Slik begynner det og sånn skal der utvikle seg (side 12)

Kjedelig situasjon, helt klart. Men forhåpentligvis ei kneik dere kan klare. Kan vel være litt vanskelig for "utenforstående" å skjønne alvoret når folk blir hekta på akvariehobbyen (at de tror det bare er en fase osv). Det er jo ikke sjeldent at en slik interesse følger en hele livet, om kanskje i periodevis så er den der ihvertfall. Kan ikke kureres ihvertfall, haha!

Litt kompromisser og slikt kan kanskje løse det, som nevnt tidligere. Men det er også viktig å ikke leve "under" noen, - man skal ikke måtte kutte ut interesser og slikt bare fordi andre blir sjalu (eller fordi de skal sette reglene). Hadde skjønt det om man hadde samlemani og satt til ørene i skrammel, men noe så harmløst som å interessere seg for fisk!
Inaktiv bruker
Helt klart.
Jeg vet iallefall at om hun ikke vil at jeg skal ha en hobby, så er det 20 meter å gå så er hun til foreldrene sine og der kan hun sitte til hun har ombestemt seg.


Hm, jeg kom til og tenke på noe, i går så var jeg på kaia og fisket. (Nokk en hobby jeg har, men mest om sommeren i elva med fluestang)
Jeg fikk en liten mort og tenkte for meg selv da den var løs, TENK Jørgen! Tenk om noen kom å fiska akvariefiskene dine på den måte, tenk om akvariefiskene ble behandlet sånn? Jeg slapp stakkaren ut igjen, pakket sakene og gikk hjem! :P Snakk om å være både Blaut å bløt i hjerte! ;P

AH! Nå ligger Audien ute til salg! Håper noen kjøper skrotet!
Skal ha meg NY bil... Alfa Romeo Gullietta!
Inaktiv bruker
Esa 2000
Ja,a. I dag da lyset kom på så så jeg til min store sorg at en av Pygmeene hadde fått finne råte på halen! Så jeg kjører esa 2000 nå, det var ikke akkurat sånn jeg hadde tenkt at dagen skulle begynne! -.-

Jeg la merke til at den største kuhlii-ålen tilta etter jeg hadde midlet i...
(Ble mikset i en bøtte med vann før jeg hadde det i.)
Han svømer tulling rundt plantene! Kanskje jeg ikke skulle kjørt kur? :/
Håper han bare er lykkelig. La også merke til at den var rød på buken og feit!
Bare det ikke er Bukvansott!
Inaktiv bruker
AH! Sitter nå og ser på bilder fra 2007, da hadde jeg og min kjære en kampfisk. Tor-Odd! Han bare en nydelig liten sak. Synd vi ikke viste noe om kampfisker, for han levde i en liten Aquabox på 5 eller 10 liter husker ikke!
Det som skjedde var at, vi hadde akkurat ommøblert på soverommet, så åpnet vi vinduet, der sto lille Tor-Odd! Dette var vell i Desember... Så gikk vi for og se på tv, da vi kom tilbake var det KALDT på rommet! Man kan jo si at det var ingen fisk i akvariet, det var tynt lag med is på toppen, men fisken den lå dypfryst i vinduskarmen! Stakkars liten fisk!
Det kommer ALDRI til å skje igjen, iallefall ikke under mitt tak! :P


WOW! Coryene stimer veldig bra nå!
Inaktiv bruker
Jeg tror medisin virker! Selv om det kanskje er tidlig å si noe, men ALLE ble mer livlig!
Jeg har ALDRI sett Coryene stime på den måte og ålene driver med en eller annen dans! Hvis noen har sett hvordan slanger parrer så ser det sånn ut, de snurrer seg sammen, iallefall to av dem! Hm...
Jeg trener flere pygmeer og Kuhlii åler.

blir litt småmisunnelig når jeg ser de pygmene altså, heheh! får håpe du fikk tatt råten før det sprer seg.
Inaktiv bruker
heheh, ;P Når de har ynglet litt så blir det salg av yngel. Og det er ikke så langt fra rana til Gildeskål. tar vell 3 timer og kjøre via FV 17
Så det kan sikkert fikses på en eller annen måte.

Jeg har akkurat vært og lyst etter Coryegg, jeg har sikkert for store forhåpninger! :P
Vet ikke hvor lang tid det kan ta før de formerer seg...
Håper det går fort! ;P Har lyst på yngel.
Jaja! Tar vell den tiden det tar... :P
Hm, hvilken cory skal jeg kjøpe meg? Jeg tenkte å skaffe en litt større cory rase, noe som Panda eller green laser.
Jeg har jo akkurat lagt ut corydoras aeneus på rubrikk, om det er en type du vil vurdere. De er bare 5 stk da. Og aeneusen er jo ikke så "spesiell" sånn avslmessig, men det blir litt størrelse på de ihvertfall.
Vet ikke om du bør ha de helt store forhåpningene til storproduksjon av pygmecory når du har dem sammen med kuhliål og annen fisk. Mine har kun formert seg når de har gått i artskar eller sammen med l-maller i kar med MYE javamose. 

Dette er ekstremt små yngel og du ser dem nesten aldri før de plutselig dukker opp som mini kopier på 4-5 mm. Jeg forer med nyklekket artemia eller Liquifry i mitt kar nesten daglig slik at de evt småtrollene som kan ha klekket og lever i mosen har mat som er liten nok. Kaldtvannsbytter er nok heller ikke bra for de minste, bytter med mellomlagrer/temperert vann i lengre perioder hvis jeg ønsker å øke bestanden min. 

Letteste måte å øke bestanden av disse er jo bare å bestille fra butikken, disse er jo billige å kjøpe. Her i Bergen ligger de vel på 250 for ti stk.
Inaktiv bruker
JA, jeg har sett du har de ute til salg. Kjempe fine!


Aha, men er Kuhlii ålen så glad i egg? Jeg har mulighet til å ha pygmeene i reint artskarr.
Javamose har jeg enda ikke klart å skaffe! Vet dyrebutikken har det ikke å privat personer har ikke. Så jeg må vell bestille fra ebay! Det som jeg hadde bestilt ble beslaglagt på grensen! Det var noe fra en venn i Taiwan som selger.
Hm, er litt kaldt ute nå for bestilling av planter synes jeg. :P
Akvariekjellern.no har juletremose og singaporemose, men det blir jo litt penger med tanke på at det er frakt OG at de tar ekstra om vinteren for å pakke det så det holder seg i kulda (25,- ekstra tror jeg)


Jeg hadde en dott mose tilovers igår men katta stakk av med den så jeg fant en tørr dott på golvet idag

10 stk 250 kr i bergen... herre, må se hva de koster her.. "vanlig" cory her går for 69,- pr stk! (og panda for litt over 100 pr stk tror jeg) - førsteklasses flyseter koster vel opp til nord kanskje, haha.
Det beste synes jeg er å bestille planter og mose fra de som har annonser på forumet her, det er billige priser og plantene blir sendt med heatpack
Inaktiv bruker
Ja, de hadde mye bra på akvariekjellern.
Får sette meg ned og se litt der og sammenligne priser osv. ^^
Katter liker å leke med ting de egentlig ikke får lov til å leke med. ;P

Tja, jeg er litt skeptisk til enkelte på rubrikken. :P
Jeg skal se om jeg finner noen der som har noe billig å bra.
Jah det er som regel kostbar frakt på Akvariekjellern og andre sider. Det eneste er om man skal ha veldig mye, spesielt veldig mye planter da kan det lønne seg.. men ellers er jo rubrikk her en fin ting! :'D
Inaktiv bruker
JA, Selve prisene på akvariekjellern var ikke det verste jeg har dett. Har betalt 150,- for en liten plante, og 400.- for noe japansk sumpgress som jeg ikke kan ha i akvariet engang! :P Snakker om!
Inaktiv bruker
AH!, Nå er jeg akkurat ferdig med medisinkuren i 128L, ser ut til at fiskene ble bedre.
I morgen blir det vannbytte siden det er på tide.

Men er det vanlig at Kuhlii svømmer tulling OVERALT?! :P De har ei fart og det er FULL fart. :P
Heheh, Jaja, Nei, Nå er det Skytestevne så det er vell bare å hive seg i bilen å kjøre. ;P God søndag folkens!
Gjensidig respekt
er det det handler om,,,, min mann er ufør og går hjemme hele dagene,, han har forskjellige hobbyer som tar tid og etter jeg er hjemme, som maling, han er kunstner,, lager musikk og så elsker han å finne opp ting han kan lage,,skulle jeg nekte han det da fordi det tar litt tid, ofte så er han ikke med meg i hodet sitt i det hele tatt,men vi er jo sammen,, det viktigste for meg er at han har det godt og han på sin side er så glad fordi jeg har finni meg en hobby jeg elsker,nemlig fiskene mine og jeg tror at om ikke lenge så har jeg og et akvarium her hjemme, de jeg har er på jobben,,starter der .-) så ta en prat med henne, kanskje det ligger noe mer under, hjelper alltid å prate om det .-) lykke til
Inaktiv bruker
Heheh, ;P Vi har løst gåten nå.
Hun skal ha guppy i 70Litern og jeg skal være en sånn "Mentor" om fiskene dør så skal det ikke gå utover henne men meg som ikke har fulgt med.
Hun sier at hun er redd for å mate fiskene, jeg har vist henne hvordan og da ble det mye lettere.
Så nå driver hunn og skal finne en måte å pynte karret på, uten at hun kjøper juggel.


Lyset er enda ikke på i akvariene, men jeg skimter øksefiskenes glitrende kropp.
Det ser ut som at det har klikka for dem! De svømmer i strømmen og gasser skikkelig på. De slipper seg bakover og bare girer på! :p Normalt?
Inaktiv bruker
Jeg kom til å tenke på en ting. I morgen så skal NRK lisensen ligge i postkassen til de fleste i Norge. Jeg er spendt på om de sender til meg. Har fått før, men siden jeg ikke har TV så er det ikke riktig. :P
Inaktiv bruker
Jeg spurte på Dyrebutikken sin Face Book side:

Jeg har et akvarium på 54Liter som jeg tenkte at jeg skulle ha enten Kampfisk eller Grønn Dvergkulefisk. Er ikke helt sikker, hva anbefaler dere?
Og hva tar dere for Kuler og Kampfisk?

Svar fra butikk: Hei! Vi har inne kampfisker. Rød vanlig 99,-, Crowntail 120,- , roundtail 110,-. Den vanlige 8-talls kulefisken koster ca 120,- og de er kjempetøffe, men du bør kanskje ikke ha mer en en da.. Ilag med kampfisken har du ha flere fisker! Så det blir litt smak og behag!

Jeg synes svaret var veldig bra, Såklart er det ikke ALT man kan ha sammen med en Kampfisk i et så lite akvarium, men det stemmer jo at man kan ha fisk sammen med kampfisk og at kulefisken burde være alene.

Tror det må bli èn Crowntail.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap