Anders' akvarierom [NR. 1] (side 12)

Plussmedlem
sissimor
Kjempefine er akvariene dine Anders! Og den Blyxa`n gjør at jeg får lyst til å prøve meg jeg også. Har et par begredelige tuster i Godteskåla som jeg kan prøve å redde ;)


Takk til deg også

Mine har jeg prøvd rundt i flere akvarier uten at de har trivdes så godt. Det vil si, de vokste ikke... men etter at jeg puttet dem i 98 literen dem er i nå, har de virkelig vokst - masse! Rart egentlig, for dette akvariet hadde helt nytt bunnlag da de ble satt nedi. Og uten gjødsel Bruker egentlig ikke gjødsel, jeg.
Plussmedlem
NOTE TO SELF:

Har skiftet ut microormkulturen i dag. Etter over 2 måneder. *grøss*

Plussmedlem
Green laser-yngel oppdaget
I dag har jeg tatt vannbytter i alle akvariene. Og når jeg tømte det siste akvariet, som var 98 literen til Corydoras Green Laser, så jeg etterhvert en bitteliten yngel! Det var gledelig å se. Den moppet rundt på sandbunnen og så frisk og fin ut. Kanskje det er noen yngel der, da? Ikke godt å vite, skal kikke godt etter. Uansett om jeg finner en del yngel der kommer jeg ikke til å ta dem ut og fôre dem opp i egne plast-tanker. De som er der nå, må klare seg selv... håper virkelig at noen klarer seg på egen hånd!

Hadde jeg fått fler egg kunne jeg alltids tatt noen ut, men jeg har ikke plass til oppfôring etter plast-tankene, da 54 literen er full. Nå må jeg snart selge noen små-pandaer, forresten. Trenger plass til oppvekst i det akvariet nå.
Gratulerer!!
Har selv fått 30+ yngel på div. fisk idag, det er altid gøy!!
Inaktiv bruker
ja. takk anders skal lese og se på de plantene der jeg ) Jeg tenkte bare på det for jeg er interessert i noe avleggere elelr slikt som du nevnte men vi kan jo ta dte på e-post så ikke det står i en personlig tråd som bli lite fint og grattis med en liten grønning, det fortjente du. spennende og se om dte blir noe mee ut av det da
Plussmedlem
Syntes bilder uten blitz kan bli veldig fine da det blir ganske riktige farger på dem. Men igjen er det mer vanskelig å få tatt skarpe bilder.

Legger ut et par bilder av mine kjære, vakre Corydoras eques Bildene er tatt uten blitz.




[External Image]


[External Image]
Plussmedlem
Studerte forresten equesene mine ekstra godt i går kveld. Jeg vil finne ut om jeg i det hele tatt har noen hanner. Jeg er veldig usikker! Jeg håper inderlig at det ihvertfall er èn hanne oppi der så jeg har en mulighet jeg også til å få noen egg! Jeg liker ikke det å ikke ha muligheten til det...

Fant ut til slutt at jeg tror jeg har en hann av de 5 i gruppen. Nå er jeg ganske god på å se det jeg vil se også, hehe, men jeg tror altså at den ene kan være en hann.

En dag håper jeg å være heldig å finne flere av disse i en gang, jeg vil virkelig utvide gruppen litt! Bare noen få individer hadde gjort seg med denne fantastiske fargen eques har
Virkelig vidunderlige coryer de der, og jeg krysser fingrene sammen med deg for at det er en hanne der ;D

Hvis du kan tåle tanken på å være liiiittegranne kjip mot fiskene dine noen øyeblikk, så kan du jo forsøke å kjønnsbestemme gruppen du har med Eques på en litt spesiell måte
Det står skrevet (husker ikke hvor,men har lest det mange ganger) at hunn-corydoras har rektalfinner (finneparet under buken, ved analåpningen) som har buet tupp-utseende på det finneparet, mens hannene har spisse finner. Dette fordi hunnene skal kunne klemme finneparet bedre sammen når de bærer eggene der under egglegging.

Om du utstyrer deg med godt lys og en plast-tank med akvarievann der du samler hele gruppen med Eques, samt en medhjelper som kan fotografere for deg, så er du klar. Løft forsiktig opp en Eques om gangen, brett veldig forsiktig ut rektalfinne-paret og hold dem ute med tuppen av pekefingeren din. Så får du medhjelperen din til å fotografere. Slipp så fisken ned i akvariet igjen, og tar et nytt individ fra plast-tanken.

Mulig du kan klare å se kjønnsforskjeller den korte stunden du har fisken over vann, men siden man bør være rask, så er det nok uansett best å belage seg på å bruke bildene som granskningsmateriale etterpå. Da kan du sammenligne alle individene i gruppen, og se om de har prikk like bukfinner eller om det er noen som er spissere enn andre (hanner). Hvis alle er 100% like selv etter nitidig granskning med lupe av bildene, så... da er det en viss fare for at alle er samme kjønn.

MEN man skal aldri si aldri! Min første eggleggende Green Laser var den aller minste og tynneste Green Laseren jeg hadde i gruppa på 15. Jeg tok den med som et sikkert kort, "det der er garantert en hann liksom", da jeg skulle samle en liten egglegger-kvartett i et kar. Viktig å ha med noen man er sikker på er hanner, ikke bare de tjukke eggstinne hunnene...
Så viste det seg da, at denne "sikre" hannen var i stand til å legge over 80 egg...!

PS!
Jeg må føye til at jeg selv aldri har brukt bukfinnene som identifiserende faktor for kjønn på Corydoras, men jeg har lest at veteraner i gamet klarer det, og de regner det for en sikker metode når man først kan det.
Plussmedlem
Mhm, akkurat det der med bukfinnene leste jeg faktisk for veldig kort tid siden selv Men jeg har ikke kikket så veldig på akkurat det enda, men skal gjøre det nå tenker jeg Hvis jeg slipper, skal jeg prøve å finne ut av det uten å ta fiskene ut av akvariet... hvis jeg skal det, må vel alt av innredning ut, blant annet en stor redmoor-rot, et par svardplanter og litt andre ting Equesene er en av de artene jeg har jeg ser mest til og som svømmer mest rundt, så jeg kan kanskje ha mulighet til å se det uten å ta fiskene ut. Håper jeg, iallefall

Jeg må kikke litt på det. Det er jo en veldig smart metode, da! Men det kan jo hende at forskjellene er såpass små at det ikke er så lett å se på en fisk under vann...?

Vel, på tide å studere litt
Plussmedlem
Så forresten en liten Green Laser yngel i dag også. Dette er jo et godt tegn! Tålte ihvertfall gårsdagens vannbytte Vil utvide Green Laser-gruppa også, så hadde vært fint om noen hadde klart seg på egenhånd. Håper det er flere oppi der!
Plussmedlem
Det er mange arter fisk som er i farta om dagen! Kom i døra på akvarierommet for et øyeblikk siden, og der suste pandaene rundt som villbasser i oppvekstakvariet rett fram. De trener seg nok Og så var Corydoras caudimaculatus også i farta... kult! De har vært litt sånn små-hypre før, men ikke så mange på frontglasset som dette. Jeg venter spent her nå, kanskje det blir Caudimaculatus-egg etterhvert?


Så jeg lot faktisk være å gå inn der akkurat nå for å ikke forstyrre de i det de driver med...
Plussmedlem
Jeg MÅ forresten bare skryte litt av signaturen min som jeg fant på, hehe :P Det er vel en uke siden eller noe siden jeg byttet, men "må bare"... fant på noe inne i hodet mitt, men syntes egentlig de ordene passer meg litt:

Look at them, and you will understand - we are talking Corydoras.
Du får litt skryt av meg også Anders, veldig bra, og det er jo det med Corydoras, se på dem lenge nok så slipper du gå på egenutviklingskurs ;o)
Plussmedlem
Det passer til meg (og mener dette stemmer for andre også...) Det er fordi jeg falt for Corydoras etter å ha sett på dem, bilder og i virkeligheten... så altså, se på dem, og du vil forstå hvor fantastiske og søte de er
Det var en snerten og flott signatur! Helt ærlig! Rett og slett fordi den "sier alt" når det kommer til disse flotte fiskenes (Coryenes) medfødte sjarm!

Jeg liker selvfølgelig at det er Corydoras-entusiaster her, og jo flere jo bedre!

Snakker om signaturer, så må jeg nevne den utrolig fine signaturen Tom C har her på AF;
"Natural species is a history of Nature, hybrids are just whims of Man. Don't mix locations."

Det sier alt! Og selv om han kanskje i hovedsak snakker Apistogramma (?) så gjelder det andre og svært like akvariefisk også; som f.eks. Corydoras metae og Corydoras melini. De to er så utrolig like at det er fort gjort å forårsake hybrid-avkom om de finner på å leke sammen og krysser seg. Derfor må man være obs på hvilke Corydoras-arter man har i samme kar, og unngå f.eks. to arter med svart ryggstripe i samme kar, eller to flekkete arter som til forveksling kan se like ut, C. adolfoi og C. duplicareus osv.

Jeg husker at ElinH her på forumet fikk ved et uhell hybridavkom da hun hadde to veldig like arter i samme kar. Den ene var Corydoras loxo....et-eller-annet. Loxonius? Hva var den andre nå igjen, som den krysset seg med? Uff, nå merker jeg at jeg ikke har hatt fisk i huset på en stund! Har helt glemt det!

...Og det var altså alt som skulle til for at jeg skulle prate for fullt og snakke meg helt vekk - igjen! Hehe
Plussmedlem
Mhm, det er helt rett det du skriver her, og det er noe jeg også tenker på iblandt; tenk hvor kjedelig det måtte vært å skape hybrider! Ikka bare kjedelig, hadde følt at jeg virkelig hadde vært dum og tenkt alt for lite som hadde "fått til" noe sånt. Så heldigvis har jeg ikke særlig like arter sammen... og nå er det bare èn art pr akvarium i 4 av karene her også, da, er bare det ene som har flere arter.
Så Tom C's signatur syntes jeg absolutt var usedvanlig smart! Menneskeskapte "arter" må ikke forekomme! Dette er virkelig noe å tenke over, og passe på. Man har rett og slett et ansvar for at det ikke skjer!

"Cleanliness is next to Godliness when raising catfish" er også en veldig klok signatur! Tror den satt seg på hjernen min 1. gang jeg leste artikkelen din der du hadde tatt den med

Og den Coryarten du snakket om, Loxozonus, er det ikke det? Virkelig fort å glemme bort! Også er det vel særlig Axelrodi som er veldig lik, hvis jeg ikke tar helt feil?



PS! Det er Godliness, som i Gud og gudelighet. Ikke goodliness

Jo, du har rett navn - det var Loxozonus. Den andre husker jeg bare ikke, men de hadde felles at de begge hadde svart ryggstripe. Og for en leksklar hann så kanskje det er "close enough" i noen tilfeller
Plussmedlem
mona o
PS! Det er [B]God[/B]liness, som i Gud og gudelighet. Ikke [B]good[/B]liness :)


Litt kjapp i svingene, ja (Hater dumme skrivefeil som gir en annen/ikke har noen mening...) Rakk å endre innlegget, så det er rettet på nå

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap