Stine Sofie's akvariehjørne (side 12)

Stine Sofie
Det eneste lille problemet er at jeg sannsynligvis må fortsette å tømme gammelt vann i bøtter og tømme det i do, siden det blir veldig knotete å gjøre det med slange. Men det er ikke denne delen som fører til søl, og jeg har ikke vondt av å bære noen bøtter.


Jeg gjør ofte det selv Har ikke vondt av litt trim, tenker jeg også.
Selv om jeg har muligheten til å tappe ut vann med lang slange som går i sluket, så bruker jeg veldig ofte bøtter likevel. Dette fordi jeg slamsuger ut pestsnegler, planterester (løse blader, råtne blader o.l.) og eikeløvbiter osv som har lagt seg rundt innsugsristen til filterne, samt annet smårusk som samler seg i krokene. Det enkleste for å holde pestsneglebestanden i sjakk er å slamsuge ut alle jeg ser en gang hver uke, syns jeg. Da holder antallet seg på et ikke-plagsomt nivå
Jeg har overhodet ikke støv på hjernen når det kommer til akvariene, og jeg roter aldri rundt og graver i sanda og sånn. Jeg bare holder slamsuger-røret (klokken er tatt av foran på røret) en cm fra sanda og lar den suge opp løst bøss der jeg kommer til. Der jeg ikke lett kommer til, vel, der blir det liggende :p

PS! Trenger du flere Liberty-filtere, så si fra til meg. Har flere liggende som jeg har vurdert å legge ut annonse på.
Da har jeg surret meg til å bli plussmedlem! Har tenkt på det i alt for lang tid, men aldri fått meg til å betale. Men for noen dager siden puslet jeg med forskjellige ting i nettbanken, og fant ut at jeg like gjerne kunne bruke noen kroner på et år som plussmedlem. Det er jo verdt det

Etter jobb i dag tuslet jeg ned til Tam Alna. Tittet rundt i forskjellige kar, og fant et par coryer og en pennefisk jeg gjerne ville vite navnet på. Trakk en kølapp, ventet i en halv evighet, før fyren påsto at pennefisken (som jeg tror var N. trifasciatus) var N. marginatus, måtte sjekke et annet kar for å svare på den første coryen og visste ikke navnet på den andre coryen siden den ikke sto på lappen over akvariet. Så sa han at han skulle søke den opp, og gikk bort til pc'n. Jeg tusla etter, og så at han gikk inn på AF og søkte på "Corydoras". Jeg måtte kvele latteren da han begynte å se på alle coryene som har et bilde i basen...

Endte med at jeg tok over pc'n og søkte litt på egenhånd. De lignet veldig på C. sychri, det var bare to stk som tuslet rundt med en gjeng andre coryer. Men de var liksom ikke langsnutet nok... Blir så usikker, for jeg synes jo ikke at mine egne C. sychri er helt like alle bilder jeg finner på nettet. I tillegg er det ikke lett å finne info om dem, så jeg må jo bare gå ut i fra at de er C. sychri.
Denne helgen har jeg vært hos faren min en tur. Etter jobb i går dro jeg hjemom for å fôre fisker og kanin, og fikk sjokk da jeg så en død C. sychri. Hva i alle dager? Stakkaren lå med buken opp... Fisket den ut og studerte nøye, men kunne ikke se noe galt. Den kan ikke ha vært død lenge, for den så levende ut - bortsett fra at den faktisk var død. Nitritt på null, pH mellom 6 - 6,5. Forrige vannbytte var på tirsdag, så mine første tanker om at det kan ha blitt sølt litt såpe i bøtta med mellomlagringsvann eller at jeg har hatt noe snus-rester på hendene når jeg ommøblerte er utelukket. De tre andre ser friske og fine ut, men siden de er så sky er det vanskelig å få studert dem nærmere.

Pappa kunne ikke forstå hvorfor jeg var så opprørt over at en fisk har dødd. Men jeg hater virkelig at fisker dør uten at jeg vet hvorfor! Siden jeg startet opp med akvarier igjen i januar, har kun to fisker dødd her i huset. Den ene hoppet ut av akvariet, og den andre forsvant sporløst. Å finne en død fisk er derfor veldig irriterende. Siden pappa sto utenfor og ventet, fikk jeg heller ikke tid til å åpne fisken.

Nå har jeg altså bare tre C. sychri igjen. Det er jo alt for få, og jeg er usikker på hvor enkelt det blir å skaffe nye. Æsj, dette passet virkelig dårlig! Jeg vurderer å skaffe en annen type Corydoras, som kan gå i karantene sammen C. sychri. En annen type til selskap må vel være bedre enn tre ensomme cory. Men først må jeg jo være sikker på at det ikke er noe sykdom i karet.

Men, en positiv ting er at jeg har fått godkjent mitt første bidrag til fiskebasen! Bildet er av nettopp C. sychri. Skal bli flinkere til å ta bilder igjen, for kameraet har støvet ned den siste tiden. Mye av grunnen er at det har vært lyst ute såpass sent at rommet aldri har blitt mørkt nok.
Hallo Stine Sofie

Gratulerer med flott bilde til basen! Bare å ta flere! Jo flere som legger seg i selen og tar gode fiskebilder fra akvariene sine, jo mer variert og omfangsrik fiskebase får vi!
Snublet over en link til mine egne innsendte fiskebilder her om dagen, og jeg må si jeg ble overrasket...! Faktisk har jeg sendt inn nesten 180 (!) bilder til basene i årenes løp! Det var mye mer enn jeg trodde, gitt. Det er alt fra noen få plantebilder, til fiskebilder av tetraer og dvergciklider til massevis av Corydoras bilder (selvsagt).
Jeg syns det er gøy å delta og gi mine bidrag til en flott fiskebase, en base vi alle har glede og nytte av.

Men det jeg egentlig skulle si var;
Aquamanias har visst C. sychri på listen fra Peru, og han vurderer å ta inn en sending derfra i løpet av høsten. Jeg spurte nemlig om (på email) om jeg kunne få se lista og kanskje se om det var noe jeg ønsket å bestille. Fant ikke så mye, men C. sychri var aktuell muligens, men også noe de kalte "Corydoras orange". De kaller fiskene så mye merkelig, disse eksportørene i Sør-Amerika. De dikter opp det ene mer fantasifulle navnet etter det andre, så ofte er det umulig å vite hva som egentlig dukker opp når sendingen er kommet.
Men Corydoras orange er muligens en av laser-variantene, og den oransje kunne jeg tenke meg, så....
Jeg tror vel det gjelder å komme over "kneika" når det gjelder bilder i basen Når man først får et bilde godkjent, er det liksom ikke like skummelt å sende inn det neste. Jeg husker godt i begynnelsen av min tid på AF at jeg var veldig fascinert over antallet bilder du hadde i basen Mona!

Forrige Peru-liste jeg har fikk jeg i slutten av mai. Hadde helt glemt denne, men fant den frem og så at C. sychri sto der ja Er jo nesten umulig å vite hva mange av fiskene på lista faktisk er, men C. sychri må da være C. sychri! Snakket litt med Boonyarit om disse når jeg kjøpte dem, siden han kun hadde fire, og det var en sjanse for at han tok inn flere. Hvis jeg har forstått riktig kan han bestille ganske små antall fra leverandøren i Peru også, så jeg får krysse fingrene og smiske litt! Håper også på å få kloa i noen nye Nannostomus
Er det Nannostomus mortenthaleri du tenker på? Den står HØYT på min ønskeliste også Men denne gangen skal jeg ha dem i skikkelig surt vann. Tror ph 7 ble for høyt, mistet i løpet av et år alle 10 jeg kjøpte en gang.
De er uten tvil den aller flotteste tetraen
Selvfølgelig! Hadde vært veldig gøy å få tak i en gruppe N. mortenthaleri og prøve å få til oppdrett på dem. Drømmen er å få avlet opp en stor stim til 300litern. Seriously Fish sier "Not often achieved in the hobby thus far, although much is to do with the rarity of the fish.", men jeg vet at det stadig vokser opp yngel på egenhånd i karene til Tom C. Det verste er vel å få de voksne fiskene til å trives, og får man til den delen virker det som om det er samme opplegget som ved oppdrett av N. marginatus. Og det har jeg jo fått til opptil flere ganger, til og med uten å prøve

I tillegg sikler jeg fortsatt på Otocinclus cocama og Paraotocinclus (eller Nannoptopoma sp. "Striped" / "Peru" som Tom C kaller den). Det er også litt andre festlige ting på lista som det hadde vært gøy å vite mer om, som Nannostomus "golden", Nannostomus "silver" og Copella "red", "white" og "striped".
Enig med deg der gitt... En kjempestim med N. morthenthaleri i et kar dedikert til dem hadde vært rått! Ikke det at de "stimer" så voldsomt da... de henger litt for seg selv her og der, hannene iallefall, men det hadde vært suverent med dem som art som tema for karet!
Helt klart Hvis jeg får tak i disse blir det kun N. mortenthaleri og en god stim Corydoras i 300litern!
Stine Sofie
Jeg stusser litt over disse C. sychri'ene mine. Det er ikke bare-bare å finne bilder av dem på nettet, de fleste steder (inkl. Planetcatfish) ligger det bare et par bilder. På flere av bildene jeg har funnet har de en litt blek maske, ser grå ut, tydelige prikker på halen og veldig lange snuter. Mine har derimot en tydelig, nærmest sort maske, gylden/beige undertone, veldig svake tegninger på halen som kun sees når man zoomer godt inn på bilder og ikke like lang snute. Jeg finner bilder som er prikk like mine også, men jeg synes det er veldig store variasjoner. Er det mulig at fargen utvikler seg videre? Blir spennende å se i alle fall. Så fort de blir litt tøffere skal jeg få tatt flere bilder av dem og studere nærmere.


Akkurat dette har irritert meg veldig. Og ikke uten grunn! For å se litt flere bilder av C. sychri, søkte jeg på Seriously Fish. Det kom vel opp rundt 80 resultater på søket. Jeg trykket på den øverste, "Corydoras atropersonatus - Fairy Corydoras", i hovedsak pga. de siste ordene i søkeresultatet. Etter å ha scrollet lenger ned på siden, leser jeg dette "Superficially similar in appearance to Corydoras sychri, Corydoras atropersonatus can be distinguished by its shorter, more rounded snout and lesser degree of spotted patterning on the body."

Etter å ha tittet på bilder i basen her inne og på Seriously Fish, er jeg nesten helt overbevist om at det er disse fiskene jeg har. Nå må jeg studere mine egne mer og se på flere bilder!

Edit: Det eneste som fortsatt ikke stemmer, er at mine er mer langsnuta enn bildene jeg finner av C. atropersonatus. Men det ser ut til å være litt variasjon på disse også...
Jeg er 100% sikker på at det ikke er C. atropersonatus du har

Jeg forstår den irritasjonen og det at man ergrer seg over at man muligens har feil id på en fisk, jeg er akkurat likedan selv
Blir en stund mellom hvert innlegg for tiden, men det er ikke stort å skrive om. Jeg har bestemt meg for at mine C. sychri er C. sychri, og lever med det frem til noen kommer med en annen ID de er bombesikre på. Søker stadig på forumet i håp om at noen har C. sychri til salgs, men det ser dårlig ut. Forhåpentligvis får jeg skaffet meg en større stim i løpet av høsten.

Det er jo også en del auksjoner utover høsten som jeg har lyst til å dra på. Lillestrøm sin storauksjon er en selvfølge, Drammen og Oslo får jeg se an avhengig om jeg jobber de lørdagene eller ikke. I tillegg begynner det jo å bli sesong for akvariefisker igjen, noe som betyr litt mer utvalg her og der.

Nå har jeg hatt C. sychri siden 25. juli. Det begynner å nærme seg en måned i karantene, og siden det ikke har vært noen flere frafall begynner jeg nok å flytte over smykketetraene neste uke. Det kommer nok til å ta sin tid, og det spørs om jeg blir ferdig på en dag.

4. august la jeg inn en bestilling hos Aquaristikshop, som nevnt tidligere. Siden ordren min fortsatt er "in process" sendte jeg en mail dit i går, og fikk svar i dag tidlig. Grunnen var at de var tomme for de 11L plastkarene, og fikk ikke tak i nye før i uke 35. Har derfor bedt dem om å fjerne disse fra ordren, slik at jeg får kommet i gang med den nye ordningen for mellomlagring av vann.

Nå skal jeg ommøblere Cocoon'en, før- og etter-bilder kommer i kveld eller i morgen
I går gikk jeg bananas på Buddy Strømmen. Vel, i alle fall til å være meg i en dyrebutikk. Kjøpte Sinking Wafers, First Bites og Betta Gold fra Hikari, samt frysetørket tubifex fra Sera og Tabimin fra Tetra. Fant også en hov som passer bedre til akvariene i reolen, de jeg har er for lange og denne kunne jeg enkelt bøye. 350kr i dyrebutikk, hadde spart "litt" på å kjøpe det et annet sted... Men, jeg var shoppingsjuk etter en dag i Oslo der jeg ikke kjøpte noe annet enn lunsj og pipetter fra Panduro

I tillegg fikk jeg kjøpt en ny pepperkvern (se bildet). Har en fra før av, som jeg har brukt til Hikari Cichlid Gold og Cichlid Staple eller noe i den duren. Måtte ha en til discusbits i tillegg, det er så mye enklere å kverne enn å finknuse fôret på egenhånd. Man kan også justere hvor fint eller grovt den kan fjerne, noe som er veldig kjekt til dette formålet.

Jeg fikk ommøblert Cocoonen her om dagen, og jeg er så utrolig fornøyd! Har fått en ny flyteplante av mamma sin kjæreste, jeg tror det er Limnobium laevigatum. Den er i alle fall veldig flott, og passet perfekt inn i dette karet. B. brownorum-hannen ser ut til å stortrives sånn som akvariet ser ut nå. Han har masse å snirkle rundt og mellom, men også mer åpen svømmeplass enn før. Finner dessverre ingen før-bilder, men legger i alle fall ut et etter-bilde og et ferskt bilde av kjekkasen. Speilrefleksen og jeg er litt uvenner for tiden, så bildet ble ganske kornete, men man ser han i det minste

Nå har jeg fått sporingsnummer på pakken fra Aquaristikshop, og jeg gleder meg som en unge!
Glemte å nevne at da jeg skulle tømme over discusbits i pepperkverna, så jeg at utløpsdatoen var "09/09". I januar kjøpte jeg altså fôr som allerede hadde gått ut på dato... Siden jeg senere har vært veldig nøye på å sjekke utløpsdato på fôr, tenkte jeg aldri over at jeg ikke så på akkurat discusbits-boksen.

Legger samtidig ut noen bilder av A. borellii-yngelen, den eneste som overlevde fra kullet som klekket i midten av juni og levde sine to første uker uten fôr fordi jeg var på ferie Bilder i typisk kamerakrangling-kvalitet.
Pakken min ble som lovet sendt fra Tyskland på onsdag. Allerede på fredag fikk jeg lapp fra posten Var ikke hjemme når de kom med pakken, men fikk mamma til å hente den på lørdag mens jeg var på jobb. Nå må jeg bare få tatt en tur til Kløfta for å kjøpe slanger, så er det klart for å bruke dunken!

Jeg kom også på at jeg glemte å kjøpe luftpumpe, så jeg får sende en ny bestilling til Aquaristikshop når jeg får lønn til uka. Gleder meg veldig til å kunne ta så store vannbytter jeg vil, uten å måtte tenke på at jeg skal gå tom for mellomlagret vann
Inaktiv bruker
Stine Sofie
Pakken min ble som lovet sendt fra Tyskland på onsdag. Allerede på fredag fikk jeg lapp fra posten :-) Var ikke hjemme når de kom med pakken, men fikk mamma til å hente den på lørdag mens jeg var på jobb. Nå må jeg bare få tatt en tur til Kløfta for å kjøpe slanger, så er det klart for å bruke dunken! Jeg kom også på at jeg glemte å kjøpe luftpumpe, så jeg får sende en ny bestilling til Aquaristikshop når jeg får lønn til uka. Gleder meg veldig til å kunne ta så store vannbytter jeg vil, uten å måtte tenke på at jeg skal gå tom for mellomlagret vann :-)


Hvorfor mellomlagrer du vannet? :/
Erik Silgjerd
Hvorfor mellomlagrer du vannet? :/


Fordi jeg bor i et gammelt hus, med gammel varmtvannsbereder og gamle rør. I tillegg senker jeg pH ganske mye, og vil ha stålkontroll på vannverdiene. Mellomlagring er en ekstra sikkerhet for å bli kvitt uønskede ting som klor og kobber. I mine øyne er det flere grunner til å mellomlagre enn for å bruke vann rett fra krana
Man får også luftet ut uønsket gassbobler fra kranvannet ved mellomlagring/lufting.
Vann som kommer ut av vannkrana er overmettet med gass pga det sendes ut i ledningsnettet under stort trykk.

Dette kan være problematisk for fisken, spesielt hvis det skiftes mye vann. Søk på ordene "Gas bubble disease" i google.

Et eksempel jeg plukket fra trefflisten i Google, siden heter BadmansTropicalFish:

"Gas bubble disease


Gas Bubble Disease is caused by a sudden dramatic change in gas pressure in the aquarium. This can happen by changing too much water at one time or by adding cold water to the fish tank. Gas bubbles form in the fins and skin of the fish. The bubbles look like blisters and are very easy to see. The skin will crackle if you run your finger across it. If not treated in time, gas bubbles in the bloodstream will kill the fish. The treatment is to add alot of aeration to the aquarium. Lights should be left off to minimize stress. If you see alot of bubbles that have already popped, consider adding a general antibiotic to guard against secondary infection "
Da er mellomlagringssystemet i gang! Det eneste jeg mangler er luftpumpe, som jeg glemte å kjøpe da jeg bestilte forskjellig utstyr fra Aquaristikshop. Venter på at pengene skal overføres til PayPal-kontoen, så skal jeg legge inn en ny bestilling. Trenger også en varmekolbe til 100L dunken, men jeg satser på å få tak i dette på en av auksjonene i høst.

Opplegget fungerte perfekt! Jeg er i ekstase - vannbytter har aldri vært så enkelt før! Sleit litt med å få i gang Eheim Compact-pumpa fordi effektregulatorene sto feil plassert, men etter mye slit og et par banneord fikk jeg orden på det. Skal få tatt bilder når jeg har fått ryddet litt, for etter bestillinga fra Tyskland samt en tur til Kløfta i går ligger det akvarieutstyr over alt her.

Jeg fikk flyttet nesten alle N. marginatus til karet med C. sychri, var bare en sleiping som kom seg ut av håven et par ganger. Han får bare suse rundt med A. borellii-paret frem til jeg får tak i han, for nå gir jeg opp. I tillegg har jeg sett flere N. marginatus-yngel både her og der, så jeg har flere enn de 11 voksne.

Har også fått i gang Eheim Liberty-filtret i Cocoon'en. Er så møkk lei Aquatic Nature sitt Flow 60, så det var veldig deilig å få byttet det ut. Endte opp med å fylle opp litt bioballer i bunn av filteret, etterfulgt av filtersvampen fra Flow-filtret, og til slutt en ny bit med svamp. Burde være godt sikret nå, lille B. brownorum-hannen i et 18L kar kommer neppe til å dø av for lite filtermateriell

Har også fått renset Fluval 3+'en i karet med A. macmasteri. Fikk i samme slengen en påminnelse om at jeg skal få byttet ut de innvendige filtrene med utvendige, men da jeg skulle ta bioballer fra et av Tetratec-filtrene fant jeg ut at det neppe blir noen flere av disse. Å ha et par stykker av dem er greit, men jeg orker ikke disse filtrene på hele reolen.

Denne uka startet jeg på VG1 enda en gang, og jeg er utrolig sliten! Etter å ha ordnet med akvariene i nesten tre timer er jeg helt utkjørt, og nå skal jeg ta meg fem minutter før jeg rydder vekk bøtter og slanger. Så må jeg få meg litt søvn før jeg skal på jobb i morgen!
Da har jeg fått sendt avgårde en ny bestilling til Aquaristikshop Bestilte også de to 11L plastkarene igjen, siden de skulle få disse i uke 35.

C. sychri har allerede blitt merkbart tøffere etter at jeg flyttet smykketetraene til samme kar. I går var det faktisk en som kom frem når jeg fôret også! Den enslige smykketetra-hannen er fortsatt i karet med A. borellii, jeg klarer rett og slett ikke å få tak i han...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap