- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 121)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 121)
Jeg lurer jammen på om Bart har noe på gang igjen. Akkurat nå ligger han i hula og vifter litt, mens en annen hann ligger på utsiden, like ved huleinngangen, og gjør det samme. Normalt ville aldri i livet Bart ha tillatt en annen hann å ligge så nære inngangen uten å jage han bort. Bart ligger feil vei i forhold til at det kan være damebesøk der akkurat nå, men noe er på gang. Han som ligger på utsiden vifter som en gal. Såvidt jeg kan se er det Bartolfsen, den minste hannen min, som er innpåsliten. Det er litt vanskelig å se fra her jeg sitter. Men han ligger kun en cm unna Bart! Og Bart vet helt klart at han ligger der. Jeg ser det på hele kroppsholdningen hans. Han er spent som en buestreng: Helt tydelig rasende, men holder seg likevel i ro.
Postet 22.09.09 kl 19:41
Postet 23.09.09 kl 15:13
Etter å ha forsøkt å få opp PH-en i katastrofekaret vha. vannbytter, ga jeg opp i dag. Det hadde ikke den helt store effekten. Dermed måtte jeg bruke PH+. Sukk! Jeg er ikke veldig glad i å bruke kjemikalier. Men fiskene, de var fornøyde de! Det var som om noen hadde skrudd på en bryter. Plutselig er de mye mer livlige. Stakkars små. De må ha hatt det helt pyton i det siste. En ting er i hvert fall sikkert: Dråpetest skal kjøpes inn igjen ved første anledning. Og når jeg får råd igjen, så skal jeg kjøpe ny PH-penn. Den virker sånn noenlunde fortsatt, men jeg kan ikke stole 100 % på resultatene jeg får. Jeg skal sjekke litt rundt hvor jeg kan få tak i den modellen jeg bruker i dag. Jeg har vært kjempefornøyd med den. Den har vist stabile, gode målinger hele tiden, fram til nå (som den antakeligvis er brukt opp).
Postet 24.09.09 kl 12:58
Inger AnneNå har jeg slurvet med å gi de store mallene mine grønnsaker den siste uka. Og, BINGO, nå ligger det og dupper planter i overflaten igjen. Fjotter! Forresten, det er jo egentlig min egen feil: fjott, Inger Anne!
Hehe, sånn er det her også. Sverdplantene fikk selv litt av en trøkk da vi glemte å gi grøntfòr
Postet 24.09.09 kl 13:50
Bartolomeus bestemte seg i kveld for å utfordre Barts lederskap. Han er betydelig mindre enn Bart, så det er i grunnen litt snålt. Men det er mulig han ble så høy på pæra etter den gangen han fillebanka Bartesnoppen, at han innbilder seg at det er lett å ta fullt utvokste hanner. Vel, han hadde såvisst ingen mulighet mot Bart. Det prosjektet måtte han helt tydelig skrinlegge ganske kjapt. De krangla en liten stund, men Bartolomeus kom til kort på alle mulige vis. Bart er en hissig herremann, som mer enn gjerne setter mindre hanner på plass. Tenke seg til at Bart en gang var sky og forsiktig...
Postet 24.09.09 kl 23:28
Jeg tok et søk på E-bay, og bestemte meg likegodt for å bestille en ny PH-penn. Når jeg får en for under 200 kroner, inkludert transport, tar jeg sjansen på at den er ok. Det er ikke all verdens penger, og langt billigere enn å bestille fra andre steder. Jeg tar likevel vare på den gamle, for å kunne bestille opp en lik en, dersom jeg ikke er fornøyd med den nye. For jeg har vært veldig fornøyd med den jeg har. Den har vært dønn stabil når det gjelder målingene. Det som er fordelen med den jeg nå har kjøpt, er at den har automatisk justering for temperatur. Den kommer også med to flasker kalibreringsvæske. Akkurat det har jeg på lur fra før av, men det er greit å få fylt opp litt ekstra.
Innimellom er det veldig deilig å ha velfylte akvarieskap. Jeg er nødt til å medisinere sebraene mine med Esha 2000, da de har greid å få finneråte. Det har ikke hjulpet med vannbytter og vitaminer. Da jeg skulle ha oppi medisinen, viste det seg at det bare var noen få dråper igjen. Men jeg hamstret bittelitt ekstra den gangen det var snakk om at det ikke var lov å importere Esha-medisinene til Norge, så jeg mistenkte at jeg kanskje hadde igjen en ekstra flaske. Og, ganske riktig: det stod en uåpnet flaske der den burde være. Puuuh! Det er så utrolig lenge siden jeg har trengt medisiner, at jeg rett og slett ikke lenger husket hva jeg egentlig hadde. Jeg må forresten ta en seriøs opprydning i "medisinskapet". Det er massevis av rester av gamle fiskemedisiner som jeg aldri kommer til å bruke: Gamle Sera- og Tetra-medisiner som jeg har arvet når jeg har kjøpt brukte akvarier, og som jeg selv også kjøpte for noen år siden. Men det som står i skapet husker jeg selvsagt bare når jeg titter inn dit, og det gjør jeg utrolig sjelden.
Innimellom er det veldig deilig å ha velfylte akvarieskap. Jeg er nødt til å medisinere sebraene mine med Esha 2000, da de har greid å få finneråte. Det har ikke hjulpet med vannbytter og vitaminer. Da jeg skulle ha oppi medisinen, viste det seg at det bare var noen få dråper igjen. Men jeg hamstret bittelitt ekstra den gangen det var snakk om at det ikke var lov å importere Esha-medisinene til Norge, så jeg mistenkte at jeg kanskje hadde igjen en ekstra flaske. Og, ganske riktig: det stod en uåpnet flaske der den burde være. Puuuh! Det er så utrolig lenge siden jeg har trengt medisiner, at jeg rett og slett ikke lenger husket hva jeg egentlig hadde. Jeg må forresten ta en seriøs opprydning i "medisinskapet". Det er massevis av rester av gamle fiskemedisiner som jeg aldri kommer til å bruke: Gamle Sera- og Tetra-medisiner som jeg har arvet når jeg har kjøpt brukte akvarier, og som jeg selv også kjøpte for noen år siden. Men det som står i skapet husker jeg selvsagt bare når jeg titter inn dit, og det gjør jeg utrolig sjelden.
Postet 25.09.09 kl 03:00
Inger AnneDet har ant meg at noe var galt i det ene corykaret mitt i det siste. I går fikk jeg endelig satt nye batterier i PH-penna mi, og fikk den i gang igjen. Men den er visst brukt opp (jada, man kan bruke opp PH-penner. De har et begrenset antall testinger man kan gjøre), for den nekter å stoppe helt når jeg måler. Men den fungerte godt nok til at jeg fikk et sjokk. Jeg tør nesten ikke å skrive det: 3,7. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å leve i så surt vann.
Jeg er ikke bombesikker på at det er riktig ph-testresultat pennen din viser her. Selv om det er mulig, så har jeg erfart det samme som deg: en godt brukt ph-penn kan finne på å vise de mest hårreisende resultater i hytt og pine, uten grunn. Kontroller med ph-dråpetester viser imidlertid noe annet, og at elektronikken tok feil.
Det er grunnen til at jeg kuttet ut ph-penner.
Man vet aldri når de får et kick og begynner å måle helt vilt. Det kan være kalibrering, selve føle-proben eller batteriene, altså flere ting. Jeg ble helt sprø av alle de merkelige resultatene de viste, det var ikke engang konsekvent samme resultat ved flere målinger i samme kar.
Jeg har to ph-penner liggende. Bruker dem aldri. En svart som i tillegg til ph også har tds måling, og en rød som tester bare ph.
Postet 25.09.09 kl 17:25
Postet 25.09.09 kl 17:56
Postet 25.09.09 kl 20:08
Hadde den målt helt vilt i alle kar, hadde jeg vært skeptisk. Men den gir slike målinger kun i dette karet. Og den gir samme svar hver gang jeg måler der, på samme måte som den gir samme svar som tidligere i de andre karene. Det laveste den har målt i de andre karene jeg har målt nå, er 5,8, og det er jo betydelig høyere. Så den gir helt stabile svar når jeg bruker den. Jeg er ikke i tvil om at den faktisk måler rett.
Postet 25.09.09 kl 20:09
Postet 25.09.09 kl 20:16
Jeg har følt meg 100 % trygg på PH-pennen. Den har virkelig vært stabil og god, med unntak av hvis jeg glemmer å riste den først. Jeg hadde ikke villet være den foruten. Jeg har nå fått beskjed om at den nye er på vei i posten. Jeg er spent på om en såpass billig sak er å stole på, men det finner man ikke ut før man har fått testet den. Hvis den er OK, er det penger å spare på å kjøpe på E-bay, helt klart.
Det er godt å se coryene i katastrofekaret nå. De er helt klart lettet over bedre forhold. De er mye mer ute og svinser og svanser enn tidligere. Det er slik jeg kjenner dem. Det skulle ikke forbause meg om de starter sin gamle vane med daglige egglegginger igjen.
I natt oppdaget jeg en av fordelene med å ha akvarier på soverommet. Jeg våknet i 4-tida, og fikk ikke sove mer. Jeg satte på lys, men det var selvsagt natt i karene. Men da oppdaget jeg at coryene i det midterste karet var framme og fartet rundt, slik uredde coryer gjør hele tida. Disse coryene (septentrionalis og haraldschultzi) er normalt veldig sky, og jeg ser dem ikke framme så ofte, i hvert fall ikke hvis de ser at jeg er i nærheten. Men i tryggheten i mørket, koset de seg. Og jeg kunne ligge og bare nyte synet. Det var ei deilig måte å ikke få sove på. ;-D
Det er godt å se coryene i katastrofekaret nå. De er helt klart lettet over bedre forhold. De er mye mer ute og svinser og svanser enn tidligere. Det er slik jeg kjenner dem. Det skulle ikke forbause meg om de starter sin gamle vane med daglige egglegginger igjen.
I natt oppdaget jeg en av fordelene med å ha akvarier på soverommet. Jeg våknet i 4-tida, og fikk ikke sove mer. Jeg satte på lys, men det var selvsagt natt i karene. Men da oppdaget jeg at coryene i det midterste karet var framme og fartet rundt, slik uredde coryer gjør hele tida. Disse coryene (septentrionalis og haraldschultzi) er normalt veldig sky, og jeg ser dem ikke framme så ofte, i hvert fall ikke hvis de ser at jeg er i nærheten. Men i tryggheten i mørket, koset de seg. Og jeg kunne ligge og bare nyte synet. Det var ei deilig måte å ikke få sove på. ;-D
Postet 28.09.09 kl 14:42
Da kan jeg annonsere at det nå blir søte små smaragder hjemme hos meg også. Jeg gleder meg stort. Jeg regner med å få hentet dem en eller annen gang i løpet av uka, da det blir to turer i den retningen denne uka.
Egentlig har jeg overhodet ikke råd til å gjøre fiskeinnkjøp før til neste sommer, med green lazer hører til på den delen av ønskelista hvor kriteriene er: er muligheten til å få tak i dem der, skal jeg ha dem okke som! Om jeg så må sette meg i gjeld for å få det til... Det er noe ytterst få slike arter, og green lazer er altså en av dem, sussebassene!
Andre fisker på den lista er Tetraodon miurus (Kongo kulefisk), c. narcissus, brochis multiradiatus (og evt. britskii), og delvis c. eques (denne siste kan vurderes ut av må-ha-uansett-lista, dersom noe annet fra lista også er tilgjengelig. Det er nok et par sugemaller som er i ferd med å liste seg inn på den lista, men de har foreløpig forblitt på den mer normale ønskelista - hvor jeg kjøper dersom jeg faktisk kan betale for dem (de andre kjøper jeg, selv om det betyr en betydelig vanskelig måned eller to i etterkant).
Egentlig har jeg overhodet ikke råd til å gjøre fiskeinnkjøp før til neste sommer, med green lazer hører til på den delen av ønskelista hvor kriteriene er: er muligheten til å få tak i dem der, skal jeg ha dem okke som! Om jeg så må sette meg i gjeld for å få det til... Det er noe ytterst få slike arter, og green lazer er altså en av dem, sussebassene!
Andre fisker på den lista er Tetraodon miurus (Kongo kulefisk), c. narcissus, brochis multiradiatus (og evt. britskii), og delvis c. eques (denne siste kan vurderes ut av må-ha-uansett-lista, dersom noe annet fra lista også er tilgjengelig. Det er nok et par sugemaller som er i ferd med å liste seg inn på den lista, men de har foreløpig forblitt på den mer normale ønskelista - hvor jeg kjøper dersom jeg faktisk kan betale for dem (de andre kjøper jeg, selv om det betyr en betydelig vanskelig måned eller to i etterkant).
Postet 28.09.09 kl 17:32
Hei Inger Anne
Nå tror jeg at jeg har fått fiksa eposten min! En enkel telefon til Telenor.
Og da jeg gjorde det, raste det inn 749 eposter.... ! Urk...kopier som har gått til hovedkontoen (har brukt et alias i lang tid nå)
Uansett, den vanlige eposten er i orden igjen, og jeg har test-sendt en epost til deg som svar på den du først sendte (den dukket opp ja, blant de 748 andre epostene som raste inn).
Nå tror jeg at jeg har fått fiksa eposten min! En enkel telefon til Telenor.
Og da jeg gjorde det, raste det inn 749 eposter.... ! Urk...kopier som har gått til hovedkontoen (har brukt et alias i lang tid nå)
Uansett, den vanlige eposten er i orden igjen, og jeg har test-sendt en epost til deg som svar på den du først sendte (den dukket opp ja, blant de 748 andre epostene som raste inn).
Postet 28.09.09 kl 19:06
Forhåpentligvis blir det en henterunde på meg i helga. Jeg skal inn til Oslo på fredag, og tenker å bli over til lørdag. Jeg har ikke fått avtalt noe som helst med noen ennå, men håper å få samlet 3 forskjellige ærend da. I så fall blir det en aktiv akvariehelg. Jeg håper bl.a. at jeg nå får en ny pakning til det utvendige filteret i pestkaret mitt. Det er utrolig, men dette karet har nå gått med kun en modifisert Fluval 4+ (og karet er en 180-liter) siden det utvendige filteret røk i sommer. Og det har gått uten problemer, enda så hardt belastet dette karet er. Men jeg biter negler nesten daglig pga. den dårlige filtreringen. Dette viser igjen den utrolige evnen Fluval-filtre har. Jeg blir stadig imponert over hvor mye de faktisk takler. Med på bestillingen kommer også 3 liter eikebarkekstrakt, så da burde jeg ha en stund... Utover dette, er det ikke så mye spennende på bestillingen. Men det er likevel alltid stas å få ny "pakke". Jeg håper også at jeg skal komme meg en tur til Moss, for snart å få hentet skummeren jeg skulle ha hentet for lenge, lenge siden. Jeg håper da også på en tur innom Korallen, hvor jeg ikke har vært før. Jeg har et håp for et ærende til, men det får jeg si noe om når jeg vet mer...
I dag har jeg jammen vært nødt til å sette i den siste varmekolben for vinteren. Og jeg har vært nødt til å sette på varme i huset også. Det har vært nattefrost de siste nettene, og det merkes. Det betyr også at jeg snart må få avgårde en bestilling til Tyskland (gudene vet hvor jeg skal finne penger til det fra). Det er ett kar som mangler varmekolbe etter at kolben røk i discuskaret i sommer (og da måtte jeg flytte om, slik at discusene fikk en annen kolbe).
I dag har jeg jammen vært nødt til å sette i den siste varmekolben for vinteren. Og jeg har vært nødt til å sette på varme i huset også. Det har vært nattefrost de siste nettene, og det merkes. Det betyr også at jeg snart må få avgårde en bestilling til Tyskland (gudene vet hvor jeg skal finne penger til det fra). Det er ett kar som mangler varmekolbe etter at kolben røk i discuskaret i sommer (og da måtte jeg flytte om, slik at discusene fikk en annen kolbe).
Postet 30.09.09 kl 04:06
Postet 30.09.09 kl 07:35
Postet 30.09.09 kl 15:36
Mona, du er en engel! Det trenger ikke å være store saken. Den er til en 70-liter.
Nå har jeg fått avtalt det ærendet jeg ikke ville nevne: jeg skal hente en gruppe med skjønne grønne, green lazer. Tenk, nå har jeg snart en gruppe av disse nydelige vesenene selv! Hvis jeg har regnet riktig, blir det min 15. coryart i huset (brochisene inkludert).
Nå har jeg fått avtalt det ærendet jeg ikke ville nevne: jeg skal hente en gruppe med skjønne grønne, green lazer. Tenk, nå har jeg snart en gruppe av disse nydelige vesenene selv! Hvis jeg har regnet riktig, blir det min 15. coryart i huset (brochisene inkludert).
Postet 30.09.09 kl 16:01
Nå må jeg snart slå over bryteren i hodet mitt som sier at det fortsatt er sommer. Det er helt klart høst, også med tanke på akvariestell. Soverommet mitt er som før nevnt det kjøligste rommet i huset. Der står det et vindu åpent 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Og det står aldri på noen varme der inne, men på dagtid står døra åpen inn til resten av huset. Det betyr at alt vann som ikke det er varmekolbe i blir kaldt når sommeren er slutt. Akvariene berger (jeg måtte riktignok hoppe ut av sofaen mens jeg skrev dette, fordi jeg kom på at jeg hadde glemt å koble til den ene varmekolben etter vannbytte). Men det står også en vannlagringsstamp der inne. Om sommeren varmer jeg aldri opp vannet som står til mellomlagring, da det heller ikke er varmekolber hos coryene (bortsett fra på soverommet - der kobler jeg aldri i fra), og at vannet dermed får omtrent samme temperatur. Men i dag merket jeg at jeg burde ha startet med å varme det mellomlagrede vannet igjen. Vannet jeg skulle tappe inn i det ene karet på soverommet, var kaldt, veldig kaldt! Takk og pris for at dette skulle nedi et kar med bare store, voksne coryer. Er jeg riktig heldig, så kanskje coryene tolker dette som en strålende anledning til å skvise ut en diger porsjon egg (jeg tviler på at det skjer, men det er lov å håpe). Det er sannelig på tide... Jeg ga dem for sikkerhets skyld en dose Esha Optima også.
Jeg merker at akvarieinteressen nå endelig er på vei opp igjen etter sommeren. Den har vært på et lavmål en stund. Akkurat det har å gjøre med at jeg har (og fortsatt gjør) slitt noe veldig med sykdom det siste halvåret, og da begrenser det kreftene ganske mye. Men at det begynner å skje nye ting, gjør at interessen er på vei tilbake igjen. Jeg gleder meg veldig til å få de skjønne grønne på plass. Jeg mistenker at det blir noen timer foran akvariet, og ei sjalu bikkje liggende ved siden av, som forsøker å få oppmerksomheten min.
Jeg merker at akvarieinteressen nå endelig er på vei opp igjen etter sommeren. Den har vært på et lavmål en stund. Akkurat det har å gjøre med at jeg har (og fortsatt gjør) slitt noe veldig med sykdom det siste halvåret, og da begrenser det kreftene ganske mye. Men at det begynner å skje nye ting, gjør at interessen er på vei tilbake igjen. Jeg gleder meg veldig til å få de skjønne grønne på plass. Jeg mistenker at det blir noen timer foran akvariet, og ei sjalu bikkje liggende ved siden av, som forsøker å få oppmerksomheten min.
Postet 01.10.09 kl 11:36
Bartesnoppen lærte tydeligvis ikke den gangen han ble fillebanket og mistet dominansen sin. I dag er full kamp igjen (og egentlig er jeg stolt av han for det). Nå først forsøkte han å ta tilbake hula (og dominansen) fra Bart. Jeg trenger vel ikke å nevne at det var to meget iltre ancistrushanner i kamp. Så fortsatte han slåsskampen med Bartolomeus. Det forbauser meg ikke om Bartesnoppen forsøker seg på Bart igjen etterpå. Jeg mistenker forøvrig at Bart har noe å passe på. I går kveld var han såvidt ute og spiste ved fôringstid, og styrtet kjapt tilbake til hula hvis noen kom for nære. I dag har han ligget langt inne i hula og viftet. Og nå er det altså full krig mellom hannene (akkurat nå er det faktisk tre hanner i kamp med hveranrde samtidig). Testosteronnivået flyter høyt! Jeg så forresten at Bart og Bartesnoppen gjorde mer enn å dælje hodene sammen mens de slåss. De låste også brystfinnene inn i hverandre, og brøt skikkelig håndbak. Det er litt slitsomt å være Bart akkurat nå, for mens han slåss med én hann, forsøker en annen å snike seg inn i hula bak han. Men så langt har Bart god kontroll på de andre. Han er helt tydelig i sin beste alder, og sterk og sunn og hissig! Egentlig liker jeg ikke så godt når fiskene mine slåss, da jeg er redd for at de skal skade hverandre, eller at det blir for mye stress for dem. Men når ancistrusene slåss, så liker jeg faktisk å se på det (selv om jeg er redd for skader - jeg glemmer ikke hvordan Bartesnoppen så ut etter den timeskampen den gangen). De er så utrolig flotte når de holder på, og det er en del av livet som malle. Jeg liker å se temperamentet, teknikken og samspillet (eller hva jeg nå skal kalle det) mellom dem. Jeg har nå en gang litt sansen for hissige fisker, så lenge de ikke bare er surmagede, slik Spøkelseskladden var. Jeg må le litt her jeg sitter: Bart er nå så opphisset at han jager alt som rører på seg. Det inkluderer også en bitteliten ungpalett som ved et uhell kom til å være litt for nære en hissig ancistrushann. Stakkars liten, han skjønte vel knapt hva som traff han. Men han kom seg fort unna!
Postet 01.10.09 kl 15:00