- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 123)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 123)
Det blir fint og du får jammen tak i utrolige fine røtter, jeg skummer igjennom mange butikker, men enten er det få greiner, ellers er de altfor små, eller stygge kutt på dem.
Tørr ikke kjøpe over nett da jeg ikke kan se bilde av hva jeg får og dermed kan ende opp med å betale for noe jeg ikke er fornøyd med.
Tørr ikke kjøpe over nett da jeg ikke kan se bilde av hva jeg får og dermed kan ende opp med å betale for noe jeg ikke er fornøyd med.
Postet 22.09.08 kl 16:46
Postet 22.09.08 kl 20:33
Jeg synes det hørtes dyrt ut, Eivind? Vet ikke hva Redmoor-røtter koster andre plasser, men jeg har alltid kjøpt mine på nettet. Såvidt jeg husker, har jeg alltid betalt kilopris på dem, ikke stykkpris. Og siden hver rot er så lett, blir det jo ikke så mye for èn.
Nå sist betalte jeg 175 kr pr kg, og de 4 røttene veide 2,9 kg totalt.
Jeg tror neppe jeg hadde passet som "utleieobjekt"
Nå sist betalte jeg 175 kr pr kg, og de 4 røttene veide 2,9 kg totalt.
Jeg tror neppe jeg hadde passet som "utleieobjekt"
Postet 23.09.08 kl 01:05
Postet 23.09.08 kl 07:25
Endret: 23.09.08 kl 07:25
Postet 23.09.08 kl 19:07
Postet 23.09.08 kl 19:13
Postet 23.09.08 kl 19:46
Ja, Aquamanias er et sted jeg har kjøpt dem, og han er jo alltid hyggelig på pris Men nå er han tom for dem tror jeg (han mumlet noe om det her om dagen da jeg kjøpte mine)
Ellers har jeg også kjøpt dem i danske nettbutikker tidligere. Vet iallefall at Cichlidecentret i Danmark har dem (du finner dem HER), men det andre stedet jeg så dem husker jeg ikke i farten.
Ellers har jeg også kjøpt dem i danske nettbutikker tidligere. Vet iallefall at Cichlidecentret i Danmark har dem (du finner dem HER), men det andre stedet jeg så dem husker jeg ikke i farten.
Postet 23.09.08 kl 20:03
Endret: 23.09.08 kl 20:09
I dag har visst Corydoras sp. Black gruppen jeg har i den ene 98 literen syslet med litt egglegging igjen. Jeg var ikke tilstede da det foregikk, så jeg visste det ikke før jeg la merke til at alle var så voldsomt opptatte med å "støvsuge" opp og ned langs plantebladene.... hm. Det der er typisk adferd når det sitter godsaker som egg klistret der. Så jeg tok en nærmere kikk, og fant 9 egg på et blad som de hadde oversett. Ingen andre egg i hele akvariet.
Siden jeg ikke så selve eggleggings-seansen finne sted, er det langt fra sikkert disse eggene er befruktet. De to foregående gangene holdt jo hunner på å legge egg fra seg aldeles alene, uten noen hann involvert :p
Jeg gidder derfor ikke ta dem ut, når det er så få egg (9 stk) og de sannsynligvis(?) ikke er befruktet.
Siden jeg ikke så selve eggleggings-seansen finne sted, er det langt fra sikkert disse eggene er befruktet. De to foregående gangene holdt jo hunner på å legge egg fra seg aldeles alene, uten noen hann involvert :p
Jeg gidder derfor ikke ta dem ut, når det er så få egg (9 stk) og de sannsynligvis(?) ikke er befruktet.
Postet 24.09.08 kl 18:24
Endret: 24.09.08 kl 18:25
Da var de 9 Black-eggene historie. De er spist opp. Skjønner at jeg må spesialinnrede et kar med ekstreme mengder mose til disse, skal man ha noe håp om at egg overlever. Slik de holdt på å saumfare plantene da jeg ble obs på dette, hadde de sannsynligvis spist en hel haug alt.
I dag så jeg jo ikke selve eggleggingen, og det er ikke alltid man er tilstede og kan snappe opp eggene etterhvert som de legges.
98 literen disse 8 C. sp. Black går i, er egentlig i en slags stillstand. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, innredningsmessig. Og jeg holder på å utrydde andematen som snek seg inn her i sommer, og det tar litt tid. Det popper opp et par andemat med jevne mellomrom, så jeg må stadig oppi der og fiske ut alle rester jeg ser, vente litt, og så ta en ny inspeksjon.
Jeg forsøker også å dyrke opp noen stilker jeg mottok i posten for en tid tilbake siden. Det jeg betalte for, skulle vært planter. Det viste seg å være en haug nakne stilker, som selger hadde hatt igjen etter å ha luket og klippet av de fine toppene (til seg selv?). Men istedenfor å dra opp de nakne bladløse stilkene som stod igjen og kaste dem (slik andre folk ville gjort), har vedkommende tydeligvis latt dem stå i akvariet til de skjøt skudd. Så solgte han det som planter...! Tok betalt for bladløse stilker med små pinglete skudd i toppen.
Det så ut som søppel og rask i mine øyne, men selv om jeg var fristet til å hive det, så tenkte jeg at "F...n heller, jeg har betalt for det, så jeg får ta tiden til hjelp og se om det blir noe av dem". Det tar tid å få et beplantet akvarium når det skal vokse frem en hel plante av omtrent ingenting. Siden det er rødbladete planter (Alternanthera reineckii), så må de få så mye lys som mulig, så jeg har latt det være åpent rundt dem. Ser altså ganske stusselig ut i dette karet for tiden.
I dag så jeg jo ikke selve eggleggingen, og det er ikke alltid man er tilstede og kan snappe opp eggene etterhvert som de legges.
98 literen disse 8 C. sp. Black går i, er egentlig i en slags stillstand. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, innredningsmessig. Og jeg holder på å utrydde andematen som snek seg inn her i sommer, og det tar litt tid. Det popper opp et par andemat med jevne mellomrom, så jeg må stadig oppi der og fiske ut alle rester jeg ser, vente litt, og så ta en ny inspeksjon.
Jeg forsøker også å dyrke opp noen stilker jeg mottok i posten for en tid tilbake siden. Det jeg betalte for, skulle vært planter. Det viste seg å være en haug nakne stilker, som selger hadde hatt igjen etter å ha luket og klippet av de fine toppene (til seg selv?). Men istedenfor å dra opp de nakne bladløse stilkene som stod igjen og kaste dem (slik andre folk ville gjort), har vedkommende tydeligvis latt dem stå i akvariet til de skjøt skudd. Så solgte han det som planter...! Tok betalt for bladløse stilker med små pinglete skudd i toppen.
Det så ut som søppel og rask i mine øyne, men selv om jeg var fristet til å hive det, så tenkte jeg at "F...n heller, jeg har betalt for det, så jeg får ta tiden til hjelp og se om det blir noe av dem". Det tar tid å få et beplantet akvarium når det skal vokse frem en hel plante av omtrent ingenting. Siden det er rødbladete planter (Alternanthera reineckii), så må de få så mye lys som mulig, så jeg har latt det være åpent rundt dem. Ser altså ganske stusselig ut i dette karet for tiden.
Postet 25.09.08 kl 00:55
Endret: 25.09.08 kl 00:56
Postet 25.09.08 kl 16:56
EivindGFår håpe du får spare noen egg fra blackene neste gang. så det blir yngel. Får og håpe at du får til plantene og kanskje selger videre uten svindel :)
De eggene må jeg nesten SE mens de legger dem, sånn at jeg vet at de blir befruktet. De to første gangene la jo hunnene egg helt alene, og sånt blir det jo ikke no' unger av
Postet 26.09.08 kl 13:10
For å forebygge den hvite slimete soppen på redmoor-røttene har jeg pælmet oppi en del eikeløv i 160 literen, i tillegg til filterposen med torv. Eikeløvet ble lagt oppi i går, så det har ikke blitt skikkelig oppbløtt og sunket helt enda, og powerhead'en har blåst alt inn i et hjørne
160 literen står med vann i på gulvet fremdeles, sånn at jeg får begynt forberedelsene til inventaret iallefall, mens jeg venter på reolen. Det er tre uker siden jeg bestilte og jeg hadde håpet den skulle komme denne uka.
Eikeløv og torv ser ut til å ha den ønskede virkningen på røttene, det er såvidt jeg kan se ikke noe særlig sopp på dem nå. Et svakt, svakt skjær av hvitt slim enkelte steder, men ikke påfallende synlig. Men vannet, det får sin del av den biologiske massen i røttene, tydeligvis. Etter noen få dager med vann, så det ut som jeg hadde dryppet melk i vannet! :p Tappet ut alt og fyllte opp på nytt med rent vann. Nå ser jeg en svak hvit tone i vannet igjen, men ikke så mye som de første dagene.
Det begynner også å bli litt mere skikkelig fisk av de søte tetra-ynglene mine Nå har jeg telt dem mange ganger, og jeg kommer til 11 stk. Fine greier, nå får jeg en ordentlig stim i 128 literen når de flytter dit Men jeg vet ikke helt om jeg tør å sette dem inn der enda, vil at de skal få ete seg opp og vokse litt til først. Jeg vedder på at hannen, sjefen altså, i 128 literen får seg et realt sjokk når han plutselig får så mange å holde styr på. Jeg tror neppe han vil like det Nå er det jo en lett match å holde området rundt eggbladet sitt fiskefritt, slik han vil ha det, men med 11 til å holde styr på får han det travelt!
Jeg regner med at de vil bli jaget og herjet med en del av de voksne, derfor har jeg ikke lyst å sette inn småtassene der enda. La dem få være små en stund til De jager hverandre nok som det er selv, skikkelige bøller er de, men det er i det minste litt mer "rettferdig" mht størrelse - ikke store og voksne fisk
Sammenlign størrelsen på yngelen med rekene på bildene.
160 literen står med vann i på gulvet fremdeles, sånn at jeg får begynt forberedelsene til inventaret iallefall, mens jeg venter på reolen. Det er tre uker siden jeg bestilte og jeg hadde håpet den skulle komme denne uka.
Eikeløv og torv ser ut til å ha den ønskede virkningen på røttene, det er såvidt jeg kan se ikke noe særlig sopp på dem nå. Et svakt, svakt skjær av hvitt slim enkelte steder, men ikke påfallende synlig. Men vannet, det får sin del av den biologiske massen i røttene, tydeligvis. Etter noen få dager med vann, så det ut som jeg hadde dryppet melk i vannet! :p Tappet ut alt og fyllte opp på nytt med rent vann. Nå ser jeg en svak hvit tone i vannet igjen, men ikke så mye som de første dagene.
Det begynner også å bli litt mere skikkelig fisk av de søte tetra-ynglene mine Nå har jeg telt dem mange ganger, og jeg kommer til 11 stk. Fine greier, nå får jeg en ordentlig stim i 128 literen når de flytter dit Men jeg vet ikke helt om jeg tør å sette dem inn der enda, vil at de skal få ete seg opp og vokse litt til først. Jeg vedder på at hannen, sjefen altså, i 128 literen får seg et realt sjokk når han plutselig får så mange å holde styr på. Jeg tror neppe han vil like det Nå er det jo en lett match å holde området rundt eggbladet sitt fiskefritt, slik han vil ha det, men med 11 til å holde styr på får han det travelt!
Jeg regner med at de vil bli jaget og herjet med en del av de voksne, derfor har jeg ikke lyst å sette inn småtassene der enda. La dem få være små en stund til De jager hverandre nok som det er selv, skikkelige bøller er de, men det er i det minste litt mer "rettferdig" mht størrelse - ikke store og voksne fisk
Sammenlign størrelsen på yngelen med rekene på bildene.
Postet 26.09.08 kl 13:21
Endret: 26.09.08 kl 13:29
Fytterakker'n så mye GREIER (rot) jeg har stående inne på gulvet i akvarierommet nå! Jeg lengter etter den nye reolen altså!
Det er knapt mulig å bevege seg, jeg måtte flytte på ting for å skvise meg plass foran et akvarium når jeg skulle fange opp CRS reker i dag (selges) Ble akkurat plass nok til meg på kne foran akvariet, så jeg fikk tak i rekene jeg skulle ha.
Noen raske knips jeg tok i ettermiddag. Uten briller... da blir de ikke helt i fokus, merker jeg etterpå, når jeg sitter og ser gjennom på pc'en (med brillene på da).
Venusfiskene mine på øverste bilde, og deretter et par av fôringstid hos Corydorasene. De får meitemark-sticks kjøpt fra England. De elsker det!
Bildene viser C121 (3 av de 14 voksne jeg har) og et lite utvalg av Corydoras C140 yngelen min. Tror faktisk en del av de er blitt salgbar str nå (endelig! Skal bli godt å få tynnet ut litt).
Det er knapt mulig å bevege seg, jeg måtte flytte på ting for å skvise meg plass foran et akvarium når jeg skulle fange opp CRS reker i dag (selges) Ble akkurat plass nok til meg på kne foran akvariet, så jeg fikk tak i rekene jeg skulle ha.
Noen raske knips jeg tok i ettermiddag. Uten briller... da blir de ikke helt i fokus, merker jeg etterpå, når jeg sitter og ser gjennom på pc'en (med brillene på da).
Venusfiskene mine på øverste bilde, og deretter et par av fôringstid hos Corydorasene. De får meitemark-sticks kjøpt fra England. De elsker det!
Bildene viser C121 (3 av de 14 voksne jeg har) og et lite utvalg av Corydoras C140 yngelen min. Tror faktisk en del av de er blitt salgbar str nå (endelig! Skal bli godt å få tynnet ut litt).
Postet 26.09.08 kl 18:15
Endret: 26.09.08 kl 18:21
Postet 26.09.08 kl 20:03
mona oI dag har visst Corydoras sp. Black gruppen jeg har i den ene 98 literen syslet med litt egglegging igjen. Jeg var ikke tilstede da det foregikk, så jeg visste det ikke før jeg la merke til at alle var så voldsomt opptatte med å "støvsuge" opp og ned langs plantebladene.... hm. Det der er typisk adferd når det sitter godsaker som egg klistret der. Så jeg tok en nærmere kikk, og fant 9 egg på et blad som de hadde oversett. Ingen andre egg i hele akvariet. Siden jeg ikke så selve eggleggings-seansen finne sted, er det langt fra sikkert disse eggene er befruktet. De to foregående gangene holdt jo hunner på å legge egg fra seg aldeles alene, uten noen hann involvert :p Jeg gidder derfor ikke ta dem ut, når det er så få egg (9 stk) og de sannsynligvis(?) ikke er befruktet. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080924182453_1.jpg[/img]
Hei, Mona! Du, jeg har noen C. Metallpansermaller som ser ut til å legge egg ukentlig... Vet du har mye peiling på corydoras så kan du fortelle meg om hvordan eggene blir befruktet og når (Før eller etter de er blitt lagt) og evt litt andre ting om hvordan jeg skal ta vare på de og holde dem i live (få dem til å klekke?). Du skjønner jeg har begynt å ane en liten interre for disse søte, spennende og morsomme fiskene. Jeg liker disse mer og mer og mer for hver dag, men for å øke antall må jeg også få eggene mine til å klekke.
Jeg vet heller ikke hvordan jeg ser hvilke som er mugne eller lignende. Har lest om den i fiskebasen men vil gjerne vite mer! Håpte du kunne hjelpe meg i gang med dette!
Postet 26.09.08 kl 20:34
Endret: 26.09.08 kl 20:35
Postet 26.09.08 kl 20:44
Mona har skrevet en fin artikkel om lek og egglegging hos corydoras, hun. Så du kan lese den her.
Postet 26.09.08 kl 20:52
Takk
Tusen takk Dette klarte opp i ALLE mine spørsmål så tusen takk for Mona som skrev og "Dyrhagen" som tipset meg! De la forresten egg nå i stad. De la det på den nye planten som jeg jøpte i dag (Hornblad som jeg la i en klump mellom buret og glasset i høyre hjørne) en time senere etter at hornbladet kom oppi var det egg der. Vet IKKE om disse er befruktet men jeg vet nå at de som de la på natt til søndag er befruktet ;D Dette blir spennende
Postet 26.09.08 kl 20:55
Endret: 26.09.08 kl 21:02
Den artikkelen har jeg allerede lest men skal lese den en eller to ganger minst til! Den er så bra.
Men mona lurte jo på om hun skulle lage en ny og det er jeg helt for! Får mine coryer i morgen og det er leksgruppe. Får håpe jeg får skikkelig høst snart og med masse eikeblader.Så kanskje det blir lurt unna noen egg. Får få meg noe skikkelig utstyr til å klekke, da mener jeg isoporkasse og lite filter.
Men mona lurte jo på om hun skulle lage en ny og det er jeg helt for! Får mine coryer i morgen og det er leksgruppe. Får håpe jeg får skikkelig høst snart og med masse eikeblader.Så kanskje det blir lurt unna noen egg. Får få meg noe skikkelig utstyr til å klekke, da mener jeg isoporkasse og lite filter.
Postet 26.09.08 kl 21:02