Mange bøtter vann.. (side 122)

jeg har ikke lyst til å sende planter på denne årstia, men jeg er i tønsberg ganske ofte. bare å finne en dag som passer
Send meg en sms en dag du skal til Tønsberg da Mailer deg mobilnr. mitt!
det skal jeg gjøre vettu

ellers så har mine cw23 funnet ut at det er på tide å pynte til jul og har dekorert vinduene med gylne kuler
Gratulerer, fått lek på Cw023 dine igjen? Hva kan vel være bedre enn det? Sitter og håper på at våres Green Lazer skal leke snart. Det hadde vært noe!
det rare er at denne gangen går det en gjeng venusfisk og kuhliåler i karet! ellers har de bare lekt når de har vært alene hjemme :p de på glasset får bare henge, de er ikke klissete lenger. men fikk ut ca 10 egg som lå på div planter. en av de 8 uker gamle ynglene har falt fra, men det var en av de bittesmå. de store er fremdeles fulltallige
Så gøy Gratulerer med egg!
en trist nyhet, en død stjernedanio. må flytte de, ser ut til at gobiene er blitt mer gretne, de har frisert halene til alle andre.. kanskje jeg burde flytte gobiene heller.... men hvor... noen som har et ledig lite kar?
var forbausende lett å fange gobiene, trengte ikke fjerne noe innventar. de får flytte inn til indianeren og håpe at de ikke skamferer han og.. rart, det gikk jo bra lenge før de begynte å bite.. stjernene og frøken kampfisk er nå lettere skamfert, får gi dem noe vitaminer og esha sånn for sikkerhetsskyld.

imorgen skal jeg til tønsberg og treffe liv, samt snuse runt etter gaver. banken min var så grei og førte over de gamle kontoene mine før jeg hadde fått nytt bankkort til de nye kontoene mine.. så nå sitter jeg her med en haug penger på bok som jeg ikke kan bruke. de kunne jo gitt en liten advarsel så jeg fikk tatt ut no penger, men neida.
da har jeg besøkt Liv idag, gitt bort planter og fått ferskvannstang og en dæsj dafniekultur. og tror du ikke jeg fant en liten 3 liters boks i ett skap =D må bare tømme den for sand og slikt først.
ser ut til at indianeren klarer seg etter sin lille skvisetur mellom glasset og bakgrunnen. hva er det med fiskene mine og det å skvise seg inn der det ikke er plass.. jeg kom hvertfall tidsnok til å redde stakkaren. skal bli spennende å se om jeg får til dafniene, kan se et par stykker hvertfall svirre rundt :p
Disse to er fra samme kull. jeg begynner så smått å bli bekymret..

[External Image]
Hm, eggene i 64 litern har klekket, så får vi vente noen uker og se hva som skjer. eggene i yngelkassa ser ikke ut til å ha klekt, de er blitt nesten brune, men ellers fine. men er litt lavere temperatur der.
Oi, de var forskjellige i størrelse ja. Har ikke så mye erfaring med cory yngel, men kampfisk yngel er sånn. Noen vokser kjempefort og andre henger veldig etter.
litt, kan du si. ifølge noen på cw så kan det være latent i enkelte arter at noen yngel slutter å vokse for så og falle fra. enten er det det, eller så ble de skadet innvendig av de 4 ukene. men de lever jo...
Sanne
Disse to er fra samme kull. jeg begynner så smått å bli bekymret.. [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/aquaria3/IMG_9386.jpg[/IMG]

Har noen sånne jeg og dessverre. Hvis du ser på halefinnen og ryggfinnen,så ser du at de er sammenklemt.Dette er noe som både jeg og Mona O har hatt problemer med,yngelen vokser utrolig lite og mest sannsynlig vil den dø etter en tid. Det er trist men sånn er det bare
ja, la merke til at halen var pil-formet.. som sagt, med uklar plastikk er det ikke lett å oppdage slikt tidlig. men ifølge kim på corydoras world er det desverre vanlig blant arter i aeneus komplekset, deriblant lasere. -men det ser ut til at jeg hvertfall får 6 stykker til å vokse opp de beholder jeg nok selv, da får jeg en gruppe på 11. så får jeg heller selge grupper av fremtidige kull.
Det holder jeg med deg i ,kjekkt å ha en litt større gruppe,beholdt noen seg jeg også
Tenkte akkurat det samme som Sølvi da jeg så bildene tidligere i kveld. Den spisse ryggfinnen og halefinnen som er som en pilespiss... det ligner veldig på det fenomenet vi har sett på yngel hos Corydoras. Det er sørgelig og fortvilende å se, for det kan utrydde største delen av et kull, hva det nå enn er som forårsaker det.

Jeg tror ikke det er sykdom, jeg tror det kommer av en miljøfaktor. Hva det er, er jeg noe usikker på. Men jeg har en teori eller to... Men ingen vits å spre dem, for det er jo ikke noe annet enn bare teori.

Det angriper Corydoras-yngel av en viss alder, men når de først er kommet forbi det stadiet får de det aldri som eldre. Det er kun veldig, veldig unge yngel som får det. Det står sikkert i del 1 av akvarietråden min om det der, så jeg kunne funnet ut hvor gamle de var da mine fikk det, men... å bla i alle innleggene av Del 1 er ikke noe man går løs på sånn uten videre... :p Det tar tid.

Uansett; vær nøye med renhold og vannbytter. Det er etter min mening ikke noe man kan medisinere mot. Hos meg holdt jeg på i det vide og det brede med medisiner, men de ble ikke kvitt det noe fortere av den grunn. Det varte i ukesvis. Jeg tror rett og slett det faktum at de ble eldre gjorde at lidelsen mer eller mindre "døde ut" av seg selv. Kommer de over en viss alder får de det ikke.

Det er heller ikke særlig mye nytte å se symptomene, som er finneklemming og halefinne som en spiss pil. Søker man på det, så viser det seg at dette med sammenklemte finner er et felles symptom på en hel drøss med fiskesykdommer og lidelser. Generelt vil fisk som ikke har det bra, klemme sammen finnene. Jeg kalte det "pilespiss-hale sykdommen", men i etterkant blir det jo litt feil å kalle det for det, ser jeg. Siden så mye kan forårsake de symptomene, mener jeg.

Det som er så pussig er at jeg har drettet så mange Corydoras yngel før, men jeg har aldri sett dette med pilespiss-hale før nå i år, i begynnelsen av 2009. Det er utrolig mystisk!

hm, de levde jo på absolutt ingenting utenom sand, filter og en mosedott i 19 grader vann i 4 uker... ikke akkurat noe luksushotell. da jeg kom hjem var jo alle like små, er jo de siste 1-2 ukene hvor de 6 store virkelig har vokst. er usikker på et par til da det ser ut til at de vokser, men de fleste av de små er nok dødsdømte ja.. har allerede mistet en som jeg har sett.

yngelen spiser all maten kjapt nå, så jeg har ikke behov for å slamme så ofte som før. men vannbytter blir det jo. er nok masse grums inni mosedotten og. burde nok trimme den, da den er ca 30x15x15 stor nå... :p
da har de resterende eggene av orange laser klekt. dette skal bli spennende å se hvor mange det blir ser en gjørmehaug under mosen, får slamme i morgen. oppi et litersmål som skal finkjemmes for yngel :p bruker en luftpumpe slange til slamming av yngelkaret, mye bedre kontroll
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap