foreløbig har du kun kommet med påstander, og henvist til kilder vi ikke har mulighet til å sjekke. Skal du klare å overbevise folk om at du har rett, er det på tide å komme med gode argumenter og henvisninger (lenker) til seriøse kilder som bakker opp argumentasjonen din. For øyeblikket minner du meg om en fanatisk misjonær, som vil tre sitt syn og meninger ned over hodet på folk. Med argumentasjon som min tro er den rette, for det står i bibelen. Bibelen er gudsord. Men den er skrevet av mennesker.. Ikke gud.


Plussmedlem
Hakke
Hvor mange ganger en kan teste med dråpe test har jeg ikke telt, men det er veldig mange. Hvis noen har telt, venligst opplys oss om antall.

Det står et ca-tall på pakka til JBL. Fra 50+ til 80+.
Tetra har noen færre. 35 til 50 pr testpakke.
Jeg opplevde en gang for lenge siden (flere år) da jeg kjøpte noen sverddragere på tropehagen, som døde samme dag, at de da brukte strips til å teste vannprøven jeg kom med, da jeg klagde dagen etter.
Jeg hadde et godt innkjørt kar, men de sa det nitrit i vannet, uten at jeg fikk se stripsen vel og merke. Jeg kjøpte samme dag jbl dråper på dahls, og ikke utslag på nitrit og alle andre verdier var bra. Jeg gikk så tilbake til tropehagen som hadde brukt prodac strips og fortalte det, men jeg tror det var "gresk" for han bak disken. Det endte med at vi var enige om at vi var uenige!!! Jeg har testet med strips i tilleggg til dråper og elektronisk ph kontroller i mitt 325 liters kar, og dråpene er nermest verdien til ph kontrolleren enn stripsen viste 1,5 mer i ph. Det tenker jeg er litt skummelt når man tester et kar bare med strips, og stripsen viser 6 også er det reelle verdien 7.5.....
Hakke
Noe jeg trekker sterkt i tvil at en labratorieteknikker vil påstå at strips er mer til å stole på en dråper, det er vel en grunn til han er forhenverende lab.teknikker.

Det sa jeg/han ikke, men at de er gode nok til å teste verdiene i akvariet, for å finne ut om det er en krise på vei.

Med dråpetester så holder det ikke å teste EN gang uansett, men man må teste i hvertfall 3 ganger eller mer, og man bør gjøre dette med noen timers mellomrom, for så å sammenligne resultatene.
Plussmedlem
Morten Jensen
Med dråpetester så holder det ikke å teste EN gang uansett, men man må teste i hvertfall 3 ganger eller mer, og man bør gjøre dette med noen timers mellomrom, for så å sammenligne resultatene.

Du kommer med mange påstander.
Kan du fortelle hvorfor én teststrips er unntatt fra "regelen" om tre tester med noen timers mellomrom?
Hvorfor skal man ikke sammenligne resultatet på en teststrips?

Jeg har både Tetra og JBL dråpetester stående i skapet. T.o.m. en Sera pH-test.
Noen ganger tester jeg med alle tre for "moro" skyld. De viser alle sammen det samme når det gjelder pH.
Tetra sin nitritt er ikke like nøyaktig som JBL, fordi Tetra ikke har den samme skalaen under 0,3 mg/l.
Inger Anne
Nå har også jeg tatt en skikkelig opprydning her. Jeg må også be dere om å skjerpe dere! Hold dere til tema i tråden!




Inger Anne.
Du er iallefall moderator nr 3 som klager på at ting drar utover retningslinjer og sletter/redigerer innlegg her. Skjønner ikke at hele tråden slettes ettersom dette drar så ut etter "deres" mening. Tålmodigheten deres strekkes her betraktlig lenger enn hos mange andres tråder. Snakker her av erfaring. Oppfordrer til sletting.....
Hei Loffa, når du siterte Inger Anne glemte du noen linjer og jeg har spesielt uthevet ei linje til deg.

Inger Anne
Nå har også jeg tatt en skikkelig opprydning her. Jeg må også be dere om å skjerpe dere! Hold dere til tema i tråden! Jeg vil benytte anledningen til å minne om disse punktene i retningslinjene: 6) AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene. Emner utover dette kan tas opp i forumet "Off topic - diverse". 10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden. 13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne. 14) Personlige angrep på andre medlemmer i forumet er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg. 28) [B]Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator.[/B]




Om du tolket mitt innlegg som KLAGE, bør du fortsette med å være like rund ovenfor meg som ellers i denne tråden. Det var IKKE ment som noen klage Nils. Iallefall var det ikke ment slik. Forsatt god jul ;- =)
Er det mulig?? hva med om moderatorene svarer via mail også og ikke på forumet, når det gjelder tilbakemld på noe dere mener er feil ift retningslinjene. Merker jeg er skikkelig lei alle påstander og denne tråden. God jul, folkens!
Loomis
[QUOTE=Morten Jensen]Med dråpetester så holder det ikke å teste EN gang uansett, men man må teste i hvertfall 3 ganger eller mer, og man bør gjøre dette med noen timers mellomrom, for så å sammenligne resultatene.

Du kommer med mange påstander.
Kan du fortelle hvorfor én teststrips er unntatt fra "regelen" om tre tester med noen timers mellomrom?
Hvorfor skal man ikke sammenligne resultatet på en teststrips?

Jeg har både Tetra og JBL dråpetester stående i skapet. T.o.m. en Sera pH-test.
Noen ganger tester jeg med alle tre for "moro" skyld. De viser alle sammen det samme når det gjelder pH.
Tetra sin nitritt er ikke like nøyaktig som JBL, fordi Tetra ikke har den samme skalaen under 0,3 mg/l.







Hei.

Jo, selvsagt skal man det. Det er nettopp det som er saken her nå. Det holder ikke teste EN gang hvis man er opptatt av "riktig resultat", det gjelder dråpe og strips.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap