Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 121)

Det burde kanskje nevnes på oppdrett eller noe?
Galemor
Det burde kanskje nevnes på oppdrett eller noe?

På hvilken av artene da, synes du? Alle? Det er ca 150 arter, og det må jo legges inn på hver enkelt i så fall, under oppdrettsfanen i fiskebaseprofilene.

Jeg sysler med planer om å skrive en ny og oppdatert artikkel om Corydoras-oppdrett etterhvert. Har ikke begynt på noe enda altså, men hvis jeg kommer så langt at jeg skriver en, så kunne jeg jo nevne i den artikkelen dette med eggene.
Det tror jeg nok er lurt, det blir nok en fin artikkel
Da må du nevne alt av utstyr og slikt som blir brukt, metode for å løsne og feste egg. Og mase mer nyttig.

Men slenger inn et spørsmål jeg lurer på, kan du drysse eggene over mose? Dette fungerer vel nesten som en slags vegg, gjør det ikke?
EivindG
Da må du nevne alt av utstyr og slikt som blir brukt, metode for å løsne og feste egg. Og mase mer nyttig.

Metode og utstyr er ikke akkurat noe "high tec" For å samle inn eggene bruker jeg noe vi alle har Fingertuppen.
Man bare legger fingertuppen mot egget, med et ørlite og forsiktig press, så "ruller" man det av glasset eller planten, slik at det kleber seg på fingeren istedet.
Eggene er bare klebrige i starten. Venter man f.eks. til dagen etter har egghinnen hardnet, og eggene er "størknet" fast til underlaget. Skal man samle dem inn da, har man ikke noe annet valg enn å la dem ligge løst i klekketanken, for da er de ikke klebrige lenger.
Venter man til dagen etter, er det jo også en stor sjanse for at det ikke er noen egg igjen å flytte heller Mange Corydoras spiser egg med STOR appetitt og grådighet. Man ser ofte en Corydoras hunn med et stort følge av andre Coryer etter seg, som bare venter på at hun skal legge fra seg eggene så de kan spise dem opp.

EivindG
Men slenger inn et spørsmål jeg lurer på, kan du drysse eggene over mose? Dette fungerer vel nesten som en slags vegg, gjør det ikke?

Joda, det går an. Har man mose i karet eggene ble lagt, kan man egentlig bare løfte opp og flytte hele mosekladden. Det vet jeg mange gjør. Å pirke ut egg fra javamose er noe av det mest vriene som finnes De er jo så skjøre, så risikoen for å skade egget er stor. Å vikle dem løs fra mosetrådene er en skikkelig klønete jobb.

Men å flytte egg er en treningssak. Med litt øvelse greier man å flytte alle eggene uten å skade dem. Men i starten "skviset" jeg dessverre en del egg i prosessen. Nå skjer det aldri lenger.
Jeg tror Juwel Rock-bakgrunnene mine kommer i dag. Jeg skrev riktignok i bestillingen til Webzoo at de kunne sendes sammen med reolen, men det angret jeg i grunnen på at jeg skrev rett etterpå. For jeg kom på at "søren også, de bakgrunnene kunne jeg jo begynt å sette inn før reolen kom". Kanskje Webzoo har tenkt det samme, for nå er det iallefall en pakke til meg med målene 49x49x23 cm på postkontoret Mannen min henter den på vei hjem etterpå. Reolen er naturligvis ikke i den pakka, med mindre de har bøyd rørstengene i en U (hehe) De lengste er jo omtrent en meter.

Da skal jeg begynne å skjære til i kveld, tenkte jeg, og få inn bakgrunn og filtersvamphjørnet. Det skal bli moro. Flott å ha det ferdig da, til akvariene kan fylles opp og sånn i reolen! )
Tenkte jeg skulle ta noen bilder av det underveis, hvordan jeg gjør det.

Filtermattene jeg har til dette er svarte (kjøpt i Danmark, nettbutikk), og det liker jeg! Dette med å ha HMF hjørnefilter har jeg ikke orket tanken på før, siden valget kun var knallblå filtermatte. Men når jeg så fikk tak i svarte, så var saken grei
Men de er for tjukke, de er 10 cm. De må deles i to, så jeg får 5 cm tykkelse på dem. Det passer til et HMF filter, og gir god vanngjennomstrømming.
Hva i all verden bruker jeg for å skjære en 10 cm tjukk matte på 40 x 40 cm i to? Sånn at det blir RETT mener jeg? En diger forskjærskniv? Jeg ser for meg det fæle sikksakk-snittet gjennom matta....
mona o
Men de er for tjukke, de er 10 cm. De må deles i to, så jeg får 5 cm tykkelse på dem. Det passer til et HMF filter, og gir god vanngjennomstrømming. Hva i all verden bruker jeg for å skjære en 10 cm tjukk matte på 40 x 40 cm i to? Sånn at det blir RETT mener jeg? En diger forskjærskniv? Jeg ser for meg det fæle sikksakk-snittet gjennom matta....


Har et godt forslag til deg her Mona, har du sett de store knivene som snekkere bruker å kutte isolasjon med? De knivene er geniale å bruke... de er vel rundt 50-60 cm lange og tynne...

Jeg har brukt disse før for å kutte en filtermatte på 50cm, da la jeg filtermatten på en plate og brukte en lang vater som snekkere bruker og kuttet filtermatten med helt rette ender...
mona o
Venter man til dagen etter, er det jo også en stor sjanse for at det ikke er noen egg igjen å flytte heller :-) Mange Corydoras spiser egg med STOR appetitt og grådighet. Man ser ofte en Corydoras hunn med et stort følge av andre Coryer etter seg, som bare venter på at hun skal legge fra seg eggene så de kan spise dem opp.

Jo takk. Det er et velkjent syn! Men har du samme inntrykk som jeg har, at de langsnutede coryene er grådigere enn de andre? De råeste eggtyvene hos meg er leopardusene og septentrionalisene, og begge disse er langsnutede.
Inger Anne
Men har du samme inntrykk som jeg har, at de langsnutede coryene er grådigere enn de andre? De råeste eggtyvene hos meg er leopardusene og septentrionalisene, og begge disse er langsnutede.

Jeg vet ikke, synes egentlig det varierer fra gruppe til gruppe. Jeg har jo hatt f.eks. C140 og C. semiaquilus, og ingen av disse har vist nevneverdig interesse for egg. C140 lot alt være, rørte ingenting.
Men det kan godt hende det er slik du sier. Langsnutede Coryer er ikke de jeg har hatt eller har flest arter av
Arbeidet med å silikonere inn bakgrunnene og lage HMF filterhjørne er i gang. Kar nummer en.
Filtermatten ble kjapt skåret i to 5 cm tykke matter med den største kniven vi har, mannen min fikset det lett som ingenting.

Nå får jeg endelig bruk for de smale restene av tidligere Juwel Rock bakgrunner som jeg har tatt vare på Har mange ganger tenkt å kaste de, men nå kom de til nytte. Denne smale delen skal altså være på kortsiden, og sammen med bakgrunnen på bakglasset, har jeg dermed laget et hjørne med kanter, der filterhjørnesvampen skal stå. Bakgrunnskantene holder svampen fast på plass

Her er noen bilder fra dagens jobb.
Jeg synes det blir kjempefin filterløsning, jeg!

Mere detaljer skrives senere. Akkurat nå har jeg blødd gjennom fire plastere på pekefingeren, og jeg skriver som en kløne på tastaturet med plaster på.







Rest-biten fra en gammel montering av en annen Juwel Rock bakgrunn står lent opp til kortsiden, og de nye to delene er tatt ut av pakken og plassert løst i karet så jeg kan begynne å ta mål osv. før jeg kutter til alt.
[External Image]




Tester hvordan det ser ut, og med denne bredden på svampen. Det ble bra. Vi tar det sånn
[External Image]





Bilde sett ovenfra.
[External Image]



Det blir garantert bra Jeg har alle variantene ( innvendig, utvendig og filtermatte.) Og i kar med innvendig filtermatte har jeg aldri hatt noensomhelst problemer med filtreringen eller vannverdier.
Det der ser faktisk veldig bra ut, Mona! Det ser ut som en svært forbedret utgave av et Juwel-fitler. Men jeg tror du skal være glad for at det ikke er blå filtermatte.
Inger Anne
Det der ser faktisk veldig bra ut, Mona! Det ser ut som en svært forbedret utgave av et Juwel-fitler. ;-) Men jeg tror du skal være glad for at det ikke er [I]blå [/I]filtermatte.


Nei, blå hadde ikke vært aktuelt. Kan ikke noe for det, men vi må bare godta at smaken er som baken. Noen synes blått er helt ok, men for meg.... nei, blått orker jeg bare ikke Og siden gulvplassen ikke tillater flere tønnefiltere, så måtte det bare bli en løsning oppi akvariet. Innvendig filter av typen Fluval eller noe hadde jeg ikke lyst å ha, så da ble denne løsningen perfekt.
De to siste bildene til serien ovenfor.












Mål
[External Image]


Akvariet er lagt på ryggen, og bøker er lagt på som press til silikonen har herdet. Når det er klart, skal sideveggen tas.
[External Image]
Det blir flott, gøy å følge med.
Har aldri sett så flott hjemmelagd filter før! Men skal du ha flere etter hva jeg har forstått? Hvor mangen?
EivindG
Har aldri sett så flott hjemmelagd filter før! Men skal du ha flere etter hva jeg har forstått? Hvor mangen?


Takk
Bare 2 akvarier Det er to stk 160 litere i helglass som skal inn i en ny reol (når den kommer).
Hei Mona,

ja, løsningen med hjørnefilter ser fint ut. Eg bygger HMF med kabelkanaler, men løsningen din med å holde filteret på plass med bakgrunnen er endå meir elegant

Bildet med avstanden av matten fra hjørne var bra. Det var altså 18cm. Eg har jonglert litt med tallene nå og kanskje følgende taller er litt interessant for deg:
Fakter: antyder at akvariet og filteret er 40cm høg, håper det stemmer. Optimal strømhastighet gjennom matten for mest effektiv biologisk aktivitet er 5 - 10 cm/min. Minste avstanden for matten fra hjørne er 2 - 3 X tjukkelsen av matten. Avstanden hos deg er altså perfekt.

Kalkulering:
Overflaten av matten hos deg er 1130cm2. Minste overflaten av matten for en 160l kar for optimal biologisk filtrering er 711cm2. Du ligger altså også her optimal.

Pumpestørrelse: For å nå opp en hastighet av 5 - 10cm/min må du ha en pumpestørrelse med 400- 500 l/h.

Er ikke sikker kva pumpe du vil ha i karet, men eg syns at Eheim Compact 600 kunne være en bra pumpe her. Bakdelen med pumpen er at det er vanskelig å dekke innsuging med filtervatt ellerfin svamp.

Blå svamp eller svart svamp? Blå svamp vil bli ett skrekkbilde for ca. 4 - 12 veker. Etterpå blir den brun eller grønn På første bildet er HMF i ett 60 l kar (ca. 8 måneder gammel). Opprinnelig var matten knallblå. Bildet 2 viser hjørne (med usynlig HMF) i ett 325l kar og bildet 3 samme HMF i 325l fra toppen. Matten i 325l løper nå ca. 3 år. Aldri reingjort :o
Oj! Det må jeg si, Michael, det ble jo helt usynlig etterhvert! )

Tusen takk for tallene og utregningen. Jeg ante jo egentlig ikke hva jeg gjorde, hehe, jeg bare tok tingene på "gefühlen", kan man si Godt å lese at målene jeg brukte var fine. Jeg likte det du skrev om sjeldent vedlikehold av denne typen filter. 3 års drift og aldri vært tatt ut for rengjøring, det høres lovende ut.
(du har helt rett, akvariet er 40 cm høyt)

Egentlig ble jeg litt gira nå, og fikk lyst å prøve denne filterløsningen flere steder. Det var jo moro!

Til å drive mattefilteret skal jeg bruke powerhead, ja. Jeg har 4 forskjellige powerhead'er liggende i en utstyrskasse, og jeg vet at minst to av dem er nesten nye. Tror de er av merket JBL. Det blir sikkert noen av disse jeg bruker til disse to 160 literne. Minste sirk.styrke på dem tror jeg er 400, største er 1200. Må se hva jeg skal bruke, men jeg har ikke tatt dem frem enda.
Mmmh, skjønner at du blir litt gira, det var slik hos meg også og nesten alle mine kar har sånn filterløsning i dag. MEN, perfekt er den ikke heller, så derfor vil eg gi en liten varsel til deg før du begynner å bygge HMF helt ubehersket
Noen fordeler av HMF er: nesten vedlikeholdsfri, usynlig, alt teknisk utstyr (pumpe, varmekolbe, termometer, CO2 diffusor etc.) er skjult bak filteret, perfekt biologisk filtrering, veldig stabile vannparameter, rekesikker filter.

Bakdeler er eller kan være:
matte blir tett: spesiell hvis man har høg fisketetthet (sugemaller er verst) og en finporig matte. Løsning: rengjøring av matten eller matteutskift med en matte som har større åpninger.
vann er grumsete: også ved høg tetthet men med matten som har større porer. Generell er akvarier med kun mattefilter (altså uten filtervatt) litt meir diffus i vatn. Løsning: prøve å skifte matten med en som har finere porer.

for stor filterkapasitet: med lavt fisketetthet oppstår lett næringsmangel for planter pga "underernæring" av filteret. I det tilfelle filtrerer HMF også jern,chelater, po4 etc. Resultatet er ofte alger. Man kan snakke fra en overfiltrering av vatn. I det tilfelle er regelmessig (daglig) gjødsling nesten nødvendig.

Man kan altså møte en del utfordringer hvis man bruke sånn filtersystem. Men "try & error" er også her den beste veien.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap