Den forvirrede amatør (side 12)

I dag har jeg vært på jobb i dyrebutikken. Der har det kommet noen nye dvergciklider. Jeg er ikke sikker på hva de heter, men noe så lekkert! Sikle sikle. Men plass til dem har jeg ikke!

Det jeg har kjøpt er sand. Nå skal den grove, stygge grusen i hjørneakvariet bort. Men blir vel ikke noe før til eller over helga. Skal jobbe i morgen og lørdag også.

Hvordan skal jeg klare å gå i to dager og se på de dvergciklidene? Sukk og sukk.

Nå skal jeg gå inn i fiskebasen og se om jeg finner ut hva de heter....
I dag har jeg (og gubben) hatt storrengjøring i 180-literen. Det trengtes. Det ble en ny verden der inne. Etter total ommøblering osv tenkte jeg å prøve å sette inn kampfisken som fikk sånn juling sist. Men det var ingen suksess nå heller. Den illsinte knallblå dama gikk til kamp så sløret sprutet. Denne gangen tok jeg hunnen ut og plasserte på kjøkkenet. Nå går det igjen en litt mer beskjeden dame bare, og det virker å fungere bedre. Det er nesten så jeg begynner å lure på om den hunnen egentlig er en hann? Men hvorfor han den i så fall ikke laget skumrede og kurtisert den andre dama? Jeg forstår egentlig ingen ting, og det er vel sånn det skal være.

Gubben ryddet ut diverse pynt og fjas, båt og røtter og steiner. Hadde dette i en balje. Jeg sa han måtte passe på at det ikke ble med fisk, noe han tok veldig alvorlig. Etter at alt var borte og jeg begynte å slamsuge savnet jeg de to L144, de var ikke å se noen steder. Ut på badet, og jo da - i bunnen av balja lå det to forvirrede gule damer og så stygt på meg.... Jeg tror de har kommet uskadet fra det heldigvis. Gubben fikk jo fullstendig panikk - jeg tror ikke dette skjer en gang til.

Vi skulle jo til Trondheim sist uke. Men på grunn av at jeg jobbet 3 dager og det skjedde div annet også ble det ikke noe. Nå vurderer vi å reise på tirsdag.

Tenk, jeg greide å jobbe i 3 dager uten å kjøpe med meg de lekre dvergciklidene. Jeg har ikke funnet ut hvilken type det er. Men du verden så lekre. Jeg måtte kjempe litt av en kamp med meg selv for å la de bli igjen. Jeg har rett og slett ikke noe sted de kan bo.

Derimot lurte et par grenmaller seg oppi håndveska mi på lørdag..... Pussig!
Veldig morro at "gubben" er bitt av basillen ;D
tante
I dag har jeg vært på jobb i dyrebutikken. Der har det kommet noen nye dvergciklider. Jeg er ikke sikker på hva de heter, men noe så lekkert! Sikle sikle. Men plass til dem har jeg ikke! Det jeg har kjøpt er sand. Nå skal den grove, stygge grusen i hjørneakvariet bort. Men blir vel ikke noe før til eller over helga. Skal jobbe i morgen og lørdag også. Hvordan skal jeg klare å gå i to dager og se på de dvergciklidene? Sukk og sukk. Nå skal jeg gå inn i fiskebasen og se om jeg finner ut hva de heter....

Og dvergciklidene var av type...? Nysgjerrig

S
Ja, si det du Simen.... Jeg gikk inn i fiskebasen, men fant ikke noe som lignet nok til at jeg tror det er det. Butikkeier er på ferie. Så lette jeg etter fiskelistene i butikken, men fant dem ikke. Så jeg er like klok. Og blir det nok til sjæfa selv er tilbake.

Men fy så fine. Har kjempelyst til å sette opp et av de to tomme akvariene på gjesterommet. Men hvis jeg skal gjøre det så blir det vel cory der. Og da bør jeg vel ikke plaske oppi dvergciklider.

Æsj!

I dag har jeg forresten tatt et tak i karet på kjøkkenet. Det hadde nesten grodd igjen.

Kampfisken som flyttet inn i 180-literen i går har nå laget et flott skumrede. Håper han får med seg dama dit etter hvert. Jeg har så lyst til å kjøpe en kampfisk til, men vet ikke om jeg tør sette den inn sammen med den sinnsyke dama som jeg lurer på om ikke er en transvestitt.

Jeg burde gå på å og skifte ut grusen i hjørneakvariet med sand. Men gruer meg litt for jobben, det skal innrømmes.
Noen hunner kan være meget agressive frem til de er klare for å legge egg. Ei jeg hadde klarte og drepe den ene hannen og fløy på den nye jeg kjøpte så fort han ble sluppet fri.
Derfor fikk hun arrest i et fødekar som hun rømte fra, men da var plutselig alt greit og etter det la de jevnlig egg, hun var med å passet redet.
Men måtte fjerne den andre hunnen som hadde gått oppi der, da denne hunnen lot sitt temperament nå gå utover henne.

Det som er så fasinerende med laberyntfisk, de har veldig forskjellig temperament.
I dag har jeg og gubben vært i Trondheim. Skulle liksom "gå byen", men endte opp med å forsove oss og kom rimelig sent av gårde, for så å gå på Plantasjen og et par akvariebutikker. Da var vi blakke og slitne, og gadd ikke mer. Spiste litt middag før vi satte kursen hjemover. Var innom en kar på veien, og jammen forsvant det ikke litt mer penger der....

Nå er jeg rimelig spent her, det er helt sikkert. Skal se om jeg får tatt noen bilder.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Nå er det store spørsmålet: Er det 2 hanner og 3 hunner som butikkdamen påsto? Klarer jeg å holde liv i dem?

Uansett, de var altså så fine! Jeg falt pladask, og bare MÅTTE ha dem med meg hjem.

I tillegg hadde jeg med en fin kampfisk, men den har jeg ikke klart å ta bilde av.

Også var jeg innom på hjemveien og plukket opp 2 hanner av L144.

Så jeg må bare si at jeg er veldig fornøyd med dagens fangst.
Skikkelig bra fangst i dag skjønner jeg

Ikke så lett å se kjønn på disse blå sommerfuglene nei. Har stått og siklet etter dem mange ganger...
Nå må jeg si jeg ble i tvil her....

Jeg kjøpte meg jo en ny kampfisk i Trondheim. Slapp den i kjøkkenkaret. Der bor den illsinte hunnen som skrellet sløret av den "gamle" kampfisken. Hun ble derfor satt i en fødekasse for å se om det er mulig at disse kan bo sammen. Det har vært mye brisking og slåssing gjennom plastikken. Nå i kveld så jeg at dama hadde laget et flott skumreir oppi fødekassa.

Så nå er spørsmålet. Lager hunner skumreir? Eller er denne dama rett og slett en transvestitt?
Det brukes en del hormoner under oppvekst på kampfisk, for å få dem store fort, det kan ha skjedd her, derfor blir disse hunnene litt guttete.

Men ja, hunner kan produsere rede, dessuten passe egg og yngel om hannen skulle forsvinne.
Men om det er hundre prosent sikkert hva hun er, vet jeg ikke, men se etter eggleggingsrøret. En liten hvit tapp som stikker ut der bak.
Jeg er fortsatt ikke sikker, men tror mer og mer at den rasende kampfiskdama er en mann....

I dag har jeg vært i dyrebutikken og kjøpt meg en 20-liter til. Begynner å bli mange nå. Men jeg må jo ha et sted å ha killiyngelen. Ikke sant?

I akvariet på kjøkkenet slapp jeg noen guppyer jeg fikk i butikken. De hadde klart å krysse seg, og er en blanding av vanlige og endlers. Ikke salgsvare. De fleste ser ut som endlers, men det er noen raringer. Skulle være bare hanner, men ser etter hvert at en av dem er hunne. Stakkar som hun blir jaget. Hvis jeg ikke finner en løsning for henne fort blir hun nok ikke gammel.

Men det jeg skulle fortelle var at jeg oppdaget et par yngler der, og tenkte at det var da rask produksjon av guppyen. Merkelig nok har begge overlevd. Men nå som de begynner å bli større synes jeg ikke det ligner på guppy i det hele tatt.

Med den stripete paradisyngelen som viste seg å være en danio som kom som egg i en mosedott begynner jeg å tenke alternativt. Disse ynglene er litt for små til å si noe sikkert, men jeg synes de ligner på killi poliaki. Disse gikk jo i dette karet før, så umulig er det ikke. Men de har ikke evnet å få fram egg/ yngel der de er nå. Kan det være at det lå igjen et par egg et sted? Jeg har også et par kakadueciklider i det karet nå. De er fortsatt ganske små, og jeg har ikke sett at de har lekt. Men kan de ha fått til barn uten at jeg har oppdaget verken lek, egg eller yngelpleie?

Nei, nå er jeg rimelig forvirret her. Mest trolig er det vel guppyer med et litt pussig utseende.
Hjelpe meg!

I kveld har sommerfulgciklidene lagt egg. Jeg har så lyst til at noen skal overleve, om så bare 1 eller 2.

Alle gode råd tas i mot med takk!

Å så spennende - sette seg foran akvariet igjen.....
Ikke noe hokus-pokus!
Så gøy at de har lekt, er ikke den aller enkleste å få i lek den der

Ramirezi'er pleier å være dyktige foreldre, men hvis de går sammen med mye annen fisk så er det fort gjort at flesteparten av ungene blir spist.
Det beste er at de går i et kar for seg selv. Oppforingen er ikke vanskelig, avskallede artemiaegg tas med en gang plommesekken er brukt opp og de er frittsvømmende. Dette ser du ved at foreldrene leder de rundt i akvariet på leting etter mat. Bland gjerne eggene med vann og sprut de ned til yngelen med en plastsprøyte (fås kjøpt på apoteket).Lite og ofte foring er bra, de skal ha runde mager hele tida. Sleng gjerne oppi masse javamose i karet, denne inneholder massevis av mikroorganismer som yngelen kan beite på. Til slutt, vær nøye med vannbyttene, hard foring av yngel gir fort mye nitrat i vannet, noe dvergciklider generelt og sommerfugler spesielt er veldig følsomme for.

Hvis du ikke har avskallet artemia og javamose, så ringer du bare til din favorittdyrebutikk i Moss og vi sender i posten til deg

Knut
Æsj! I natt har alle eggene forsvunnet. Men det er vel ikke så pussig kanskje at foreldrene feiler i første forsøk. Nå skal jeg seriøst se om det er mulig å få opp et kar til her - i håp om at det blir en neste gang.
Øvelse gjør mester...
Ikke uvanlig at de første kullene er øve-kull nei. Utfordringen med hardt avlet fisk (blå sommerfuglciklide finnes jo ikke i naturen) er jo at de naturlige instiktene gjerne blir svakere eller forsvinner helt. Noen arter vet jo ikke lenger hvordan de skal formere seg, se for eksempel oppdretts-scalare. Der forsvinner jo eggene så godt som hver gang, uansett hvor mange kull de legger. Trist uvikling kan man si, men det er jo penga som rår. Er billigere og enklere for kommersielle oppdrettere å klekke eggene og fostre opp yngel for seg selv, fremfor å la de gå med foreldrene. Sånn får vi billigere fisk til akvariene våre. Jaja, ikke meningen å kuppe tråden din med mitt hjertesukk, men det var en altfor gyllen anledning! Uansett så regner jeg med at de skjønner greia etterhvert, er okke som en fantastisk flott fisk! Og så lenge du fortsetter med å gi de godt stell så er de nok i gang igjen om en uke eller to. Lykke til!

KnutA
KnutA

Du kupper slett ikke tråden, du setter lys på noe som jeg også tenker litt på.

I utganspunktet vil jeg bare ha "naturlig" fisk, jeg liker ikke fisker som ser ut som plastikk... Og normalt skulle jeg styrt langt unna disse blå sommerfuglene. Men jeg ble bare så betatt - og ettersom gubben dro kort klarte jeg ikke styre meg. Jeg kjøpte dem ikke for å drive avl, jeg kjøpte dem for å se om jeg klarer å få dem til å leve. Jeg er fortsatt ikke så sikker på at det går bra, men da de la egg så jeg det som en indikasjon på at de ihvertfall ikke lider/ mistrives. Og det hadde jo vært kjempegøy å få fram et individ eller to. Bare for gøy. De gjorde en veldig god jobb med å passe eggene i utganspunktet, men var nok sjanseløse mot killi ikke minst. Men jeg mistenker nå mest en L201 som lå på et blad under der eggene satt da jeg sto opp i dag, og jeg synes helt tydelig jeg så den rape.....

Når det gjelder scalare-paret mitt er jeg bare glad for at de ikke evner å vokte eggene sine. De legger egg hele tida, og ancistrusene koser seg. Og hva skal jeg med flere hundre scalarer? På en annen side hadde det vært gøy å se en vokse opp, følge utviklingen - det synes jeg er veldig interessant.

Men killi, der vil jeg gjerne ha fram unger. Det er fisker som fascinerer meg voldsomt!
Bra du ikke tok hjertesukket mitt ille opp Var ikke ment som kritikk av noens smak eller noe, men det er jo sånn at man ikke får i pose og sekk liksom. På veien mot flottere farger og lengre finner osv osv så forsvinner det jo en hel del også. Men så lenge det er varianter som kan leve et naturlig (så langt det lar seg gjøre i et akvarium) liv, og som ikke er handikappet av det vi mennesker tukler med så skal ikke jeg heve så mye som et øyebryn.

L-201 er jo stadig vekk ute og tusler om natta, så at den har fått seg en god posjon eksklusiv kaviar er nok mulig ja.
Fisk som trives har jo en tendens til å være ganske så produktive da, så at scalare-eggene blir borte er kanskje greit, tatt i betraktning hvor store kull de legger,hehe.

Synes det er morsomt å følge med på dine meritter innen akvaristikken, ekstra artig er det jo når jeg på en måte "vet" hvem du er!

Knut A
Da jeg var i Trondheim fikk jeg øye på denne vakringen her. Og før jeg fikk sukk for meg satt den i baksetet på bilen og ville være med meg hjem. Pussig!

Jeg har vel tatt ca 7640 bilder av den, men jeg klarer ikke å få fram fargene riktig. De er mer orange og tyrkis enn det ser ut som på bildene.

Men han er nå flott om fargene er litt feil også synes jeg da.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap