Leifs verden, del 2 (side 120)

Tusen takk for en apistoiansk dag selv Leif! Å skravle om/høre på/se på Apistogramma i fem strake timer er jo ikke hverdagskost he he he. Og spesielt når en av timene er med TomC

Ps! Rommet er også kjempeflott i live! What a concert he he he

S
Ja en kan vel kalle det en helaften med gjengen. Ble litt sent da.... sovnet vel ved 04.30 tiden på morran og skjønte ikke bæret når jeg våknet og sto opp klokka 9. En akkvarist var innom her ikke så lenge etter det og tilbøy han både kar og fisk. 126L og et ungt par A. barlowi fikk han med seg gratis. Også jeg synes det er trivelig å gi bort, og se folk reise herifra med smil om munn.

Har fått satt opp alt reisverk til reolen til 160 literene. A. pantalone eggene du så i går kveld har klekket og FAKTISK har det blitt yngel til en forandring.... Noen få er å se før hun oppdager meg og tar de i munn.

Tok ei strømpebokse med tiur torv og la i karet i natt. Alt smusset er borte og det har blitt en bitteliten anelse mørkere i vannet, ikke mye. Har ikke pH måler som går under 5, så får ikke målt hva det ligger på nå.

Ellers har jeg også tatt meg tid til litt gulv-ligging i dag når jeg har holdt på med reolen. Myste inn til de nye apistoene. Panduro hannen begynner å få frem blåfargen, men antar dem trenger et par dager på å roe seg ned og finne seg tilrette.
Gratulere med mange nye spennende apistoer LOFFA.
Jeg venter spent på bilder av de nye fiskene.

Hilsen
RHD
Fart66
Gratulere med mange nye spennende apistoer LOFFA. Jeg venter spent på bilder av de nye fiskene. Hilsen RHD

Takk for det. For å si det slik, er det ikke mange andre enn TomC som har disse som standard på lista si. Ikke akkurat hvike som helst apistoer dette.

Om jeg ikke får ut noen bilder i kveld, skal jeg prøve på det i morgen
RHD. Det ble noen bilder i kveld, men etter lyset var av og derfor dårlig uttelling.
Men et par av dem velger jeg likevel å legge ut

Bilde 1,
er av A.panduro som fikk nyklekte yngler i dag tidlig. Ofte går det galt allerede fra ynglene klekker (ref Tom) Men denne gangen ser jeg faktisk yngler. Har ei strømpe med torv i dette karet for å senke pH ned fra mine 5.

Bilde 2,
er av en av de 2 A.agassizii huene jeg fikk i går med lokasjon netz, alenquer

Bilde 3,
er av A. panduro med lokasjon Tamshiyacu. Dårlig bilde desverre

En del av fiskene som kom i hus i går er forholdsvis små yngler. Synes dette er spennende, da jeg ser hvordan utviklingen er på fiskene. Har vært en reise og et eventyr å følge de forrige jeg fikk som nå er kjønnsmodne, Sp. schwarzkehl, agassizii og cf luelingi. Agassizii hannene har jo vokst enormt fort. Går å er utålmodig, hva angår luelingiene. Kunne tenke meg småttinger der også snart. Det kommer når det evnt kommer
Du som har perfekt brønnvann for apistoer burde jo tappet det på dunker og solgt det...

Lagd noen fancy etiketter og markedsført det som "Loffas Apistovann" og selvsagt med en "As seen on Akvaforum" logo på....
Den forretningen har jeg ikke tenkt på Lars, hehe. Ja her har jeg varr i rør rett fra Rio Tigre og elvemunningene omkring der.... Kanskje kjøpe inn noen 200L plast fat å selge vann. Når en tenker på at "idioter" betaler ca 30 kr for ei flaske vann på bensin stasjon, kunne dette blitt en bra deal fremover. Kanskje litt dumt å kalle folk idioter, MEN

Folk står å fyller bensin på bilen og klager over 15,48 pr liter og kommer ut etter betaling med ei vannflaske til nær det dobbelte av bensin prisen. HALLO!!! Sier jeg bare da

PH ligger på nær 5 her, men A.pantalone bør klekke eggene sine i ca 3,5-4 i pH og derfor har jeg litt tiur torv i ei strømpe akkurat i dette karet. Har ikke sett ferdig klekket yngler siden føre ferien, selv om det har vært egg flere ganger. Nå ser jeg ynglene igjen, dog bare et fåtall yngler i fht antall egg som var i hula (20-30).

Som regel har de lagt et sted mellom15 og 20 egg og etter det bare forsvunnet i løse lufte når de har klekket. Hva som skjer aner jeg ikke. Så langt har jeg ikke funnet veldig mye å lese om grunnen, men pH kan være avgjørende
LOFFA
Den forretningen har jeg ikke tenkt på Lars, hehe. Ja her har jeg varr i rør rett fra Rio Tigre og elvemunningene omkring der.... Kanskje kjøpe inn noen 200L plast fat å selge vann. Når en tenker på at "idioter" betaler ca 30 kr for ei flaske vann på bensin stasjon, kunne dette blitt en bra deal fremover. Kanskje litt dumt å kalle folk idioter, MEN Folk står å fyller bensin på bilen og klager over 15,48 pr liter og kommer ut etter betaling med ei vannflaske til nær det dobbelte av bensin prisen. HALLO!!! Sier jeg bare da PH ligger på nær 5 her, men A.pantalone bør klekke eggene sine i ca 3,5-4 i pH og derfor har jeg litt tiur torv i ei strømpe akkurat i dette karet. Har ikke sett ferdig klekket yngler siden føre ferien, selv om det har vært egg flere ganger. Nå ser jeg ynglene igjen, dog bare et fåtall yngler i fht antall egg som var i hula (20-30). Som regel har de lagt et sted mellom15 og 20 egg og etter det bare forsvunnet i løse lufte når de har klekket. Hva som skjer aner jeg ikke. Så langt har jeg ikke funnet veldig mye å lese om grunnen, men pH kan være avgjørende

Dette må du avklare med jobben først Leif! Du kan jo ikke konkurere med jobben. Leifs apisto-tonic må kjøres inn over tid he he he
Kanskje jeg skulle starte opp full produksjon av Apisto tonic og konkurrere ut min arbeidsgiver, slik at de må kjøpe meg opp. Lukter mye forretninger her nå, hehe.....

Ja det er mange gode ideer ute å går her nå.

Satt å studerte agassizii huene når de holdt seg i ro tidligere i dag. Utrolig flotte selv om de kun er halve str av hannene. Knapt nok det. Panduroene har funnet seg fast rasteplass allerede ser det ut til. Til høyre i karet under ei rot hvor det har samlet seg en del eikeblader. Trist med egg/ynglene dine Simen, men det kommer på ny om ikke lenge.

Ler fortsatt mye når jeg ser inn i hongsloi karet. Hissige små tasser disse huene. Noen forslag til type powerhead til disse 2-160L Simen. Om de bråker litt spiller ingen rolle så lenge karene står nede og ikke inne her. Matter har jeg til begge karene og glass finner jeg ute i garasjen

Bildene er av mine 3 VF A. hongsloi
Huene holder seg i form ved å få yngler med maks et par dager imellom. Dette blir det action ut av.
For alt jeg vet, går A. allpahuayo å gjeter sine små bakerst i karet... Da har jeg ingen mulighet til å se dem. Så da får heller overraskelsen komme, idag eller etterhvert (som du sier... de er snart igang igjen he he he). Og uansett tenker jeg at det ikke er mange yngel det er snakk om. Den lille hua kan ikke ha plass til mange små nurk!!!

Når det gjelder powerheads, er jeg ikke en bevandret mann. Men jeg synes det har vært enkelt med mine Newjet 400. Da kan man justere innenfor området 120l/t til 400l/t. Jeg har også et par eheim compact-pumper. Men her har jeg ikke muligheten til å lage en filterkloss i bunnen (innlegg 146) da det ikke er mulighet til å koble på en slange i bunnen av denne. Det skal det visstnok være på Eheim compact 1000. Skal du ha den festet på glasset, kan det være at du bør sjekke opp om de er kurante i sugekoppene i tillegg. Alle mine henger og slenger, og lager lite støy... det fortjener våre herrrrrrrrlige apistos

Takk for svar Simen
120-400L/t synes jeg virker lite, selv om jeg vet det ikke trengs noen orkan i apistokarene. Virker som at også hinne på vannflaten også dannes ganske så kjapt og er jo ikke noe jeg vil ha. Vet du hva Tom bruker? Bruker ikke han større power enn dette?

Ellers har jeg ennå ikke vært i kjelleren enda, men ser frem til å skal ned. Som deg Simen, så kjøpte jeg noen pakker med frossen for. Hehe, når en tar en terning med f.ek røde mygglarver i hvert kar (i kar med flere fisk) blir ikke en slik plate gammel her. Virker også som disse er mindre, eller mulig kuttet opp? i mindre biter.

Larvene i pakkene jeg vanligvis bruker er en del større. Men det finnes jo så mange forskjellige leverandører
Har fått tilsendt et bilde som ble tatt av en annen lokal akvarist når han besøkte meg og fiskene her i forrige uke, eller var det tidligere i uken? Siste tiden har det vært en del akvarister innom her, så det går lett i surr. Med tillatelse av fotograf legger jeg ut bildet som er fra kjelleren. Karen med beina på bordet er undertegnede
Plussmedlem
Åh, må være kos å sitte foran den reolen der!

Kanskje jeg skulle starte å lage akvarierom i kjelleren selv... *host*
Endelig skal jeg legge ut noen bilder av artene jeg har fått i hus denne uken. Håper jeg klarer å holde tunga rett i kjeften å ikke bommer på artene

Starter opp med Apistogramma Sp. "matses"
Så går jeg til Apistogramma cf huascar F1. Rio Galves, Remoyacu.
TomC kunne fortelle meg at disse var det ikke mange av, kun noen få i verden som hadde disse. Det var DA jeg fikk klump i halsen og prestasjons angst.....
Så forflytter vi oss til Apistogramma sp. vielfleck F1 (sp Xingu)(Vielfleck, Assurinij)
Denne arten er kraftig utrydnings truet og har fått forklart hvorfor av TomC
Så er det Apistogramma panduro. En art jeg gledet meg å få igjen. Lokasjonen til disse er Tamshiyacu og fiskene er F1 par

Avslutter seansen med noen av de andre apistoene i neste innlegg
APISTOGRAMMA AGASSIZII NETZ, ALENQUER
APISTOGRAMMA HONGSLOI F1 HANNEN MED DEN ENE HUA MED YNGEL
APISTOGRAMMA BITAENIATA RIO TIGRE. DEN STØRSTE YNGELEN MIN

Heisann, for noen bokstaver....
Håper dere koser dere med bildene
Oi oi oi, her var det mye lekkert.
Apisto. Hongsloi er nok en blandt mine 10 fav. Riktig så vakker ja.

Du får godnakke litt med dem så blir det kanskje noen bebiser etterhvert
Spennende å se, men lykke til iallefall.
Cathy
Oi oi oi, her var det mye lekkert. Apisto. Hongsloi er nok en blandt mine 10 fav. Riktig så vakker ja. Du får godnakke litt med dem så blir det kanskje noen bebiser etterhvert :) Spennende å se, men lykke til iallefall.

Hos hongsloiene mine er det nær masseproduksjon. De fikk yngler sammen sist og begge huene har yngler nå. Hongsloi apisto skal det nok bli Cathy...
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap