- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 123)
Leifs verden, del 2 (side 123)
Takk for svar.
Spammer tråden din med et par bilder til, så er det kanskje lettere å se forskjellen. De går nå i en plastboks som flyter i en 660l, der de skal bo, så siden bildet er tatt gjennem glass og plast er det ikke helt klart. Blir straks sluppet ut, da vannet fra posene nå har blitt gradvis blandet ut over et par timer. Blir nok ikke lettere å få bilder senere da det er veldig mange gjemmesteder i karet. Grunnen til at jeg gjerne vil ha en appisto som er fornøyd med ph rundt 6,5 er at dette er et selskapskar, og dette er en middelverdi som kan aksepteres for de andre artene som også bor her. Aldri mulig å få optimale verdier for alle i en fiskesuppe, men siden oppdrett ikke er noe jeg satser på er jeg fornøyd dersom fiskene har akseptable levekår.
Spammer tråden din med et par bilder til, så er det kanskje lettere å se forskjellen. De går nå i en plastboks som flyter i en 660l, der de skal bo, så siden bildet er tatt gjennem glass og plast er det ikke helt klart. Blir straks sluppet ut, da vannet fra posene nå har blitt gradvis blandet ut over et par timer. Blir nok ikke lettere å få bilder senere da det er veldig mange gjemmesteder i karet. Grunnen til at jeg gjerne vil ha en appisto som er fornøyd med ph rundt 6,5 er at dette er et selskapskar, og dette er en middelverdi som kan aksepteres for de andre artene som også bor her. Aldri mulig å få optimale verdier for alle i en fiskesuppe, men siden oppdrett ikke er noe jeg satser på er jeg fornøyd dersom fiskene har akseptable levekår.
Postet 15.09.12 kl 21:32
Jeg vil igjen gjette på at den første er ei hue, men noe mer usikker på den andre. TomC ville tatt dette sannsynligvis med en gang.... Alle mine Apistogramma går i artskar. Liker ikke slike supper.... Hannen min har MYE lenger ryggfinne, men er nok eldre antar jeg.
Selvfølgelig tar det litt mer plass om en skal ha 14 artskar og en drøss yngelkar, men jeg har valgt dette. hoved grunnen er vel oppdrett. Tror det er 7 arter jeg har yngel på akkurat nå. Håper resten kommer etter i løpet av sommeren.
Mest spennende og artig er det å drette sjeldne perler av noen apistoer, og det er noen perler her. Gleder med så hen til vinteren
Bilde 1. Den ene viejita hua mi med yngler
Bilde 2. meg i kjellern
Trodde jeg hadde et bilde av hannen min, men finner det desverre ikke igjen
Skulle jeg finne det, ja da legger jeg det ut her
Selvfølgelig tar det litt mer plass om en skal ha 14 artskar og en drøss yngelkar, men jeg har valgt dette. hoved grunnen er vel oppdrett. Tror det er 7 arter jeg har yngel på akkurat nå. Håper resten kommer etter i løpet av sommeren.
Mest spennende og artig er det å drette sjeldne perler av noen apistoer, og det er noen perler her. Gleder med så hen til vinteren
Bilde 1. Den ene viejita hua mi med yngler
Bilde 2. meg i kjellern
Trodde jeg hadde et bilde av hannen min, men finner det desverre ikke igjen
Skulle jeg finne det, ja da legger jeg det ut her
Postet 15.09.12 kl 22:27
Postet 15.09.12 kl 22:33
I dag har jeg bladd igjennom en del av tråden min for å finne ut av når yngler har poppet opp. Ser ut til at jeg kan registrere schwarzkehl, hongsloi og C125 på neste møte og pantalone og viejita på møte etter det. (OM de da fortsatt er bevegelige da)
Fant også igjen målene mine for 2012 hva angår fisk og bilder.
50 bilder i basen. Oppnådd
15-20 oppdrett, der av min 10 apisto oppdrett.Registrerte oppdrett er kun på 13, men dette går nok i boks. 10 apisto oppdrett..... Har vel 6 registrert så langt, så dette er også innenfor mulighetene
Scwarzkehl og hongsloi på neste møte.... møte etter pantalone og viejita er håpet.
Tidligere år når jeg har hatt oppdrett som mål, har jeg drettet en fisk og etterpå byttet den ut, for nye oppdrett og vært blant topp 3 i klubben hva angår oppdrett.
Den tralten er og blir byttet ut. Har nå så mye sjelden og flott fisk at dette ikke blir noen tema hva angår utbytting. Oppdretts variantene ryker nok, men ikke dem andre. Oppdrett vil nok fortsatt være det jeg kommer til å fortsette med, og spre disse flotte dvergene rundt til andre akvarister. Kan ikke sitte her med all gleden alene.....
1. huascar
2. matses han
3. nijssenii med nylagte egg
Fant også igjen målene mine for 2012 hva angår fisk og bilder.
50 bilder i basen. Oppnådd
15-20 oppdrett, der av min 10 apisto oppdrett.Registrerte oppdrett er kun på 13, men dette går nok i boks. 10 apisto oppdrett..... Har vel 6 registrert så langt, så dette er også innenfor mulighetene
Scwarzkehl og hongsloi på neste møte.... møte etter pantalone og viejita er håpet.
Tidligere år når jeg har hatt oppdrett som mål, har jeg drettet en fisk og etterpå byttet den ut, for nye oppdrett og vært blant topp 3 i klubben hva angår oppdrett.
Den tralten er og blir byttet ut. Har nå så mye sjelden og flott fisk at dette ikke blir noen tema hva angår utbytting. Oppdretts variantene ryker nok, men ikke dem andre. Oppdrett vil nok fortsatt være det jeg kommer til å fortsette med, og spre disse flotte dvergene rundt til andre akvarister. Kan ikke sitte her med all gleden alene.....
1. huascar
2. matses han
3. nijssenii med nylagte egg
Postet 16.09.12 kl 23:21
Har lyst til å legge ut to bilder av reolen med en oversikt over artene jeg har. Begynner her med den venstre delen av reolen. Her har jeg følgende arter (tar bare artsnavn, ikke om det er vf, cf eller sp)
Apistogramma viejita
Apistogramma nijsseni
Apistogramma bitaeniata+andre yngler
Apistogramma panduro
Apistogramma hongsloi
Apistogramma luelingi
Apistogramma matses
I tillegg har jeg et kar med Aspidoras C125 i denne reol delen
Andre delen kommer i neste innlegg
Apistogramma viejita
Apistogramma nijsseni
Apistogramma bitaeniata+andre yngler
Apistogramma panduro
Apistogramma hongsloi
Apistogramma luelingi
Apistogramma matses
I tillegg har jeg et kar med Aspidoras C125 i denne reol delen
Andre delen kommer i neste innlegg
Postet 17.09.12 kl 00:29
Høyre reoldel består av disse artene
Apistogramma schwarzkehl
Apistogramma agassizii
Apistogramma pantalone
Apistogramma baenschi
Apistogramma huascar
Apistogramma barlowi leikspar/ungfisk/yngler
Apistogramma xingu
Yngelreolen i det andre rommet består kun av et kar med hongsloi yngler og et kar med nijsseni yngeler inntil videre
Apistogramma schwarzkehl
Apistogramma agassizii
Apistogramma pantalone
Apistogramma baenschi
Apistogramma huascar
Apistogramma barlowi leikspar/ungfisk/yngler
Apistogramma xingu
Yngelreolen i det andre rommet består kun av et kar med hongsloi yngler og et kar med nijsseni yngeler inntil videre
Postet 17.09.12 kl 00:33
Postet 17.09.12 kl 06:22
Postet 17.09.12 kl 08:07
CathySukk, for ett vakkert syn. Den kjelleren din er rimlig herlig. Skulle likt å hatt en sånn enn ja :D
Takk Cathy. Noe som ville gjort kjelleren litt mer komplett og fin etter min mening er å kle taket med panel og male gulvet med betong maling. Har vel nevnt dette tidliger også i tråden. Hadde vært greit å tatt føre vinteren.
Akkurat nå blir det en del utgifter i forbindelse med epilepsien jeg har fått tilbake. CT, EEG, spesialister og leger. I tillegg kommer lege og medisiner. Transport (buss etc) er også en del dyrere enn å kjøre selv. Så en må være litt forsiktig med det en har av inntekter. Panelet kan jeg ta i 3. sortering og trenger egentlig ikke være all verden. Hvor mange liter maling jeg trenger er jeg ikke sikker på.
Tror disse to enkle tingene hadde gjort helhets inntrykket enda bedre. Så et spørsmål som ofte kommer opp når en skal male.... hvilken farge? Forslag Cathy??
Postet 17.09.12 kl 13:19
Truls O. BjørheiJeg teller 14... Da begynner det å monne... :)
Ja hovedreolen innehar 14 kar og 14 arter med Apistogramma, Trulsemann. Som jeg nevnte tidligere skal et par ut, oppdretts varianter. Kommer nok noen nye inn etterhvert, men har ikke dårlig tid med det. Flere kar er satt opp her, men ikke fylt, og et par kar til er på vei inn i yngelreolen.
Det går litt tregt føler jeg, men sykdommen har satt meg litt tilbake. Noen dager går det unna i et for rykende tempo, andre dager orker jeg ingenting. Men det er vel slik det skal være.
Har i helgen gått fra 1/2 tablett til 1 etter avtale med legen. Dette har slått meg litt ut hva angår bivirkninger. Men likevel prøver jeg å være positiv, selv om kropp og sjel ikke helt er på samarbeids nivå. Men jeg klarer meg greit Truls
Postet 17.09.12 kl 13:46
Epilepsi er no herk og leit å høre at du har fått den tilbake, men med riktig medisiner så skal du nok se du får bukt på den.
Desverre koster det å pusse opp
Farger ja... Jeg er egentlig en kjedelig person og liker ting i både hvitt og sort eller grått. Og syns ikke man skal blande for mange farger inn i ett rom hvor 1 ting skal være hovedattraksjonen.
Men ettersom du har så en litt varm brunfarge på panelen så ville jeg gått for en litt mørkere farge på gulvet og tak.
Jeg tror at akvariumene dine vill stikke seg mer frem da.
Det som kanskje hadde vært fint ettersom du har lys brune panelvegger er en litt mørkere farge på gulvet i linoleum og samme farge til maling i tak.
Hvis ikke ville jeg ha malt panelen sort samt gulvet og hvitt i tak og listene rundt akvariumene (som du har)
Desverre koster det å pusse opp
Farger ja... Jeg er egentlig en kjedelig person og liker ting i både hvitt og sort eller grått. Og syns ikke man skal blande for mange farger inn i ett rom hvor 1 ting skal være hovedattraksjonen.
Men ettersom du har så en litt varm brunfarge på panelen så ville jeg gått for en litt mørkere farge på gulvet og tak.
Jeg tror at akvariumene dine vill stikke seg mer frem da.
Det som kanskje hadde vært fint ettersom du har lys brune panelvegger er en litt mørkere farge på gulvet i linoleum og samme farge til maling i tak.
Hvis ikke ville jeg ha malt panelen sort samt gulvet og hvitt i tak og listene rundt akvariumene (som du har)
Postet 17.09.12 kl 14:45
Postet 17.09.12 kl 16:22
miloDen er skummel denne tråden din Loffa.... Brått har selv jeg fått lyst på Apisto. Jeg som har vært så stolt av at jeg "bare" digger L-maller og cory.... :-p
Hyggelig å høre milo at du også finner til fornuft.... hehe. For tiden har jeg ingen maller, men en cory gruppe på 20-25 stk. Var ikke fult så "gal" i min tid som Corydoras frelst, men med Apistogramma har det tatt helt av. I løpet av vinteren vil flere av gruppene være kjønnsmodne og da vil det nok ta ENDA MER av. Mer egg, mer yngel og mer lidenskap. Blir å ta med seg litt apisto på auksjon i Drammen den 7. oktober, så det er muligheter milo......
Postet 17.09.12 kl 16:36
Ble veldig trist da jeg tidligere i dag mottok beskjeden om at Birger Amundsen har forlatt oss. Birger har vært syk en periode, og på en måte er det godt at han slipper lidelser og smerte.
Birger var en av de mest lidenskapelige akvaristene jeg har møtt og hadde vel det meste av fisk gjennom tiden som akvarist. Likevel følte jeg at Corydoras og Aspidoras var det, sammen med maller som lå hans hjerte nærmest
Birger, vi minnes deg med gleder. Hvil i fred
Birger var en av de mest lidenskapelige akvaristene jeg har møtt og hadde vel det meste av fisk gjennom tiden som akvarist. Likevel følte jeg at Corydoras og Aspidoras var det, sammen med maller som lå hans hjerte nærmest
Birger, vi minnes deg med gleder. Hvil i fred
Postet 17.09.12 kl 21:06
Så har det skjedd litt i akvarie kjelleren i dag også. Et bilde til fikk jeg inn i basen, flaks egentlig da det egentlig ikke var veldig bra. Var vel heller at det ikke var noen av matses der fra før....
Jeg ser fortsatt 4-5 A.pantalone yngler i 222L og det gleder meg. De er vel ca 2,5 uker nå og opp mot de eldste ynglene jeg har fått frem tidligere. De har sammen med mor funnet seg en fast plass virker det som, ikke langt fra hula. Hula ser det ut som dem ikke bruker lenger,
A. nijsseni yngler ble klekket i dag. Ikke helt sikker på hvor stort kullet er enda.
A. Viejita yngler er det nedgang på..... dvs av de som har vært der har blitt noe i mindre tall. Skulle flytte den hula som er helt til venstre enda litt lengre bak, for kanskje få den andre hua i leik også. Hadde vært artig meg et kull på henne også, ettersom jeg har sett henne gul. Løfter hula og plasserer den helt bak til venstre, noe som ender med at nevnte hue går amokk. Jaggu har hun nyklekkede yngler i hula si. Ikke rart hun ble spedalsk. Nå er unger og mor falt til ro i hula, og godt er det.
A. Hongsloi yngler ser det ikke ut til har klart seg. Først ble det ene kullet bort, og nå er altså det andre kullet borte.
A. Agassizii hua som hadde egg er ute av hula og ingen egg/yngler å se. Den hua som er gul har jaget alt som har kommet nær henne bak rota i dag. Det hender til tider at Apistogramma flytter ynglene sine med en gang eggene er klekket. Hvorfor er jeg litt usikker på, men kan være at hula ligger litt for åpent. Hula hennes var heller ikke utgravd.
Eller om egg/yngler er spist. Disse to huene er jo unge enda så forventer egentlig ikke all verden av disse enda.
Til slutt så kommer et nytt prosjekt. Ser ikke ut til at det kan gå mange dagene før jeg må ha et nytt prosjekt. TAKET er påbegynt
Jeg ser fortsatt 4-5 A.pantalone yngler i 222L og det gleder meg. De er vel ca 2,5 uker nå og opp mot de eldste ynglene jeg har fått frem tidligere. De har sammen med mor funnet seg en fast plass virker det som, ikke langt fra hula. Hula ser det ut som dem ikke bruker lenger,
A. nijsseni yngler ble klekket i dag. Ikke helt sikker på hvor stort kullet er enda.
A. Viejita yngler er det nedgang på..... dvs av de som har vært der har blitt noe i mindre tall. Skulle flytte den hula som er helt til venstre enda litt lengre bak, for kanskje få den andre hua i leik også. Hadde vært artig meg et kull på henne også, ettersom jeg har sett henne gul. Løfter hula og plasserer den helt bak til venstre, noe som ender med at nevnte hue går amokk. Jaggu har hun nyklekkede yngler i hula si. Ikke rart hun ble spedalsk. Nå er unger og mor falt til ro i hula, og godt er det.
A. Hongsloi yngler ser det ikke ut til har klart seg. Først ble det ene kullet bort, og nå er altså det andre kullet borte.
A. Agassizii hua som hadde egg er ute av hula og ingen egg/yngler å se. Den hua som er gul har jaget alt som har kommet nær henne bak rota i dag. Det hender til tider at Apistogramma flytter ynglene sine med en gang eggene er klekket. Hvorfor er jeg litt usikker på, men kan være at hula ligger litt for åpent. Hula hennes var heller ikke utgravd.
Eller om egg/yngler er spist. Disse to huene er jo unge enda så forventer egentlig ikke all verden av disse enda.
Til slutt så kommer et nytt prosjekt. Ser ikke ut til at det kan gå mange dagene før jeg må ha et nytt prosjekt. TAKET er påbegynt
Postet 19.09.12 kl 00:43
Postet 19.09.12 kl 01:07
Postet 19.09.12 kl 01:12
Tusen takk jenter. Ja helsen tar jeg vare på, og stresser ikke veldig mye om dagene. Tar litt og litt og er iallefall startet på taket. Nå er det først og fremst auksjonen til helgen jeg tenker på og må spare litt penger til det. Taket blir nok stående slik iallefall til lønning i slutten av mnd.
Taket blir så lyst at jeg faktisk tror at jeg lar det være slik. Etter taket kommer nok gulvet. Kanskje en fin blå farge er tingen der? Må nok se på litt fargekart og ta det derifra. Er helt ute på viddene hva angår valg av farge.
Skulle en hatt det "strøkent", måtte jeg nok sparklet gulvet, men nei, så nøye orker jeg ikke å være. Det får da være måte på......
Litt usikker på tørketiden på betong maling, men må iallefall ha to strøk, om ikke tre. Trenger vel minimum 24 timer tørke pr strøk antar jeg
Takk igjen jenter, dere gir meg energi og masse glede
Taket blir så lyst at jeg faktisk tror at jeg lar det være slik. Etter taket kommer nok gulvet. Kanskje en fin blå farge er tingen der? Må nok se på litt fargekart og ta det derifra. Er helt ute på viddene hva angår valg av farge.
Skulle en hatt det "strøkent", måtte jeg nok sparklet gulvet, men nei, så nøye orker jeg ikke å være. Det får da være måte på......
Litt usikker på tørketiden på betong maling, men må iallefall ha to strøk, om ikke tre. Trenger vel minimum 24 timer tørke pr strøk antar jeg
Takk igjen jenter, dere gir meg energi og masse glede
Postet 19.09.12 kl 01:38
Et forslag er tokomponentmalingen fra Biltema, ikke den aller mest sexy fargen i verden, men lys og nøytral og utrolig enkel å holde ren. Har klint den utover halve kjelleren her, bare å spyle med slange så skinner det. Må du ha farge er det jo gøyale matter å få kjøpt...
Og det beste av alt - ett strøk var nok! Vannbasert, så da rekker du nesten ikke å få apistoabstinenser...
Og det beste av alt - ett strøk var nok! Vannbasert, så da rekker du nesten ikke å få apistoabstinenser...
Postet 19.09.12 kl 02:29
Linda WEt forslag er [URLBLOCK1], ikke den aller mest sexy fargen i verden, men lys og nøytral og utrolig enkel å holde ren. Har klint den utover halve kjelleren her, bare å spyle med slange så skinner det. Må du ha farge er det jo gøyale matter å få kjøpt... Og det beste av alt - ett strøk var nok! Vannbasert, så da rekker du nesten ikke å få apistoabstinenser...
apistoabstinenser får jeg kun om jeg ikke har minimum to turer i kjellern i løpet av døgnet. Kan nok ikke spyle innpå det rommet Linda, da sluket er i rommet ved siden av, med dørterskel i BETONG. Jeg tåler å ta i ei vaske fille og kost, så det er ingen fare. Trenger en farge som ikke skremmer folk, som fremhever reolen for mye og som en kan leve med.
Om jeg skal ha matter, det tviler jeg på, men kanskje en større rød løper når kong Leif skal gjøre sin antre......... Takk for tips, skal se på det
Postet 19.09.12 kl 02:46