Elins lille hjørne (side 124)

Oj! Gratulerer med nyanskaffelsene ! Det er to av mine absolutte yndlinger, og jeg kunne ikke tenke meg å være uten de to artene. Corydoras adolfoi er etter C. sterbai den arten jeg har hatt lengst, og jeg blir aldri lei av dem!

Lykke til med akklimatisering og karanteneperiode også.
Hvor har du tenkt å kjøpe dem? Kløfta?
Jepp, de ankom Kløfta i går, ser fine ut og bra størrelse. De får gå en uke i karantene der, før de settes i rene artskar her hos meg (de skal forbli i artskar også).

egentlig er ikke karanteneperioden over før i slutten av neste uke, men jeg har spurt pent om jeg kan hente de et par dager for tidlig dersom alt ser bra ut. Skulle gjerne hatt et par dager til å nistirre på de før det er tilbake på jobb

Det kribler i magen altså.

Håper bare alt går bra... synes liksom det snart kan skje noe bra også etter alt det depripmerende som har skjedd her i det siste. Håper at dette er "vendepunktet"
Gratulerer med dagen Norge! Og gratulerer Alexander Rybak!

Jeg ser aldri på grand prix, men i går måtte jeg bare. Og for en utklassing! Skikkelig moro å se på. Hadde bare Svabø trukket pusten og holdt munn innimellom. En nedtur å ha en slik programleder Men, det overskygger ikke at sjarmøren Rybak sjarmerte hele Europa!

Nok om det. For første gang på årevis er jeg hjemme på 17. mai. Jentene dro til Italia med besteforeldrene sine i går, og vi er hjemme alene. Slikt blir det latskap av.

Passer meg perfekt, ettersom jeg har begynt forberedelsene til å få C. adolfoi og C. oiapoquensis i hus.

Den ene 110 literen er tappet helt tom, og den fæle bakgrunnen, fullstendig dekket med penselalger er tatt ut. Nå sitter jeg på terassen og skraper silikonrester til krampa tar meg. Å skulle gi de to nye artene artskar er rene dominoeffekten, mange av gruppene må flyttes. Og siden jeg er skit lei av å flytte fisk (og de sikkert er like lei som meg), har jeg brukt mye tid på å finne gode sammensetninger og hvor jeg vil ha alle fiskene.

Så dagen i dag og de neste dagene skal brukes godt for å bli ferdig

Den 110-literen jeg har tømt nå er den hvor C140 og C. metae har gått. Jeg fant faktisk 6 eller 7 små yngel der! C. metae yngel. Nesten alle var i forskjellig alder, fra nyklekket med plommesekk, til ca 8 uker og farger som de voksne. Felles for alle er at de er svært små. Egentlig utrolig at noen har klart seg, med 15 voksne i karet.

Alle ynglene ble flyttet til 20 literen hvor de to C140 ynglene går. Like greit å ha noen fler yngel å mate.
Her er den ene, lille metaen jeg fanget i 110 literen og flyttet til 20-literen

Så knøttliten, og enda fått de voksnes farger. Tassen er bare rundt 1 cm! De pleier å være langt større enn dette når de er på denne alderen, men stakkaren har jo måttet konkurrere med 15 voksne om maten.

Regner med det blir enklere nå som den er i et oppvekstkar

[External Image]
Inaktiv bruker
ha en god 17 mai elin
Takk for det David

Da har jeg nesten fått fylt opp igjen 110-literen etter dagens silikon-skraping for å få vekk bakgrunnen. Også har jeg fått malt bakglasset svart.

Her er resultatet. Her skal det bo 5 otto samt C. metae og C. loxozonus. Disse hører til samme elv (Rio Meta), og derfor passer det så godt at disse er i samme kar.

Ja, det mangler 10 liter, men jeg gikk tom for mellomlagret vann :p Og jeg har sett hvordan malingen på bakglasset sprekker når man bruker iskaldt vann, så bare for å være på den ultrasikre siden får de siste 10 literne vente til i morgen. Dessuten foretrekker jeg gjennomluftet vann nå på våren

[External Image]
En liten bilde-medley fra meg i dag.

Har tatt et større vannbytte nederst til venstre i reolen, og luket kraftig. Her har C. loxozonus gått, men de flyttet til 110 literen sammen med C. metae i dag.

Jeg har plutselig blitt usikker, men... kan adolfoi eller oiapoquensis bli fornøyd her da? Eller skal jeg sette weitzmani der i stedet...? Hmmm. Vanskelig å bestemme seg.

Bilde 2 er av en C37 som kulern. Disse er så lite sky! Fremme og danser rundt dagen lang. Morsomme fisk disse Aspidoras

Bilde 3 er to C. pulcher under rota, overbevist om at jeg ikke kan se dem (ellers hadde de ikke ligget rolig!). Men - der tok de feil.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plantet et par planter til i 110-literen. Det ble luket kraftig her også, så det blir litt nakent. Men, det vokser seg nok til. Også må jeg få på plass noen blader

Til slutt en metae

[External Image]

[External Image]
De pulcherne dine er vakre. Men skulle jeg rappe noen coryer hos deg, måtte det bli loxoene. Det hadde vært deilig å hvile øynene på noen bilder av dem...
Loxoene er super-flotte! Men akk så sky. Jeg prøver å knipse dem rett som det er, men det er ikke mulig altså

Jeg håper imidlertid at flyttingen kan få de i litt "stimete humør". Da blir det kanskje mulig å knipse et par bilder
De vrimlet veldig flott den gangen jeg besøkte deg. Men de var jo ganske nyinnkjøpte da. Jeg forelsket meg totalt den gangen. Jeg skulle ønske jeg hadde plass til dem...også... ;-D
De vrimlet slik lenge. Og de har lekt jevnlig. Men det virker som om det er 100% ubefruktet hver gang. Likevel vet jeg at de kan få frem befruktede egg siden jeg har en ungfisk her.

I det siste har de vært veldig rolige, har knapt sett snurten av de. Men ser de hvite eggene på glasset jevnlig. Håper de skal vrimle igjen nå som de har flyttet. Og kanskje det blir befruktede egg en gang også!
Hei Nå har jeg omsider 2 par channoides til salgs, det tok noen mnd å få dem kjønnsmodne gitt! Si fra hvis du fortsatt er interessert
Jeg har sendt deg e-post, Liv

Å herregud! Æsj og fysj altså. Tok akkurat vannbytte i karet med atroer. Karet så helt fint ut, og nå når jeg er ferdig med å fylle på igjen er det en hel masse levende greier oppi der! Ser egentlig ut som mikroorm, tynne tråder på 3-5 mm som bukter seg rundt og blir med vannstrømmen.

Massevis av dem! Lurer virkelig på hvor disse kommer fra. Ekle er de uansett så lenge det ikke er jeg som har puttet de dit :p Også så mange av de!

Siden dette er et oppvekstkar funker det også sårlig med mørklegging og null mat, så nå lurer jeg virkelig på hvordan jeg skal få vekk småkrypene. Aldri sett slike etter vannbytte før, så dette er litt merkelig.
Det høres ut som nematoder (ofte feilaktig kalt for planarier), og de kommer av overfôring.
Det blir vel litt for enkelt å si at "de kommer av overfôring"?
Jeg tror ikke de kommer av overfôring.
Jeg tror de kommer av fôring eller faktisk også bare mangel på fisk som spiser dem

Disse nematodene har jeg sett i enkelte reke-kar hos meg, der det altså ikke er frittsvømmende fisk som tar disse nematodene. Og i rene reke-kar fôrer jeg så sparsomt bare få ganger pr uke at det iallefall ikke er snakk om "overfôring"! Når det ikke er fisk i karet som spiser nematoder, får de formere seg fritt, virker det som, og da kan det bli veldig mange av dem.
MEN nematodene dukker opp i kar UTEN fisk og UTEN fôring også, altså akvarier som står i ukesvis til innkjøring.
Da blir det jo litt feil å kategorisk påstå at "de kommer av overfôring"? De kan sikkert det også, men de kan komme uten fôring i det hele tatt også!

Det virker ikke som alle Corydoras tar dem heller. Noen gjør det, noen gjør det ikke. De viltfangede Corydorasene jeg har i den øverste 160 literen spiste dem grådig. Det karet var fullt av nematoder i ukene det stod fiskeløst til innkjøring, men så fort Coryene landet på bunnen så freste de over med bartene sine og slukte nematoder i full fart. Få dager etterpå var det ingen synlige nematoder å se igjen.
Det virket som om atroene spiste dem, for det ble en voldsom aktivitet på bunnen, de rotet rundt og så ut til å spise. Men om de får spist alle er vel en annen sak... de er ekle, men neppe farlige så jeg får se det an en stund. Kutter litt på fôringen og bytter ekstra med vann i håp om at det kan hjelpe :p

Også har jeg endelig fått glasslister! Har somlet veldig med å bestille de, men nå er 12 glasslister i hus til å lage hjørnefilter av. Blå filtermatte har jeg, i tillegg er svarte filtermatter og flere powerheads på veg fra unimati.

Mistenker at glasslistene vil ligge her en god stund, siden jeg ikke er den kjappeste til å orke å starte nedtapping, tørking, silikonering, venting.. :s

Men, om jeg en dag skulle få ånden over meg, så har jeg hvert fall alt jeg trenger lett tilgjengelig
I dag har C. metae lekt igjen, uten at loxoene ser ut til å bry seg så mye om akkurat det. Det er noen egg klistret litt her og der på glasset ser jeg. Kommer ikke til å plukke noen, men jeg er så glad for at gruppen min med metae ser ut til å ha blitt en veldig stabil leksgruppe
Endelig!!
*Happy-dance*

Endelig! Nå er akvariene mine komplette. De siste puslespillbitene er endelig på plass, og jeg er overlykkelig!

Kom for kort tid siden hjem fra Aquamanias med meget dyrebar last.

10 stk nydelige Corydoras adolfoi og 7 stk nydelige C. oiapoquensis blir akklimatisert i dette øyeblikk. Åh, dette er virkelig vakker fisk!

De ser virkelig bra ut må jeg si. De ser ut til å være i godt hold, og selv om de er VF og kom inn bare for en drøy uke siden (14. mai), spiser de tablettfôr og ser utrolig bra ut.

Sa jeg at de er nydelige?! I tilfelle noen ikke fikk det med seg: De er nydelige!

Jeg kan ikke tenke meg en annen gruppe corydoras jeg har ønsket meg mer enn disse to. Adolfoiene har jeg ventet på i hvert fall 1 år, og oiapoquensis... vel, det var kjærlighet ved første blikk den gangen jeg først så bilde av de i Monas tråd.

Og nå har jeg begge! Dette er så utrolig bra. Nå har jeg faktisk alle artene som har stått absolutt høyest på ønskelista.

Begge to skal inn i egne artskar i reolen. Adolfoi skal få det karet i midten mot høyre, mens oiapoquensis skal få karet nederst mot venstre.

Jeg ble selvfølgelig forsinket, siden pakka med svarte filtermatter ikke har kommet enda. Så hjørnefilter og malt, svart bakgrunn må ganske enkelt vente en god stund. Mattene kommer nok rett over helga, men jeg vil ikke forstyrre disse noe mer på en stund nå. Det har ingen hast uansett.

Så, det eneste jeg gjorde med karene i dag tidlig var å ta et massivt vannbytte, luke, samt ominnrede litt. Fikk på plass en redmoor i adolfoikaret. Nå mangler det bare å få på plass noen eikeløv på bunnen, skal koke noen blader om litt.

Noen dårlige bilder også. Adolfoi til akklimatisering i posen. Er det ikke nydelige?! Samt karet de skal gå i. Bildene av oiapoquensis ble elendige, så de må nesten vente.

*happy dance*

[External Image]

[External Image]

[External Image]
de barter rundt allerede i posen ser jeg :p
nydelige fisk, gratulerer!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap