Elins lille hjørne (side 123)

Må si meg enig i det :o)
Og jeg skjønner heller ikke hvordan folk orker å se dem i slike knøttsmå "kasser".
Æsj. Matet C140 ynglene nå, og fant den minste død

Det var en liten pusling, så det er kanskje ikke så rart... de ser veldig friske og fine ut. Men denne har vært et knøtt hele veien. Mulig den mystiske sykdommen eller hva det var bremset den så mye at det ganske enkelt ikke gikk. De er 6 uker nå, og det virker litt som om det er en ny "kneik" å komme over i denne alderen.

Selv om tassen var liten og det ikke ser ut til å være noen nye uhumskheter på gang var dette et lite slag under beltestedet altså. Nå er det bare tre igjen.

Metae har lekt igjen, sitter noen egg klistret litt her og der. Vurderte å plukke noen, men jeg har jo allerede en 10-11 ungfisk av metae gående her.

Når det gjelder skrekk-karet er det forsiktig optimisme. C37 ser like fine ut som de har gjort hele tiden, men i tillegg ser jeg nå den gjenlevende grønne fremme mye mer. Den ser egentlig bra ut den også, og virker faktisk interessert i mat. Når jeg faktisk kan friskmelde dette karet aner jeg ikke, jeg føler i hvert fall at det er for tidlig enda. Men, den siste har i hvert fall ikke est ut som en fotball - og bare dét er grunn til optimisme

Jeg er lei av motbakker nå, så jeg håper ting snart faller tilbake til sitt gamle, vante jeg. Atroene ser forresten bra ut, så der har jeg trua på at det skal gå bra. Jeg ser fortsatt de 2-3 som fortsatt ser veldig syke ut, men de er ikke verre enn at de klarer å komme seg unna hoven. Har likevel bestemt meg for å fange de inn og avlive de i helga. Sykdommen har fått for godt feste, de er papirtynne, klemte finner og bøyd hale. Men det ser ikke ut som om fler blir angrepet, og det er jo lovende.
Det høres iallefall ut som Maracyn Two gjorde susen Og intet er bedre enn det, å få stoppet nye tilfeller i å utvikle seg.
Nå har jeg jammen en god del prosjekter planlagt. Og alle er et resultat av en eneste ting: pulcherne.

Jeg går daglig og ser på disse digre, flotte coryene, og kjenner det stikke i samvittigheten fordi de har så liten plass. Dette er store coryer! Jeg vet så godt at de bør være i en 110 liter, akkurat som C140. Jeg har bare ikke orket å flytte dem, siden å gjøre det resulterer i den reneste domino-effekten av fiskeflytting.

Siden jeg har to arter som bør være i en 110 liter, tenker jeg at disse like gjerne kan være i samme 110 liter. De ligger jo stort sett og glor under en rot uansett, så overbefolket blir det så absolutt ikke. Så da bør C140 og pulcherne bli samboere. Begge er jo fra Brasil også, selv om det ikke har så stor betydning.

Det betyr at metae må flyttes, siden det holder med to storte arter i et kar. Så fant jeg jo ut at metae og loxozonus begge er fra Rio meta. Så siden metae må flyttes, kan jo de bunkre sammen med loxoene. De er 14 stykk tilsammen, og sånn sett kan de jo gå i en 54 liter, men de får det jo enda bedre i en 110 liter. Så da kan de flytte sammen i den andre 110 literen.

Og da må atroene og weitzmaniene flyttes. Da kan jo de få hvert sitt artskar, der hhv. pulcherne og loxoene var før.

Ganske mange grupper som må bytte plass, ja. Og det stopper jo ikke der selvfølgelig.

Den øverste 110 literen (der C140 og metae går nå) er helt håpløs. Den har en innvendig strukturbakgrunn som er silikonert fast på en sånn måte at det nok aldri var meningen å ta den ut igjen. Det var ikke jeg som silikonerte den forresten - karet er kjøpt brukt. Penselalgene har overtatt hele bakgrunnen, og digre klaser vaier i strømmen fra filteret. Nå har ikke jeg algeskrekk, og synes egentlig at alger gir et mer naturlig preg (mange steder er jo alger den eneste formen for "planter" under vann), men nå har penselalgene gått litt for langt. Dessuten har jeg ikke lyst på den innvendige bakgrunnen.

Så - om jeg først skal måtte tømme karet for innredning for å få tak i fiskene, er det like greit å gå løs på "operasjon fjerne bakgrunn" og få den ut. Spent på om det i det hele tatt går, slik som den er sauset inn i silikon.

En annen ting.. redmoor røttene jeg kjøpte i påskeuka. De ligger og dupper i en balje vann på terassen. Jeg bytter vann noen ganger i uka der. Jeg kan ikke se at noen av dem har fått sopp! Mens den ene jeg satte inn i et kar i påsken, fikk masse sopp. Merkelig. Skal riktig lure på om de får sopp når jeg setter de inn i karene.

Glemte jo å si at jeg har bestilt planter

Har bestilt flere forskjellige typer fra Siljan her på AF, og gleder meg som en unge til de kommer. Passer jo godt dersom jeg får somlet meg til å begynne noen av prosjektene.

Eneste er at de sikkert kommer frem på onsdag. Og da er jeg ute på tur (konferanse) med jobben. Er borte fra onsdag til torsdag. Får ringe mannen min dersom plantene kommer, og få han til å dumpe alle i et kar så de ikke visner.

Knipset et par bilder i dag. C140 begynner å legge mer merke til meg nå. Det er jo bare tre igjen, to store og en litt mindre. De to største stuper i skjul når jeg kommer inn på rommet, mens den minste ikke bryr seg så mye.
De fyller forresten 7 uker i dag!

Bilde 1: Den minste. Kan fortsatt oppholde seg ute i det fri selv om jeg sitter ved karet.

Bilde 2: En av de to største smatt under eikeløvet/catappabladet, men jeg kan fortsatt se den. Søtnos

Bilde 3: Vridde kameraet litt og fikk knipset en av C. metae ungfisken. Disse har faktisk blitt 6 mnd gamle nå! Digre barna mine. Så også at jeg faktisk har mistet en sugekopp i karet deres (det hvite foran fisken). Får ta ut den når jeg bytter vann der i dag :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Yngel
hei elin..har du noen råd angående å flytte corydoras egg, over til et annet kar,har lest du har hatt en del yngel,så eg håper du kan hjelpe meg,det er c.paleatus som går i sammen med maller og litt sebrafisk,de blir fort spist opp så de må flyttes,har lest en plass at hvis du tar egg og flytter så kan de sprekke.,har nå et kar klart til å flytte corydoras egga oppi ,(har luft pumpe oppi karet).hvordan flytter jeg egga lettest over til det andre karet,er det noen triks..
Gratulerer med egg!

Hvis eggene er ganske nylagte, er de fortsatt klebrige. Du kan da bruke pekefingertuppen din, og rulle eggene av glasset. Egget vil sette seg fast på fingeren din, og du kan rulle det av fingeren igjen på glasset i det andre karet.

Er det en stund siden eggene ble lagt, er de ikke så klebrige lengre. Da kan du bruke et bankkort (eller lignende), og skrape eggene av glasset og flytte dem på den måten.

Begge deler krever litt øvelse for å "få det i fingrene", så det er mulig noen egg sprekker. Men det er ikke sikkert at det skjer heller Bare vær forsiktig og ta det sakte og pent.

Det lønner seg å få festet eggene på et eller annet, slik at de ikke ligger løst i den nye tanken, forresten. Enten ved å feste de på glasset, eller ta en liten dott javamose om du har, og feste eggene i den. Yngelen kan få vanskeligheter med å komme seg ut av egget om det ligger løst, siden egget følger bevegelsene yngelen gjør for å vrikke seg ut av egget.
C. atropersonatus
Mine herlige C. atropersonatus blir 4 mnd gamle på mandag

De ser virkelig ut til å ha klart seg bra gjennom mystisk sykdom og medisinering! Og bartene har vokst ut utrolig kjapt. gjenstår kanskje litt på noen, men i det store og det hele ser det veldig bra ut. Jippi!

[External Image]
Utrolig herlige disse atroene ,kanskje de burde komme på ønskelisten min
Det synes jeg så absolutt, Sølvi! Utrolig vakker cory
Yngel
hei elin..takk for rådet ,,.skulle til å flytte paleatus egga ,men tror du fa.. ikke de var borte .mistenke 3 ancistruser ,får bare vente til neste gang
Nåja, foreldrene takker ikke akkurat nei til egne egg helle de Mine paleatus spiste egg som bare det.

Men de legger nok snart egg igjen skal du se!
Skiftet lysrør kon
Bare en huskelapp til meg selv

Byttet lysrør på karet her ved PCen i dag.
Puh. Nå har jeg tatt et 60% vannbytte på atroene. Fisket ut absolutt alle sammen slik at jeg skulle kunne plukke ut og avlive de jeg har sett som er så angrepet at jeg neppe tror det vil gå bra.

Fikk til og med vasket slangene til filteret, og det trengtes! Utrolig at det var plass til vann inni der :p

Plukket ut 5 stykk som var så avmagret at de så ut som papir ovenfra, med klemte finner og hele pakka. Disse stakkarene er nå avlivet. Vet at jeg bare sparte de for en pinefull død uansett.

Jeg har jo sagt at jeg ikke har sett noen døde, men det har nok dødd noen av dette likevel. Jeg har jo haugevis med sandsnegler, så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke har sett dem.

Telte samtlige før jeg slapp de tilbake til karet nå, og jeg har nå 89 atropersonatus. Det skulle vel bety at 15 stykk har bukket under av sykdommen, inkludert de 5 jeg plukket ut i dag. Mener at jeg har plukket ut noen tidligere også, men husker ikke hvor mange.

Vurderer å gi en runde maracyn nå, som en slags avslutning. De har vel hatt en ukes tid nå uten noen form for medisinering. Og nå, når det skal kun være igjen fisk som ser friske ut, er kanskje tiden inne for en avsluttende runde? Skal tenke litt på det. Bør vente en halv uke til, siden jeg skal bort med jobben, og vil miste en dag med medisinering...
Da har det vært ei ung jente her og hentet endlers og ancistrusene mine.

Jeg har sansen for maller, men herlighet da. Selv om de får både erter og agurk flere ganger i uka, pluss malletabletter med grønt i, gumler de sverdplantene mine til de ikke ser ut!

Etter all jobben jeg hadde i karet med atro i dag, lukte jeg sverdplanten også. Den ble halvert i størrelse innen jeg hadde plukket vekk alle bladene som var helt møllspiste.

Nei, malle har jeg nok veldig lyst på, men da skal det være av typen som tenderer mot kjøtt og ikke sverdplanter :p

Jeg glemte jo helt.. hun fikk med seg Freia også. Hun ble helt forelsket og jeg bare måtte jo la henne få Freia da Freia gikk jo uansett ikke sammen med Smil, og har jo vært i oppvekstkaret på asyl, så det var liksom ikke noe problem for min del... hun ble jo aldri "dama til Smil" uansett

Sikker på at hun vil få det bra der, så det er ikke noe stress
Uuups!

Stakk innom soverommet tilfeldig når jeg kom hjem fra jobb, og kastet et blikk på karet med weitzmani og metae ungfisk. Syntes de var så bleke om nebbet, og ble litt urolig. Slik tingene har vært her i det siste er jeg ganske skvetten...!

En kalibrering av PH-pennen og en måling senere: PH på 5,0!

Skulle bytte vann der i dag uansett, så etter litt triksing og miksing er PH nå på 6 blank. Der får den bli inntil jeg justerer opp til rundt 6,6 - 6,8 i morgen etter jobb. Får være måte på hva de skal måtte gjennomgå på noen timer i dag

Sjekket akkurat nå, og nå er fargene mye bedre. Metaene er helt kullsvarte i stripen sin igjen.

Sjekket den lille kloke loggen min (hva skulle jeg gjort uten det excel-arket!), og det avslører at jeg glemte vannbyttet på torsdag i det karet. Såpass stor fisketetthet gjør at PH går i kjelleren om jeg ikke passer vannbyttene som en hauk. Så nå er det full skjerpings og ingen glemsomhet når det gjelder barna mine
Sliter litt med å holde ph oppe jeg og ,den har veldig lyst til å dale ned på 5 og av og til under

Ellers er det bra du har mange atroer igjen og at de ser fine ut ,er jo et bra kull dette her
En av C140ene lå så fint til oppå svampefilteret når jeg kom inn på rommet, så jeg bare måtte få knipset et bilde! Sånn som de har utviklet seg i det siste!

Nå er den tøffe yngeldrakten borte, og de begynner å ligne litt mer på foreldrene sine.

De er veldig langstrakte for alderen, men omfanget deres er ikke så stort enda

[External Image]

Holder på å bytte vann i oppvekst/yngelkarene nå. Drar bort i morra tidlig på jobb og kommer ikke hjem før torsdag ettermiddag en gang, så både vannbytter og pakking må til i dag.
Blæh. Kom hjem for en stund siden etter tur med jobben, og den minste C140 er død Nå er bare de to største igjen!!

Aner ikke hva som har skjedd... greit, de har ikke fått mat på 1,5 døgn, men jeg trodde (håpte) at det ikke skulle være noe problem nå når de nærmer seg 8 uker. Jeg ga også mye mikroorm i går morges slik at de hvert fall skulle ha mat en stund. Mikroormen lever jo lenge i vann, så...

Jeg sjekket PH (det har blitt en ren refleks nå om dagen dersom noe er galt), og den hadde av en eller annen grunn snirklet seg opp til 6,9. Har tatt et vanbytte nå med lavere PH, og håper å få den ned 1 grad - til 5,9 innen i morgen kveld.

Atroene ser kjempebra ut, det samme gjør karet med den enslige grønne og C37! Faktisk så har C37 vokst utrolig mye siden de kom hit. Blir vanskelig å vise på bilder, men jeg ser så god forskjell på de siden jeg fikk de ved påsketider Jeg aner ikke når jeg kan friskmelde dette karet, men så langt ser det lovende ut. Den siste grønne har ingen antydning til oppblåst buk. Jippi!

Det står bra til hos alle de andre også, og jeg så til og med den knøttlille C. metae i karet med de voksne. Den har fått voksne tegninger, men er ikke mer enn 1 cm stor sånn ca.
Åh som jeg gleder meg!!

Jeg har holdt pusten et par dager, men nå er det bekreftet.

Om en uke blir det nye fisk her i huset! Og med de to nyanskaffelsene jeg henter da, tror jeg faktisk at alle de artene jeg ønsker meg mest er på plass!

Om alt går bra under karantenetiden (mye kan skje, men jeg krysser fingerene!) får jeg to arter i hus som jeg har ønsket meg siden jeg fikk øynene opp for Corydoras for alvor:

C. adolfoi og C. oiapoquensis!

Det kribler i magen etter å få slike vakre fisk i hus. Jeg kan knapt tenke meg noe vakrere altså.

Karene står nesten klare her, skal bare få tatt ominnredningen og satt inn redmoor-røttene i løpet av uka som kommer så er det helt klart. Jippi!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap