Skattebo`s akvarie(r) (side 12)

Har vært på tur siden tidlig søndag og kom hjem nå i kveld til helt fine og rene akvarier.
Det som var kjempe bra var at det var ingen syke/døde fisker.
Selv yngelen har klart seg fint.
Alle karene har vært uten både lys og mat siden lørdag.

Fôringstid
I dag fikk jeg noen greie bilder da jeg hadde fôret med rødemygglarver.[External Image][External Image][External Image][External Image]
Nye egg hos Juvelene i dag.
Denne gangen er jeg forbredt med div yngelfôr.
Ja da har metallene begynt og legge nye egg.
Men om eggene overlever og blir til yngel få dagene fremover vise.
em ble lagt i karet der alle metallene og ancistrus yngelene går.

Hva som er i hvem kar på profilen min stemmer ikke helt akkurat nå, for har midlertidig måtte flytte litt rundt på noen av fiskene. Men det ser ut til at dem trives der dem er nå da. Juvel parret går i et egentlig for lite kar, men dem er så hissige at dem kan jeg ikke sette sammen med noen andre og har derfor vurdert om jeg skulle kvitte meg med foreldre paret så snart at jeg ser at yngelene vil klare seg fint alene. For i går klekket juvel eggene.
Krysser fingrene for at det er noen av yngelene som vil klare seg denne gangen.

Jeg fikk tatt en kort film av dem 20 min før eggleggingen startet.

Mulig dette blir litt rotete skrevet men skal prøve og få det så enkelt som mulig.

Ja i natt har tydeligvis cory eggene klekket, men ser ikke et eneste yngel i karet etter klekkingen.

Flyttet forresten di voksne for jeg vet dem kan finne på og ta nyklekkede yngel.
Så dem ble flyttet ut i går.

Men selv om det bare er cory yngel`ene som nå er blitt 2mnd gamle så....
Det eneste jeg ser er dem, og dem er smellfeite.
Så dette gikk ikke som planlagt.

Trodde at di nye yngelen ville være trygge sammen med yngelene som er 2 mnd gamle etter at dem var kom ut av eggene, men den gang ei....SUKK .

Ja da vet jeg iallefall at om det dukker på nye egg så skal dem flyttes over i eggen klekke/vokse tank
Nå har jeg endelig fått trilineatus i lek!

Sitter og venter på eggene sånn at jeg får plukket dem ut med det samme. For har lest at det ikke er så mange egg som legges om gangen. Har bare 3stk så håper på at jeg nå kan klare og få dem til og leve opp sånn at gruppa blir noe større.
Godt at det yrer og gror i kara dine, etter et mildt sagt trøblete år ( i fjor var det vel?)!! Artig med Cory lek! Hos meg klekket green laser egg i går, så spennende å se hvor mange som lever opp!
Lykke til
MVH Pål
Ja til nå har det kommet 15 egg som jeg har sett i allefall. Har fått til og redde 12 av dem. Ett mistet jeg under flytting fra karet til boksen, mens 2 er blitt bortet/tatt i løpet av natta. Disse 2 kom så pass sent at jeg ikke orket og drive og styre med og plukke dem ut. Hua la dem nesten på bunnen av karet

Men det kan se ut som hun ikke er helt ferdig for hun er fortsatt god og rund
Trilineatus eggene bruker lengere tid en metall eggene på og klekke.
Det er blitt dag 5.

Og så har jeg kun igjen 4-5stk. som jeg kan se liv inni.
Resten har gått bort i mugg.
Nå har det første Trilineatus egget klekket. Nå gjenstår det bare og se om yngelet vil klare seg.
Takk Sølvi

Eggene og det ene yngelet går i en fødeboks i 65l.
Jeg har tredd en nylonstrømpe over boksen siden det nyeste yngelet er såpass lite at det kommer seg ut igjennom lufte hullene.

I karet jeg kaller yngel akvariet (65l) går det en nå en haug ancistrusyngel.
2 stk sterbaier.
3 stk Trilineatus

Metallpanncermallene og ungene dems som ble født 3.12.11
har jeg endelig fått flyttet ut i det store akvariet på 270l.
Juvel hannen begynte og spist en god del av ungene dems ca 70stk i dag tidlig,
noe som overasket meg siden jeg trodde ikke ungene var blitt så gamle enda at parret hadde begynt og tenke på og legge nye egg for da hadde vel hunnen og vært etter ungene, men hun var ildsint på hannen.

Når jeg så hvor hardt det begynte og utover han så ble jeg fortvilet.
Har ingen kar som jeg kunne flytte hannen til for og prøve og redde han.
Så resutatet her ble: Hun drepte han. SUKK!

Så sitter igjen med hunnen og ca 20 av ungene som hun passer veldig godt på.
Vi kan ikke komme bort til glasset før hun kommer som ei kule og gjør alt for og jage oss bort.
Hei på dere

Cory eggene har begynt og klekke i dag.
Nylonstrømpe tredd uten på føde/yngelboks er noen jeg IKKE gjør igjen, det ble rene dødsfella for noen av di stakkars små cory`ene. Men et lyspungt er det da for jeg fant ut at det var blitt et hull i strømpa som har gjort at mange yngel likevel har klart seg. Så har nå den siste timen drevet og fått tak i disse yngelene som svømte fritt i karet der boksen var plassert. Så nå går alle i en plastikk boks som står ved siden av akvariet dem kom fra, allefall frem til dem er såpass store at dem ikke kommer seg ut av åpningene i fødeboksen.
Har nå disse som er voksne:

1 Flekket
2 Sterbai
3 Trilineatus
5 Metall

Pluss en haug yngel av ymse slag.
Ja i går kveld slo katastrofen til her!!!!

Hørte en kraftig sprakelyd og gikk for og se etter. Og DER sto spruten ut av det ene hjørne på det største akvariet!!! føyk av gårde og fikk frem bøtter, tømme slange og håndkler til gulvet.

Men det tyngste er at di fleste fiskene gikk i sjokk da det smalt.

Fikk reddet kun coryene, blødene hjerteog ancistrusene. Prøvde febrilsk og rede reste, men dem klarte seg ikke. Så i går ble det en mega tung kveld.

Disse mistet jeg:

3 glassmaller
3 rødfinnebotia
5 kuhliåler
8 norsk flaggtetra
5 skjørtetetra
3 neon regnbuefisker
2 sebrabotia

Tror det ikke skulle være flere nå. Slettet akvariet fra profilen min ganske så raskt etter dette skjedde for det var tungt og se det stå der.
Uffda, dette var leit
Dessverre er det jo sånt som kan skje plutselig, og det er ikke stort man kan gjøre. Heldigvis var du hjemme og fikk reddet noen av fiskene, og det var jo bra
Men, huff, jeg føler med deg, det hørtes ikke ut som noen kos kveld akkurat....
Ja i dag er juvel yngelene 6 uker gamle. Dem er ca 20stk.
Dem er glad i det dem får av mat.
Til og med røde mygglarver har dem prøvd og få i seg, men dem er små enda,
så det er litt knoting.

Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap