Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 12)

Tor Erik Lindøe
Du satser mye penger. Men leopoldi er stort sett ikke så mye verre en motoro mtp hold, og motoro er jo kjent for og være den aller beste nybegynnerrokka. 1: ikke så dyr 2: tåler mye(akkurat som leopoldi i de fleste tilfeller). Så lenger du leser deg godt opp, og er villig til og gjøre jobben som må til mtp rokkehold sjenerelt, så skal det nok gå bra. Når du legger ut så mye penger på feks en leopoldi, så får du stort sett fisk i god form.. Ser egentli ingen grunn til og ikke velge leopoldi som første rokke, utenom prisen. Rokker er ikke rocket science, stort kar, stort filter, hyppige vannbytter og målinger så er du stort sett safe.. Eneste "hassle" er ved viltfanga rokker, det er å få dem over på frossendiskmat :) (reke\sei etc). De som er mest brukt. Jeg vil vel egentli ikke dra paraleller mellom discus og rokker, ene og alene er vel at _veldig_ riktig discushold, faktisk er mer arbeid i forhold til rokker(mener jeg)

Helt enig i alt du skriver. Kan jo legge til dette med risikoen for parasitter etc. på viltfanga rokker... Kan bli et helvetes kjedelig prosjekt om man skulle være så uheldig å få med noe skit der.

Discus har jeg ikke hatt, men har nå endel annen sart fisk (mer eller mindre) som reagerer raskt om noe skulle stresse dem.
- Min erfaring er at "innkjørte" rokker er relativt hardføre fisker! Hovedsaken er rett og slett bare at de trenger veldig mye mat, dermed produserer de mye avfall - som igjen lett kan føre til raske og store endringer i vannkjemien. Viktig å være klar over dette... er vel der de aller fleste feiler - ved å ha de i for små kar/for dårlig filtrering/dårlige rutiner på vannbytte.
Jeg er ganske heldig pågrunnav:
1. Dyrebutikken jeg handler på er norges største så det er billigere en på små fisebutikker. ( Jeg mener fisebutikker ikke fiskebutikker).
2. De på dyrebutikken synes jeg er ganske erfaren til å være 10 år så jeg får litt rabatt.
3. Hvis man kjøper flere dyre ting samtidig får man rabatt.
4. Jeg fikk en Discus for 500kr til 300kr litt pågrunnav en hadde død men mest pårunnav jeg bare fikk kjøpe Discus til 350 av pappa og det var max.
Jeg tror jeg skal få tak i leopoldi til 2000 per stk. Men vet noen hvor gammel man må være for å bli med i nettakvariet? Kommer frem at jeg er for ung.
13 år på NA tror jeg.

Butikkene kan ikke selge med tap.
Butikkene klarer nok ikke å skaffe Leopoldi til stort under 10 000,- pr fisk.
Tror du må lese litt mer og sette deg litt mer inn i dette.

P.leopoldi er fra Brazil. Det er eksportforbud på alle rokker fra Brazil. Det er noen få som eksporteres hvert år, men veldig få.
De P.leopoldi som selges er derfor oftest oppdrettsfisk, og de oppdrettes ikke i så stor skala. Du kan faktisk risikere å havne på "venteliste" for å skaffe disse.
Butikkene klarer ikke å skaffe denne arten billigere. Det billigste alternativet er å importere selv.

P.leopoldi. (potamotrygon leopoldi) må ikke forveksles med p.leopoldi (pterophyllum leopoldi) som er en skalare art som koster noen få kroner.

Så ikke for å legge planene dine i grus. Men du kommer ikke til å få tak i rokka p.leopoldi til 2000,-

Når du kommer så langt at du er sikker på hva du holder på med, bør du begynne med p.motoro. En hardfør rokke, som også er veldig flott. Den finnes dessuten i flere varianter, som f.eks. marbled.
Må det være nødvendig å virke sååå innmari bedrevitende her, Vidar-Alexsander!? Han er 10 år. Nesten bedre å tie ...

Akvariefan; Jeg anbefaler deg å lese MYE om rokker, og kanskje vente med de fleste spørsmåla til du nærmer deg konfirmasjonsalder. 5 år - det er lenge til det
Ja, det føler jeg at jeg kan.

Det er vel bedre å få forklart ett og annet enn å leve i sin bestemte mening til man plutselig får servert fakta i ansiktet på en annen måte.
10 år eller 13 år. Dette tror jeg Akvariefan forstår, om han bare legger viljen til.
Janne
Må det være nødvendig å virke sååå innmari [I]bedrevitende[/I] her, Vidar-Alexsander!? ;-) Han er 10 år. Nesten bedre å tie ...

Finner ingen bedreviter i det inlegget, syns det var godt og informativt.
Jeg tror hun mener at jeg må få ha mine drømmer.
Kanskje du burde vente til du er gammel nok til og ha dem,det er jo tross alt 5 år!! til du skal ha dem..
Vil bare legge til at jeg fikk en telefon i dag ang interres for par av leopoldi i Norge. 18 000 kr for 2 stk, dvs 9000kr\stk.. Ikke for og knuse noen drømmer, men det er realiteten. Disse er tilgjengelige(tror jeg, om de ikke er lakt av for folk allerede) på Dyrego kilden.
Ble imponert over veksten på rokkene dine fra siste import Tor Erik.
Du har vel hatt motoroene dobbelt så lenge, og de nye har vokst forbi.
Og den ene "dama" di var jo litt suspekt rund... Blir spennende når du får de i det nye karet.
Nå husker jeg ikke helt eksakt når vi var i stavanger og hentet rokkene sammen, kan vel bla litt i gammle tråder og kikke, men orker ikke det nå, men tror kansje det var litt ut på våren om jeg ikke tar helt feil. Motoroene hentet jeg rett før jul året før, så det er vel et halvår mellom.. De siste jeg har hentet har vokst enormt, spesielt damene(yepezien og den "suspekte"). Jeg føler vel selv at 9 rokker er mye, så jeg ønsker vel egentli og få noen bort, men hvilke? Er jo så utrolig fasinert av hver og en av dem!

Og nå kommer det jo også 2 nye :p (om de overlever karantenen hos x)
Kult! Har vært på et par lister en stund nå... har temmelig lyst på fler, men må vel tenke litt fornuftig å
Er ikke i mitt eie enda, men håper de klarer karantenen
En i danmark selger 2 leopoldier til 6000...
Søk på "leopoldi til salgs" på kvasir, det står... p. leopoldi rokker, to stk osv
Leopoldier er overpriset i Norge, ingen tvil om dette. Ellers i verden koster de alt fra 500 dollar til 1500 dollar, alt etter kvalitet.. Det jeg har lakt merke til er at det er uuutrolig dyrt å få sendt ting til Norge, derfor så høye priser. Jeg sendte mail til Wideroe ang frakt fra københavn til haugesund(direkterute). De skulle da ha 3800 Danske Kroner, for og sende en pakke på 50x50x50cm.. Spør du meg, så er det tragisk! EØS my ass.
Tenker dere rokkevenner å få tak i noen leopoldier i 2012?
Hei alle mine rokke venner......

I og med at jeg er trådstarter ber jeg dere vennligst lese innlegg Nr. 1 siste setning og leve litt etter det her.

Så til diskusjonen , det er vel ganske uintresannt hvor mye en rokke koster , klarer man å gjøre et godt kjøp så ære være den som klarer det. Har selv lett i fire år etter rimlige rokker av denne typen , Og når de på Glazer i tyskland selger denne type rokker for fra 15 000 og oppover , og en her inne har vært flere turer i tyskland og hentet rokker, jeg fikk tilbud om to fra siste turen og disse lå på 8000,- pr stk som jeg anså for å være en meget god pris.

Men dette handler også om kvalitet og ikke bare type. Du kan få denne typen til opp mot 100 000 ,- for en voksen BD hunne , eller skrapfisk ned i 6 - 7000 . Personlig er jeg meget skeptisk til at en selger en fisk for 3000 DK PR. STK NÅR HAN KUNNE FÅTT 8 - 10 000 . Da er det noe som ikke stemmer.

Men igjen mine venner , la oss holde dette i en fredlig tone , og nyte disse fantastiske fiskene , uansett pris.

Ha en riktig god helg alle sammen...
Hei på dere
lurte på åssen type rokke dette er den er liten enda og spiser reker og mark atm og er ca 10-15cm
En potamotrygon laticeps var det jeg kom frem til på google...
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap