Leifs verden, del 2 (side 122)

Du er jo bare så utrolig Tom. Er det noen som klarer å presse frem gledes tårer, ja så er det jaggu deg. Har gått noen dager i nærmest fortvilelse og sorg etter å ha mistet matses hua. Så kommer du og retter dette til en enorm glede. Tusen tusen takk.

Skal gjøre som du sier å gjøre om hele dette karet (100L) og sette ned en del mer planter og røtter slik at de har plasser de kan trekke seg tilbake. Kjøpte 7 planteposer i Drammen i går så skulle være mulig å bedre dette karet, med mer planter og et par røtter til.

Den ene agassizii hua hadde egg, men de har også denne hua forsynt seg med. Antar panduro paret og disse agassizii huene er akkurat blitt kjønnsmodne, så et par runder med "trening" er hva som skal til. Ellers er det veldig gøy å følge ynglene Tom. Veldig moro å få dem små å ha muligheten til å se de vokse og utvikle seg med farger, opptreden i karet, og alt som utvikler seg.

Slike innlegg som dette er utrolig gøy å få Tom, og vet også Simen setter stor pris på. Få hele historien og fangst lokasjon.... helt utrolig. Har t.o.m vært inne å lest mer om Matses indianerne, som du fortalte om i Larvik. Spennende, og skjønner nå mer hvorfor disse fiskene er veldig sjeldne og unike.

Når en i tillegg må bytte båtmotor 4-5 ganger i løpet av turen, ja da blir det ikke annet enn et eventyr en ikke glemmer med det første. Jeg tørker gledestårer og takker så mye Tom. Vi avtaler sener om matses hua. Litt usikker når du reiser, og er tilbake, men vi ordner det

En liten ting til Tom
Jeg fikk tilbakemelding fra LAK at det var gøy å se meg på medlemsmøte i Larvik, og å se meg var som å ha en guttunge i en gåtteributikk..... Kona kaller det galskap, jeg kaller Apistogramma en lidenskap....
Åh - så bra Leif! Og takk til dere alle for tips til rykende fersk apistomamma, skal fluksens ned med flere røtter i tilvenningsboksen så den yndige lille fruen får litt ro.

Det ordner seg for greie gutter har jeg jo sagt. Og greie jenter får heldigvis også en sjanse til, nytter ikke å avle på tørrfisk...
Takk Simen
Ingen dum ide å flytte hannen til ei furtebu, slik at hua kan finne seg litt til rette før dem introduseres for hverandre. Vet ikke hva det egentlig er, men falt veldig kjapt for disse sp "matses". Det har derfor vært tungt å miste hua. En liten trøste tåre faller når jeg har kommet til dette karet under forings runden...

Men snart kan den store gleden komme igjen i den 100L, og gledes tårene er tørket. Det er bare slik at enkelte fisk "faller" en bare for av en eller annen grunn.

Funderer litt på hvor jeg skal henge opp mine oppdretts diplomer. Begynner å bli en del av dem, og fikk et par nye i går. På neste møte blir det vel å levere oppdrett på A hongsloi, viejita og Aspidoras C125. Hadde vel et mål på 20 oppdrett i år, Simen og er vel når året runder veldig nære dette håper jeg

Snakk om gladgutt.
Så koselige nyheter Loffa og gratulerer
Linda W
Åh - så bra Leif! Og takk til dere alle for tips til rykende fersk apistomamma, skal fluksens ned med flere røtter i tilvenningsboksen så den yndige lille fruen får litt ro. Det ordner seg for greie gutter har jeg jo sagt. Og greie jenter får heldigvis også en sjanse til, nytter ikke å avle på tørrfisk...

Ja det ordner seg for snille gutter Linda. Jeg prøver iallefall å være snill. Var en innom her i dag og fikk tilskjært et par toppglass og tidligere denne uken og forrige uke har folk vært å hentet både kar og apistoer. 126L sto her bare likevel og var for høy til mitt bruk.

Prøver å være snill å gi bort litt apistoer og glede de som har samme interessen, men å nå så langt å være så snill som TomC klarer vel ingen. Felles hobby er felles glede, og mange hyggestunder.

Har vel siste mnd hatt flere besøk i kjelleren enn noen gang. De tror jo at jeg er ekspert!!
Noe jeg selvfølgelig er langt i fra. En trenger ikke være ekspert for å ha denne lidenskapelige galskapen i seg, og prate varmt om den.

Som å se en guttunge i en gåttebutikk...... Jaja har da hørt værre ting enn det....
Plussmedlem
Man kan ha "max flax" iblandt, regner med at du er fornøyd med at det ordner seg med en ny apistogramma-hue!
Cathy
Så koselige nyheter Loffa og gratulerer :)

Tusen takk Cathy. Trengte den oppturen der. Utfordringen i denne hobbyen er at en aldri vet hvordan fiskene vil oppføre seg i ditt kar, og uheldige ting kan skje som at den ene over kort eller lengre tid tar livet av hverandre. Akkurat det først var det som skjedde her.

Bare en gang tidligere, som jeg husker, har dette skjedd. Jeg hadde et VF par med A. baeschi hvor hua gikk med yngler. Hannen var stadig borte å ville være med på yngelpleien(?) men ble skambanket gang på gang, og til slutt fikk han ei revne i munn. dette førte til at hannen ikke fikk i seg mat og døde.

Heldigvis har jeg ikke ofte sett at det har gått så langt. Men dette er jo fiskenes naturlige opptreden, hold deg vekk... ellers skambanker jeg deg....

Akkurat som meg og mine yngre søsken i "gamledager".... hehe.
Oppdrett er påbudt når èn får slike godbiter som vi har fått Leif he he he! Men jeg har vært helt klar på å ta et skritt av gangen, så det har ikke vært prioritert hos meg enda. Jeg er enda ikke i mål med full tilrettelegging, og utifra et optimalt opplegg har jeg flere hakk igjen å gå. Yngel-kar er forsovit et ledd, men jeg ser vel at artemia-klekking er et must før èn tar skrittet fullt ut. Å sette en kultur med dafnier kan vel sees som en litet tiltak for både liten og stor også.
Men det viktigste: Jeg ser på det som viktig å videreføre "sjeldne" arter og arter generelt da jeg vet at et import-forbud ligger og muligens lusker i framtiden. Dette krever seriøse tiltak, og gjør at jeg helt seriøst vurderer både ting og tang... Litersyken i den sammenhengen kan vel ses på som en hyggelig liten affære he he he. Og da har jeg ikke begynt å tenke på hva dette kan bety for Matses-indianere... osv osv osv. Uff for en uhyggelig tanke...
Grabbelerer med ny hunne!

Regner faktisk med at jeg tar meg en tur på storauksjonen i Drammen så da får vi i det minste hilst.
Takk Trulsemann. Ja dette er stort for meg. Kona trodde enten at jeg hadde hatt et nytt anfall eller hadde klikka helt når jeg kom inn i stua andpusten for å fortelle henne om "matses" hua. Hoppet nærmest som en unge....

Har nå bestemt meg for å ta karet til sp."matses" helt fra bunnen. Ser det burde vært mer sand der også, men har kun en sekk med Jula sand, det som er der er Biltema. Bytter derfor ut, i stede for å blande. Vasker derfor karet og starter alt på nytt med nye planter og ny vaskede røtter samt en del av de nye plantene.

Er egentlig veldig fornøyd med panduro karet som står over og skal prøve og få dette like fint som det.

Egentlig har jeg lyst til å rive hele den nye reoldelen ned og bygge den opp igjen for bare 160litere, men det har jeg ikke råd til nå. Kommer råd kommer også tid.

Ja blir gøy å treffes i Drammen. Får liksom et annet inntrykk når en har møtt folk en har felles gleder med.

Paneleringen av 160 liters reolen ble jeg ferdig med i går. Det viser seg faktisk at det ene karet ikke har full lengde ifht 160L. 2 cm kortere og jeg må justere litt på panelen for å få begge karene sentrert i forhold til hverandre. Det kommer lister loddrett i ytter kantene og lister rundt begge åpningene til karene.

Siste bildet viser bitaeniata yngel fra det aller første kullet mitt. Yngel er vel kanskje drøyt å si.... Ungfisk og en flott herremann dette. Han skal jeg danne par eller trio med i løpet av vinteren. Han skiller seg ut med sin størrelse i forhold til dem andre. ikke sikker på hvor mange det er igjen, men håper det blir et par-par til "overs" slik at noen andre også kan ha glede av disse flotte apistoene fra Rio Tigre

Pål (sine høner) var innom her i sommer og reiste tilbake med et bredt smil om munn. Bilder av det paret er noen innlegg bakover her. Skulle gjerne hatt en trio av disse i en 160L, og det ender vel slik
For noen dager siden sendte jeg en mail til webmaster og hørte om han (Holger L) kunne opprette profil på Xingu og Matses. Mail fikk jeg i dag om at begge to er oppe å gå. FLOTT. Skal se om jeg får tatt noen bilder som kan brukes der etterhvert.

Fikk i løpet av torsdagen ordnet meg et par yngel kar til på rundt 60+L. Et i Horten og et i Drammen. Blir nok å gjøre noen avtaler for å møtes om ikke lenge, litt nærmere.

Solen både skinner og varmer i dag, og har nok overtatt noe av energien min, etter TomC sitt innlegg i går kveld. Jeg må vel innrømme at jeg fikk en energi bombe der som vil glede meg i lang tid.
Er vel stort sett bare TomC som har disse sp "matses" i Norge, og har har selv fanget dem i Rio Galves! Det er iallefall ikke veldig mange andre som har disse.

Blir å fortsette litt med 160L reolen i dag, kanskje beise den også....
Jo, det er en nedtur sånn innimellom, men oppturer har jeg stort sett hver dag i en eller annen form når det gjelder karene her. I går kveld kunne jeg se ei KNALL gul Apistogramma nijsseni hue og i dag kunne jeg se nye egg lagt i hula.

Kunne også smile veldig bredt når jeg så den siste hua hos Apistogramma pantalonene som la egg (var 2) nedi mellom stein, eikeblader og ei rot med noen yngler. Kunne så langt kun se fem stykker, men for en bragd! Antar TomC også er glad nå, da han vet av erfaring hvor vanskelige disse er å drette/få frem. Da er det bare å vente og se om hun klarer det, eller jeg klarer dette.....

Var en del jaging og egglegging tidligere når jeg først hadde de i en 160L og så i en 100L, men nå går de i en 222L. Karet virker mer avbalansert og fredelig, så et håp er til stede for å få disse frem. Bruker også ei strømpe med tiur torv i dette karet, etter et råd fra TomC om å prøve å få pH ned mot 3,5. Tiur torv ligger vel på rundt 4 i pH så noe nærmere kommer jeg ikke uten å bruke noe annet. Tror selv at torven har hjulpet til å holde yngelene i live frem til nå-

Husker ikke når eggene ble klekket så må bakover i tråden for å sjekke det, det samme gjelder blant annet schwarzkehl og et par andre jeg har yngler på. Sist jeg tittet i NAF sine lister så så jeg ikke pantalone, så mulig ingen tidligere har registrert oppdrett på disse. Ja de er jo ikke akkurat ofte å se disse heller...

Reolen ble også beiset i dag så da er jeg et skritt nærmere å få den i orden. Lister skal på, et par powerhead og kolber handles og så er det å fylle opp--

Akkurat nå er det herlig å være akvarist.....

Tok 75 bilder i kjelleren nå og mesteparten totalt ubrukelige, men tar likevel med noen av de som ble igjen

Bilde 1. Apistogramma sp. "Xingu"
bilde 2. Apistogramma sp. "matses" han
bilde 3. Apistogramma pantalone. Det hvite nede på det ene eikebladet er yngler

Flere bilder følger i neste innlegg
Reolens utvikling....

Så gjenstår listing....
agassizii. Netz, alenquer
nijsseni hua med nylagte egg i hula
sp. xingu

Alle Apistogramma...............
Artig sort flekk på den damen der... Sjelden de er så store i flekkene sine.
Truls O. Bjørhei
Artig sort flekk på den damen der... Sjelden de er så store i flekkene sine. :)

Er veldig ofte å se på arter fra nijsseni "slekta". Om du ser på bildet av Apistogramma pantalone har huene der samme store mørke feltet på midten. Har vel egentlig ikke fått noen gode bilder av pantalonene, men skal prøve å legge ut når jeg evnt får det....
Plussmedlem
Blir kjempebra den reolen der, akkurat som de andre du har Må leie deg inn mot god betaling hvis jeg en gang skal ha meg et akvarierom i kjelleren. Hehe
Anders K
Blir kjempebra den reolen der, akkurat som de andre du har :-) Må leie deg inn mot god betaling hvis jeg en gang skal ha meg et akvarierom i kjelleren. Hehe ;)

En øl i timen hadde vært grei betaling, Anders, hehe. Reolen er nå ferdig listet rund åpningene. Bare topp og bunn igjen. Enda en positiv oppdagelse ved foringstid i dag. Nye agassizii egg, nå i en annen hule. Må nok være den andre hua for det må vel noen flere dager til for å produsere egg antar jeg

Noen som egentlig vet hva gjennomsnittelig tid de trenger for å produsere nye egg er? Tenker på hvor kjapt kan de legge egg etter en egglegging hvor f.ek eggene blir spist opp....

Bilde av reolen
Agassizii hua har denne gangen tatt på seg leks drakt.... med nylagte egg
Barlowi hua med unge flokken sin på tur
Har fulgt med på tråden din i lengre tid, og må si jeg er imponert over det du får til. Har aldri hatt Appisto selv og startet med akvarier for over 30 år siden, så nå synes jeg det var på tide etter all inspirasjonen jeg har hentet i denne tråden. Jeg så etter en appisto som ikke krevde eksremt surt vann, da de skal inn i et selskapskar som pleier å ligge rundt 6,5 og fant ut at macmasteri og viejita var verd et forsøk. Nå har jeg etterhvert forstått at nesten allt som selges som viejita egentlig er macmasteri, og regner med det er det jeg har skaffet med også selv om karet var merket viejita II i butikken. Kjønnsforkjeller er ikke beskrevet på denne arten i basen, så jeg satset på form på ryggfinnen som indikator, og så spesielt på første finnestråler og bakkant av finnen. Er ikke sikker på at jeg har et par, men som den eksperten du nå må kalles kan du kanskje gi et hint om hva jeg har skaffet meg ut fra bildet. Har jeg bommet og har to hunner er det egentlig greit, men verre om det er to hanner. Karet har 5 røtter med naturlige huler under så jeg regner med at det går greit da alle er ledige nå.
Nesten så jeg rødmer her Hans. Men må si det vites at det er en del som følger med i tråden her, men som sjelden eller aldri skriver en linje, så dette var meget hyggelig. Må jo innrømme at jeg er både stolt og ydmyk når jeg leser: 6320 unike brukere har sett tråden.

Har selv en lekstrio med viejita som går med yngler nå. Har også tidligere to ganger hatt macmasteri, og jeg synes at det har vært forskjell på disse. Synes de macmasteriene jeg har hatt er noe gulere i fargene. Resten får expertene diskutere. Men det er vel ikke til å stikke under en stol at de "henger sammen" på en måte.

Ut fra bildet ditt som ikke er veldig godt, vil jeg GJETTE på at den nærmeste er ei hue og den bakre en hann. Ser ikke enden på ryggfinna på den bakre ordentlig. Og antar disse er noe yngre enn mine. Hannen får som regel hos Apistogramma lengre ryggfinne enn huene. Dette gjelder nær alle apistoer.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men har fått litt erfaring etter at jeg nå har holdt på en stund med Apistogramma. At jeg er en som sørger for at interessen for Apistogramma øker er et pluss for meg. At jeg til tider også kan besvare spørsmål som måtte komme, det samme.

Jeg vil anbefale deg å sette inn iallefall en kokosnøtt hule. Apistogramma er hule leikere, og her hos meg har de lagt alle eggene sine bare i huler. Aldri opplevd at de har lagt egg andre steder, men må de så gjør dem sikkert det på en plass dem finner ut av.

Anbefaler deg også å pøse på med en del eikeblader. Fiskene trives med å gjemme seg der, og når den tid kommer at yngel popper opp, ja da gjemmer dem seg der....

Om du ser apistoene i sitt naturlige ser en masse råtne blader og røtter/greiner. Dette senker pH bittelitt også.

Har en pH på under 5 her fra brønn ( har egen forsyning fra Amazonas, hehe) så det er ideelt for de fleste apistoer. Noen trives enda bedre i enda lavere pH faktisk.

Anbefaler deg på lik linje som alle andre Tom C sine hjemme sider. Der finner du det som er av Apistogramma og ref fra flere av hans turer til sør amerika.

apistosites.no

Takk for meget hyggelige tilbakemeldinger

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap