- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 123)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 123)
Postet 20.11.12 kl 23:54
Postet 21.11.12 kl 00:13
Gratulerer med to år uten røyk! Godt du ikke klarte å innhalere, hehe
Det må ha vært litt av en livsstilsendring? Røykeslutt og et par hunder som du stadig må ut og gå med?
Sølvi, jeg heier på deg! Nå skal jeg opprette en off topic-tråd ved navn "Underskriftkampanje for de som heier på at Sølvi kan slutte å røyke"... hehe :p
Angående C121, Sølvi, så sender jeg en mail straks
Det må ha vært litt av en livsstilsendring? Røykeslutt og et par hunder som du stadig må ut og gå med?
Sølvi, jeg heier på deg! Nå skal jeg opprette en off topic-tråd ved navn "Underskriftkampanje for de som heier på at Sølvi kan slutte å røyke"... hehe :p
Angående C121, Sølvi, så sender jeg en mail straks
Postet 21.11.12 kl 11:30
Sølvi GullaksenUtrolig flott av deg Mona ,skulle ønske jeg kunne vært like flink. Men når jeg først er her ,hvor mange C121 er du interessert i ? Håper Anders kunne gitt meg beskjed og så jeg vet hvor mange jeg evt. skal holde av.
10-12 stk er en flott gruppe å starte med Kan ikke være flere enn jeg klarer å bære heller, siden jeg ikke reiser med bil, men med tog, og jeg i tillegg skal ha med for Anders
Lurer på om jeg fremdeles har sånne isporkasser i boden bak huset...? De lurer jeg faktisk på om vi har kastet, da de tok så voldsomt med plass.... Hvis jeg ikke har, får jeg få tak i en. Det er god tid så det dukker sikkert opp en isoporkasse en plass
Anders KGratulerer med to år uten røyk! Godt du ikke klarte å innhalere, hehe :D
Takk for det
Anders KDet må ha vært litt av en livsstilsendring? Røykeslutt og et par hunder som du stadig må ut og gå med? :)
Ja, når du sier det, så har mye endret seg med de to tingene ja. Sprøtt! Jeg er blitt litt SUNNERE - hvem hadde trodd det om Mona liksom? Hehe
And by the way; dette var da innlegg nummer 2500 i denne tråden !! Helt utrolig!
Postet 21.11.12 kl 11:35
Endret: 21.11.12 kl 12:13
Fine bilder av ungfisk av C121 i innlegg 1348
Postet 21.11.12 kl 14:24
Endret: 21.11.12 kl 14:25
mona oFine bilder av [URLBLOCK1] :-)
Nå fant du et av innleggene som gjorde meg ENDA mer betatt av den arten en gang, jeg husker det! De er så utrooolig fine... og DEN gruppa du hadde, da. Fantastisk flott
Adolfoi er lik, men de er ikke prikk like. Jeg kan liksom ikke helt forklare hva som er den store forskjellen. Kanskje det er noe med det pigmentløse gjellepartiet? Det gjør det til en veldig spesiell art.
Var de sånn at de var "aktive hele dagen" og lite sky? Hvordan var de når du hadde dem?
Postet 21.11.12 kl 14:30
Endret: 21.11.12 kl 14:40
Ja, det var aktive og fremme stort sett hele tiden. Eller, de lå jo og kula'n på typisk Corydoras-vis rett som det var, men de drev ikke og gjemte seg og sånn, nei. Ganske overraskende at viltfanget fisk kunne være sånn, men utrolig fint for meg (og deres nye eiere da). Avkommet var likedan, ikke redde eller sky. Iallefall det avkommet jeg hadde da, jeg vet jo ikke hvordan det har gått i alle andres akvarier med dem
Postet 21.11.12 kl 14:51
Postet 21.11.12 kl 14:52
Mine er også ganske aktive og lite sky så synd dine ikke er det Inger Anne.
!0-12 stk. er jo en fin gjeng så det skal jeg nok klare å ha klare til deg pluss de til Anders.
Til deg Anders så tror jeg nok ikke det hlelper med noe kampanje når det gjelder røykestopp på meg ,er nok dessverre for lite motivert
!0-12 stk. er jo en fin gjeng så det skal jeg nok klare å ha klare til deg pluss de til Anders.
Til deg Anders så tror jeg nok ikke det hlelper med noe kampanje når det gjelder røykestopp på meg ,er nok dessverre for lite motivert
Postet 21.11.12 kl 15:14
Ser akkurat at Dennerle har kommet med et nytt (for meg) utvendig bøttefilter!
Dennerle Nano External Skim filter kaller de det, og kan fås kjøpt hos Aquaristikshop. Har ikke sett dette filteret før, men det ser jo lovende ut for små akvarier. Står at det er for akvarier mellom 30 og 112 liter, men produsenten overdriver jo alltid, så man kan vel tenke seg at f.eks. 54 og 63 litere kunne passe bra Det er plass til skikkelig filtermedie inni dette filteret, ser jeg, og det var fint. Filtertønnevolum er oppgitt å være 2 liter.
Det står også at det forhindrer overflatehinne i måten det fungerer på. Lovende!
Prisen er heller ikke så aller verst: 59,90 Euro er oppgitt, men vi betaler jo ikke tysk moms på 19%, så da blir det altså 48,52 Euro. Jeg ganger med åtte kr (kursen er vel litt under nå men, sånn ca) og får da norsk pris 388,- kroner. Når man importerer dette, må man fortolle det, og da påløper et gebyr (80 kr??? ca) og norsk moms på 25% = 565 kr ferdig fortollet inn i landet. Ikke så altfor ille da. Lurer på om noen i Norge selger det enda? Veldig greit å ha et utvendig alternativ til småkar.
REDIGERT; jeg glemte å ta med evt frakt i regnestykket ovenfor da...:p
Dennerle Nano External Skim filter kaller de det, og kan fås kjøpt hos Aquaristikshop. Har ikke sett dette filteret før, men det ser jo lovende ut for små akvarier. Står at det er for akvarier mellom 30 og 112 liter, men produsenten overdriver jo alltid, så man kan vel tenke seg at f.eks. 54 og 63 litere kunne passe bra Det er plass til skikkelig filtermedie inni dette filteret, ser jeg, og det var fint. Filtertønnevolum er oppgitt å være 2 liter.
Det står også at det forhindrer overflatehinne i måten det fungerer på. Lovende!
Prisen er heller ikke så aller verst: 59,90 Euro er oppgitt, men vi betaler jo ikke tysk moms på 19%, så da blir det altså 48,52 Euro. Jeg ganger med åtte kr (kursen er vel litt under nå men, sånn ca) og får da norsk pris 388,- kroner. Når man importerer dette, må man fortolle det, og da påløper et gebyr (80 kr??? ca) og norsk moms på 25% = 565 kr ferdig fortollet inn i landet. Ikke så altfor ille da. Lurer på om noen i Norge selger det enda? Veldig greit å ha et utvendig alternativ til småkar.
REDIGERT; jeg glemte å ta med evt frakt i regnestykket ovenfor da...:p
Postet 21.11.12 kl 16:40
Endret: 21.11.12 kl 16:42
Hvor skal jeg skrive ned alt jeg trenger å huske på egentlig...? Det må bare bli her.
Må notere ned dette for det er det nye navnet på en av mine favorittakvarieplanter.
Dette var en av mine yndlingsplanter, en veldig lav, gresslignende og samtidig miniatyr-sverdplantelignende sak som tidligere het Echinodorus quadricostatus eller noe lignende.
NÅ heter den imidlertid noe helt annet: Helanthium bolivianum.
Det er en plante jeg må prøve og få tak i igjen når jeg starter opp akvariene mine, for det var en utrolig fin plante jeg var veldig glad i. Veldig anvendelig og dekorativ. Fikk den som avleggere av Tom C i 2006, og husker jeg ikke helt feil, var det en plante han hadde plukket med seg fra en av sine reiser i Sør-Amerika Jeg hadde den i mange akvarier etterhvert og spesielt rikelig var den i en av 128 literne mine husker jeg, der var hele bunnen dekket.
Må notere ned dette for det er det nye navnet på en av mine favorittakvarieplanter.
Dette var en av mine yndlingsplanter, en veldig lav, gresslignende og samtidig miniatyr-sverdplantelignende sak som tidligere het Echinodorus quadricostatus eller noe lignende.
NÅ heter den imidlertid noe helt annet: Helanthium bolivianum.
Det er en plante jeg må prøve og få tak i igjen når jeg starter opp akvariene mine, for det var en utrolig fin plante jeg var veldig glad i. Veldig anvendelig og dekorativ. Fikk den som avleggere av Tom C i 2006, og husker jeg ikke helt feil, var det en plante han hadde plukket med seg fra en av sine reiser i Sør-Amerika Jeg hadde den i mange akvarier etterhvert og spesielt rikelig var den i en av 128 literne mine husker jeg, der var hele bunnen dekket.
Postet 22.11.12 kl 00:01
Dette fant jeg i del 1 av akvarietråden min, fra 2008, og det fikk meg til å smile
Kan du tenke deg.... få en fisk som 25 åring og så pensjonerer du deg sammen med den?
Corydoras er altså en fisk man med godt og riktig stell kan regne med å få beholde i mange, mange år Det gjør MEG glad
Kan du tenke deg.... få en fisk som 25 åring og så pensjonerer du deg sammen med den?
mona oAv og til får jeg spørsmål om hvor gamle Corydoras kan bli. At de kan bli gamle til akvariefisk å være visste jeg, men det eldste konkrete eksempelet jeg har visst om var en leksgruppe med Corydoras sterbai som fremdeles la egg i en alder av 12 år. Så når folk har spurt, har jeg svart "minst 10-12 år gamle". Nå går det en lignende tråd på Corydorasworld, blant Corydoras-veteranene der :) Og gjett.... bare gjett hvilken rekord jeg leste om!! Det er [B]Ian Fuller[/B] selv, som har holdt på med Corydoras i over 40 år nå, som fortalte det. [B]Den eldste Coryen han vet om, levde til den modne alder av 43 ÅR![/B] Jeg ramlet nesten av sofaen.. Videre forteller han om en drøss eksempler, Corydoras han har som er f.eks. 17 år, 15 år osv.
Corydoras er altså en fisk man med godt og riktig stell kan regne med å få beholde i mange, mange år Det gjør MEG glad
Postet 22.11.12 kl 01:25
Ang dette Dennerle filteret du linker til overflatreskimmer er en grei ting det, men det er ofte ikke så veldig reke og yngelsikkert da siden dette betyr at du har en avrenning i vannskorpen som de kan forville seg i nærheten av. Og vips er de i filterbøtten. Hadde nok heller gått for noen av Eheim Classic sin som er enda rimeligere og har større filtervoum om denne på kun 2l.
Har bladd gjennom 2. utgaven av boken til Ian Fuller den siste uken og er godt fornøyd med den investeringen. Du har vel bestilt deg denne nye utgaven også?
Har bladd gjennom 2. utgaven av boken til Ian Fuller den siste uken og er godt fornøyd med den investeringen. Du har vel bestilt deg denne nye utgaven også?
Postet 22.11.12 kl 10:45
Lars JamneDu har vel bestilt deg denne nye utgaven også?
Jepp, det har jeg, via Gundersen
Men her er de altså, tre Eheim filtere av det gode gamle slaget uten problemer, samme design som 2224 har. De tre modellene er beregnet for akvarier fra 80 til 350 liter Kunne ikke vært mer fornøyd! Selv om jeg har en hang til mindre akvarier og ikke så store, er jo dette gode nyheter uansett for alle
* Eheim External Filter eXperience 150: for akvarier mellom 80 - 150 liter. Filtertønnevolum: 2,3 liter
* Eheim External Filter eXperience 250: for akvarier mellom 120 - 250 liter. Filtertønnevolum: 3,0 liter
* Eheim External Filter eXperience 350: for akvarier mellom 180 - 350 liter. Filtertønnevolum: 4,9 liter.
Nesten så jeg får lyst å bestille meg et av dem...bare for å se.... :p
Ellers må jeg spørre folket på AF om en ting. Jeg har personlig aldri sett Corydoras-arten C. burgessi hverken i butikk eller på fiskelister noengang. Er det noen som har sett det? Jeg bor jo her jeg bor, og har jo selvfølgelig ikke oversikt over eller har ikke vært i alle zoobutikker i hele Oslo og omegn. Jeg bruker liksom mine faste butikker, og det er det.
Noen som har sett C. burgessi, som C-121 er så nær slektning av? De er så godt som like, bortsett fra at C121 da har dette trekket med gjennomsiktig, brunlig gjellelokk. Likheten gjør da at C121 ofte kalles Corydoras cf. burgessi.
C. burgessi er iallefall en art jeg alltid har ønsket meg og man ser jo lett hvorfor. Den er i samme vakre familien som C. adolfoi og C121 Har alltid hatt lyst å samle på disse.... sikkert uforståelig for mange at noen vil ønske å sitte med en gjeng så like fiskearter, men det er bare sånn jeg føler for det. Mange L-malle entusiaster sitter jo med store samlinger av temmelig like arter, bare små hårfine forskjeller skiller. De kan sikkert forstå at noen vil samle på relativt like C-arter
Postet 22.11.12 kl 14:54
Endret: 22.11.12 kl 15:38
Postet 22.11.12 kl 15:44
Morsomt at du spør om denne Mona ,har jo selv vært på jakt etter den i årevis uten hell.
Hadde jo et enslig eksemplar av denne for mange år siden ,min første cory og som gjorde at jeg ble forelsket i disse herlige fiskene. De er litt mer anderledes ennC121 da de ikke har svart strek på rygge,er litt mer høyreiste i kroppen og blir større.
Jeg vet om en privatperson i Danmark som har oppdrett på disse og som jeg håper jeg klarer å få fatt i en vakker dag.De er ikke lett å få tak i der heller ,men siden noen fler har kjøpt ungfisk av denne personen så er det jo et håp om at det blir flere av de i omløp.
Legger ved et bilde av min selv om det ikke er særlig godt.
Hadde jo et enslig eksemplar av denne for mange år siden ,min første cory og som gjorde at jeg ble forelsket i disse herlige fiskene. De er litt mer anderledes ennC121 da de ikke har svart strek på rygge,er litt mer høyreiste i kroppen og blir større.
Jeg vet om en privatperson i Danmark som har oppdrett på disse og som jeg håper jeg klarer å få fatt i en vakker dag.De er ikke lett å få tak i der heller ,men siden noen fler har kjøpt ungfisk av denne personen så er det jo et håp om at det blir flere av de i omløp.
Legger ved et bilde av min selv om det ikke er særlig godt.
Postet 22.11.12 kl 16:37
Endret: 22.11.12 kl 16:37
Takk for svar, både Sølvi og Inger Anne
Jeg tok og skrev en email jeg sendte til Dyrego på Oslo City, ettersom jeg vet de har en veldig flink fiskeekspert som jobber der; Jim heter han. Og Oslo Citys zoobutikk har ofte inne litt lekkerbiskener når det kommer til Corydoras, faktisk, jeg har blant annet funnet C. weitzmani der, den gangen de fremdeles var veldig sjeldne. Nå har de C. eques inne (til prisen av 350 pr hode). Så de er veldig flinke der, de tar inn fisk som interesserer oss som kan kalles "spesielt interesserte" også
Jeg spurte om han kunne huske å ha hatt inne C. burgessi eller om han hadde sett det på leverandørlister. Det viste seg at de faktisk har hatt inne C. burgessi ved et par tilfeller. Han nevnte videre at det ofte var litt sammenblanding av navn fra leverandørene, så den kunne dukke opp både under eget navn og andre navn. F.eks. kunne det stå C. duplicareus eller C. adolfoi på lista, eller motsatt, og så var det C. burgessi som dukket opp. Det er jo veldig typisk i akvariefiskbransjen har vi erfart...
Han lovet imidlertid å si fra til meg, hvis han skulle se C. burgessi på listene igjen... Yippi (da skal jeg virkelig gå inn for å få dem til og yngle, ja!) Jeg håper jeg har flaks og det viser seg å dukke opp den ekte en gang. Men først må jeg jo ha fortgang i akvarieoppsettingene.
Jeg må forresten se og få pushet litt fortgang i gubben og hans oppussingsplaner her på akvarie-slash-pc-rommet. Det er ingen vits å sette inn reolen før gulvet er byttet og veggene har fått påført veggplatene (mdf plater i ferdigsprayet grå farge) som skal opp her. Listverket i rommet skal også byttes.
Det blir veldig fint når det er ferdig, men litt stress og pes mens vi holder på da. Dette rommet fikk bare byttet listverk da vi flyttet inn i 2006, veggene er beige og ble ikke gjort noe med. Nå er det fullt av spikerhull og vannflekker overalt... Skal bli fint å få pusset opp.
Jeg tok og skrev en email jeg sendte til Dyrego på Oslo City, ettersom jeg vet de har en veldig flink fiskeekspert som jobber der; Jim heter han. Og Oslo Citys zoobutikk har ofte inne litt lekkerbiskener når det kommer til Corydoras, faktisk, jeg har blant annet funnet C. weitzmani der, den gangen de fremdeles var veldig sjeldne. Nå har de C. eques inne (til prisen av 350 pr hode). Så de er veldig flinke der, de tar inn fisk som interesserer oss som kan kalles "spesielt interesserte" også
Jeg spurte om han kunne huske å ha hatt inne C. burgessi eller om han hadde sett det på leverandørlister. Det viste seg at de faktisk har hatt inne C. burgessi ved et par tilfeller. Han nevnte videre at det ofte var litt sammenblanding av navn fra leverandørene, så den kunne dukke opp både under eget navn og andre navn. F.eks. kunne det stå C. duplicareus eller C. adolfoi på lista, eller motsatt, og så var det C. burgessi som dukket opp. Det er jo veldig typisk i akvariefiskbransjen har vi erfart...
Han lovet imidlertid å si fra til meg, hvis han skulle se C. burgessi på listene igjen... Yippi (da skal jeg virkelig gå inn for å få dem til og yngle, ja!) Jeg håper jeg har flaks og det viser seg å dukke opp den ekte en gang. Men først må jeg jo ha fortgang i akvarieoppsettingene.
Jeg må forresten se og få pushet litt fortgang i gubben og hans oppussingsplaner her på akvarie-slash-pc-rommet. Det er ingen vits å sette inn reolen før gulvet er byttet og veggene har fått påført veggplatene (mdf plater i ferdigsprayet grå farge) som skal opp her. Listverket i rommet skal også byttes.
Det blir veldig fint når det er ferdig, men litt stress og pes mens vi holder på da. Dette rommet fikk bare byttet listverk da vi flyttet inn i 2006, veggene er beige og ble ikke gjort noe med. Nå er det fullt av spikerhull og vannflekker overalt... Skal bli fint å få pusset opp.
Postet 22.11.12 kl 16:51
Endret: 22.11.12 kl 16:58
Du mailet med Jim, ja
Jeg kjøpte jo noen av de equesene som de har på Oslo City, og jeg var så heldig at jeg fikk hjelp av akkurat han. Utrolig hyggelig og hjelpsom fyr jeg snakket litt med. Jeg merket fort at han var veldig dyktig, for han kunne veldig mye om fisk og også folk i akvariemiljøet. Han fortalte blant annet at de bare hadde viltfangede Corydoras i butikken! Jeg vet ikke om det er sånn hele tiden eller om det var bare da, men de satser nok på viltfangede Corydoras, ja De hadde en del fine arter inne, iallefall. Eques, "Super-Schwartzi", ekstremt store C. sterbai og mange andre arter også. Noen viltfangede Brochis splendens også - største pansermallene jeg har sett noensinne.
Med andre ord; verdt å følge med litt iblandt på hva de har inne der
Jeg kjøpte jo noen av de equesene som de har på Oslo City, og jeg var så heldig at jeg fikk hjelp av akkurat han. Utrolig hyggelig og hjelpsom fyr jeg snakket litt med. Jeg merket fort at han var veldig dyktig, for han kunne veldig mye om fisk og også folk i akvariemiljøet. Han fortalte blant annet at de bare hadde viltfangede Corydoras i butikken! Jeg vet ikke om det er sånn hele tiden eller om det var bare da, men de satser nok på viltfangede Corydoras, ja De hadde en del fine arter inne, iallefall. Eques, "Super-Schwartzi", ekstremt store C. sterbai og mange andre arter også. Noen viltfangede Brochis splendens også - største pansermallene jeg har sett noensinne.
Med andre ord; verdt å følge med litt iblandt på hva de har inne der
Postet 22.11.12 kl 17:11
mona oHan lovet imidlertid å si fra til meg, hvis han skulle se C. burgessi på listene igjen... :-) Yippi :-) (da skal jeg virkelig gå inn for å få dem til og yngle, ja!) Jeg håper jeg har flaks og det viser seg å dukke opp den ekte en gang. Men først må jeg jo ha fortgang i akvarieoppsettingene.
Haha, hva gjør du hvis han ringer eller sender mail imorgen da?
Postet 22.11.12 kl 21:13
Torbjørn JørgensenHaha, hva gjør du hvis han ringer eller sender mail imorgen da? :D
Tigger en tjeneste hos en eller annen av mine akvarievenner, om å få låne plass i et akvarium der de kan være så lenge, inntil mine kar blir klare! Er ganske sikker på at det hadde latt seg ordne på et eller annet vis.
Postet 22.11.12 kl 21:21