Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 122)

Jeg får vel bruke flaska med plantegjødning litt flittigere, og/eller gi mer plantenæring i sanden blant planterøttene (avhengig av hva slags planter det gjelder og hvilke jeg velger).
Tusen takk for infoen, Michael. Flott at du skriver det her i tråden, så det blir stående og jeg kan gå tilbake og lese på det igjen Alt jeg må huske skriver jeg inn her, hehe, så det er fint at andre gjør det også

Jeg tror neppe jeg kommer til å ha særlig høy fisketetthet, det er det sjelden jeg har. Men kanskje det kan skje i perioder, det vet jeg jo ikke nå. Men mine akvarier kan til tider se fisketomme ut Mange som er på besøk her spør om det på annethvert akvarie de titter inn i; "Har du ikke noe fisk her da?" Men joda, det har jeg, bare ikke så mange, og i mange tilfeller bare Corydoras på bunnen (som ligger i skjul under trerøtter o.l.)

Michael Niesar
for stor filterkapasitet: med lavt fisketetthet oppstår lett næringsmangel for planter pga "underernæring" av filteret. I det tilfelle filtrerer HMF også jern,chelater, po4 etc. Resultatet er ofte alger. Man kan snakke fra en overfiltrering av vatn. I det tilfelle er regelmessig (daglig) gjødsling nesten nødvendig.

Aner jeg svaret på mine ugrønne akvariefingre her? Det har vært en mistanke jeg har hatt en stund. Det er nemlig noen få kar jeg har lyktes med planter, og alle disse karene er temmelig overbefolkede. Og siden jeg driver med kulefisk, er jeg svært nøye med å holde mengden nitrat så lav som mulig - og denne holdningen smitter over til hvordan jeg holder de andre akvariene også. Jeg har også hovedsaklig svampfilter av ulike slag i karene mine, uten at jeg helt skjønner at det skal utgjøre en forskjell i forhold til hva som blir filtrert, kun i forhold til filtervolum.
Hva er forresten HMF forkortelse for? Og hvorfor filtrerer dette også ut jern, PO4 osv. i tillegg?
HMF = Hamburger matten filter
(Hamburg etter byen der fyren som oppfant det bor, han heter Olaf Deters)
Det første originale HMF filteret bestod av en hel matte som dekket den ene kortsiden i akvariet (altså ikke bare hjørnet). Du ser tegning her.
Nå har jeg reist opp akvariet i rett posisjon igjen, og silikonert fast kortside-delen av bakgrunnen også. Svampen er klemt på plass, sånn at jeg vet hvor jeg har den så lenge. Men jeg må ta den ut igjen og skjære av en 5 cm høy sandsperre nederst. Da kan jeg løfte ut den øverste 35 cm høye matten for eventuelt vedlikehold, uten at sandbunnen i karet da raser inn i hjørnet, for det ligger da en 5 cm høy "list" eller sperre av svamp igjen der.

Det er en tydelig produksjonsforskjell i fargen på den gamle restebiten av Juwel Rock og de to nye jeg har. Den gamle er mere rødbrun i fargen, litt mørkere. Men det blåser jeg i, det vil ikke synes når vann og lys/skygge gjør sitt.

I morgen tenkte jeg å gå løs på 160 liter nummer to, og gjøre klart det samme der også
Dette er egentlig genialt. Det sparer så mye plass rundt akvariet! Lite vedlikehold og alt. Når gulvplassen er et problem (som det var i dette tilfellet), så er dette en super filterløsning. Ikke så dyrt heller, det er jo også en bonus. En powerhead kan man jo få ganske rimelig, mellom 100 og 150 kroner. Filtermattene, to stk på 10 cm tykkelse og 40 x 40 cm, ga jeg tilsammen 200 kroner for (+ frakt). Men bakgrunnene kosta jo litt da :p (men likevel er disse av de billigere bakgrunnene).
Så en powerhead til 150 kr og svampmatte til en hundrelapp, vips, så har man filter til et stort akvarie.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mona o
HMF = Hamburger matten filter (Hamburg etter byen der fyren som oppfant det bor, han heter [URLBLOCK1]) Det første originale HMF filteret bestod av en hel matte som dekket den ene [B]kort[/B]siden i akvariet (altså ikke bare hjørnet). Du ser [URLBLOCK2].

Takk! Jeg forsøkte å vri hjernen min for å finne ut hva bokstavene kunne stå for: "hjørne-ettellerannet-filter"? Ikke rart jeg ikke fant det ut da det ikke en gang var norsk. Den opprinnelige varianten er jo den jeg selv har laget i yngelkaret mitt. Jeg hadde bare et altfor lite filter tilgjengelig, og det var i tillegg vanskelig å sikre mot yngel. Så dermed sperret jeg av den ene enden av karet (og dermed også filteret) med en hel vegg med filtermatte, og forlenget utblåset fra den innvendige pumpa med en slangebit, slik at jeg fikk sendt vannet ut godt unna filtermatta (og på riktig side, selvsagt). Tenke seg til at jeg laget en sånn av egen idé.
*gulp*
Jeg har hatt mitt innlegg nummer 10.000 på Akvaforum! Du snakker...! (eller skriver, bør jeg vel nesten si)

Denne æren fikk dette innlegget.
Jeg vet ikke om jeg skal feire eller holde munn :p
I dag har jeg jobbet med 160 liter nummer to, silikonert inn bakgrunnen og laget HMF hjørnefilter. Det oooser stram silikon-stank på akvarierommet nå.

Oppdaget at disse Juwel Rock bakgrunnene er fyllt med sand (merkelig nok) inni. Det er hulrom inni dem som det er fin, lysgrå sand i. Jeg kortet ned høyden på dem (de kommer i 45 cm høyde) for at de skal passe i det 40 cm høye akvariet. Først oppdaget jeg en pen haug lys sand på gulvet der jeg satt og jobbet. Skjønte ikke hvor den kunne komme fra, jobbet videre. Sandhaug nummer to på gulvet... hm? Da den tredje drysset ut mellom fingrene mine i det jeg snudde på bakgrunnsbiten jeg holdt på med, skjønte jeg hvor det kom fra. Jeg klattet på littegrann silikon på toppen, der jeg hadde kutten den av på høyden, da jeg var ferdig med å skjære, så ikke mer sand drysser ut.
En liten overraskelse i dag var at de to J.R. bakgrunnene jeg hadde, var i to litt forskjellige farger. En har lysere og mer grålig skjær enn den andre. Nummer to er mørkere og mer brunlig. Litt dumt, men jeg håper dette ikke er påfallende når vann og lys/skygge spiller inn.

Nå er altså begge 160 literne klare til å settes i reol.

Jeg ble nøye studert av tetrayngelen min mens jeg holdt på, jeg satt på gulvet rett foran karet de er i. Hver gang jeg kikket opp, stod et par-tre nysgjerrige tetraer og glodde på meg...."Få mat?" De er begynt å komme til fôringshullet nå, når jeg står og skal fôre dem. De har tydeligvis lært at jeg sannsynligvis betyr mat

I samme karet som tetrayngelen er det nå bare 5 av 22 Corydoras adfolfoi-egg igjen på glasset. Jeg håper de ligger strødd rundtomkring i karet istedet. Rekene har valfartet til stedet og gått skytteltrafikk for å hente seg egg. Merkelige greier.

Rekene samlet rundt de 5 eggene som er igjen bak mosekladden jeg forsøkte å beskytte dem med :p
[External Image]

En tetra som står og titter nysgjerrig på meg der jeg sitter på gulvet og jobber. (Bildet er tatt på skrå nedenfra)
[External Image]

Siste 160 liter - hjørnefilter og bakgrunn ferdig silikonert.
[External Image]

wow, Mona! Dette blir nydelig!

Gleder meg til flere bilder fremover. Og ikke minst gleder jeg meg til påbygget er ferdig og jeg får akvarierom!
Takk for det Elin. Jeg bare gruer meg littegrann til akkurat dette med Redmoor-røttene :p De vil jo få det ufyselige, hvite slimlaget i starten. Gjelder å bare holde ut og vente til det går bort.

Jeg har tenkt å skaffe meg flere Smykketetra (Nannostomus)! Det er for lite med de 10 jeg kjøpte sist (pluss de to jeg hadde fra før). Toppen av kaka hadde vært å få tak i N. mortenthaleri igjen, men de er temmelig dyre så det spørs om jeg da hadde hatt råd til den svære stimen jeg kunne tenkt meg... :p Det er jo høst nå, og sesongen er i gang igjen i akvariehobbyen. Det pleier å bety at zoobutikkene endelig begynner å få inn litt mere spennende fisk igjen, viltfangst og sånne ting. Tenkte å ta meg en tur til Oslo City snart, til Dyrego på toppen av senteret der, for de pleier å få inn noen godbiter nå og da. Har bl.a. funnet Corydoras atropersonatus og C. weitzmani der (og Nannostomus mortenthaleri) Har i grunnen litt fiskeabstinenser nå, lenge siden sist jeg kjøpte meg en ny og spennende Corydoras-art nå. Siste var vel C. eques om jeg ikke husker feil... er det virkelig så lenge siden??? De ble jo kjøpt i begynnelsen av mars!

Smykketetra titter nysgjerrig frem fra mørket.
[External Image]

Happy face?

[External Image]
Hehe, den der så skikkelig sur ut Flott bilde!

Nå har jeg studert hangon filteret, og da meldte spørsmålet seg vettu. Hvordan har du modifisert disse? Har blåsvamp, ehfisubstrat pro og filtervatt tilgjengelig

Også lurer jeg på hvor du kjøpte de svarte svampene? Tenker nå litt langt frem (akvarierommet), og for å spare plass kunne jeg tenke meg en slik løsning selv også.

Billig og plassbesparende. Og når jeg ser at det er lite vedlikehold, og yngel/rekesikkert, ja da er det ikke mye å lure på i mine øyne. 100% perfekt er vel ingen filterløsning uansett Skal få tak på tegningene så jeg kan begynne å se hvor mye plass det blir der. Desverre må det bli et par vinduer på den ene veggen (av fasadeårsaker), men det får jeg bare finne meg i.
mona o
[B]Happy face? :-)[/B]

Omtrent som tenåringene på søndag morgen...
Derfor de er så herlige, de svinser rundt og virker glade og fornøyde, men ser man nærmere har de da dette sure oppsynet.
ElinH
Nå har jeg studert hangon filteret, og da meldte spørsmålet seg vettu. Hvordan har du modifisert disse? Har blåsvamp, ehfisubstrat pro og filtervatt tilgjengelig :)

Til disse hang-on filterne har jeg skåret ut en avlang terning i blåsvamp, som rekker helt ned i bunnen av filterkammeret, og stikker ca 1 cm opp over der vannet renner ut (ned "trappa"). Svampen passer akkurat nedi kammeret, den er såpass stor at den må dyttes og klemmes ordentlig på plass. En til hvert kammer. Skal se om jeg får tatt bilde av dette etterpå.
Mot svampsiden som vender mot røret (i midten) har jeg klemt ned en liten firkant med filtervatt (JBL filter vlies bruker jeg, den er fast i formen og lett å formklippe) Dette å klemme ned en bit vatt hjelper veldig på partikkelfiltreringen.
Jeg har kun blåsvamp og et par små firkanter av filtervlies nedi. Ikke noe annet filtermateriale.

ElinH
Også lurer jeg på hvor du kjøpte de svarte svampene?

I den danske nettbutikken Unimati, du finner dem HER (i div. str)

Flott Mona! tusen takk

Skulle klare dette uten bilde, bare lurte på om du hadde delt blåsvampen i mange mindre terninger, evt. brukte andre filtermedia i tillegg, og hvor du plasserte filtervatten. Og dette fikk jeg jo svar på!
Å prøve seg frem med plassering av røtter og innredning er en del av moroa med å innrede nye kar. Det er imidlertid ikke alltid lett. Det må liksom "stemme" før jeg er fornøyd med det jeg ser.
I de to nye 160 literne vil jeg ha mangroverøtter i det ene, og Redmoor-røtter i det andre.
Undersøkte i hylla på kottet, og jeg hadde et par-tre mangroverøtter liggende, så jeg bestemte meg for å teste dem ut og se om de kunne brukes i den ene 160 literen.

Dette er bilder mest for min egen del, så jeg skal se hvilke posisjoner jeg har forsøkt og hva som kan bli best
Det kan hende røttene blir forkastet i denne omgang, og at jeg heller går og kikker i zoobutikker for å finne noen nye med interessante former.

Versjon 1 (blits på kameraet)
[External Image]

Versjon 1 sett ovenfra, bra med åpen plass foran (blits på kameraet)
[External Image]

Versjon 2, her har jeg flyttet røttene og lagt et 18 watts lysarmatur på tvers over for å se belysningen i karet uten den dumme blitsen.
Versjon 1 dekket litt for mye til av HMF filteret tenkte jeg, kanskje "flowen" mot filteret blir bedre med denne varianten istedet.
[External Image]

Likte plasseringen på det siste bildet best. Gir mer dybdefølelse synes jeg.
Er enig med Tante Astrid, god dybdefølelse og fin balanse..
Det er aldri så nervepirrende å være akvarist, som når man testfyller et nytt akvarium for første gang....! Jeg har hjertebank, og øynene gransker hele karet på alle sider. Hjernen går på høygir; "Noen dråper som er der de ikke skal være??? Hører jeg noen merkelige lyder...? Knaking kanskje?" Men heldigvis så alt fint ut her, med denne ene av mine to nye 160 litere
Den andre har jeg ikke prøvefyllt enda (ikke nok plass).

Denne som ble prøvefyllt i dag står på gulvet på akvarierommet (betonggulv under laminaten), sjekket at det var i vater og fyllte så opp med vann. Tenkte jeg like godt kunne begynne å bløtlegge de redmoor-røttene jeg skal ha i et av disse 160 literne. Tjuvstarte litt mens jeg venter på reolen, kan man si.

En stor filterbag stappet med torv ble lagt i, så redmoor-røttene har noe surt å suge opp. Skulle hatt mer men jeg hadde bare en filterbag igjen, og orker ikke ha all torva flytende løst i karet (mye å rydde opp senere).
Jeg monterte også powerheaden som skal drive HMF hjørnefilteret og siktet inn hvor hullet til pumpeslangen skulle komme ut i filtermatten. Stakk hullet med en lang og smal kniv. Ordnet med en slangebit og festet på pumpens utblås, og tredde så den andre enden gjennom hullet til forsiden. Ser fint ut.

Redmoor-røttene har selvsagt oppflyt i starten, så de får bare flyte litt for seg selv til de synker. Den ene klarte jeg å klemme fast, så den står greit under vann.

Masse dogg på glasset her, iskaldt vann i karet

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Broch
Reklame for plussmedlemskap