Underwater world (side 12)

Vannsti
hmm.. okeida.. Jeg prøver jo å passe på at vannet er rundt 25grader fra slangen da.. men men.. :p

Du får høre med Anna om hvordan og hvor lenge, der har jeg jo egentlig ingen erfaring bortsett fra hva andre har fortalt..

Jeg fyller aldri med så varmt vann fra slange, da mellomlagrer jeg og evt varmer opp kaldvann med kokt vann..
Hvor varmt vann tar du fra slangen da?
Det er vel større sjangse for at det kommer ufine ting med der ja.. Jeg har igrunn alltid gjort det slik. Har ikke muligheter for mellomlagring.
Vannsti
Hvor varmt vann tar du fra slangen da? Det er vel større sjangse for at det kommer ufine ting med der ja.. Jeg har igrunn alltid gjort det slik. Har ikke muligheter for mellomlagring.

Kommer an på hvor mye vann jeg bytter og dermed hvor stor tempratursvingningen blir, men sånn ca 17-20 grader max.
Coryer elsker jo kaldvannsbytter, så det er jo og en grunn til at jeg ikke behøver og være så nøye.
Okidok =)
Tror du det er mye ekstra guff i vannet når det er såpass varmt som det jeg har byttet med? Sånn, folk skal jo helst ikke drikke veldig varmt vann fra springen - så det gir jo klart mening ..
Det har nå heldigvis gått bra hos meg med sånne varme bytter, før hadde jeg det bare i bøtter før jeg hellte det oppi :P
Husker jeg var veldig skeptisk til dette i begynnelsen da jeg kunn tok iskaldt vann fra springen som jeg lot stå i en stor balje .. det var før jeg flyttet.
Behøver ikke være så mye "guff" i vannet, men at det er større sjanser for både tungmetaller og annet ulumsk, er det nok.
Ja, det var det jeg kallet "guff".. hehe :p
humhum.. skiftet du med 17-20graders rett-fra-springen-vann til Aceiene i den tid da?
Ja, gjorde det, men der måtte det jo tilsettes div for og få vannet opp til ph og gh som var tilpasset de.
Japps.. jeg har sånne kalkstener som tar seg av sånnt, jeg :p

Må bare innrømme at tilsettninger blir veldig skummelt for meg!
Vannsti
Japps.. jeg har sånne kalkstener som tar seg av sånnt, jeg :p Må bare innrømme at tilsettninger blir veldig skummelt for meg!

Akkurat, det var defor jeg ikke giddet med Malawi lenger, for mye styr. :p
Liker og ha det enkelt, holder meg derfor til de som trives innenfor de vannverdier jeg får ut av springen.
Jaa, jeg vet. Liker det best jeg også! Så i de andre karene blir det nok enkle fine fisker.. hehe. Blir så satt ut og får litt sånn lei-tanker med en gang jeg må tenke på vannverdier og tilsettninger og sånn... :/

Det er bare det at jeg er jo så glad i Malawiene mine, syns dem er fine og morsomme fisk! Da jeg kjøpte dem fikk jeg vite at de hadde gått i springvann uten tilsettninger, så jeg bare.. fortsatte :/ Har jo de effektene av mye kalk i vannet da!
Kortvarig lykke
(-)54liter igjen, da alt havna på gulvet.

Karet sprakk nemlig i bunn i dag, og spruta vann over heile leiligheta.
Ai, da. Selve marerittet det der...
Ja.. jeg var ikke hjemme engang, fikk bare høre av samboern at det rett og slett spruta ut av det. Det var ikke en overdrivelse engang, da jeg kom hjem sto strålen 10cm ut fra bunnen på karet..!

Det var heldigvis verken snegler, reker eller fisk i karet da - ettersom jeg satte det opp for bare få dager siden..

Nå har jeg alle plantene i bøtter og spann, og noen røtter i et kar der det egentlig ikke er plass til mer.. så jeg spekulerer på om jeg må ta i bruk en 60liter jeg har stående tom.. lovde den bort for ukevis siden, men den ble aldri hentet.
Det har blitt lite tid til karene i det siste, det har jeg dårlig samvittighet for. Det ser likevel ut som det går bra med fiskene. Jeg pleier å sitte og se på dem om morgenen mens jeg dytter i meg frokost!
Den lille crabro-yngelen har begynt å få mørke striper slik som foreldrene. Lurer på hvor det er blitt av de to andre ynglene jeg så. Så dem bare en gang da, kanskje det var i en drøm.. :p

60literen er stappfull av ting nå iallefall, planter, steiner og røtter altså.. Sånne ting jeg ikke kan ha i Malawikaret.. Kjipt å få et kar mindre selv om det bare var oppe i tre dager.
Ancistrusyngelen er vel ute av hula og har nå fordelt seg rundt om i karet. Biittebittelille små fiskan! hehe

Har egentlig veldig lyst til å sette opp et til kar, bare for å ha alle plantene i. Men har helst lyst på noe i 100liters seksjonen kanskje.

Tror den ene crabro-hunnen tygger på yngel igjen, for den er så stor i munnen atte.. og så står den bare og ser sultent på når jeg mater dem. Observerer at lillecrabro har begynnt å bli dristig, og svømmer ganske høyt opp fra der den vanligvis holder seg.
Stakk innom for og si hei siden jeg har vært bortreist i etpar uker, og ser du har hatt marerittopplevelsen over alle. )
Det er ikke noe gøy når noe slikt skjer, så skjønner godt du er litt fortvilet over sprukket kar ja! :p

Likevel godt og høre du berget fiskene dine. )

Har du tall på alle ancistrusbabyene dine nå?
Hei! Ja, det var akkurat like ille som det høres ut desverre - bortsett fra at jeg ikke hadde fisker der, da hadde det jo vært enda værre.

Har ikke fått tellt babyancistrusene, det pleier å henge rundt 5-6 på hodet til den pumpa jeg låner av deg. Ellers så ser jeg dem rundt på røtter, oppe ved vannkanten, rundt hula.. jeg får ikke til å telle =P

Lille Crabro har blitt riktig stor og sterk! Den svømmer rundt på bunnen og er ikke redd for å bli spist lenger! Jeg har registrert det som oppdrett nå, for den er godt over sine 6 uker med fare nå!
Etter et par uker borte finner jeg ikke lenger ancistrusbabyene.. det har nok blitt for lite vannskift kanskje, eller så vet jeg ikke.. muligens for lite tilgang på mat.

Etter floppen med 50literen sitter jeg jo igjen med et planteakvariumsprosjekt der alle plantene ligger oppå hverandre i 60literen. Flere har forøvrig eksplodert i vekst også. Jeg blir veldig fristet til å kjøpe et til kar nå med så mye på salg.. Kanksje mest glaner jeg på 120literen til Lisa.. =0
Vannsti
Kanksje mest glaner jeg på 120literen til Lisa.. =0

Hehe, løp og kjøp!!
Lisa-S
Hehe, løp og kjøp!! ;)

Hihi ^^
Hvorfor skal du selge den forresten?
Er det høyden/corydoras, eller noe annet? :p
Tilfeldig bekjentskap
© Birger Amundsen
Reklame for plussmedlemskap